Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (6 minutter siden):

Aha, dette gjør at Norge trenger ca 128 000 færre doser. 

Nevermind, tenkte feil :) 

Fint dette, lurer også på hvordan vaksinasjonsdekningen blir i sommer. Håper ikke prosentandelen synker mye i de gjenværende gruppene.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
torbjornen skrev (31 minutter siden):

Dette går jo ikkje opp?

Hmm, det oppdaget jeg ikke i farta. Da er tallene fra VG motstridende. Tallet 107 000 førstedoser er tatt fra en tabell lengre opp enn den jeg hentet ut aldersgruppene fra. Begge tabellene var stilt inn på uke 24 og antall med minst en dose. Jeg fjerner tallene fra den første tabellen fra innlegget mitt så det ser konsistent ut.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (31 minutter siden):

Är väl inget som tyder på att man ikke är immun rätt länge efter en sjukdom? Hvis man bara är immun 6 eller 8 månader så skulle jag tro vi skulle höra om väldigt många re infektioner i en del länder och det gör vi ikke.

Man vet ikke alt enda, men indikasjonene er veldig gode ja. Dette er vel den nyeste studien, den er ikke så stor, men mye tyder på at immuniteten er langvarig - rester av antistoffer funnet etter 11 måneder hos noen av deltagerne i denne studien :) 

Ny forskning på covid-immunitet: – Dette er supre nyheter
https://forskning.no/covid19/ny-forskning-pa-covid-immunitet--dette-er-supre-nyheter/1872860

Sitat

Den nye studien viser at kroppen kan lage langvarig immunitet mot covid-19. 

Siden starten av pandemien har det vært snakk om hva slags immunitet folk egentlig får etter å ha vært syke med covid-19.

Er det sånn at kroppen bare lager et kortvarig forsvar? Hvis det er sånn, er du kanskje utsatt for en ny runde med sykdom fra den samme virusvarianten som du først ble syk av.

Det går an å måle antistoffer i blodet etter at kroppens immunforsvar har forsvart seg mot infeksjonen. Ifølge en ny studie i Nature var det mulig å måle rester av antistoffer i minst 11 måneder etter infeksjonen hos en del av 77 deltagere.

Men er det sånn at beskyttelsen forsvinner selv om antistoffene forsvinner fra blodet?

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Politiet vil be HV om hjelp til å kontrollere kaoset på svenskegrensen
https://www.tv2.no/nyheter/14066816/

Sitat

Det er timelanger køer på grensepasseringen ved Svinesund. Nå ser politiet seg nødt til å be Heimevernet om hjelp.

Siden regjeringen åpnet for reiser til Sverige uten karantene for fullvaksinerte har det vært timelange køer for å komme inn i Norge.

Køene på grensen har utfordret kapasiteten hos Øst politidistrikt. Oppdraget på grensen består blant annet i å sjekke elektroniske reiseregistreringsskjemaer.

Øst politisdistrikt bekrefter overfor TV 2 at de snart vil be Forsvaret om hjelp.

– Vi kommer til å sende en anmodning til forsvaret om bistand fra Heimevernet til å ivareta deler av politiets grenseoppdrag. Anmodninger er ikke sendt, så detaljene må vi komme tilbake til, sier stabssjef i Øst politidistrikt Jan Eivind Myklatun til TV 2.

Bare å krysse alt man har for ikke å bli kalt ut... ganske mye mer gira på å fortsette å se på fotball-EM enn å stå der 😅

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
7 hours ago, Theo343 said:

Dagen etter andre dose kjennes det ut som en mild øre, nese, halsbetennelse. Det er egentlig en lettelse for da vet man at immunforsvaret fungerer og vaksinen gjør jobben. I går var det fyllesyk som etter årets firmafest på jobb.

Vaksinedagbok døgn 2, dose 2

Samme her. Men min hodepine kom midt på natten. Lå dessverre å tenkte mange søvnløse timer på trivielle ting. Hadde ingenting med vaksinebivirkninger å gjøre. Deretter så har jeg fortsatt å være mye under sengeteppe. Kroppen har fått gjennomkokt seg godt. Det er mye mindre verk i arm eller kropp nå like etter å ha kommet meg ut fra sengeteppe.

Jeg har med andre ord lite å tilføye riktig enda. Annet enn an snue kom litt kraftigere i løpet av natten.

Siden jeg føler meg såpass god nå, så håper jeg at jeg får glede av det noen timer. Altså at våkentimer som tilbringes utenfor seng blir greie videre. Det kan jo tenkes at man blir fortere sliten av å være helt våken. Tiden vil vise.

Det som gjør meg mest spent nå er hvordan virker denne vaksinens innslagspunkter for virkning, oppkopiering og immunforsvarskamp i dagene som skal komme. Jeg forventer at fra teori, så vil det gå mange dager før immunforsvaret først har lært godt. Det vil også ta noen timer, kanskje dager for oppkopiering av disse piggene i fra RNA-et som er tilført?

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Andre1980 said:

 

Med tanke på hvor mye smitte som har kommet fra diverse kor rundt omkring i landet, så burde det vel blitt forbudt, og vært noe av det aller siste som det ble åpnet for. 

Er det kor som har mest smitte spredning?

Hva som er det siste som åpner vil jeg holde for meg selv.

 

Lenke til kommentar
5 hours ago, Snikpellik said:

Ikke verst! Jeg hadde heller ikke på meg munnbind på butikken, men var en av få. På postkontoret her bruker de ansatte fortsatt munnbind, og skiltet henger fremdeles på døra så da brukte jeg også. Er nok en del "flokkmentalitet" på dette, ser man andre ha det på så tar man på selv. Det kan hende noen virksomheter fortsatt påbyr munnbind i sine lokaler en liten stund også.

Ja, på kollektivtrafikk er det fortsatt påbud og grunnen til det er at man oppholder seg mye lengre nærmere andre enn på butikker. Det er kanskje noen som er forvirra over reglene og ikke har fått med seg at det ikke er fjernet helt.

Nesten merkelig å se så mange fremmede ansikter igjen etter snart et år 😅

Var et kort ærend på Kvadrat kjøpesenter i går. Der var det utrolig mange som ikke benyttet munnbind. Den ansatte i den butikken jeg skulle i brukte det likevel. Og jeg følte meg egentlig litt malplassert som en av få som hadde det på. En middelaldrende mann som kom inn sammen med meg hadde også på seg munnbind. Dette observert etter kun en kort tur inn og ut av kjøpesenteret.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Fibonacci said:

Det anslås at immuniteten varer i minst 8 måneder. I Norge setter man grensen for beregnet immunitet til 6 måneder, sannsynligvis for å være helt sikker. Da går også koronapasset ut på dato.

Man kan tidligest vaksineres tre måneder etter å ha blitt smittet.

Man kan også teste positivt på PCR-tester i inntil tre måneder etter å ha blitt smittet. Da slipper man karantene eller å få rødt pass.

Dette med disse testene har jeg ikke satt meg for godt inn i. Hvordan slår testene ut på fullvaksinerte? Må de gjøre noe ekstra testing for å finne ut at disse faktisk er immune men ikke smittsomme lengre? Altså hva kan jeg forvente meg av en hurtigtest på flyplass i det jeg evt. kommer returnerende til Norge, eller blir testet i utlandet på andre flyplasser dersom de også driver på med sånt noe?

Lenke til kommentar
1 hour ago, fredrik2 said:

Är väl inget som tyder på att man ikke är immun rätt länge efter en sjukdom? Hvis man bara är immun 6 eller 8 månader så skulle jag tro vi skulle höra om väldigt många re infektioner i en del länder och det gör vi ikke.

Ok, men hvor godt kan man forvente at myndighetene følger opp med justerte vaksiner framover da? Vil det skje færre enn 1 gang i året, 1 gang, 2 ganger eller f.eks. 3 ganger i året?

Lenke til kommentar
G skrev (1 time siden):

Ok, men hvor godt kan man forvente at myndighetene følger opp med justerte vaksiner framover da? Vil det skje færre enn 1 gang i året, 1 gang, 2 ganger eller f.eks. 3 ganger i året?

Om en skal anta noe rundt dette, med utgangspunkt i variasjoner i andre sesongvaksiner og tiden det er angitt at det vil ta å endre mRNA-vaksinene, så er det mest sannsynlig med 1-2 ganger i året eller sjeldnere, og da har jeg gjerne lagt meg på den litt aggressive siden. Trolig ikke oftere enn 1 pr år, om det ikke skjer noe spesielt.

Når det er sagt, så kan det godt tenkes at man endrer litt underveis, slik at de som blir vaksinert på våren kanskje får en oppdatert versjon ift. de som ble vaksinert høsten i forveien. Men har ikke spesiell bekymring om behov for mer hyppige oppdateringer enn årlig.

Endret av xRun
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Snikpellik said:

:thumbup:

Idag lærte jeg noe nytt - de som har vært smittet er fullvaksinerte etter én dose. Uavhengig av hvor lenge det er siden smitten skjedde, visstnok ifølge min kompis skal han og hele familien bare ha en dose selv om de ble smittet tilbake i oktober 2020.

Okay, men trenger de en nye dose om ett år?

Da har jeg influesa vaksinen i tankene, den tas en gang i året.

Om dette forsetter må vi i fremtiden ta en sprøyte en gang i uken😁

Lenke til kommentar

Hva er det med vestkantfolka? Er det genetisk eller kan de bare ikke oppføre seg? Skulle tro at man burde klare å følge smitteverntiltak når man har en jobb hvor man tjener en million eller mer. Eller er de ikke vant til å gjøre noe selv kanskje? Hadde de bare oppført seg som på østkanten så hadde Oslo kunnet åpne opp for lenge siden. Kanskje vi burde ha portforbud på vestkanten?

555395696_Screenshot2021-06-17at18_25_48.thumb.png.42168b2d43d13f8f4aa42976d7b18fba.png

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
xRun skrev (21 minutter siden):

Når det er sagt, så kan det godt tenkes at man endrer litt underveis, slik at de som blir vaksinert på våren kanskje får en oppdatert versjon ift. de som ble vaksinert høsten i forveien. Men har ikke spesiell bekymring om behov for mer hyppige oppdateringer enn årlig.

Nå som flere og flere blir vaksinert i alle land og med påfølgende mindre smitte blir antal mutasjoner også færre. Håpet er at når man faktisk får sykdommen under kontroll så vil antall mutasjoner være lavt og selv om vaksinene kanskje ikke gir like god beskyttelse så hindrer de oppblussing i stor skala.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...