Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gouldfan skrev (4 minutter siden):

Alle gleder vi oss til det, også vi som bruker 2-3 masker hver gang vi er i byen og gjør ærender, handler.

2-3masker i denne tiden med nesten null smitte ville jeg personlig vurdert som innleggelse grunnlag på psykiatrisk om man ikke har noe alvorlig sykdom altså.

Men nå er Nordmenn generelt glad i å leve i bobleplast så overrasker jo ikke at noen få velger bruke såpass tiltak for å hindre noe som nesten ikke finnes i samfunnet.

Lurer på om de samme folka bruker 4 punks setebelte i bilene sine og installerer rollcage ? Fordi bil turen ned til sentrum eller spesielt sykkel turen er jo langt mer farlig enn hva covid sykdommen er for 99,99% av befolkingen.

Endret av DaniNichi
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg reagerer litt på at det ikke står mer om 1m-regler på utesteder og arrangementer i trinn 4 av regjeringens plan. Ser det står nevnt på et del andre ting, som idrett, kultur og frididsaktiviteter. For arrangemnet går de i detalj om antall og 75% av lokalets kapasitet, men ikke noe om metern. Noen her som har noe innsikt i dette?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest a8a68...e1d
13 minutes ago, DaniNichi said:

2-3masker i denne tiden med nesten null smitte ville jeg personlig vurdert som innleggelse grunnlag på psykiatrisk om man ikke har noe alvorlig sykdom altså.

Personlig forstår jeg ikke hvorfor folk flest synes å foretrekke den kortsiktige jojo-strategien, med svært få tiltak som gang på gang har ført til stor økning i smitte og påfølgende store og lange nedstengninger for å bli kvitt den igjen. Hvorfor ikke heller beholde trivielle tiltak som munnbind i butikker, i håp om at vi ikke får enda en oppblomstring i smitte? Nå ser folk ut til å ha blitt så overbevist om at det er over at selv håndspriten har blitt gjemt bort i de fleste butikker.

Jeg bruker også forskjellige munnbind hver gang jeg tar det av meg, men siden de trygt kan brukes om igjen etter å ha ligget til tørk i 2-3 uker er kostnaden liten.

Anonymous poster hash: a8a68...e1d

Lenke til kommentar
26 minutes ago, Subara said:

Sa de noe på pressekonferansen i dag om antatt beskyttelse mot delta-viruset med 1 dose av Pfizer og Moderna i armen?

Data fra UK sier ca 30%, men de har jo ikke brukt så alt for mye mRNA-vaksiner der borte. 

Det som er litt skumlere er at ca 1/3 av de som har behov for sykehushjelp er vaksinert og i underkant 50% av de som dør er vaksinert (minst 1 dose). Noen dager gamle tall dette - skal se om jeg får lett opp nyere.

https://www.gov.uk/government/news/confirmed-cases-of-covid-19-variants-identified-in-uk

806 innlagte med Delta-variant. 10% av disse har fått dobbelt dose. 35% minst 1 dose. Så beskyttelsen mot innleggelse er ikke så god, spesielt med bare 1 dose 😕 

Endret av Benbjo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

"DROPPER KARANTENEHOTELL FOR EØS- OG SCHENGEN-LAND

Etter faglige råd fra helsemyndighetene endrer regjeringen nå hvem som skal på karantenehotell. Reisende fra EØS og Schengen skal ikke på karantenehotell, mens reisende fra andre land kan teste seg ut av karantenehotell tidligst tre døgn etter innreise. Det skriver regjeringen i en pressemelding.

– Fra i morgen vil reisende som kun har oppholdt seg innen EØS og Schengen slippe karantenehotell og vi forkorter lengden på oppholdet for reisende som har oppholdt seg i andre deler av verden, sier justis- og beredskapsminister Monica Mæland (H).

Disse endringene gjelder fra lørdag 19. juni kl. 12:

  • Reisende som de siste ti døgnene før innreise kun har oppholdt seg i land innenfor EØS og Schengen med mindre enn 500 nye smittetilfeller per 100.000 de to siste ukene, unntas nå kravet om karantenehotell.
  • Hovedregelen for reisende som de siste ti døgnene før innreise har oppholdt seg utenfor EØS og Schengen, er at de skal oppholde seg på karantenehotell frem til negativ PCR-test tatt tidligst tre døgn etter innreise.
  • Mindreårige skal ikke på karantenehotell

På grunn av den økningen i antall tilfeller med delta-varianten i Storbritannia, må reisende herfra fortsatt på karantenehotell. Det trer ikraft natt til mandag."

https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/aapner-for-innreise-for-utenlandsk-familie-og-kjaerester.Uawqe6dcz?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row3_pos2

 

-Så då var det altså ikke så viktig alikevel? Kan vi alle som blitt utsatt for dette, få tilbake våre 3-7 døgn og 1500-5000:- ?

Endret av Kato85
Lenke til kommentar

Synes det er helt håpløst at det åpnes opp mer og mer nå som Delta har begynt å spre seg. Kan bli ille fremover.

https://twitter.com/DrEricDing/status/1405655261101035525?s=20

Data fra Skottland og UK: Med Delta så har man 4x så høy sjanse for å havne på sykehus som originalt. 2.5x høyere sjanse enn med Alfa. 

I følge data fra FHI så har en 30åring rundt 3% sjanse for innleggelse med Alfa. Med Delta er det nå 7.5% sjanse. 

Endret av Benbjo
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Battaman skrev (41 minutter siden):

Jeg reagerer litt på at det ikke står mer om 1m-regler på utesteder og arrangementer i trinn 4 av regjeringens plan. Ser det står nevnt på et del andre ting, som idrett, kultur og frididsaktiviteter. For arrangemnet går de i detalj om antall og 75% av lokalets kapasitet, men ikke noe om metern. Noen her som har noe innsikt i dette?

Sidan viruset fyrst og fremst smittar via dropar/luft er vel kanskje dette eitt av dei grunnleggjande tiltaka som bør vere av dei siste som blir fjerna.

Lenke til kommentar
Benbjo skrev (18 minutter siden):

Synes det er helt håpløst at det åpnes opp mer og mer nå som Delta har begynt å spre seg. Kan bli ille fremover.

https://twitter.com/DrEricDing/status/1405655261101035525?s=20

Data fra Skottland og UK: Med Delta så har man 4x så høy sjanse for å havne på sykehus som originalt. 2.5x høyere sjanse enn med Alfa. 

I følge data fra FHI så har en 30åring rundt 3% sjanse for innleggelse med Alfa. Med Delta er det nå 7.5% sjanse. 

Interessant med beregninger av R0 ("basic reproduction number", til forskjell fra R som vanligvis snakkes om, reproduksjon i lys av smitteverntiltak mm).
For meslinger snakker man om R0 på 12-18 ifølge bla. The Lancet. Her har man nå beregnet at R0 for den mest smittsomme varianten av Sars CoV-2 kjent så langt, Delta, er på 7.

Endret av xRun
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Battaman skrev (1 time siden):

Jeg reagerer litt på at det ikke står mer om 1m-regler på utesteder og arrangementer i trinn 4 av regjeringens plan. Ser det står nevnt på et del andre ting, som idrett, kultur og frididsaktiviteter. For arrangemnet går de i detalj om antall og 75% av lokalets kapasitet, men ikke noe om metern. Noen her som har noe innsikt i dette?

NHO og regjeringen har en felles smittevernveileder for utelivsbransjen som de må følge. Det gjør åpenbart ikke dette utestedet i Stavanger, ref bildene. Når man driter i å følge veilederen vil et utbrudd kunne spre seg mye lettere. Ser i tillegg ikke ut til at gjestene tar noe ansvar.

Noen kommuner har i tillegg egne veiledere for utelivsbransjen. Her er Oslo kommune den strengeste og mest omfattende, og den eneste som nevner f.eks ventilasjon og lufting i veilederen. Bergen har såvidt jeg husker også en egen som er strengere enn NHO sin.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
30 minutes ago, Guest a8a68...e1d said:

Personlig forstår jeg ikke hvorfor folk flest synes å foretrekke den kortsiktige jojo-strategien, med svært få tiltak som gang på gang har ført til stor økning i smitte og påfølgende store og lange nedstengninger for å bli kvitt den igjen. Hvorfor ikke heller beholde trivielle tiltak som munnbind i butikker, i håp om at vi ikke får enda en oppblomstring i smitte? Nå ser folk ut til å ha blitt så overbevist om at det er over at selv håndspriten har blitt gjemt bort i de fleste butikker.

Jeg bruker også forskjellige munnbind hver gang jeg tar det av meg, men siden de trygt kan brukes om igjen etter å ha ligget til tørk i 2-3 uker er kostnaden liten.

Anonymous poster hash: a8a68...e1d

Denne er interessant i så måte: https://ourworldindata.org/grapher/covid-stringency-index?tab=chart&country=NOR~SWE~DNK~FIN

Kan sikkert krangle på hvordan det måles, men i hvertfall objektivt basert i stedet for magefølelse. I følge grafen har Norge hatt de største svigninger i tiltaksnivået av noen av de nordiske landene; var stengest av alle i fjor vår, og hadde de laveste tiltakene av alle i september-oktober. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...