Gå til innhold

Regjeringens grønne korona-pakker treffer rederiene – ikke verftene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det hadde vel ikke hjulpet så mye om norske verft hadde fått kontraktene. Det ville vel stort sett kommet importert arbeidskraft til gode.

 

Mens norske verft tidligere importerte skrog, og sto for utrustning, ser vi nå mer og mer at utenlandske verft bygger skip nøkkelferdige. Dette skjer i stor grad med de "grønne" fergene, hvor det også går med flust med offentlige midler. De kommer seilende inn på rekke og rad fra Polen og Tyrkia for egen maskin (eller egne elmotorer blir det vel rettere å si)

 

For å få norske verft konkurransedyktige igjen må det en stor grad av automatisering til. Man må nærmest begynne å 3D printe skrogene. Brødrene Aa klarer å bygge skrog i Norge, og de klarer til og med å eksportere skrog til Kina for utrustning der. Det er sikkert mye å lære fra dem.

 

Endret av J-Å
  • Liker 2
Lenke til kommentar

En kan ikke trekke frem Brødrene Aa i denne debatten. Brødrene Aa er, i likhet med resten av landet, verdensledende på hurtigbåter. Og ja, Brødrene Aa er nok i spissen.

I Norge har det vel ikke blitt importert en komplett hurtigbåt fra utlandet siden Steigtind og Salten i 2003, såvidt jeg vet.

Derimot har Båtservice Mandal kjøpt 4 skrog i utlandet, og for de som kjenner den historien så var nok ikke det det lureste de har gjort. Ellers har nykommeren på hurtigbåtmarkeded, Maritime Partner, kjøpt noen skrog i utlandet, men de er i motsetning til de andre verftene i Norge, et rent utrustningsverft.

Som du sier J-Å så vil det ikke hjulpet så mye om norske verft hadde fått kontraktene. Jo, det hadde hjulpet mye. Vi trenger sysselsetning i distriktene, og vi trenger arbeidsplasser. Vi trenger ikke minst å holde på kunnskapen om å bygge komplett skip her i Norge. Det er ikke de utenlandske arbeiderene sin feil, men det er rett og slett det at en ikke får fatt i nok nordmenn som ønsker å gjøre denne jobben lenger. En skal ikke mer enn 20 år tilbake før arbeidsledige folk sto i kø for å få ta sveisekurs på "AMO-senteret" (eller tilsvarende), så gikk de rett i jobb på nærmeste skipsverft. Kanskje alle som blir overflødige etter Rogfast og Hordfast kan gjøre det samme?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, William Morris said:

Vi trenger sysselsetning i distriktene, og vi trenger arbeidsplasser. Vi trenger ikke minst å holde på kunnskapen om å bygge komplett skip her i Norge. Det er ikke de utenlandske arbeiderene sin feil, men det er rett og slett det at en ikke får fatt i nok nordmenn som ønsker å gjøre denne jobben lenger.

Jeg har ikke påstått at det er de utenlandske arbeiderene sin feil. Men det er dessverre ingen tegn til at utstrakt bruk av utenlandske arbeidere har ført til at man har klart å bygge opp igjen en stamme av norske skipsbyggere. Det er heller slik at hurtigbåtbygging også er i ferd med å bli overtatt av utlendinger.  Som du sier, nordmenn vil ikke ha jobb som skipsbyggere. Og det er grenser for hvor mange kommunikasjonsrådgivere og hydrogeneksperter det trengs på verftene.  

 

Skal vi lykkes med dette må det tenkes nytt, både for byggemetoder og utdanning. 

 

Endret av J-Å
  • Liker 1
Lenke til kommentar
J-Å skrev (14 timer siden):

Det hadde vel ikke hjulpet så mye om norske verft hadde fått kontraktene. Det ville vel stort sett kommet importert arbeidskraft til gode.

For hver verftsarbeider i Norge, så gir ringvirkningene arbeid til mellom 5 og 6 personer i andre næringer. Som f.eks. servicenæringer og leverandørindustrien. 

Er ikke det heller arbeidsplasser som det er verdt å ta vare på? I tillegg så er det faktisk noen tusen norske arbeidere på verfta enda.

Endret av Hanhijnn
Lenke til kommentar
2 hours ago, Hanhijnn said:

For hver verftsarbeider i Norge, så gir ringvirkningene arbeid til mellom 5 og 6 personer i andre næringer. Som f.eks. servicenæringer og leverandørindustrien. 

Er ikke det heller arbeidsplasser som det er verdt å ta vare på? I tillegg så er det faktisk noen tusen norske arbeidere på verfta enda.

Ja for tiden gir jo bl.a. utlendingene betydelig arbeid til de som driver koronarelaterte aktiviteter her i Norge. Men når arbeiderene har familiene i hjemlandene, så havner også mye av ringvirkningene der.  Og korona eller ikke, det som skjer etterhvert, når kompetansen med skipsbygging sitter kun hos utlendinger, er at de etterhvert finner ut at de like godt kan bygge skipene ferdige ved egne verft. For det er ikke bare fagarbeidere som importeres, det er stor bruk av bl.a. polske skipsingeniører. Disse har i stor grad allerede flyttet hjem, ved at norske selskap har opprettet egne avdelinger i Polen. Også i Kina og India er det avdelinger av skipstekniske selskaper som opprinnelig var norske.

Endret av J-Å
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
J-Å skrev (18 minutter siden):

Ja for tiden gir jo bl.a. utlendingene betydelig arbeid til de som driver koronarelaterte aktiviteter her i Norge. Men når arbeiderene har familiene i hjemlandene, så havner også mye av ringvirkningene der.  Og korona eller ikke, det som skjer etterhvert, når kompetansen med skipsbygging sitter kun hos utlendinger, er at de etterhvert finner ut at de like godt kan bygge skipene ferdige ved egne verft. For det er ikke bare fagarbeidere som importeres, det er stor bruk av bl.a. polske skipsingeniører. Disse har i stor grad allerede flyttet hjem, ved at norske selskap har opprettet egne avdelinger i Polen. Også i Kina og India er det avdelinger av skipstekniske selskaper som opprinnelig var norske.

Så da skal vi bare gjøre som svenskene og avslutte all norsk skipsbygging mener du?

Jeg er slett ikke enig i alt som blir gjort av noen selskaper for å maksimere overskuddet, men det betyr ikke at det er slik i alle norske verft. Det er fortsatt endel verft som selv sitter på engineeringskompetansen, men som har utenlanske fagarbeidere (sveisere, rørleggere o.s.v.), men det er p.g.a. at det ikke finnes norske fagarbeidere å få tak i.

Verden er ikke svart/hvitt vet du. Selv ikke i den norske verftsindustrien.

Lenke til kommentar
J-Å skrev (1 time siden):
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Så da skal vi bare gjøre som svenskene og avslutte all norsk skipsbygging mener du?

Nei, for å sitere meg selv:

J-Å skrev (12 timer siden):

Skal vi lykkes med dette må det tenkes nytt, både for byggemetoder og utdanning. 

 

Er du politiker?

Eller kan du være litt mer konkret? Kom med noen eksempler på hvordan dette bør gjøres.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Hanhijnn said:

Eller kan du være litt mer konkret? Kom med noen eksempler på hvordan dette bør gjøres.

Jeg kan prøve, men jeg sitter jo ikke med fasitsvaret, da hadde jeg antagelig gjort det godt som konsulent. 

På utdanningsiden har jeg ikke noe bedre forslag en bedre lærlingeordinger, og en lettere utdanningsvei videre fra praktiske linjer. Rene såkalte studiespesialiserende linjer bør avvikles, det bør være en knytning mot et eller annet praktisk fag. Universiteter bør styres mer mot utdanninger som styrker industrien.

Byggemetoder, der kan vi se litt på produksjon av biler og mindre båter, og skalere opp ut fra det. Der benyttes i stor grad støping, stansing og sammenstilling med roboter. Kanskje hele skip snart kan bygges med 3D printere ?. Ihvertfall brukes det allerede mye for støpeformer og stanseverktøy.

https://youtu.be/34F71XqvOjg

 

Endret av J-Å
  • Liker 1
Lenke til kommentar
J-Å skrev (40 minutter siden):

Jeg kan prøve, men jeg sitter jo ikke med fasitsvaret, da hadde jeg antagelig gjort det godt som konsulent. 

På utdanningsiden har jeg ikke noe bedre forslag en bedre lærlingeordinger, og en lettere utdanningsvei videre fra praktiske linjer. Rene såkalte studiespesialiserende linjer bør avvikles, det bør være en knytning mot et eller annet praktisk fag. Universiteter bør styres mer mot utdanninger som styrker industrien.

Byggemetoder, der kan vi se litt på produksjon av biler og mindre båter, og skalere opp ut fra det. Der benyttes i stor grad støping, stansing og sammenstilling med roboter. Kanskje hele skip snart kan bygges med 3D printere ?. Ihvertfall brukes det allerede mye for støpeformer og stanseverktøy.

https://youtu.be/34F71XqvOjg

 

Det du sier om utdanningssituasjonen høres ikke så halvgale ut. Utdanningen er hele tiden i utvikling, og hvilken vei den skal utvikle seg bør være gjenstand for omfattende vurdering.

Å 3D-printe skip kan nok bli aktuelt, men ser ikke at slike løsninger lar seg realisere på ganske mange år. Svært mye skal på plass innen den tid. Bl.a. innenfor internasjonalt maritimt regelverk. Og DET tar lang tid. Uendelig med utredninger, høringsinstanser og faser slike forslag skal gjennom.

Så hva skal vi gjøre i mellomtiden? Noe skilt tar sikkert 20 - 30 år å få realisert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...