Gå til innhold

Isfjell på kollisjonskurs: Hvordan skal de taues bort fra faresonen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bruk en solid waier med solide flyteelement som legges rundt isfjellet. En stor flytepramm påmonteres en jetmotor type CFM 56 som står på en svingkrans type gravemaskin og som kan svinge motoren rund 360 grader. Slik kan prammen fjernstyres fra en større båt og styres med jetmotoren i alle retninger. Hvis isfjellet tipper rund kan vaieren automatisk løses ut og festes på ny rundt når isfjellet stabiliserer seg. En slik innretning kan også fjernstyres fra land med kameraovervåking. En slik pram kan bunkre store mengder drivstoff for mange ukers drift av jetmotoren. Slik kan store isfjell justeres billig angående kurs. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eller så får en bruke droner og sette et varsellys med GPSsender (radiofyr?) på isfjellene den tiden de er i veien.

Går veldig dårlig å slepe et isfjell om en ikke tar hensyn til retning på vind og straum.

Det er så mye overflate som disse kreftene får tak i.

Det store isfjellet i sørishavet er kanskje så dypt at det treffer bunnen langt unna selve øya....

 

Endret av KjeRogJør
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mulig de burde ha kontaktet Oceans, C-Core eller Atlantic Canada's Offshore Oil and Gas Industry i St Johns, Newfoundland. Der er det gjort mye arbeid på dette, bl.a. med tauing av isfjell. Mulig doktoranden hadde kunnet få tak i en del informasjon + spissing av doktoroppgaven. Grand Banks ligger jo i "Iceberg Alley" der enorme isfjell kommer ned fra Grønland drevet av Labradorstrømmen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...