Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Har du opplevd giftige personer ?


Anbefalte innlegg

https://utforsksinnet.no/typer-giftige-personligheter/

Eit ordtak seier:    " En person er ofte bedre en sitt rykte "   Å spre usannheter / rykter, og negativ  omtale om ein  person har ofte synt seg å vera ein effektiv måte å  knekke / sværte en person på.    Mange har truleg   opplevd samlivsbrudd  der partner har spredd usannheter om ektefellen / samboer.  Eller noen arbeidskolegaer har spreidd usannheter, og rykte på arbeidsplassen så ein mister tillit blandt arbeidskolegaer.   Ja, det handler om å omgås  "giftige personer"

Kom til bygda som flyktning  på beg. av 70 tallet  fra en   av nabobygdene  på grunn av mangel på arbeid der.    Vart etterhvert kjent m/ en snill og omsorgsfull jente fra bygda,  og etter noen år hadde vigiftet oss ,fått barn ,og  bygd hus  eit steinkast fra barndomsshjemmet  hennes .    Naboe`en / Naboene rundt oss var folk som forlengst hadde etablert seg for mange år sidan, og hadde slektsbånd til bygda.   Hennes venner skulle etterhvert bli mine venner, og mine venner skulle etterhvert bli hennes venner.  Siktemålet var  å flytte tilbake til min egen hjembygd nå arbeidsmarked vart  bedre der.           Mange kjenner seg nok igjenn  i at når ein flytter til en ny plass- begynner,  begynner i en  jobb,  ny skole  så er ein spent , og tar  tar  en viss tid før ein glir inn i miljøet.    Det å intregrere seg i en bygd blandt mange bygdiser har bydd på utfordringer, og ein skal bli aksteptert.   Noen skeive ord / uttaelser kan fort føre til bygdesnakk, og  "giftige personer".

Dersom du kjenner deg igjenn i noe av det som eg her har omtalt så undres eg på hvordan du har taklet det ?                

Endret av Flipper
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, mange ganger, i mange situasjoner, hele livet. På skole, hjemme, arbeid. Det er bare veldig slitsomt å takle. Jeg liker å se livet som et økonomisk regnskap .. det må gå i pluss for at ting skal gå rundt og at man skal kunne fungere. Akkurat som et økonomisk regnskap, så har man et psykologisk regnskap. Hvis man har for mange negative eller giftige mennesker som du skriver, rundt seg over lang tid, så vil man slutte å fungere. Regnskapet må gå opp. Man kan tåle mye "gjeld", men over tid har man veldig lite overskudd. Det er grunner til at folk tar selvmord. Jeg kaller dem for psykopater - de dreper folk innvendig. Drap av mennesker kan skje på andre måter enn rent fysisk. Mobbing er en drapsmetode. Man stenger andre folk ned, oftest for å tilkjenne seg selv lettere tilgang på andre områder.

Å jobbe eller å slåss mot dette, særlig alene, er ekstremt slitsomt. Men hvis man er flink til å balansere ressursene (psykologisk ressursforvaltning, akkurat som i økonomi), så kan man bli veldig vis og flink til å styre og kontrollere seg selv og hvordan man takler livet. Man slipper i hvert fall å la dem vinne og ende opp i selvmord. Bare å holde seg i livet kan være en livsmessig seier over dem. De er døde inni seg .. mens en selv har klart å beholde livet.

Jeg er personlig veldig forsiktig med å høre på rykter. Gir alltid folk en og helst flere sjanser. Tror alltid på at det er en grunn til at ting er som de er. Og ja, jeg tror at ganske mange bruker rykter til å dominere og kontrollere andre (splitt og hersk). Alle psykososiale forbindelser henger sammen, og er som større eller mindre garnnøster, av og til med mindre eller større knuter. Dette kan "jobbes opp", med kommunikasjon og dialog - så lenge det gjøres på en konstruktiv måte i et helende miljø.

Vi burde lære om psykologi, empati og disse tingene i skolen. Men det er visst viktigere å sitte og pugge algebra i ti år.

Lenke til kommentar

Problemet finner man oftest i speilet. Blir man dårlig behandlet ett sted er det store sjanser for at man blir dårlig behandlet et annet sted også og hundrevis av mil borte. Det er en forsvarsmekanisme som folk bruker for å få og holde avstand til ufyselige mennesker.

Enten er man et behagelig menneske, iverksetter tiltak for å bli det eller så bør man forberede seg på et liv i ensomhet og med rykter og dårlig behandling. I det minste bør man ha sosiale ferdigheter nok til å opprettholde sosial harmoni.

Jeg mener den gjennomsnittlige behandlingen og ikke enkeltstående episoder.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
BadCat skrev (52 minutter siden):

Problemet finner man oftest i speilet. Blir man dårlig behandlet ett sted er det store sjanser for at man blir dårlig behandlet et annet sted også og hundrevis av mil borte. Det er en forsvarsmekanisme som folk bruker for å få og holde avstand til ufyselige mennesker.

Enten er man et behagelig menneske, iverksetter tiltak for å bli det eller så bør man forberede seg på et liv i ensomhet og med rykter og dårlig behandling. I det minste bør man ha sosiale ferdigheter nok til å opprettholde sosial harmoni.

Jeg mener den gjennomsnittlige behandlingen og ikke enkeltstående episoder.

 

Så du mener at jeg er den som har skapt dritten selv? Jeg har aldri prøvd å være noe annet enn positiv, lyttende og bidragsytende. Har tatt utrolig mange kuler fordi andre skal føle seg bedre med seg selv.

Du bør prøve å være litt mer empatisk.

Lenke til kommentar
BadCat skrev (4 timer siden):

Ikke nødvendigvis, men ofte er det slik. Hva gjør du for å være positiv? Å si "dette går bra" eller "dette greier du" er ikke å være positiv. Positive folk har målbare resultater å vise til, ellers er det bare pjatt.

Mener du på jobb, i virkeligheten, eller her på forumet?

Å mene at positive folk må ha målbare resultater å vise til, er jeg nok ikke helt enig i. En motiverende person kan være noen som ikke har oppnådd så mye i livet, men som har en genuin, ærlig og inspirerende personlighet. Men som har vært i feil miljø, eller kanskje ikke er så flink økonomisk, eller på andre måter bare har vært uheldig. Det er gjerne folk som ikke er opptatt av å oppnå så veldig mye, som nettopp oppnår veldig mye når det kommer til å inspirere og skape sterke emosjonelle bånd med andre mennesker. Viser seg ofte også, de som jobber "på gølvet" er ofte mer tillitsfulle og solide. Mange kriminelle som er karismatiske også.

Jeg gidder ikke å begynne å utbasunere om livshistorien min her og nå. Og særlig ikke til noen som er så negative som det du er her.. for jeg tror at selv om jeg kommer med 1000 grunner til at du tar feil, så kommer du til å pirke og finne feil med alle de tusen grunnene og fremdeles mene at jeg tar feil.

Kan gi deg én grunn (av de tusen). Siste arbeidsplassen jeg var på, kom det inn en ny fyr etter ca 1 år. Han begynte å baksnakke meg og være totalt full av dritt mot meg (feillærte meg blant annet, så jeg fikk kjeft av en annen avdeling og ble satt i dårlig lys), selv om jeg aldri var annet enn hyggelig, og til og med lot han sitte på gratis en ganske lang kjøretur frem og tilbake hver dag. Og han klarte å få alle de andre mot meg, og seg selv oppnevnt som tillitsvalgt. Det var en del av dråpen som gjorde at jeg ikke orka å jobbe mer. Etter at jeg hadde jobba ræva av meg i nesten to år for å bevise meg, bare vært ærlig, snill, hyggelig og lojal. Så det var en del av et dysfunksjonelt arbeidsmiljø og grunnen til at det aldri ble bedre der (mye kaos og kommunikasjonsproblemer).

Så hvis du mener at du forsvarer sånne psykopater, så er du akkurat like ille som dem er. Og da har vi et godt eksempel på det trådstarter spør om. Jeg velger å tro at du bare krangler for å krangle akkurat nå og at du egentlig ikke er sånn.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Jeg vet om en fyr som selv mener at han er positiv. Han har aldri fått til noe konstruktivt i hele sitt liv og ingen andre synes det er trivelig å være rundt ham.

Hvis man har et dysfunksjonelt arbeidsforhold bør man avslutte det snarest.

Man tar ikke de verst tenkelige folkene og forsøker å få til noe bra med det. Man omgås ikke dårlige folk og håper at det skal bli bedre.

Man finner ofte problemet i speilet og det som er fint er at det er mye lettere å fikse seg selv enn å fikse andre og verden. Hvis det er ille folk som er der du ferdes så slutt å ferdes der. I Norge er det slik at så lenge du er ferdig med grunnskolen, militærtjeneste og ikke er i klammeri med loven så er det ingen som kan tvinge deg til å gjøre noe eller være steder hvor du ikke vil. Dra derfra og kom aldri tilbake.

1781321-Jim-Rohn-Quote-Good-people-are-f

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
BadCat skrev (1 time siden):

Jeg vet om en fyr som selv mener at han er positiv. Han har aldri fått til noe konstruktivt i hele sitt liv og ingen andre synes det er trivelig å være rundt ham.

Hvis man har et dysfunksjonelt arbeidsforhold bør man avslutte det snarest.

Man tar ikke de verst tenkelige folkene og forsøker å få til noe bra med det. Man omgås ikke dårlige folk og håper at det skal bli bedre.

Man finner ofte problemet i speilet og det som er fint er at det er mye lettere å fikse seg selv enn å fikse andre og verden. Hvis det er ille folk som er der du ferdes så slutt å ferdes der. I Norge er det slik at så lenge du er ferdig med grunnskolen, militærtjeneste og ikke er i klammeri med loven så er det ingen som kan tvinge deg til å gjøre noe eller være steder hvor du ikke vil. Dra derfra og kom aldri tilbake.

1781321-Jim-Rohn-Quote-Good-people-are-f

Jaha .. kanskje du misforstår'n litt? På hvilken måte er det utrivelig?

Det er klart en bør gjøre det .. men du vet sikkert hvor hardt livet kan være. Ikke alltid man har 10 forskjellige jobbtilbud, og nav er ingen spøk det heller. Noen ganger gir man det flere sjanser og håper ting bedrer seg.

Igjen, det er sånn livet kan være. Og folk kan ha hatt en vanskelig oppvekst og blitt presset og tvunget til å ta sånne jobber, eller i det minste følt seg presset og tvunget til det.

Jeg er ikke uenig i det du skriver nå da. Prøvde bare i min første post å gi trådstarter eksempler på hvordan det kan skje. Jeg er enig i at en bør få seg vekk fra det. Men livssituasjoner og psykososiale forbinelser og prosesser kan gjøre at det kan være vanskelig og oppleves som umulig.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Å mene at en er en trivelig, positiv og motiverende person, og å faktisk være det - er to helt forskjellige ting.

De som faktisk genuint er trivelige, positive og motiverende trenger ikke å påpeke eller understreke det til andre. De blir oppfattet slik, og behandlet deretter.

Og giftige personer finnes over alt. Trikset er å identifisere disse personene FØR de påvirker deg for mye og drar deg ned. Jeg opplever at for å kunne klare dette må en selv ha selvinnsikt, selvrespekt og overskudd nok til å håndtere det.

Eksempel på giftige personer er personer rakker ned på deg for å få seg selv til å føle seg bedre. Selvrespekt gjør at man ikke aksepterer det, selvinnsikt gjør at du oppdager hva de gjør med deg og overskudd gjør at du kan håndtere det.

Lenke til kommentar
Flipper skrev (15 timer siden):

Dersom du kjenner deg igjenn i noe av det som eg her har omtalt så undres eg på hvordan du har taklet det ?

Enkelt og greit, gi mer faen.

Men en støter på "giftige" personer hele livet, samtidig som en støter på giftig pseudovitenskap (https://utforsksinnet.no), som får den usikre til å lete etter psykopater i enhver sammenheng. Det blir for dumt å bruke energi på å segregere personlighetstyper fra hverandre. Det er mye enklere å forholde seg til at personer som ikke bygger deg opp eller som man ellers kan forholde seg neutral til, de bryter deg ned, og de personene holder man avstand til.

Endret av Skandinav
Lenke til kommentar

Det finnes ikkje giftige personer,, men personer m/ giftige holdninger som har  et  utbredt behov for å trakassere, baktale , mobbe andre personer på eit eller annet vis.    Personer m/ giftige holdninger blir ofte sett på som "falske personer" og har mangelfult utviklede evner til identifisere seg med andres følelser ( empati).    Det å baksnakke , baktale personer er en forsvarsmekanisme for manglende anerkjennelse, og kanskje har de mange av dem opplevd grov omsorgsvikt i barndomen.       

Endret av Flipper
Lenke til kommentar
nomore skrev (9 timer siden):

Å mene at en er en trivelig, positiv og motiverende person, og å faktisk være det - er to helt forskjellige ting.

De som faktisk genuint er trivelige, positive og motiverende trenger ikke å påpeke eller understreke det til andre. De blir oppfattet slik, og behandlet deretter.

Og giftige personer finnes over alt. Trikset er å identifisere disse personene FØR de påvirker deg for mye og drar deg ned. Jeg opplever at for å kunne klare dette må en selv ha selvinnsikt, selvrespekt og overskudd nok til å håndtere det.

Eksempel på giftige personer er personer rakker ned på deg for å få seg selv til å føle seg bedre. Selvrespekt gjør at man ikke aksepterer det, selvinnsikt gjør at du oppdager hva de gjør med deg og overskudd gjør at du kan håndtere det.

Jeg gjør ikke -vanligvis- det. Men når jeg blir angrepet, så må jeg få lov til å forsvare meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...