Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Telia, Sagem 3890v3, bridge og 10Gb


Anbefalte innlegg

Ok, dette kan være litt forvirrende, men her er saken:

Jeg har internett fra Telia (Get) via borettslaget, og de økte det vi hadde (1000Gbs) til 1250Gbs. Jeg har router'n (Sagem 3890v3) på bridge modus, siden jeg har egen router. Greia er at siden min router har "kun" 1G ethernet, så får ikke jeg bruke resten av hastigheten. 

Men på grunn av NAS'en min som støtter 10G ethernet og 10G fiber, så kjøpte jeg en Mikrotik switch som har 4 porter med SFP+. Jeg kjøpte også en RJ45 SFP+ transceiver for å koble Telia sin router til Mikrotik for å bruke hele hastigheten - da vil jeg bruke OPNSense som router.

Det som var problem var at i begge RouterOS eller SwOS (som kommer med switchen), så får jeg ikke mer enn 1Gbs på ethernet. RouterOS sier at motparten (rutern til Telia) ikke annonsere mer enn 1Gbs. Jeg koblet til Mac Mini'en, som har 10Gb ethernet, og det fungerte fint på 10Gb, men får ikke mer enn 1Gbs når jeg kobler Mikritk-switchen til Telia-switchen. 

Jeg ringte Telia for noen måneder siden, og de sier at cable modem/router jeg har støtter opp til 5gbs på ethernet.

Jeg lurer på hvor som er feilen her: 

- Er det Sagem 3890v3 som ikke støtter mer enn 1gbs på ethernet? 

- Er det fordi jeg er på bridge modus? Klarer ikke å nå webgrensesnitt når jeg er på bridge modus, og da får jeg ikke sjekke om det er noen innstillinger der for ethernet-portene

- Er det SFP+ transceiver som kan være kresne mot hastighet som ikke er 1gb eller 10gb? 

 

Uansett, klarer dere å åpne web-grensesnitt til modem når dere er på bridge modus? I så fall, hvor? Lest at det skal være mulig på 192.168.100.1, men får ikke det. 

Hilsen,

 

Francis

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
17 minutes ago, FrancisAugusto said:

Jeg ringte Telia for noen måneder siden, og de sier at cable modem/router jeg har støtter opp til 5gbs på ethernet.

Jeg lurer på hvor som er feilen her: 

- Er det Sagem 3890v3 som ikke støtter mer enn 1gbs på ethernet? 

Da har du vel 5 porter? 

5*1 = 5

18 minutes ago, FrancisAugusto said:

RouterOS sier at motparten (rutern til Telia) ikke annonsere mer enn 1Gbs.

Jackpot

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
FrancisAugusto skrev (21 minutter siden):

Er det fordi jeg er på bridge modus? Klarer ikke å nå webgrensesnitt når jeg er på bridge modus, og da får jeg ikke sjekke om det er noen innstillinger der for ethernet-portene

Er det SFP+ transceiver som kan være kresne mot hastighet som ikke er 1gb eller 10gb?

Som regel er vel ikke samme bølgelengde på 10 gigabit og 1 gigabit, men trodde ikke de ville virke om hverandre? SFP+ er nok litt mere kresen en ethernet da det har elektronikk. Men aldri fått testet det.

Lenke til kommentar
19 minutes ago, Janvik said:

Da har du vel 5 porter? 

5*1 = 5

 

Jackpot

 

 

Nei, de sier at alle portene støtter 5gbs. Og modem har 4 porter, ikke 5.

Jeg lurer på om det er noen konfigurasjon som må til for at switchen skal annonsere mer enn 1Gbs, eller om dette lar seg gjøre i det hele tatt i bridge modus.

Endret av FrancisAugusto
Lenke til kommentar
1 minute ago, LMH1 said:

Som regel er vel ikke samme bølgelengde på 10 gigabit og 1 gigabit, men trodde ikke de ville virke om hverandre? SFP+ er nok litt mere kresen en ethernet da det har elektronikk. Men aldri fått testet det.

SFP+ jeg bruker er en transceiver til RJ45 som skal støtte 1Gb, 2.5Gb, 5Gb og 10Gb. Den fungerte med 1Gb og 10Gb, men det jeg lurer på er om den funker på 2.5/5gb mot Telia, eller om modem egentlig ikke støtter mer enn 1gb.

Lenke til kommentar
7 hours ago, kpolberg said:

Ser ikke ut til å støtte mer enn 1gbps ethernet.

ref: https://wikidevi.wi-cat.ru/Sagemcom_F@ST_3890_V3

Ja, jeg så det, men så også dette: http://en.techinfodepot.shoutwiki.com/wiki/Sagemcom_F@ST_3890_V3 som påstår at den skal støtte 2.5Gbe. Så har vi tre forskjellige kilder: Telia, som sier at de støtter 5Gbps, den siden du nevnte som sier 1gbps, og den siste jeg nevnte som sier 2.5gbps.

Jeg lurer på det er noen justering på autonegotiate som ikke er itlgjengelig når modem er på bridge modus, men tror jeg må nesten nullstille modemet for å sjekke det.

Lenke til kommentar
12 minutes ago, kpolberg said:

Hvis du kobler mac minien til sagemcom boksen, linker den opp på 2.5 / 5 gbps?

Hvis heller ikke den linker opp på høyere enn 1gbps så begynner sannsynligheten for en «kresen» tranceiver å minke tenker jeg.

Om bridge mode skulle ha innvirkning på ethernet link hastigheten. Jeg tviler på det.

Nei, får ikke mer enn 1Gbps når jeg kobler Mac mini'en, men er litt usikker på om Mac Mini kan koble på de forskjellige hastigheter mellom 1Gbps og 10Gbps.

Ja, jeg er også litt skeptisk om bridge modus ha noe å si, men den eneste jeg kan komme med er at siden det er vanlig å velge autonegotiate på enhetene som støtter 10Gbps for å velge lavere hastigheter, så lurte jeg på om Sagemcom har lignende justering.

Lenke til kommentar
3 hours ago, kpolberg said:

 Mac mini (2018) offer 10Gb Ethernet as an optional configuration. This port supports 1Gb, 2.5Gb, 5Gb, and 10Gb Ethernet using RJ-45 connectors and standard twisted-pair copper cabling up to 100 meters (328 feet) in length.
 

ref: https://support.apple.com/en-us/HT208405

Ja, sant det. Jeg sjekket det for noen måneder siden, og prøvde det å velge 5gbe eller 2.5gbe, og det fungerte ikke, altså, den gikk tilbake til 1gbps etterhvert. 

Da tror jeg at Telia ikke leverer det de mener. Jeg skal sende en sak til, har ikke lyst til å nullstille modemet bare for å se om det er noe der.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Selv om SFP+ porten din har støtte for 1,25Gb/s så får du ikke ta i bruk mer enn 1Gb/s siden RJ45 porten må settes opp via en standard. Den vil da "forhandle" med motsatt side og enten sette opp linken med IEEE 1000BASE-T, 100-Base-T eller 10BASE-T. Det er kun med to identiske SFP-fibermoduler at det finnes en "liksomstandard" som støtter 1.25Gb/s.

Endret av Professor Balthazar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...