Gå til innhold

Overføring av O.S. mellom to ulike pc'er.


akura

Anbefalte innlegg

Har kjøpt ny pc og vil gjerne kopiere O.S (win 10) til den nye ssd-enheten som sitter i den nye pc'n. Skal bruke Corsair cloning kit.

 

Er det mulig å overføre kun O.S (og event. også andre installasjoner om mulig)? Først og fremst er det O.S jeg ønsker å overføre. Et mulig problem er at nåværende HD / O.S sitter i en annen type pc enn den jeg skal overføre til. Fra Acer Aspire til Lenovo V340. Begge bruker imidlertid Win 10. Er derfor usikker på om dette kan fungere, siden den nye pc'n sikkert har andre komponenter osv., for å si det på den måten. Eksempelvis skjermdriver osv. Kan dette bli et problem?

 

Når jeg kjører kloningsprogrammet må jeg slette O.S på den nye ssd-enheten som sitter i den nye pc'n. Derfor må jeg være sikker før jeg går i gang, slik at jeg ikke ender opp med en ssd-enhet uten O.S i den nye pc'n.

 

Noen som har peiling på dette?

Endret av akura
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan absolutt bli et problem å prøve å overføre en installasjon til en annen.

Hvis du ønsker å teste dette kan jeg foreslå følgende løsning (bruker Clonezilla til alle oppgaver - andre programvarer kan benyttes om du er mer fortrolig med disse)

Du trenger:

  • CD/DVD eller ledig USB minnepinne som du kan installere Clonezilla på.
  • En ekstern HDD med mer ledig kapasitet enn lagringsmedia på din gamle og nye PC til sammen.

Så kan du gjøre som følger:

  • Sjekk at lagringskapasitet på SSD eller HDD på ny pc er like stor eller større som den gamle. Hvis ikke må du avbryte eller oppgradere på ny pc.
  • På den nye PC'n så benytter du Clonezilla til å lagre diskavbildning fra den nye pc'en til den eksterne harddisken (i tilfelle det går lukt at fans og du må tilbakestille).
  • Gjør det samme fra den gamle PC'en. Husk å lage rot-mapper på den eksterne disken som klart indikerer om diskavbildningene stammer fra ny eller gammel pc (dette gjør du i windows før du begynner å styre med Clonezilla).
  • Opsjon : Her ville jeg vurdert å ta en ekstra backup av diskavbildning fra ny maskin - hvis ekstern disk havarerer på neste trinn nå så vil du miste eksisterende windows-installasjon pluss diskavbildninga.
  • Ny pc - benytt Clonezilla til å kjøre disk-avbildning fra ekstern disk til lokal lagringsmedium. Det er nå du skal benytte diskavbildninga fra den gamle pc'en.
  • Boot opp windows og sjekk om det virker som det skal.

Om du nå skulle finne ut at det ikke virker, så kan du gjøre samme trinnet om igjen, bortsett fra at du denne gangen bruker disk-avbildinga fra den nye pc'n - altså at du i praksis resetter OS disken som den var.

 

Eller - du kan gjøre som jeg har gjort. Dropp windows og lær å bruke Linux, så slipper du å stresse med slike problemer som om du kan overføre OS fra en maskin til en annen ;)

Lenke til kommentar
40 minutes ago, Svein M said:

Det så slår meg er at det må være mye bedre å installere Windows på den nye også bare installere programmene på nytt.

Bortsett fra at for bærbare så er gjerne windows-lisensen allerede inkludert i kjøpspris, så en ny installasjon av windows medfører gjerne ekstrakostnad. Arrester meg gjerne hvis dette ikke er riktig.

Lenke til kommentar
geir__hk skrev (På 2.12.2020 den 20.23):

Det kan absolutt bli et problem å prøve å overføre en installasjon til en annen.

Hvis du ønsker å teste dette kan jeg foreslå følgende løsning (bruker Clonezilla til alle oppgaver - andre programvarer kan benyttes om du er mer fortrolig med disse)

Du trenger:

  • CD/DVD eller ledig USB minnepinne som du kan installere Clonezilla på.
  • En ekstern HDD med mer ledig kapasitet enn lagringsmedia på din gamle og nye PC til sammen.

Så kan du gjøre som følger:

  • Sjekk at lagringskapasitet på SSD eller HDD på ny pc er like stor eller større som den gamle. Hvis ikke må du avbryte eller oppgradere på ny pc.
  • På den nye PC'n så benytter du Clonezilla til å lagre diskavbildning fra den nye pc'en til den eksterne harddisken (i tilfelle det går lukt at fans og du må tilbakestille).
  • Gjør det samme fra den gamle PC'en. Husk å lage rot-mapper på den eksterne disken som klart indikerer om diskavbildningene stammer fra ny eller gammel pc (dette gjør du i windows før du begynner å styre med Clonezilla).
  • Opsjon : Her ville jeg vurdert å ta en ekstra backup av diskavbildning fra ny maskin - hvis ekstern disk havarerer på neste trinn nå så vil du miste eksisterende windows-installasjon pluss diskavbildninga.
  • Ny pc - benytt Clonezilla til å kjøre disk-avbildning fra ekstern disk til lokal lagringsmedium. Det er nå du skal benytte diskavbildninga fra den gamle pc'en.
  • Boot opp windows og sjekk om det virker som det skal.

Om du nå skulle finne ut at det ikke virker, så kan du gjøre samme trinnet om igjen, bortsett fra at du denne gangen bruker disk-avbildinga fra den nye pc'n - altså at du i praksis resetter OS disken som den var.

 

Eller - du kan gjøre som jeg har gjort. Dropp windows og lær å bruke Linux, så slipper du å stresse med slike problemer som om du kan overføre OS fra en maskin til en annen ;)

Takker så mye for utfyllende svar!
Beholdt det ferdiginstallerte O.S. på den nye pc'n. Innholder imidlertid så usannsynlig mye ræl. Mange timer med å få bort det værste:)
Vurdrer klart Linux ved neste install.
Uansett. Takker for god info om Clonecilla og fremgangsmåte!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...