Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kan LED ryggelys av ukjent merke skade bilens elektronikk?


plankeby

Anbefalte innlegg

Hei. 

Ryggelysene er små på min bil i forhold til forrige bil. Onsker derfor å bytte dem ut til sterkere ledlys. Vet at merket Auxito skal være litt mer trygt fra ebay, enn alt av ukjent opphav. 

Når jeg etter veldig lang tid mottok bestilt led, ser jeg at det er to pærer i en totalt generisk eske. Esken sier ikke noe om type pære. Mistenker det er fake, som jo mye fra ebay er. Kan dårlige usikre led pærer forstyrre eller ødelegge elektronikk i bil. Litt redd for å ta de i bruk. Sokkel er W16W. 

IMG_20201201_214355.jpg

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du med vanlige pærer mener glødelamper, så skal det en del til for å gjøre direkte skade på lykten.

Tror det største problemet er at du risikerer mer dugg på innsiden av lampene, og at høy intern resistans i lampe kan medføre at elektronikken tror at pæra er gåen, og gir varsel om dette. Det er sikkert folk her inne som har testet dette og kan si litt mer om hva du kan forvente kan skje.

Har sett en del billige led-pærer gå i stykker, det er ofte dioder/likerettere som har en tendens til å ryke, noe som kan etterlate seg sot på reflektor. Men at det skal kunne ødelegge en lampe har jeg liten tro på.

Lenke til kommentar

Jeg tenkte mer på om den kan skape forstyrrelser i 12v systemet som kan forstyrre noe. 

Kina led av ukjent opphav er vel ikke tryggere enn annen brannfarlig småelektronikk fra Kina, ikke beregnet for EU. Når det er fra ebay så tar man jo all risiko selv, kontra kjøp fra vanlig norsk butikk.

Dugg på lampen ser jeg som lite realistisk problem her. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...