Gå til innhold

FedEx pakke - Har jeg sluppet unna mva?


thrrowaway

Anbefalte innlegg

Det står ingenting i sporinga om at forsendelsen har vært "under tollbehandling" e.l. Har heller ikke fått faktura i posten. Tror dere det er en sjanse for at jeg har sluppet unna mva? Er en stor pakke på 33 kg, så litt rart noen kunne tenkt den var verdt under 350 kr.

Edit: Snakket også med kundeservice, og de påsto at det skulle stå i sporinga når pakka var ferdig tollklarert.

image.thumb.png.7f648287fa118f0cd74eed450e276d93.png

Endret av thrrowaway
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har mottatt flere pakker med FedEx fra USA. Og jeg har også flere ganger trodd det ikke blir noe tollkrav, siden pakken bare kom uten noe mer.

Desverre så har noen ganger - ikke alltid - kravet kommet i etterkant, og opptil 3 måneder senere. Siste leveranse var dog i 2014 så mye kan ha skjedd med systemene siden da.

Lenke til kommentar

Sannsynligvis er tollen lagt ut for deg og du vil få regning på det i posten senere. Det er i alle fall normalt sånn FedEx gjør det.

Hvordan FedEx er i forhold til VOEC vet jeg ikke, men normalt sett tror jeg de blir utelatt fra innkreving av moms når VOEC fungerer slik det skal for forenklede privatkunder. Hele poenget er jo å forenkle betalingen i kunde-leverandør leddet heller enn en dyrere løsning senere.

Lenke til kommentar

FedEx er ikke forskjellig fra andre, de blir plukket ut til tilfeldige kontroller av Tolletaten (som krever inn mva på vegne av Skatteetaten) som alle andre, og pakker slipper like ofte rett gjennom der (selv uten VOEC-merking på pakken) som hos alle andre speditører, uansett størrelse.

 

Og VOEC har eksistert siden 01.04.2020. De hadde en halv uke før april hvor det ikke så ut som at de klarte å overholde fristen før VOEC-listen gikk fra en halv side til 12 A4-sider, så jeg fatter ikke at folk fortsatt tror at dette ikke er implementert enda. Når det er sagt, har du en nettbutikk som enda ikke er på VOEC, så er sjansene dine gode for at denne fortsatt ikke blir plukket ut av Tolletaten og faktisk sjekket for mva (slik vi gjorde med alt over 350 NOK før VOEC), og i verste fall får du noen hundrelapper ekstra i behandling i tillegg til 25% mva.

Lenke til kommentar

Tolletaten plukker ikke ut tilfeldige sendinger for å beregen mva. Det er speditøren sin oppgave å fortolle sendinger på vegne av kundene sine som er mottakeren av sendingene de leverer. Hvorfor de ikke alltid gjør det er det nok mange grunner til, alt fra late ansatte, dårlige rutiner eller at sendingen rett og slett er merket med lavere pris enn det egentlig er evt. som gave.

Tollvesenet har ingen problemer med å finne ut av om de gjør jobben sin gjennom tilfeldige kontroller. FedEx har nok liten lyst i å bli tatt for det. Jeg tipper du får regning i etterkant hvis du ikke har betalt mva på forhånd (VOEC), eller så har du vært så heldig at de har behandlet den feilaktig som toll- og mvafri.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...