Gå til innhold

Frp godtar CO2-rensing: Nå kan Langskip sjøsettes


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hanhijnn skrev (2 timer siden):

Enda en "Norsk politisk månelanding"...? Hvor realistisk er det denne gangen?

Omtrent like realistisk som forrige gang? 

Dette vil føre til sysselsetting, dessuten blir det bygget en masse leamikk som helt sikkert blir imponerende på en eller annen måte.

Om det er fornuft i det? Nei.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (Akkurat nå):
Hanhijnn skrev (2 timer siden):

Enda en "Norsk politisk månelanding"...? Hvor realistisk er det denne gangen?

Omtrent like realistisk som forrige gang? 

Dette vil føre til sysselsetting, dessuten blir det bygget en masse leamikk som helt sikkert blir imponerende på en eller annen måte.

Om det er fornuft i det? Nei.

Var omtrent det jeg også tenkte.

Det beste som kommer ut av det er vel en del (dyrekjøpt?) lærdom/viten.

Lenke til kommentar
uname -l skrev (4 minutter siden):

Prisen er stipulert til å bli 1280 kr per tonn CO2. Til sammenligning koster Norges elbil-politikk 10 ganger mer og der sitter vi heller ikke ikke igjen med et fnugg kompetanse og arbeidsplasser, bare et økende handelsunderskudd.

Det skal bare litt vilje til for å få CCS til å fungere ettersom det i høyeste grad linkes til om CO2 utslipp blir dyrt eller ikke. Gjør det dyrt, og CCS blir lønnsomt. Lobbyer nok til at EU innfører det samme, og man kan skape enorme verdier i tillegg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (13 minutter siden):

Det skal bare litt vilje til for å få CCS til å fungere ettersom det i høyeste grad linkes til om CO2 utslipp blir dyrt eller ikke. Gjør det dyrt, og CCS blir lønnsomt. Lobbyer nok til at EU innfører det samme, og man kan skape enorme verdier i tillegg. 

Med mindre 1280/tonn er fri fantasi og avhengig av fritt fall, medvind og terningkast 6, så er det en pris hvor man fint nærmer seg noe som er lønnsomt. Kvoteprisen er rundt 300/tonn og man kan regne med at den vil gå opp samtidig som man kan håpe på at CCS-prisen går ned til de møtes.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Noen betrakter dette som først og fremst som å være et klimatiltak mens andre derimot betrakter det først og fremst som å være et industritiltak.

.

Etter det jeg har forstått så vil Equinor nå bygge en hydrogenfabrikk i nærheten av Kollsnes og Zeg Power vil også gjøre det samme (Zeg har utviklet en helt ny effektiv teknologi for blå hydrogen hvor CO2-fangst er en integrert del av prosessen). Og kanskje kan det også bli produksjon av turkis hydrogen i neste runde. Muligens vil utenlandske bedrifter som i dag har store CO2-utslipp nå etablere seg i nærheten av Kollsnes. Og kanskje all denne CO2 som her skal lagres på litt lenger sikt kan brukes til noe mer nytting enn bare å bli pumpet ned under havnbunnen.

.

Det koster å etablere ny industri langt mot nord i en verden dominert av frihandel hvor det ikke lenger er lov å benytte slikt som tollbeskyttelse og subsidier (bortsett fra subsidier til grønne tiltak).

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (5 minutter siden):

Var omtrent det jeg også tenkte.

Det beste som kommer ut av det er vel en del (dyrekjøpt?) lærdom/viten.

Nå var jeg negativt innstilt til den første 'månelandingen' også så jeg er sikkert for forutinntatt til å tas alvorlig. ;)

Denne er *litt* bedre da. Forrige gang dreide det seg om å senke virkningsgraden på gasskraftverk, det kunne ikke bli bra. Både enklere og billigere å produsere kraften uten CO2-utslipp i første omgang. Når det er sagt klarer jeg fortsatt ikke se på deponering av CO2 i fjellformasjoner som en god ide. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Lab Roy skrev (3 timer siden):

Noen betrakter dette som først og fremst som å være et klimatiltak mens andre derimot betrakter det først og fremst som å være et industritiltak.

.

Etter det jeg har forstått så vil Equinor nå bygge en hydrogenfabrikk i nærheten av Kollsnes og Zeg Power vil også gjøre det samme (Zeg har utviklet en helt ny effektiv teknologi for blå hydrogen hvor CO2-fangst er en integrert del av prosessen). Og kanskje kan det også bli produksjon av turkis hydrogen i neste runde. Muligens vil utenlandske bedrifter som i dag har store CO2-utslipp nå etablere seg i nærheten av Kollsnes. Og kanskje all denne CO2 som her skal lagres på litt lenger sikt kan brukes til noe mer nytting enn bare å bli pumpet ned under havnbunnen.

.

Det koster å etablere ny industri langt mot nord i en verden dominert av frihandel hvor det ikke lenger er lov å benytte slikt som tollbeskyttelse og subsidier (bortsett fra subsidier til grønne tiltak).

CCS er vel først og fremst håpet om en redningsplanke for olje og gassnæringen, men noen må jo betale for dette. Det er denne utfordringen som man må komme utenom ved få plassert utgiftene hos skattebetalerne. Her er Norge sammen med Storbritania i en særstilling i Eurpoa, og særlig etter Brexit blir det nok lite støtte fra EU til tiltak for olje og gassindustriens CCS-projeksjoner. Det illustreres jo ved at de ikke er med på å grønnvaske insatsfaktorer til olje og gassproduksjon, som supplyskip og elektrifisering av plattformer. At man forsøker å forbedre teknologien og få ned kostnadene for fangst av CO2 fra annen industri og nødvendige formål er likevel positivt. Det kommer også  norsk leverandørindustri til gode, og man kan i tillegg kalle det grønn satsing. 

Endret av NERVI
Lenke til kommentar
Lab Roy skrev (20 timer siden):

Noen betrakter dette som først og fremst som å være et klimatiltak mens andre derimot betrakter det først og fremst som å være et industritiltak.

.

Etter det jeg har forstått så vil Equinor nå bygge en hydrogenfabrikk i nærheten av Kollsnes og Zeg Power vil også gjøre det samme (Zeg har utviklet en helt ny effektiv teknologi for blå hydrogen hvor CO2-fangst er en integrert del av prosessen). Og kanskje kan det også bli produksjon av turkis hydrogen i neste runde. Muligens vil utenlandske bedrifter som i dag har store CO2-utslipp nå etablere seg i nærheten av Kollsnes. Og kanskje all denne CO2 som her skal lagres på litt lenger sikt kan brukes til noe mer nytting enn bare å bli pumpet ned under havnbunnen.

.

Det koster å etablere ny industri langt mot nord i en verden dominert av frihandel hvor det ikke lenger er lov å benytte slikt som tollbeskyttelse og subsidier (bortsett fra subsidier til grønne tiltak).

"Og kanskje all denne CO2 som her skal lagres på litt lenger sikt kan brukes til noe mer nytting enn bare å bli pumpet ned under havnbunnen."

20% til fangstanlegget og 80% til å lagre CO2.

Det kan med andre ord bli god økonomi i å fange CO2 til bruk i en metanolfabrikk, og CO2-utslippene reduseres mellom 50-80%.

Lenke til kommentar

oophus:

Det skal bare litt vilje til for å få CCS til å fungere ettersom det i høyeste grad linkes til om CO2 utslipp blir dyrt eller ikke. Gjør det dyrt, og CCS blir lønnsomt. Lobbyer nok til at EU innfører det samme, og man kan skape enorme verdier i tillegg.

Proton svarer:

Langskip har et budsjett på 25 mrd nok (noen steder er det oppgitt 28 mrd nok), og skal årlig deponere 400,000 tonn CO2 fra Norcem i 10 år.

Om du har kalkulator vil du få en pris på 6250 nok/tonn deponert CO2. EU-kvotepris i 2021 er rundt 300 nok/tonn. Vil noe kommersielt selskap betale 6250 nok når de kan kjøpe samme effekt for 300 nok/tonn i EU kvotemarked? Hvordan kan noen mene at slik virksomhet kan gi overskudd?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Proton1 skrev (2 minutter siden):

Langskip har et budsjett på 25 mrd nok (noen steder er det oppgitt 28 mrd nok), og skal årlig deponere 400,000 tonn CO2 fra Norcem i 10 år.

Om du har kalkulator vil du få en pris på 6250 nok/tonn deponert CO2. EU-kvotepris i 2021 er rundt 300 nok/tonn. Vil noe kommersielt selskap betale 6250 nok når de kan kjøpe samme effekt for 300 nok/tonn i EU kvotemarked? Hvordan kan noen mene at slik virksomhet kan gi overskudd?

Men det er jo det jeg sier? Det er opp til oss og EU å gjøre noe slikt som dette lønnsomt. Kvoteprisen for CO2 kan justeres kjappere opp, slik at kryssningspunktet for CCS blir lønnsomt tidligere. Spesielt for industri som befinner seg nære CCS muligheter som dermed ikke har noen unnskyldnigner for å bli kvitt problemet, fremfor å kun kjøpe kvoter og slippe det fritt. 

Lenke til kommentar

oophus:

Men det er jo det jeg sier? Det er opp til oss og EU å gjøre noe slikt som dette lønnsomt. Kvoteprisen for CO2 kan justeres kjappere opp, slik at kryssningspunktet for CCS blir lønnsomt tidligere. Spesielt for industri som befinner seg nære CCS muligheter som dermed ikke har noen unnskyldnigner for å bli kvitt problemet, fremfor å kun kjøpe kvoter og slippe det fritt.

Proton svar:

CO2 utslipp fra EU utgjør 8% av globale utslipp, mens vårt utgjør 0,15%. Så uansett hva vi gjør kan vi ikke redde verden alene. EU har etablert det eneste kommersielle marked i verden for handel med CO2-kvoter med det formål å redusere utslipp - ingen andre er med på det. Det eneste som skjer om EU-kvoteprisen stiger mye over dagens 300 nok/tonn, er at industri med utslipp flykter fra Europa til land hvor utslipp er gratis. Å produsere ett tonn aluminium i Norge eksempelvis, resulterer i utslipp av 4,5 tonn CO2 ekv. I India vil tilsvarende produksjon gi 24 tonn CO2. Vi kan redusere våre utslipp ved å legge ned, eller flytte Al-produksjonen til f.eks. India, men det vil jo ikke være særlig bra for globale utslipp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...