Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Huseier som favoriserer


Josefineks

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg leier en leilighet i 2 etasje på et hus, hvor noen andre leier første etasje. Jeg flyttet inn i 2 etasje i oktober, og merket noen ting som manglet der, blant annet en skuff til baderomskommoden (den til vasken), nøkler til forskjellige rom og mer. Sa ifra til huseier om dette, som først sa at han skulle komme å fikse det. Dette ble det altså ikke noe av, da han senere sendte en melding og sa at han ikke kan komme fordi han er redd for å møte folk under korona, noe jeg hadde forståelse for. Det jeg imidlertig ikke har forståelse for er hvordan han da, 4 dager etterpå kan komme til de nede for å ordne noe, og så komme igjen 2 dager etterpå for å fikse noe der. Jeg tenker at er man utleier må man behandle begge leietakerne likt og ikke favorisere. I dag hadde jeg også en situasjon hvor jeg sendte klage på at det kom røyklukt nedenifra, til det responderte han med «Nå er jeg lei av mas fra deg hver gang det er noe!! Du får fikse det selv og sjekke ventilene.» Dette synes jeg var veldig uprofesjonelt og ukomfortabelt. Og da lurer jeg på, hva burde jeg gjøre med dette? Er dette grei oppførsel fra utleier?  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Josefineks skrev (3 timer siden):

Hei. Jeg leier en leilighet i 2 etasje på et hus, hvor noen andre leier første etasje. Jeg flyttet inn i 2 etasje i oktober, og merket noen ting som manglet der, blant annet en skuff til baderomskommoden (den til vasken), nøkler til forskjellige rom og mer. Sa ifra til huseier om dette, som først sa at han skulle komme å fikse det. Dette ble det altså ikke noe av, da han senere sendte en melding og sa at han ikke kan komme fordi han er redd for å møte folk under korona, noe jeg hadde forståelse for. Det jeg imidlertig ikke har forståelse for er hvordan han da, 4 dager etterpå kan komme til de nede for å ordne noe, og så komme igjen 2 dager etterpå for å fikse noe der. Jeg tenker at er man utleier må man behandle begge leietakerne likt og ikke favorisere. I dag hadde jeg også en situasjon hvor jeg sendte klage på at det kom røyklukt nedenifra, til det responderte han med «Nå er jeg lei av mas fra deg hver gang det er noe!! Du får fikse det selv og sjekke ventilene.» Dette synes jeg var veldig uprofesjonelt og ukomfortabelt. Og da lurer jeg på, hva burde jeg gjøre med dette? Er dette grei oppførsel fra utleier?  

Manglene du lister opp høres ganske bagatellmessig ut. For alt du vet kan det ha vært vannlekkasje eller noe annet kritisk som faktisk måtte bli fikset raskt i 1. etg.

Du legger nok alt for mye i dette. Og ja, verden er urettferdig. Finn deg i det eller finn deg et nytt sted å bo. Slik er det nok dessverre. 

 

Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (2 timer siden):

Manglene du lister opp høres ganske bagatellmessig ut. For alt du vet kan det ha vært vannlekkasje eller noe annet kritisk som faktisk måtte bli fikset raskt i 1. etg.

Du legger nok alt for mye i dette. Og ja, verden er urettferdig. Finn deg i det eller finn deg et nytt sted å bo. Slik er det nok dessverre. 

 

Røyklukt bagatellmessig ja. Deg om det.

Til TS. Jeg hadde flytta. Og siste dagen hadde jeg sagt at jeg ikke gidder å leie hos et ra**høl.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her mangler det noe.

"Dette ble det altså ikke noe av, da han senere sendte en melding og sa at han ikke kan komme fordi han er redd for å møte folk under korona, noe jeg hadde forståelse for."

for så å gå direkte til; 

«Nå er jeg lei av mas fra deg hver gang det er noe!! Du får fikse det selv og sjekke ventilene.»

Det virker veldig som om det har gått en del flere meldinger mellom her..

 

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Utleierens plikt består i å levere et husrom til deg som er i henhold til lovgiving og leiekontrakten.

At utleier er mer tjenestevillig overfor andre leietakere er deg uvedkommende.

At jeg går ut over mine kontraktsforpliktelser og hjelper den brystagre 20-åringen i min ene hybel med å rense sluket som er tett av hennes lange blonde hår, betyr ikke at jeg dermed er forpliktet til å rense sluket i hybelen ved siden av.

Urettferdig? Tja, litt kanskje?
Ulovlig? Nope.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pusher 50 skrev (1 time siden):

Utleierens plikt består i å levere et husrom til deg som er i henhold til lovgiving og leiekontrakten.

At utleier er mer tjenestevillig overfor andre leietakere er deg uvedkommende.

At jeg går ut over mine kontraktsforpliktelser og hjelper den brystagre 20-åringen i min ene hybel med å rense sluket som er tett av hennes lange blonde hår, betyr ikke at jeg dermed er forpliktet til å rense sluket i hybelen ved siden av.

Urettferdig? Tja, litt kanskje?
Ulovlig? Nope.

 

Er ikke bare snakk om sluk her og bagateller her. Også røyklukt. 

Da går det jo an å stille spørsmålstegn ved både byggets konstruksjon og om det er i henhold at en leietaker må leve i røyken til andre. Om det er snakk om røyklukt som i at noe er svidd eller har brent, hadde jeg personlig henta utleier etter nakken og bedt han finne ut hva som er galt.

Men det kan jo se ut til TS sitt største problem er den påståtte forskjellsbehandlingen og ikke selve problemene. TS, husk på at du vet ikke hva som står i den andre kontrakten. Det kan være helt andre vilkår enn i din.

Mitt råd til deg er at du må legge fra deg tanken om at du blir urettferdig behandla, men finn ut hvorfor det lukter røyk. Spesielt hvis det ikke er røyk som kommer fra tobakk.

 

Lenke til kommentar
3 hours ago, Juggel said:

Om det er snakk om røyklukt som i at noe er svidd eller har brent, hadde jeg personlig henta utleier etter nakken og bedt han finne ut hva som er galt.

 

Her er det nærliggende å spørre om hvorfor du ville gått til utleier.

Hvis man kjenner at det lukter svidd og at lukta kommer nedenfra, ville det vært bedre å banke på hos dem under og sjekke hva som forårsaker lukta. Jeg regner imidlertid med at røyklukt refererer til tobakkslukt. Hvis det er mistanke om ild, omtales dette vanligvis som å "lukte svidd".

Hvis det er snakk om tobakksrøyk som siver gjennom utette vegger/gulv, synes jeg utleieren er ganske poengtert når han sier "sjekk ventilene". Dersom dette problemet er større enn at det lar seg avhjelpe ved lufting, bør man flytte til et sted man er sikker på at dette ikke blir et problem.

Det at man leier et husvære gjør ikke utleier ansvarlig for tobakkslukt fra naboer. Det er kun hvis husværet er dårligere enn det som er avtalt eller som med rimelighet kan forventes at du har en grunn til å klage overfor utleier. 

Lenke til kommentar

Slik jeg forstår TS er dette snakk om en enebolig. Ikke et borettslag eller noen som røyker ute slik at røyken kommer inn vinduet. OM det er slik at det trekker inn vindu el. er jeg dog enig.

Om dette er noe som følger av ventilasjon kan huseier fint overse det. Men da vil nok leietaker med stor sannsynlighet ha rett til å flytte umiddelbart uten oppsigelsestid.

Lenke til kommentar

Kom igjen, folkens. Hvis man ikke har tenkt å være empatisk og forståelsesfull i en sensitiv og betent situasjon, er det faktisk bedre å ikke skrive noe.

 

Jeg ville svart huseier at

"1) Det er ikke snakk om "hver gang det er noe", det er snakk om én eneste avtale du svarte ja til skriftlig på melding om noen svært enkle mangler i leiligheten da jeg flyttet inn. Det var én enkelt hendelse. Å overdramatisere på denne måten synes jeg er svært uprofesjonelt. 

2) Røyklukt er alvorlige greier. Jeg vil ikke dø av røykforgiftning under søvn, og det forstyrrer den generelle konsentrasjon og livskvalitet. Du leier ut en boenhet som skal være forsvarlig å bo i. Så hvis det gjentar seg, kommer jeg til å finne ut av juridiske fremgangsmåter for å få hva enn som må repareres, fikset, og sende regninga til deg. Med mindre du viser litt mer interesse. Notér:    -Dette er hvis røyklukt gjentar seg.-

Jeg håper vi kan fortsette leieforholdet i en bedre tone fremover. Jeg ønsker bare at ting skal være på stell, og dét er vi vel enige om er det beste for alle?"

Du må ikke være redd for å slåss. Man må bare trå varsomt, være taktfull, prøve å moderére seg litt, og aldri gi opp.

Tar han seg inn i leiligheten uten ditt samtykke, be om at han skal gå ellers ringer du politiet (selvtekt). Vurdér å kjøpe bevegelsesaktivert kamera med skylagring. Koster ikke så mye, 600 kr på Elkjøp.

 

Og for sikkerhets skyld, om du ikke har gjort det allerede, ville jeg tatt bilder og film av leiligheten, så han ikke kommer med urimelige krav etter du har flyttet ut. For han virker ikke som en pålitelig type når han er såpass ustabil i holdningen. Jeg er enig i at det var ubehagelig og uprofesjonelt.

Endret av Taurean
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Juggel skrev (På 3.12.2020 den 10.57):

Er ikke bare snakk om sluk her og bagateller her. Også røyklukt. 

Da går det jo an å stille spørsmålstegn ved både byggets konstruksjon og om det er i henhold at en leietaker må leve i røyken til andre. Om det er snakk om røyklukt som i at noe er svidd eller har brent, hadde jeg personlig henta utleier etter nakken og bedt han finne ut hva som er galt.

Under forutsetning om at det med røyklukt her ikkje er mistanke om brann (ved mistanke om brann ringer du brannvesenet), så er det ikkje gitt at lukt frå naboen er ein mangel. 
Det kjem ann på kva som er avtalt om standarden på bustaden, kva utleiger har vist om og måtte forstå at leigetakar hadde grunn til å forvente å bli opplyst om, samt leigetakarens undersøkingsplikt.
Leiger ein bustad i fleirmannsbustad så er det påregnelege at ein vil kunne både lukte, høyre og sjå naboane innimellom, røyklukta må med andre ord være særleg plagsom før du kan pårope det som ein mangel.

Ein anna ting er at ein også må ha klart for seg kva ein ønsker at utleigaren skal gjere med problemet. Ja det kan være at bygninga er gamal og dårleg og at veggen som skal være brannsikker ikkje er god nok, men då kjem ein tilbake på om utleigers opplysningsplikt og leigetakarens undersøkingsplikt.
Dersom det er konstruksjonsmessige svakheiter i bygget så er det ikkje gitt at utleiger vil kunne ordene opp i manglane utan vesentleg ombygging. 
Om det er mindre feil som utleiger lett kan fikse opp så kan ein melde inn som mangel og kreve det retta, men er det veldig store ting som er feil så er det berre flytting som kan være sluttresultatet, enten fordi leigetakaren sjølv seier opp leigeavtalen eller fordi utleiger levrer oppsigelse på grunn av bustaden ikkje blir bebueleg under arbeidet.
Er det direkte farleg (og leigetakaren ikkje kunne ha oppdaga dette på førehand på visning) så kan det være grunnlag for å heve leigeavtalen slik at leigetakaren kan flytte ut umiddelbart.

Lenke til kommentar

Leietaker har jo her prøvd å si ifra om feil og mangler. De fleste kan riktignok fremstå som bagatellmessige, men utleier virker rett fram ubrukelig all den tid han snor seg unna.

Det kommer ikke frem hva slags røyklukt det er snakk om her. Er det sterk røyklukt fra tobakk vil man ha en svært god sak om man vil flytte umiddelbart. Ingen skal behøve å bo i et hjem hvor det siver inn røyklukt i tide og utide. 

Jeg ville tatt kontakt med en advokat. Ofte er første konsultasjon gratis.

Jeg fordrar ikke utleiere som behandler leietakere på den måten. Er altfor mange av de drittsekkene.

Evt si opp umiddelbart og ta de tre månedene oppsigelsestid.

Endret av Juggel
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...