Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Pusser tennene minst 4min hver gang. Fortsatt stygge


penguintro

Anbefalte innlegg

Jeg pusser tennene to ganger om dagen og er fryktlig nøye. Jeg pusser som regel i 4 til 6 minutter, men jeg har aldrig klart å få hvite tenner, og jeg får hull likevel.

Samtidig så har jeg en kjæreste som ikke alltid pusser hver dag og ikke meir enn 2min, og ho har hvite tenner uten hull.

Hvordan er dette mulig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
penguintro skrev (32 minutter siden):

Jeg pusser tennene to ganger om dagen og er fryktlig nøye. Jeg pusser som regel i 4 til 6 minutter, men jeg har aldrig klart å få hvite tenner, og jeg får hull likevel.

Samtidig så har jeg en kjæreste som ikke alltid pusser hver dag og ikke meir enn 2min, og ho har hvite tenner uten hull.

Hvordan er dette mulig?

Kontakt en privat tannlege og få de bleket. 

Lenke til kommentar

Vel, den største faktoren er hvordan du spiser gjennom dagen, herunder hva, når, og hvor ofte. Etter dette teller de fysiologiske årsakene. F.eks hvordan er kvaliteten på tennene, altså tykkelsen av emaljen, densiteten på dentinet, og hvordan er kvaliteten på / mengden av ditt saliv. Alle andre fysiologiske faktorer som spiller inn henger selvfølgelig sammen med genetikk, som da direkte faktisk er direkte avgjørende for tannhelsa.
Vi har en hel øygruppe i Europa der en stor del av befolkningen lider under nevnte genetikk. Det er liten trøst, men der hadde du vært en av mange.

Lenke til kommentar

Det er mange faktorer som spiller inn på om man får dårlige tenner, men mye har ikke med tannpuss å gjøre. Normalflora av bakterier i munn, spyttproduksjon og spyttinnhold, og tannens egne anatomi. Mye sukker vil selvfølgelig fôre bakeriene i munnen som lager selve hullene, så sukkerholding næring er den faktoren man selv kan begrense.

Hvis du gjør alt riktig med tannpuss og matinntak, så er det faktisk ingen flere modifiserbare risikofaktorer du kan gjøre noe med. Vi er bare ulike, og noen er mer heldig enn andre. Noen personer utvikler aldri tannskader fordi de har god tannstatus og spytt med rikelig innhold av antistoffer, samt god spyttproduksjon, og disse vil ha et mindre behov for å pusse tenner. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Skandinav skrev (13 timer siden):

Vel, den største faktoren er hvordan du spiser gjennom dagen, herunder hva, når, og hvor ofte. Etter dette teller de fysiologiske årsakene. F.eks hvordan er kvaliteten på tennene, altså tykkelsen av emaljen, densiteten på dentinet, og hvordan er kvaliteten på / mengden av ditt saliv. Alle andre fysiologiske faktorer som spiller inn henger selvfølgelig sammen med genetikk, som da direkte faktisk er direkte avgjørende for tannhelsa.
Vi har en hel øygruppe i Europa der en stor del av befolkningen lider under nevnte genetikk. Det er liten trøst, men der hadde du vært en av mange.

Densitet betyr altså massetetthet og saliv betyr spytt hvis trådstarter eller andre skulle lure på det. 

AnnonymG skrev (12 timer siden):

Det er mange faktorer som spiller inn på om man får dårlige tenner, men mye har ikke med tannpuss å gjøre. Normalflora av bakterier i munn, spyttproduksjon og spyttinnhold, og tannens egne anatomi. Mye sukker vil selvfølgelig fôre bakeriene i munnen som lager selve hullene, så sukkerholding næring er den faktoren man selv kan begrense.

Hvis du gjør alt riktig med tannpuss og matinntak, så er det faktisk ingen flere modifiserbare risikofaktorer du kan gjøre noe med. Vi er bare ulike, og noen er mer heldig enn andre. Noen personer utvikler aldri tannskader fordi de har god tannstatus og spytt med rikelig innhold av antistoffer, samt god spyttproduksjon, og disse vil ha et mindre behov for å pusse tenner. 

Om tannhelse: God spyttproduksjon er viktig for tannhelsen. For å komme med et supplement her til det dere skriver så kan man for eksempel bruke Zendium saliva gel hvis man er svært plaget med munntørrhet, og man kan også få tannlegen til å sjekke ut graden av munntørrhet. Noen medikamenter kan gi munntørrhet, og derfor kan det være lurt å ta en prat med fastlegen om det finnes alternativer. Videre kan man prøve å bruke Fluorskyll (Flux) i stedet for Listerine. 

Når man har drukket ting som juice, kaffe og brus er det lurt å skylle munnen med vann og ikke pusse tennene med en gang.

Misfarging: Ser over at noen over nevner at man kan bleke tennene, men det finnes også enklere og billigere ting som kan hjelpe til en viss grad: airflow, som er blanding av, luft, natriumkarbonat og vann og fungerer som en slags "høytrykkspyling" av tennene. Det gjør ikke vondt (noe bleking kan være) og det gjøres raskt.  Mange tannleger som tilbyr airflow!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...