Gå til innhold

Spørsmål om Home Assistant gruppering


Anbefalte innlegg

Jeg er helt fersk når det kommer til Home Assistant, men har fått installert dette på en virtuell server på min Windows pc for å teste. Jeg har 11 Philips Hue pærer i stua og to lamper har tre pærer hver seg. (Kun stua som har Hue pærer foreløpig). 

Jeg her fått disse inn i HA, men hvordan grupperer jeg pærene? Jeg vil feks. At tre av pærene som er i en lampe skal være grupperte og jeg vil kalle denne grupperingen feks. For "spisebord lampe" hvor jeg kan slå av og på denne med en bryter uten at de andre bryterene til de to andre pærene synes. Slik som man kan gjøre enkelt i Philips Hue Appen. 

Slik det er nå så er alle pærene listet opp hver for seg og jeg finner ikke noen smart måte og gruppere dem på. Må jeg virkelig lime inn koder etc. for å få til dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Okay. Da var ikke Home Assistant like intuitivt som jeg først trodde. Dette burde jo bare vert er drag and drop spør du meg. Da mistet jeg fort litt lysten. Jeg kan nemlig ikke endre slik Hue appen er nå for det er denne madammen er vant til og liker dne slik den er. Home Assistant var ment til meg selv for å kunne samle alt på ett sted.

 

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (44 minutter siden):

Jeg kjenner ikke appen. Hva er det som endres så mye i appen dersom noen pærer grupperes der?

Vi er to personer som bruker Hue appen og her er lysene vedrørende grupperinger etc. satt opp som det skal. Men når jeg legger dem inn i Home Assistant så kommer alle lysene samt gruppene opp med en egen bryter. I Hue appen så synes kun lysgruppene og disse kan slås av/på, men man kan åpne alle pærene i hver gruppe ved å klikke på dem. 

I Home assistant så er alle lysene, gruppene, pærene listet opp i en lang rekke og jeg finner ikke noen måte og "samle" dem på.

Lenke til kommentar

Slik har jeg satt det opp. Man kan velge "rom" og "soner". Siden jeg kun har Hue pærer i stua, så har jeg stua som hovedkategori. Der kan jeg styre alle undersoner etc. 

Den øverste som heter "Stue" gjør endringer på absolutt alle pærene i stua. Under "Stue" så har jeg feks. "Stuebord". I lampen jeg kaller "Stuebord" er det tre pærer. Jeg kan slå av hele lampen (alle tre pærene) samt gjøre endringer på hver enkelt pære ved å klikke meg videre inn på "Stuebord". Det samme gjelder dem under.

For meg er dette et supert oppsett som jeg overhodet ikke får "kopiert" til Home Assistant.

IMG_3151.thumb.PNG.f3e32c025e5384d70457f29ff6632523.PNG

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...