Gå til innhold

Gode dokumentarer?


Anbefalte innlegg

Jeg har i det siste fått mer og mer sansen for dokumentarer og tar gjerne i mot tips om andre som er verdt å så. Kan starte med å dele tips om dokumentarer jeg har sett i nyere tid og som jeg trygt kan anbefale.

1. Michael Jordan - Den Siste Dansen (Netflix). Selvforklarende. 

2. Muldvarpen (NRK). En utrolig undercover-historie fra virkeligheten som overgår mye av det du har sett på spillefilm. 

3. Miso Hungry. Om en komiker som reiser til Japan for å finne inspirasjon til en sunnere livsstil.

4. UXA - Thomas Seltzers Amerika (NRK). Thomas Seltzer reiser tilbake til USA forut årets presidentvalg.

5. Presidentvalget - Trump mot Biden (NRK). Gir en profil av og litt mer innblikk i de to presidentkandidatenes oppvekst og voksne liv.

Har en følelse av at jeg har glemt noe nå, men dette var de jeg kom på nå. 

Del gjerne dine tips her! :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg kan like

  • Why we fight
    Eroll Morris gir oss et portrett av tidligere forsvarssekretær Robert McNamara, og Robert tar oss med på et retrospekt av vietnam, og krig generellt.
  • Living in the material world
    Martin Scorsese går igjennom George Harrisons liv.
  • Raga
    En Apple-produsert film om Ravi Shankar, og indisk musikk.
  • Harlan County U.S.A
    Forbausende fengende om streikende kullgruve-arbeidere.
  • I am not your negro
    Rørende mosaisk fremstilling av rasespørsmål i Amerika, narratert av poeten James Baldwin
  • Wattstax
    Sommerfestival i Watts, sponset av Stax Records, suverene fremføringer av the staple singers, Isaac Hayes, Rufus Thomas, mfl.
  • Blacfish
    En portrett av Orca-hvaler i fangenskap og deres liv som underholdningsobjekter.
  • Dont look back
    D.A Pennebaker redefinerer dokumentarsjangeren mens han følger Bob Dylan på sin amfetaminsbaserte englandsturné i 65.
  • Dom kallar oss mods.
    Første film i en svensk triologi om utskuddene kenta og stoffe.
  • Vals im bashir
    Animert retrospektiv om Israels innvasjon av Libya.
  • The act of killing
    Tidligere indonesiske døds-skvadron ledere gis anledning til å gjenskape deres største massedrap i valgfri film-form.
  • Style wars
    Fødselen av grafitti og break-dance, sent 70'- tidlig 80' tall.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Alt med Louis Theroux du finner egen kategori for han her:

https://tv.nrk.no/programmer/dokumentar

Dette er en av de beste synes jeg:

https://tv.nrk.no/serie/louis-theroux/2008/KOID20009107

Free Solo:

Last Train Home 2009

Sitat

Every spring, China's 130 million migrant workers travel back to their home villages for the New Year's holiday. This exodus is the world's largest human migration.

Working over several years, director Lixin Fan travelled with one couple who has embarked on these annual treks for almost two decades. Like many of China's rural poor, the Zhangs left their native village of Huilong, Daan Town [zh], Guang'an District in Sichuan province and their newborn daughter to find work in Guangzhou in a garment factory for 16 years and see her only once a year during the Spring Festival. Their daughter Qin, now a restless and rebellious teenager, resents her parents' absence and longs for her own freedom away from school and her rural hometown, much to the dismay of her parents. She eventually leaves school, against the wishes of her parents, to work in the city.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Last_Train_Home_(film)

My Octopus Teacher / Hva jeg lærte av en blekksprut

 

Exit Through the Gift Shop Full film gratis her:

Sitat

Exit Through the Gift Shop: A Banksy Film is a 2010 British documentary film, directed by street artist Banksy. It tells the story of Thierry Guetta, a French immigrant in Los Angeles, and his obsession with street art.

 

Endret av Pc Lynet
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Liker egentlig det meste av norske dokumentarserier, som Insider, Helene sjekker inn, Brennpunkt, Dokument 2 bla.a. Og noen på grensen, slik som "Der ingen skulle tru at nokon kunne bu".

Ellers er det mange bra på Netflix. Kan anbefale "Free Solo", den ligger på Nat Geo.

Mye bra på youtube også, bla.a denne. Ikke direkte dokumentar, men noe i samme retning: 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har sett massevis av dokumentarer og de som jeg husker best er:

 

Earthlings - en dokumentar om mennesker

Enron smartest guy in the room - Om svindel i USA som omfatter politiker, tidligere presidenter osv

Theranos out for blood - også om svindel hvor mange prominente personer (politkere, tidlige apple grunder osv) ble svindlet

Ellkers liker jeg også dokumentarer om fibonacci

Salmon confidential - handler om laksfarms som påvirker naturen

Planned obsolence

 

Og sist men ikke minst en dokumentar laget av NRK (er med i produksjonen) som er godt likt og har fått veldig høy score verden over: The light bulb conspiracy. - handler ikke bare om lyspærer og Phoebus cartel, men om mye mer

 

 

 

Endret av ex-jordbærplukkeren
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Out Planet er en veldig god dokumentar om klimaendringene, og som tar fatt på hvordan naturen endrer seg som følger. 
Den ligger faktisk ute på Youtube, helt gratis. Dette er en dokumentar som er utgitt av Netflix. 

https://www.youtube.com/c/Netflix/search?query=out planet

Spoiler

 

 

 

 

 

 

 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...