Gå til innhold

Klagestorm mot mobiloperatørenes Strex-løsning – nå tas det grep mot «banditt»-aktører [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har slitt med noen av disse svindlerne som blir tilgjengeligjort av Strex: Ninjasplay

Jeg har latt ungene spille på min telefon, med alt av kjøp via google play og in app purchases slått av, og man må inn med passord for å gjøre noe som helst.

Men det driter strex hundre null i, og de har ingen validering for kjøp. Man må ikke taste inn telefonnummer, få en kode på tlf eller noe. Det holder at ungene får opp en annonse inni et gratis spill, hvor man trykker på abboner, og vips, så er man 396.- fattigere i mnd. uten noen som helst sperrer.

Hvorfor ninjasplay.no er svindel:

Spillene de reklamerer for eksisterer ikke. Finner de ikke på google play/appstore/web eller noen sted. Om spillene hadde eksistert hadde det fortsatt vært helt urimelig å betale 396.- per mnd. for å spille de. Spillene de reklamerer for: https://ibb.co/ZghWgjJ

Hvordan man kan abonnere på en tjeneste som ikke eksisterer uten å validere tlf.nr. eller noe er ganske dårlig praksis. Regner med det er mange unger som får låne tlf. til foreldrene, og hvis man ikke har mulighet til å sperre betalingene på vanlig måte via google play, burde det finnes en annen valideringsmulighet. Jeg vet at man kan sperre helt for innholdstjenester, men det er ikke et alternativ da jeg trenger tjenester som f.eks. biltilsynets finn bileier som koster 3.- per request. (Dette har heldigvis biltilsynet forandret på, slik at man kan bruke denne tjenesten gratis via app nå)

Så oppfordrer strex til 2 ting:

1. få implementert en grense på valgfri sum (f.eks. 5.- pr mnd som std.) Som kan økes hvis man ønsker å betale for parkering/idolstemming eller whatnot.

2. Få validering på kjøpene via en passordløsning slik som google play/appstore har.

 

Lenke til kommentar

Skulle ønske at strex bare ble forbudt. At du ikke kan kjøpe noe over mobilabonnementet bortsett fra tjenester fra mobiloperatøren. Det skulle i det minste vært motsatt, ikke reservasjon om du ikke ønsker å bruke strex el, men at slike tjenester krever aktiv åpning. Samme skulle det vært på bruk av mobildata over satellitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Typisk ansvarsfraskrivelse fra teleoperatørene. Opplevde selv å bli fakturert for en tjeneste jeg ikke hadde bestilt. Tok kontakt med teleoperatøren, men de ba meg ta det opp med innholdsleverandøren. Heldigvis var innholdsleverandøren seriøs og fjernet kravet da de vistnok hadde lagt inn feil telefonnr. Men jeg mener at dersom jeg nekter for å ha bestilt noe så må teleoperatøren som krever inn pengene gå til innholdsleverandøren og kreve dokumentasjon på at jeg faktisk har gjort bestillingen.

Lenke til kommentar

Operatørene har plikt til å ta kontakt med innholdsleverandør på kunders vegne. Om kundebehandler prøver seg på å oppfordre at du selv må kontakte strex/innholdsleverandør, så er det bare å varsle om at operatøren selv er pliktig å ta kontakt med innholdsleverandør på vegne av kunde. Da har IL 48 timer på seg til å redegjøre hvilke(n) tjeneste(r) som er bestilt, hvordan det er bestilt, og hvordan vilkårene på tjenesten framkommer i bestillingsøyeblikket. Det skal ikke være nok at ett telefonnummer bare blir skrevet inn, det må isåfall bekreftes via en engangskode som sendes per SMS. Ellers kan man tilføre kostnader til hvem som helst. 

 

Endret av iblazeqt
Lenke til kommentar
St. Anders skrev (På 2.12.2020 den 10.14):

Skulle ønske at strex bare ble forbudt. At du ikke kan kjøpe noe over mobilabonnementet bortsett fra tjenester fra mobiloperatøren. Det skulle i det minste vært motsatt, ikke reservasjon om du ikke ønsker å bruke strex el, men at slike tjenester krever aktiv åpning. Samme skulle det vært på bruk av mobildata over satellitt.

Det er bare for deg å kontakte din operatør, eventuelt logge deg inn via operatøren sine sider, og blokkere abonnementet ditt for CPA-tjenester (Strex). Mange synes det er nyttig å kunne betale bussbillett, parkering, brus o.l. via SMS. 

 

Edit: leste innlegget ditt litt kjapt. Jeg skjønner hva du mener, men det ville nok også ført til en del misnøye blant kunder, og operatørene ville tjent mindre :)

Endret av iblazeqt
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
cunninlynguists skrev (På 2.12.2020 den 9.27):

Jeg har slitt med noen av disse svindlerne som blir tilgjengeligjort av Strex: Ninjasplay

Jeg har latt ungene spille på min telefon, med alt av kjøp via google play og in app purchases slått av, og man må inn med passord for å gjøre noe som helst.

Men det driter strex hundre null i, og de har ingen validering for kjøp. Man må ikke taste inn telefonnummer, få en kode på tlf eller noe. Det holder at ungene får opp en annonse inni et gratis spill, hvor man trykker på abboner, og vips, så er man 396.- fattigere i mnd. uten noen som helst sperrer.

Hvorfor ninjasplay.no er svindel:

Spillene de reklamerer for eksisterer ikke. Finner de ikke på google play/appstore/web eller noen sted. Om spillene hadde eksistert hadde det fortsatt vært helt urimelig å betale 396.- per mnd. for å spille de. Spillene de reklamerer for: https://ibb.co/ZghWgjJ

Hvordan man kan abonnere på en tjeneste som ikke eksisterer uten å validere tlf.nr. eller noe er ganske dårlig praksis. Regner med det er mange unger som får låne tlf. til foreldrene, og hvis man ikke har mulighet til å sperre betalingene på vanlig måte via google play, burde det finnes en annen valideringsmulighet. Jeg vet at man kan sperre helt for innholdstjenester, men det er ikke et alternativ da jeg trenger tjenester som f.eks. biltilsynets finn bileier som koster 3.- per request. (Dette har heldigvis biltilsynet forandret på, slik at man kan bruke denne tjenesten gratis via app nå)

Så oppfordrer strex til 2 ting:

1. få implementert en grense på valgfri sum (f.eks. 5.- pr mnd som std.) Som kan økes hvis man ønsker å betale for parkering/idolstemming eller whatnot.

2. Få validering på kjøpene via en passordløsning slik som google play/appstore har.

 

Hei! Jeg har også blitt svindlet av NinjasPlay for en sum på nesten 4000 kr. Kontaktet Strex og fikk en oversikt over summene, og firmaet som eier appen heter Wireless Works B.V. Jeg har aldri opprettet noe abonnement inne på appen (appen i seg selv er gratis), og spurte NinjasPlay-kundeservice om dokumentasjon på dette abonnementet, noe som ikke fant sted. Fikk tilbud om å få tilbake 1000 kr fra NinjasPlay, men jeg skal ikke gi meg før hele beløpet tilbakebetales.

Kontaktet Telenor for å få informasjon om hvordan dette firmaet har lov til å belaste telefonregningen min kun basert på at jeg har appen og de har telefonnummeret mitt. Telenor sa at de har avtaler med firmaene som fakturerer, men jeg opplever at de ikke tar noen som helst kvalitetsvurderinger av de ulike firmaene som fakturerer. Spurte om hva kriteriene er til at firmaer for lov til å fakturere gjennom de ulike mobiloperatørene/Telenor, og fikk som svar at dette var mellom de ulike firmaene og at jeg som forbruker ikke har rett på informasjon om dette.

Syntes det er skremmende at svindel kan foregå så lett som dette. Jeg har avtaleGiro så trekkene bare går hver måned, men framover skal jeg sjekke HVER eneste faktura.

Håper ingen andre går i samme felle..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...