Gå til innhold

Rasisme.i.norge på instagram


Anbefalte innlegg

Snublet over denne kontoen på instagram, fikk helt bakoversveis av innholdet og lurer samtidig på om det faktisk er lov å angi enkelte slik det er gjort selv med sladding.  Det er bilder av personer som vil være lett kjennelig og blir hengt ut i offentlig gapestokk samt blir tvunget til å bla forlate jobbene sine.

Det er forøvrig de samme som kjørte kampanje mot juleserien "Nissene over skog og hei".

https://www.instagram.com/rasisme.i.norge/

Eksempel på innlegg:

389453668_Screenshotfrom2020-12-0417-43-23.png.6cbd7c9df2caac690395619f0a657680.png

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
neglesprett skrev (15 minutter siden):

Snublet over denne kontoen på instagram, fikk helt bakoversveis av innholdet og lurer samtidig på om det faktisk er lov å angi enkelte slik det er gjort selv med sladding.  Det er bilder av personer som vil være lett kjennelig og blir hengt ut i offentlig gapestokk samt blir tvunget til å bla forlate jobbene sine.

Det er forøvrig de samme som kjørte kampanje mot juleserien "Nissene over skog og hei".

https://www.instagram.com/rasisme.i.norge/

Eksempel på innlegg:

389453668_Screenshotfrom2020-12-0417-43-23.png.6cbd7c9df2caac690395619f0a657680.png

 

Jeg er ikke på Instagram og skal heller ikke være det, men jeg har i aller høyeste grad forstått hvordan det å bekjempe rasisme; en edel sak i seg selv misbrukes av individer med vikarierende hensikter som ikke har noen problemer med å ødelegge andre menneskers liv, karriere, familie. Mediebedrifter bør ikke følge hva slike falske "aktivister" påstår og krever.

Endret av Morromann
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvem måtte forlate jobben sin? Har noen mistet jobben sin, pga denne instagramkontoen? 

Og hvor svake er de som får livene sine ødelagt av disse nekene bak denne kontoen? "Sammen er vi svake" passer bedre, men såklart de velger ordet "sterke". Det er føles så mye bedre. Men fy faen for noen sauer. For noen nek, som er i kommentarfeltene der. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (1 minutt siden):

Jeg vil heller si at det å ikke stå bak sine egne ytringer er feigt. Skal du ytre deg rasistisk så får du tåle å bli hengt ut som en rasist.

Med andre ord, man bør være like taus som jeg var i barndommen. Gå tilbake til hun som aldri sa noe. ALT er faen meg krenkende for noen snart. 

Jeg tror jeg vet hva som står for tur. Når rasismefokuset er borte så er det tynne/slanke mennesker som må begynne å dekke seg mer. Vi må gå i klær som ikke fremhever kropp. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (12 minutter siden):

Jeg vil heller si at det å ikke stå bak sine egne ytringer er feigt. Skal du ytre deg rasistisk så får du tåle å bli hengt ut som en rasist.

Tja, helt til slikt blir tolket helt feil og man blir hengt ut som en rasist til en stor mobb.
En influenser, eller en instagruppe, eller en facebookgruppe, har enormt med makt hvis de har mange følgere.

Ja, er man åpenbar rasist, nazist eller slike ting, så er det kanskje rettferdig å bli hengt ut, men en misforståelse, eller en feil eller teit kommentar kan ødelegge mennesker det også, uten at vedkommende faktisk er rasist, eller mener det vondt. 

https://www.dailymail.co.uk/femail/article-2955322/Justine-Sacco-reveals-destroyed-life-racist-tweet-trip-Africa.html

Fort gjort at Espen Eckbo feks får trusler, og dritt slengt etter seg, jeg tror ikke han er rasistisk, selvom kanskje figuren hans kan tolkes som et snev rasistisk på bagrunn av blackface. 

 

Endret av Baranladion
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (3 minutter siden):

Tja, helt til slikt blir tolket helt feil og man blir hengt ut som en rasist til en stor mobb.
En influenser, eller en instagruppe, eller en facebookgruppe, har enormt med makt hvis de har mange følgere.

Ja, er man åpenbar rasist, nazist eller slike ting, så er det kanskje rettferdig å bli hengt ut, men en misforståelse, eller en feil eller teit kommentar kan ødelegge mennesker det også, uten at vedkommende faktisk er rasist, eller mener det vondt. 

https://www.dailymail.co.uk/femail/article-2955322/Justine-Sacco-reveals-destroyed-life-racist-tweet-trip-Africa.html

Fort gjort at Espen Eckbo feks får trusler, og dritt slengt etter seg, jeg tror ikke han er rasistisk, selvom kanskje figuren hans kan tolkes som et snev rasistisk på bagrunn av blackface. 

 

Skjedde jo med Tore Sagen selv om han er alt annet enn rasist.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Selv om alle må tåle å stå bak meningene sine så betyr ikke det at alle callouts er like legitime. Å henge ut Espen Eckbo som rasist fordi han hadde en sketch med blackface har ikke særlig med tyngde.

At jeg f.eks. poster Per Willy Amundsen sine ytringer og kaller han for en kunnskapsløs rasist, er samme handlingen, men med betraktelig mye mer tyngde.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (15 minutter siden):

Jeg vil heller si at det å ikke stå bak sine egne ytringer er feigt. Skal du ytre deg rasistisk så får du tåle å bli hengt ut som en rasist.

Men det har jo dukket opp så mange nye definisjoner på hva som er rasistisk som ikke eksisterte for få år siden. Nå er det plutselig angivelig rasistisk å IKKE gjøre forskjell på folk og å mene at det er hvem man er som person som er viktig og ikke hudpigmentene. Og selv å påpeke det biologiske faktumet at det ikke finnes menneskeraser er også "rasisme" nå.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (Akkurat nå):

Selv om alle må tåle å stå bak meningene sine så betyr ikke det at alle callouts er like legitime. Å henge ut Espen Eckbo som rasist fordi han hadde en sketch med blackface har ikke særlig med tyngde.

At jeg f.eks. poster Per Willy Amundsen sine ytringer og kaller han for en kunnskapsløs rasist, er samme handlingen, men med betraktelig mye mer tyngde.

Det er helt riktig, og derfor er det skummelt når store kontoer, eller personer med stor følgeskare bedriver callouts over en lav sko. Jo mer ekstrem gruppen er, jo mer vil følgerene også tro blindt på utsagnet. 

Dersom rasisme.i.norge er en kjempegruppe med skikkelig garvede antirasister, så vil det fort gå gjetord i at Espen Eckbo er rasist, hvis de velger å legge det frem slik.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Morromann skrev (Akkurat nå):

Men det har jo dukket opp så mange nye definisjoner på hva som er rasistisk som ikke eksisterte for få år siden. Nå er det plutselig angivelig rasistisk å IKKE gjøre forskjell på folk og å mene at det er hvem man er som person som er viktig og ikke hudpigmentene. Og selv å påpeke det biologiske faktumet at det ikke finnes menneskeraser er også "rasisme" nå.

Dette er en stråmann, men la gå.

Å peke ut rasisme har ingenting med hvor legitim utpekingen er.

Baranladion skrev (Akkurat nå):

Det er helt riktig, og derfor er det skummelt når store kontoer, eller personer med stor følgeskare bedriver callouts over en lav sko. Jo mer ekstrem gruppen er, jo mer vil følgerene også tro blindt på utsagnet. 

Dersom rasisme.i.norge er en kjempegruppe med skikkelig garvede antirasister, så vil det fort gå gjetord i at Espen Eckbo er rasist, hvis de velger å legge det frem slik.

Det er kritikkverdige eksempler der callouts grenser til tankeløst hysteri, men det er ikke noe galt i å starte en debatt med en anklage. Jeg synes derimot at det er riktig å la motparten få lov til å forsvare seg.

Endret av Gavekort
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (2 minutter siden):

Dette er en stråmann, men la gå.

Å peke ut rasisme har ingenting med hvor legitim utpekingen er.

Det er kritikkverdige eksempler der callouts grenser til tankeløst hysteri, men det er ikke noe galt i å starte en debatt med en anklage. Jeg synes derimot at det er riktig å la motparten få lov til å forsvare seg.

Les artikkelen om Justine Sacco, hvordan skulle hun ha mulighet til å forsvare seg? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (2 minutter siden):

Det er helt riktig, og derfor er det skummelt når store kontoer, eller personer med stor følgeskare bedriver callouts over en lav sko. Jo mer ekstrem gruppen er, jo mer vil følgerene også tro blindt på utsagnet. 

 

Kjent taktikk fra nazi-Tyskland og kulturrevolusjonens Kina det. Massesuggesjon. Ikke stille kritiske spørsmål, kun følge mobben blindt. Stiller man spørsmål i disse sosiale medier-tider er man fort neste offer. Av og til synes jeg "sosiale medier" burde forbys.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (Akkurat nå):

Ikke stråmann. Disse aktivistene påstår det selv; at det å være "fargeblind", altså å behandle mennesker individuelt er rasisme.

Den siste setningen skjønte jeg ikke bæret av.

Det er en stråmann å argumentere mot en fiktiv radikal gruppe som sier det du har bestemt de skal si.

La meg omformulere siste setning: At jeg peker ut noen som rasist er en anklage som ikke bærer legitimitet selv. Anklagelser er ikke automatisk en dum ting å gjøre, men de kan være flåsete.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (Akkurat nå):

Les artikkelen om Justine Sacco, hvordan skulle hun ha mulighet til å forsvare seg? 

Må ha en synopsis her. Men om Justine ikke har muligheten til å forsvare seg så burde man ta anklagelser med en klype salt.

Morromann skrev (Akkurat nå):

Kjent taktikk fra nazi-Tyskland og kulturrevolusjonens Kina det. Massesuggesjon. Ikke stille kritiske spørsmål, kun følge mobben blindt. Stiller man spørsmål i disse sosiale medier-tider er man fort neste offer. Av og til synes jeg "sosiale medier" burde forbys.

Godwins lov på rekordtid dette.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (Akkurat nå):

 

Godwins lov på rekordtid dette.

Overhodet ikke. Å følge en mobb er universelt i tid og rom. Behløver ikke å nevne ting fra forrige århundre. Kan nevne hekseprosessene også. Det var farlig å stikke seg ut og stille spørsmål om folk var hysteriske i iveren etter å peke ut "kjettere". Det er ren psykologi. Har ingen ting med hva du nå kaller det å gjøre. Samme tendenser ser man i skolegårder. Delta i mobbingen eller bli selv mobbet. Samme med Mchartysimen og red scare-panikken i USA på 1950-tallet. En minste lille tanke som kunne minne om det man fryltet og man var automatisk en av de man fryktet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...