Gå til innhold

Prisjakt på vei ad dundas?


Anbefalte innlegg

Jeg synes også det er bra at Prisjakt og Prisguiden finnes, altså. Jeg syntes det var bra når Telepriser fantes, også. De kommersielle arvtakerne er ikke like gode, eller det er i alle fall mitt inntrykk.

Da Prisguide var på sitt beste, brukte jeg dem til å finne hvilket produkt jeg skulle velge dersom jeg ville ha et gitt sett med egenskaper. Det ble ikke lengre mulig da Prisguide forenklet, men jeg kunne da gjøre det samme på Prisjakt, og siden har jeg foretrukket Prisjakt. Produktfinneren på Prisjakt var best for to revisjoner siden, men fortsatt kan man finne produkter basert på egenskaper der.

Hvis jeg ikke kunne brukt Prisjakt til dette, ville jeg nok brukt det avanserte søket på NewEgg mer. De har et godt men kompleks søk for å finne produkter med ønskede egenskaper. Imidlertid er halvparten av produktene de fører ikke i salg her.
 

Jeg synes Amazon er gode (best) for reviews, men ikke så gode for å velge riktig produkt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
tommyb skrev (1 time siden):

Jeg synes også det er bra at Prisjakt og Prisguiden finnes, altså. Jeg syntes det var bra når Telepriser fantes, også. De kommersielle arvtakerne er ikke like gode, eller det er i alle fall mitt inntrykk.

Da Prisguide var på sitt beste, brukte jeg dem til å finne hvilket produkt jeg skulle velge dersom jeg ville ha et gitt sett med egenskaper. Det ble ikke lengre mulig da Prisguide forenklet, men jeg kunne da gjøre det samme på Prisjakt, og siden har jeg foretrukket Prisjakt. Produktfinneren på Prisjakt var best for to revisjoner siden, men fortsatt kan man finne produkter basert på egenskaper der.

Hvis jeg ikke kunne brukt Prisjakt til dette, ville jeg nok brukt det avanserte søket på NewEgg mer. De har et godt men kompleks søk for å finne produkter med ønskede egenskaper. Imidlertid er halvparten av produktene de fører ikke i salg her.
 

Jeg synes Amazon er gode (best) for reviews, men ikke så gode for å velge riktig produkt.

Vel jeg vet jeg skal ha, det spørs bare om Amazon eller CDON har det... Egentlig foretrekker jeg å handle i svenske eller norske butikker, men gode salg er jo fristende...

Amazon.se og CDON.se er vel kanskje svenske men varene kommer fra Italia, Tyskland etc.... så er vel litt gråsone, og litt urettferdig mot Svenske domener og butikker, men men, marked er marked.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
tommyb skrev (22 timer siden):

Ja, det er det jeg mener er det tydeligste symptomet på at Prisjakt har blitt statisk og at det ikke legges inn arbeidstimer i tjenesten selv om det vises tydelige utslag.

Til utviklernes forsvar har de garantert skrevet slike metoder på et eller annet tidlig tidspunkt. Enten er metodene ikke lengre gode nok fordi vi har fått nye aktører som driver med en annen type prisøkning, eller så har noen besluttet å forenkle metodene for å spare CPU/DB-ressurser. Det vet vi at de i sin tid måtte gjøre på Prisguide når populariteten vokste der, men der var konsekvensen at de reduserte antall produktegenskaper man kunne søke på, ikke at prissjekken ble dårlig. 

 

Helt klart.

 

Aktørene er i stadig bevegelse. 

Nettbutikkene tilpasser seg svakheter i datasøkene. Uten mottrekk "vinner" Proshop og andre butikker som selger gårsdagens skrot til oppblåste priser med stor rabatt.

Årsaken til at jeg synes Prisguiden er bedre enn Prisjakt for tiden er all støyen som Prisjakt genererer. På Prisguiden rydder funksjonen "Kun rekordbillig" vekk mange av jo-jo prisene.

Men begge er mindre relevante enn de pleide være.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...
Gouldfan skrev (På 9.7.2021 den 20.47):

Jeg som har opplevd 80 og 90 åra i Internetts barndom vet hvor bortskjemte vi er.

Dette er en meningsløs kommentar. Ingen bryr seg om 80- og 90-tallet. Det som betyr noe er i dag, og kvaliteten på det vi har i dag. Vi forventer at ting fungerer som beskrevet.

Lenke til kommentar
hekomo skrev (1 time siden):

Dette er en meningsløs kommentar. Ingen bryr seg om 80- og 90-tallet. Det som betyr noe er i dag, og kvaliteten på det vi har i dag. Vi forventer at ting fungerer som beskrevet.

Jeg mente også Norges suverene garanti og kjappe leveringstider idag, kontra USA land i Europa og Asia..

Dette på tross av at vi er et knøttlite land uten folk, og ligger helt i utkanten til Nord.

Er selvfølgelig en kombinasjon av rikdom og rettigheter som nordmenn, samt EØS.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

https://www.prisjakt.no/product.php?p=401714

Dersom lenken ikke lenger virker er det snakk om "Rexona Aloe Vera Roll-On 50ml"
I følge www.prisjakt.no er prisen nå 29 kr. Noe som er ukontroversielt.

Men førprisen er oppgitt til 178 kroner! Et kupp i forhold til prisen i slutten av november 2022. Da toppet de med 875 kr. 
Alt i følge Prisjakt. 

Og da troner denne helt ordinære deodoranten øverst på listen over produkter Prisjakten sier har størst prosentvis rabatt.

Intet mindre enn 81% rabatt.

Tok kontakt med Prisjakt. Her er utdrag av svaret :
'
-Vi mottar en prisfeed fra alle butikker vi har listet på Prisjakt som vi leser informasjon ifra. Dersom ComputerSalg selger faktisk denne for https://www.computersalg.no/i/6308570/rexona-motion-sense-woman-deodorant-roll-on-aloe-vera-50ml?utm_source=prisjaktNo&utm_medium=prisjaktNoLINK&utm_campaign=prisjaktNo fpr 175,45 kr. er det ikke noe som vi kan påvirke her.Vi mottar en prisfeed fra alle butikker vi har listet på Prisjakt som vi leser informasjon ifra. 

Da er det bare å konkludere med at Prisjakt er vel vitende om hvordan de blir lurt (alternativet, at de samarbeider med ComputerSalg og deres likesinnede, ser jeg bort fra) men akter ikke å gjøre noe med manipulasjonene.

Hvis det er noen datakyndige som har kompetanse, evne og vilje har det oppstått et vakum. Dersom noen lager en prissammenligner som rydder vekk støy og luker vekk aktører som ComputerSalg og tilsvarende aktører vil de vinne markedet. 

Slik det er nå synker Prisjakt så sakte at de ikke merker det selv.

For ordens skyld: Deodoranten det er snakk om er en helt ordinær deo. Ikke merkevare, ikke noe value added med noe fancy smancy.
Den selges i daglivarehandel og andre steder. Her er en lenke til Rusta https://www.rusta.com/no/no/deodorant-roll-on-rexona-p85551133.aspx
Dersom lenken ikke lenger er aktiv har jeg tatt copy-paste på litt av infoen fra lenken til Rusta 
 

Deodorant, roll-on Rexona
50 ml Motion Sense Fresh Aloe Vera

50 ml
Minimerer hvite merker
Flere dufter
19.90 
(Enhetspris 398,-/liter)

19.90 kr for en vare som Prisjakt synes er greit å indeksere til over 170 kr. Lurer på hva de hadde svart om jeg hadde sendt inn beskjed da de indekserte samme produkt til 875 kr for 3 uker siden..
 

 

 

Endret av GolfRolf
feilstaving
Lenke til kommentar

Det går an å velge bort ComputerSalg fra søkene, og jeg har over tid opparbeidet meg en motvilje som nedjusterer deres søkeresultater i min oppmerksomhet automagisk. Når det er sagt er grunnen til at de har så mange "beste priser" at de har et mye større utvalg enn andre nettbutikker, som isolert sett er en positiv ting. Og når jeg søker et spesifikt produkt, hender det da også at de har den beste prisen.

Men ja - de har noen algoritmer som gjør at hver uke eller kanskje hver dag der de er alene om å føre et produkt, setter de opp prisen enda mer. Langt, langt over veiledende priser. 875 kr er et eksempel, gamle switcher til over 100,000 men på tilbud til 4,000 et annet.

Lenke til kommentar

Da måtte man også ha kastet ut CDON, siden Computersalg selger sine varer gjennom CDONs marked. Og potensielt Elkj( )p, dersom Computersalg hektet seg på deres marked.

Forsåvidt hender det at jeg kjøper fra Computersalg siden de kan være billigst på produkter der det eksisterer konkurranse, eller fordi de har en produktvariant ingen andre har. Men det er motvillig når det skjer, nettopp fordi de forgifter vannkilden på Prisjakt.

Lenke til kommentar
tommyb skrev (2 timer siden):

Hvis jeg var Prisjakt, ville jeg vært sur på Computersalg og innført noen regler.
Jeg synes ikke man uten videre kan kaste dem ut så lenge de faktisk har priser og reviews ser slik ut:
image.png.b124c06cb470c73cddde173a861f8259.png

Det er dårlige selgere på Ebay som har 5 stjerner.

Mesteparten av anmeldelsene på Prisjakt er gjestebrukere.
Mesteparten av de dårlige handler om frakt. 

Power har 2,7, men jeg har aldri hatt problemer med de, og handler alltid der, men de har mange butikker, Computersalg er en nettside.
Mesteparten om Power er reklamasjoner, men finner ingen reklamasjoner hos Computersalg, men mange pågrunn av useriøse priser.

Lenke til kommentar

Og noen nettbutikker er flinkere til å oppfordre kundene sine om å gi tilbakemelding, men sett fra Prisjakts perspektiv har de bare disse måletallene å gå etter. De er nok misfornøyde med prisalgoritmene til ComputerSalg, men samtidig ville mange flere produkter stått som utilgjengelige om ikke ComputerSalg/CDON og Proshop førte dem.

Tilsynelatende har Proshop relativt overlappende leverandører/produktutvalg med ComputerSalg.

Lenke til kommentar

En exempt-kommando i systemet ville løst mye: 

Som innloget bruke kunne jeg få lagre hvilke butikker jeg ikke ville ha med i indekseringene.
 

De som vil unngå at ComputerSalg satt ned betydelig og tilsvarende gammalt vræl og utgåtte produkter kan velge dem bort. 


Og velge kort kategorier.

Om gamle Fifa-spill settes kraftig ned er det noe de færreste er interessert i. 


Disse 2 tiltakene er fullt mulig å implementere på no time. Men Prisjakt velger å la være. 



For å bli indeksert med direktelenker må sannsynligvis butikkene (i hvert fall de små) betale. Kanskje Prisjakt motiveres av at ComputerSalg og tilsvarende skrotnissebutikker gir inntekter som Prisjakt synes er verd misfornøyde brukere. Et sted skal jo Prisjakt også tjene pengene sine. 

En eventuell ny tilbyder må også tjene penger. Vil tippe at Prisjakt er livredd for at Google skal rive vekk grunnlaget ved å lage en søkemotor som er både bedre og mer presis. Så lenge Prisjakt ikke endrer policy håper jeg på Google.

 

Endret av GolfRolf
Endring av tekst
Lenke til kommentar

Jeg hadde også svært gjerne sett ekskluderende filter. Inkluderende filter er ikke praktisk gjennomførbart på hele tilbudslista - for mange butikker. Så jeg ender opp med å gå gjennom en og en kategori med inkluderende filter. I dag er jeg interessert i: [x] ...Smarthjem. 
Da får jeg en mer beskjeden liste over butikker, og dersom ComputerSalg fortsatt gjør det uleselig, velger jeg de butikkene jeg kan tenke meg å handle fra, som er en mye kortere liste når jeg først er inne på Smarthjem. 

Det går knapt an å bruke dagens tilbud på annen måte, da finner man bare reservedeler til servere og lipgloss.

---

ComputerSalg har ikke selv lov til å skrive at det er 75% rabatt hvis de ikke har nok dokumenterte salg til firedobbelt pris. Men de kan grumse til førprisene for Prisjakt. Tjenesten har ikke tilgang til salgsdata, og når de ser at prisen går ned 75% kan de kun måle mot sine egne målinger av førpris. Hvis de skal filtrere bort ComputerSalg, må de ha et etterprøvbart regelsett som bestemmer når en aktør skal filtreres bort, eller kanskje markeres med "unaturlig førpris". De har noen regler, men da kan man tilpasse prisene man rapporterer i samsvar med disse reglene. Og det er ikke helt rett frem å finne en regel som stopper ComputerSalg fra å ha firedobbelt veiledende pris 333 dager i året og setter ned prisen med 75% = til veiledende pris de siste dagene.

---

Gjennom de to siste ansiktsløftene til Prisjakt, og tilsvarende (enda tidligere) på Prisguiden, så ser jeg at de følger to hensyn: 

1) De vil optimalisere ytelse/kostnad på databasesøket, og 
2) De vil diktere søkeresultatets sortering, delvis som en konsekvens av 1), delvis av kommersielle interesser. 

Dette har gitt dårligere filtreringsmuligheter og dårligere sorteringsmuligheter enn tidligere hver gang de kommer med en facelift. Det beste vi har er dårligere enn det beste vi hadde, og det er fordi våre interesser og deres interesser ikke er sammenfallende. Jeg må bruke "classic" Prisjakt for å i det hele tatt finne enkelte av produktene, og da det som nå er "classic" var vanlig versjon, måtte jeg bruke en eldre "classic" for å få alle filterene jeg var vant til. 

Hver av disse to tjenestene eksisterer imidlertid fortsatt. Det gjør at vi kan gjøre fullstendig narr av "shopping"-tjenesten til Google, mangelen på sortering i Play Store, eller søk og kategorisering på Amazon. Vi kan ikke forvente at kommersielle aktører setter våre interesser over deres. Google og Amazon er enda flinkere til å sette egne interesser øverst enn Prisjakt og Prisguiden. Det finnes ingen tvil om at Google og Amazon har kunnskapen, datagrunnlaget og ressursene til å gi oss en mye bedre prissammenligningstjeneste enn Prisjakt, men det er ikke i deres interesse. Andre tjenester på nett anbefaler på ethvert tidspunkt det produktet de får best inntekt på å anbefale og unnlater å nevne alternative produkter. Sammenligningstjenester blir bare mer og mer standardiserte "se hvilke 5/10 Amazon-produkter jeg kan få inntekt av å skryte av som best innenfor sin random definerte klasse".

Jeg synes derfor fortsatt vi bør være glade for at vi fortsatt har Prisjakt og Prisguide. Men de er altså sårbare for manipulasjon. Og alt var bedre på internett før (september). 

 

 

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for et veldig godt innlegg tommyb.

 

Det er kjipt at man må tweake en søkeside for å unngå nonsens resultater fra aktører som for eksempel ComputerSalg. 

Forstår at Prisjakt og de andre tilbyderene må tjene penger. Er enig når du beskriver om at de i større grad vil gjøre  søk mindre aktuelle. I stedet for å gi deg det du spør om vil gi deg det de får betalt av andre for å dytte på brukerene. 
 

Å tweake med gammelPrisjakt, gammel-gammelPrisjakt og i tillegg mange manuelle innstillinger som krever masse tid, energi og kunskap om tilbydere er de færreste forunt å gjøre. 

Spørsmålet blir gjerne: Hvordan skal Prisjakt tjene penger uten at søkeresultatene ikke blir å lete etter gullklumper i en haug av dritt?

Amazon har jeg gitt opp for lenge siden. Når jeg år om annen kikker innom er det like dårlig som sist. eBay er bedre. Men da blir det gjerne britisk eBay pga fraktpriser. Google kjenner jeg dårlig til annet enn søk på flybilletter. Og der er de veldig relevante og gode.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...