Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Førstegangsbil. Lease eller kjøpe elbil?


After8

Anbefalte innlegg

Hei!

Har i flere uker nå gått gjennom Finn.no for å finne den rette bilen for meg å kjøpe. Planen er at jeg skal flytte ut i løpet av neste år, og må derfor ta opp boliglån. Når jeg flytter ut må jeg ha meg bil for å komme meg til jobb, og må ta opp lån for å finansiere den også.

Har et budsjett på rundt 150.000 kr. Tenker på elbil, da den er billigst i drift gjennom bomring og "drivstoff".

Men plutselig nå gikk det opp for meg at det er mulig å lease bil også, og at dette kan bli billigere enn å eie (Etter nedbetalt lån). Så mitt spørsmål er altså: Hva vil dere anbefale for meg i min situasjon, lease eller ta opp lån for å kjøpe?

 

Bilen skal brukes til og fra jobb/butikk, og da helst på vinterstid, og helst kun de dager jeg begynner på jobb før offentlig transport begynner å kjøre. På sommeren kommer jeg nok for det meste til å kjøre motorsykkel til jobb. Skal jeg ha meg en kosetur på sommeren, blir det også på motorsykkelen. Tenkte at det derfor kan være billigere å lease, enn å ta opp lån på 100-150k, med tanke på hvor "lite" jeg kommer til å bruke bilen. 

Fordelen med å lease er at jeg får en helt ny bil, mens til 150k får jeg en 5 år gammel elbil. Ulempen er at jeg ikke eier den selv, og at det kan bli dyrere hvis det skulle skje noe.

Noen fordeler/ulemper er det vel uansett. Hva er deres tanke? Lease, eller ta opp lån og kjøpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Leasing har MINST to prislapper. Jeg jobber bl.a med taksering av slitasje ved tilbakelevering av leasingbiler, sluttoppgjøret er absolutt en av måtene leasingselskapene henter inntekt. Jeg har sett få år gamle leasingbiler med rundt 70k i sluttoppgjør på for karosseriskader, det er selvsagt ikke normalen, men du bør ta det med som faktor i regnskapet. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Leo_ skrev (12 timer siden):

Leasing har MINST to prislapper. Jeg jobber bl.a med taksering av slitasje ved tilbakelevering av leasingbiler, sluttoppgjøret er absolutt en av måtene leasingselskapene henter inntekt. Jeg har sett få år gamle leasingbiler med rundt 70k i sluttoppgjør på for karosseriskader, det er selvsagt ikke normalen, men du bør ta det med som faktor i regnskapet. 

Takk for info! Hva er "normalen" på sluttoppgjør vil du si? 

Er det andre her på forumet som har leaset bil, og som vil anbefale eller fraråde dette? Hvorfor valgte du å lease i stedet for å kjøpe? 
Er det noen her som har levert inn en leaset bil, og som har endt opp med å måtte betale et høyere beløp på sluttoppgjøret? 

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (Akkurat nå):

Om du har god forutsigbarhet de neste 5 årene så ville jeg kjøpt, med evt. lån.

Takk for svar!

Sendte en mail til banken angående hvordan et eventuelt billån vil påvirke boliglån. Venter på svar. Det beste er kanskje å ta opp boliglån først, deretter billån. Men merker at behovet for bil er ganske stort nå også, selv om jeg bor hjemme og har mulighet til å låne bil når ingen andre bruker den. 

Lenke til kommentar

Det spørs litt hva som gjenstår for boligkjøp. Et billån trenger ikke å være en festbrems så lenge du ikke må låne tett opp mot 5 ganger inntekt, eller at du er sårbar for renteendringer. Men banken er mye bedre til å svare deg på dette.

Det mest fornuftige du kan gjøre er å kjøpe en brukt og rimelig elbil, og heller låne en liten sum. Du kan få e-Golf og gamle Nissan Leaf som fortsatt er innenfor garanti.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (1 minutt siden):

Det spørs litt hva som gjenstår for boligkjøp. Et billån trenger ikke å være en festbrems så lenge du ikke må låne tett opp mot 5 ganger inntekt, eller at du er sårbar for renteendringer. Men banken er mye bedre til å svare deg på dette.

Det mest fornuftige du kan gjøre er å kjøpe en brukt og rimelig elbil, og heller låne en liten sum. Du kan få e-Golf og gamle Nissan Leaf som fortsatt er innenfor garanti.

Men tenker litt over hva som kan være rimeligst; å lease en helt ny bil (med mindre verditap enn en fem år gammel elbil), eller å låne rundt 150.000 kr til en fem år gammel elbil som har gått minimum 50.000 km. Har jeg den i fem år før jeg selger den, så vil jo den ha et større verditap enn en ny bil. Hvordan er det med batteri på elbiler etter f.eks. fem år?

 

Prøver å sette opp et lite regnestykke her.
Ta utgangspunkt i et par Nissan Leaf jeg fant på Finn:

2016-modell, gått 51.797km, koster 150.000 kr.
2011-modell, gått 82.000km, koster 60.000 kr. 

På fem år har altså verdien sunket med godt over halvparten, og jeg "taper" 90.000 kr i dette tilfellet + lånerenter. Tenker også det kan bli ganske vanskelig å få solgt en 2016-modell elbil i 2025? Får jeg leaset en bil til rundt 3200 kr, så blir det altså totalt 192 000 kr etter fem år. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-404071

Bla. Volvo har et abonnement-tjeneste (Care By Volvo), og ut fra mine beregninger er det ikke så langt unna leasing (og kan faktisk være billigere). En godt utstyrt XC40 Elektrisk koster 7990,- i mnd. https://www.volvocars.com/no/build/suv/xc40/recharge-pure-electric-care-by-volvo?filter=carebyvolvo&customerType=b2c&ref=cbv-b2c&recharge=true

Da er forsikring, trafikkforsikringsavgift, service, dekk, slitedeler og alt inkludert (unntatt strømutgifter, bompenger, ferje o.l.). Over 3 år blir det 287 640,-. En fordel med abonnementstjenesten er at man kan si opp med 3 mnd. oppsigelsestid, og det gir ytterligere besparelse dersom man kan klare seg uten bil noen måneder ila. et år.

Skulle du derimot lease samme bilen hos f.eks. Frydenbø: https://www.frydenbo-bil.no/finn-din-nye-bil/volvo/volvo-kampanje/volvo-xc40-recharge-pure-electric så koster gir det en totalpris på 306 887. Service, slitedeler, forsikring, dekk osv. kommer i tillegg. - og eventuelt oppgjøret når leasingperioden er ferdig (der det fins mange skrekkhistorier).

Skulle du derimot kjøpe en ny bil må du regne med ca 50 % verditap over 3 år (kan selvsagt variere). Det kan "lønne seg" dersom du skal beholde bilen lenge, men ser du for deg å bytte bil relativt ofte vil kanskje leasing eller abonnementstjeneste være bedre. 

Bil er et pengesluk uansett hvordan man gjør det, men ofte kan det være en idé å kjøpe 3 år gamle biler (hvor det verste verditapet i kroner er unnagjort). Samtidig har du en gjenstående garantiperiode slik at du minsker risikoen for å kjøpe katta i sekken.

Nå er det også andre bilmerker enn Volvo som etterhvert begynner å få abonnementstjeneste, så det kan være verdt å ta en kikk.

Lenke til kommentar
After8 skrev (15 timer siden):

Hei!

Noen fordeler/ulemper er det vel uansett. Hva er deres tanke? Lease, eller ta opp lån og kjøpe?

Kjøpe ein eldre i3, evt Renault Zoe (eldre eller nyere). Om du skal pendle kun korte turer, så er det lite vits å bruke store summer på bilen.

Det er ei anna måte å se det på. La oss si du kjøper Tesla til 500k og selger den til 250k 5 år senere. Då har du tapt 250k på det. Det tilsvarer 136kr/dagen å ha ein Tesla. Så kommer forsikring, parkering, ladning, service i tillegg (men de blir mer eller mindre same på de fleste biler). 
Så om du går for Zoe istedenfor, betaler du rundt 60kr/dagen for å ha den. Brukt i3 - 30-40kr/dagen. Er Tesla verdt det å betale 100kr/dagen ekstra?
Husk, du betaler også for de dagene bilen står parkert. Du kan selv rekne ut pris om du kjører 1 gang i uka t/f jobb og 1 gang til butikk. 
 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
aomt skrev (4 timer siden):

Kjøpe ein eldre i3, evt Renault Zoe (eldre eller nyere). Om du skal pendle kun korte turer, så er det lite vits å bruke store summer på bilen.

Støtter denne. i3 er en genial bil, så utrolig enkel å bruke i by. Blir dog noe slitsom på turer over 90 minutter, synes jeg. Men da tar jeg bare en annen bil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar! Skal ta en titt på i3 og Zoe! @Heiti, hvorfor føler du at den blir slitsom på turer over 90 minutter? Er den trang/ubehagelig sittestilling? 

 

Men et tredje alternativ som også er aktuelt, som jeg ikke har tenkt over, er å kjøpe bil på nedbetaling fra forhandler. Da eier jeg bilen, og jeg kan vurdere å kjøpe en bil som jeg kan ha over flere år, som også kan bli brukt til mer enn bare jobb og butikkhandel. 

Nå fant jeg en helt tilfeldig bil her, Peugeot e-2008. Den vil koste 3640 kr pr mnd i 8 år. Dette er en bil til 307.000 kr.

Hva synes dere om dette da? 

Lenke til kommentar
After8 skrev (15 minutter siden):

Tusen takk for svar! Skal ta en titt på i3 og Zoe! @Heiti, hvorfor føler du at den blir slitsom på turer over 90 minutter? Er den trang/ubehagelig sittestilling? 

 

Men et tredje alternativ som også er aktuelt, som jeg ikke har tenkt over, er å kjøpe bil på nedbetaling fra forhandler. Da eier jeg bilen, og jeg kan vurdere å kjøpe en bil som jeg kan ha over flere år, som også kan bli brukt til mer enn bare jobb og butikkhandel. 

Nå fant jeg en helt tilfeldig bil her, Peugeot e-2008. Den vil koste 3640 kr pr mnd i 8 år. Dette er en bil til 307.000 kr.

Hva synes dere om dette da? 

Setene er ikke så komfortable. De er lette og slitesterke, som var det de ville ha bilen. Men jeg bruker mye heller 3 serien med sine utrolig deilige seter om jeg skal langt. Ingenting å si på plassen inne ei bilen. 

 

Men den funker til lengre turer, for Al del. Kjører ca 250km hver vei noen ganger i året med den. 

Endret av Heiti
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har aldri sett et leasingtilbud som har vært lønnsomt i forhold til å eie.

Øystein skrev (9 timer siden):

Skulle du derimot kjøpe en ny bil må du regne med ca 50 % verditap over 3 år (kan selvsagt variere).

Jeg skulle gjerne kjøpt en 3 år gammel bruktbil til 250000 (nypris 500000), men finner det ikke noe sted. Er det noe jeg ikke har fått med meg?

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-404071
mobile999 skrev (5 minutter siden):

Jeg har aldri sett et leasingtilbud som har vært lønnsomt i forhold til å eie.

Jeg skulle gjerne kjøpt en 3 år gammel bruktbil til 250000 (nypris 500000), men finner det ikke noe sted. Er det noe jeg ikke har fått med meg?

Justerer meg ned til 40 % etter 3 år.

https://www.smartepenger.no/bilokonomi/2230-bilkostnader-verdifall

Lenke til kommentar
After8 skrev (På 2.12.2020 den 13.57):

Takk for info! Hva er "normalen" på sluttoppgjør vil du si? 

Er det andre her på forumet som har leaset bil, og som vil anbefale eller fraråde dette? Hvorfor valgte du å lease i stedet for å kjøpe? 
Er det noen her som har levert inn en leaset bil, og som har endt opp med å måtte betale et høyere beløp på sluttoppgjøret? 

Normalområdet er bredt, 5'000 til 20'000 kanskje

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke mye om leasing, men jeg har erfaring fra elbil slm førstegangsbil. 

Jeg kjøpte i våres en e-golf for 93000 og solgte den nettopp for 120000. Slik verdiøkning er ikke til å regne med, men et stort tap på de eldste elbilene tror jeg ikke du vil oppleve, da det største pristapet der allerede er tatt, og man sitter igjen med en relativt ny bil til en billig penge. Batteriutviklingen i høyt tempo gjorde forskjellen i rekkevidde såpass stor på kort tid — dermed var verditapet stort på kort tid. Og dersom man ikke har behov for lenger rekkevidde enn +-150 km vil jeg si «eldre» el-biler er det beste alt. pr dags dato, da de ser ut til å holde seg godt i verdi. 

Lenke til kommentar
Mark2002 skrev (14 minutter siden):

Jeg kan ikke mye om leasing, men jeg har erfaring fra elbil slm førstegangsbil. 

Jeg kjøpte i våres en e-golf for 93000 og solgte den nettopp for 120000. Slik verdiøkning er ikke til å regne med, men et stort tap på de eldste elbilene tror jeg ikke du vil oppleve, da det største pristapet der allerede er tatt, og man sitter igjen med en relativt ny bil til en billig penge. Batteriutviklingen i høyt tempo gjorde forskjellen i rekkevidde såpass stor på kort tid — dermed var verditapet stort på kort tid. Og dersom man ikke har behov for lenger rekkevidde enn +-150 km vil jeg si «eldre» el-biler er det beste alt. pr dags dato, da de ser ut til å holde seg godt i verdi. 

Støtter kjøp av en billig i3, egolf eller leaf. Det vil alltid være behov for en billig 2.gangsbil som er økonomisk å kjøre og eie. De fleste har vel også 8-års garanti på batteri. Jeg har en Tesla model X. Hatt den i 2år, allerede sunket 200-250k, i tillegg er forsikring grisedyrt. Spesielt for en i din alder. Ville siktet meg inn på en av nevnte modeller, og finne en med mest mulig tilleggsutstyr til en best mulig pris. Da de er som regel enklere å selge. Merk at reel rekkevidde på Egolf/leaf (gamlere modeller) er rundt 10-12mil. Alternativt ville jeg bare funnet en ribba modell av disse bilene, og tatt utgangspunkt i å bruke den opp, og ikke tenkt på ettermarkedet.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...