Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

29 minutes ago, Snikpellik said:
Tenk at det finnes sånne folk. 

Ved slike innlegg tenker jeg det er greit å vise til hetsen man blir utsatt for. Man ser en stadig økende trend at folk kommer med mer eller mindre falske påstander for å få likes, følgere, bli delt osv. i dag. Spesielt når informasjonen kommer ut i media hvor følgere er en del av "gamet". Forekommer også tilfeller hvor det lages kontoer for å skape falsk hets.
 

Quote

 

But in an era of internet hoaxes, fabrications and the increased use of fake news around the world to further political agendas, Bana’s Twitter account has also raised some questions of veracity and authenticity.

Her messages are sophisticated for a 7-year-old, for example, particularly for one whose native language is not English.

 

Ergo ser jeg slikt i media som twitter, tiktok, youtube, twitch ol. så tar jeg det med en stor klype salt.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Theo343 skrev (2 minutter siden):

Ved slike innlegg tenker jeg det er greit å vise til hetsen man blir utsatt for. Man ser en stadig økende trend at folk kommer med mer eller mindre falske påstander for å få likes, følgere, bli delt osv. i dag. Spesielt når informasjonen kommer ut i media hvor følgere er en del av "gamet". Forekommer også tilfeller hvor det lages kontoer for å skape falsk hets.

Hun skriver da ikke at hun er blitt utsatt for noe hets. Klikker du deg inn på tweeten er det noen eksempler lenger ned. Det er forøvrig bare å finne en "vaksineselfie" på Instagram og se i kommentarene, og du finner raskt folk som kommer med slike syrlige kommentarer hun beskriver.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 hours ago, Snikpellik said:

Hun skriver da ikke at hun er blitt utsatt for noe hets. Klikker du deg inn på tweeten er det noen eksempler lenger ned. Det er forøvrig bare å finne en "vaksineselfie" på Instagram og se i kommentarene, og du finner raskt folk som kommer med slike syrlige kommentarer hun beskriver.

"Ganske ubehagelig å dele nyheten om 1. vaksinedose". Ok, syrlige kommentarer og ikke hets da med andre ord.
Folk kritiserer alt de ser, en syrlig kommentar som ikke er hets ser vi jo i sosialt media hele tiden.

EDIT:
Jeg scrollet et par sider (@3840x1600) og finner kun støtte erklæringer mot evt. kritikk. Jeg finner ikke på hennes side?

 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det er viktig å differensiere politisk kritikk og personrettet kritikk, om en opplever å kritisert personlig for at en får vaksinen er det helt klart greit å reagere slik som vedkommende har gjort her i form av noen tweets. Men om en leser kritikk mot myndighetenes valg om å prioritere friske 18 åringer i gitte kommuner/bydeler før risikogruppene er ferdigvaksinerte i andre kommuner  som personlig kritikk mot seg selv så blir det en annen sak. Det er et veldig viktig skille som har sklidd mye sammen i debattene rundt dette her føler jeg.

Endret av Evil-Duck
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (2 minutter siden):

Det er viktig å differensiere politisk kritikk og personrettet kritikk, om en opplever å kritisert personlig for at en får vaksinen er det helt klart greit å reagere slik som vedkommende har gjort her i form av noen tweets. Men om en leser kritikk mot myndighetenes valg om å prioritere friske 18 åringer i gitte kommuner/bydeler før risikogruppene er ferdigvaksinerte i andre kommuner  som personlig kritikk mot seg selv så blir det en annen sak. Det er et veldig viktig skille som har sklidd mye sammen i debattene rundt dette her føler jeg.

Helt enig.

Det å betvile på om noe er sant, eller antyde at folk ljuger fordi det er på internett mener jeg ikke er en bra ting. Man skal ta det på alvor.

Jeg ser heller ikke hvorfor denne personen bak tweeten skulle ljuge om noe sånt for å få følgere, og vaksinemisunnelse som bryter over i kritikk rettet feil mot unge har vi sett også her inne i denne tråden så jeg forstår ikke hvordan det liksom skal være mer sannsynlig at det er for å få oppmerksomhet, som antydet av @theo343 over. Vi vet jo at grupper har fått møkk fra andre for noe de ikke selv har bestemt, og det er en uting som i verste fall kan føre til at noen vegrer seg for å ta vaksinen.

Jeg kjenner uansett personen og vet at det ikke er tilfelle at det er «løgn» til info. Hun er en ganske ivrig samfunnsdebattant og skriver kronikker i flere aviser :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (12 minutter siden):

Helt enig.

Det å betvile på om noe er sant, eller antyde at folk ljuger fordi det er på internett mener jeg ikke er en bra ting. Man skal ta det på alvor.

Jeg ser heller ikke hvorfor denne personen bak tweeten skulle ljuge om noe sånt for å få følgere, og vaksinemisunnelse som bryter over i kritikk rettet feil mot unge har vi sett også her inne i denne tråden så jeg forstår ikke hvordan det liksom skal være mer sannsynlig at det er for å få oppmerksomhet, som antydet av @theo343 over. Vi vet jo at grupper har fått møkk fra andre for noe de ikke selv har bestemt, og det er en uting som i verste fall kan føre til at noen vegrer seg for å ta vaksinen.

Jeg kjenner uansett personen og vet at det ikke er tilfelle at det er «løgn» til info. Hun er en ganske ivrig samfunnsdebattant og skriver kronikker i flere aviser :) 

Jeg vet ingenting om personen så insinuerer ingenting. Når jeg selv fikk mitt første stikk og sendte ut en gledesmelding til mine kontakter på snapchat ble en greit bombardert med spørsmål rundt hvorfor jeg fikk vaksine så tidlig og ble mistenkeliggjort ganske fort av en del som ikke kjente situasjonen min 😅 . Så at folk opplever personlig kritikk kan jeg fint tro på. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Kalle Klo skrev (2 minutter siden):

Med tanke på hvor mye smitte som har kommet fra diverse kor rundt omkring i landet, så burde det vel blitt forbudt, og vært noe av det aller siste som det ble åpnet for. 

Endret av Andre1980
  • Liker 4
Lenke til kommentar
1 hour ago, Evil-Duck said:

Det er viktig å differensiere politisk kritikk og personrettet kritikk, om en opplever å kritisert personlig for at en får vaksinen er det helt klart greit å reagere slik som vedkommende har gjort her i form av noen tweets. Men om en leser kritikk mot myndighetenes valg om å prioritere friske 18 åringer i gitte kommuner/bydeler før risikogruppene er ferdigvaksinerte i andre kommuner  som personlig kritikk mot seg selv så blir det en annen sak. Det er et veldig viktig skille som har sklidd mye sammen i debattene rundt dette her føler jeg.

Jeg er helt enig her og det er en del mennesker som benytter litt "stråmann" for selv å få oppmerksomhet i ymse media rundt saker som "trender".

Jeg insinuerer heller ingenting men når jeg ikke klarer å finne denne kritikken hun snakker om mot henne så fremstår det for meg som "ønske om oppmerksomhet" fremfor faktisk sak mot hennes person.

Det kan fort bli mye støy når alle skal ha oppmerksomhet i tide og utide og da kan man fort få feil inntrykk av hvor mye dette faktisk forekommer om man tar alt for god fisk.

Dette er ikke noe nytt fenomen og jeg har sett stadig mer av dette siste 5-6 årene.

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

56 personer har fått påvist delta-varianten i Færder – knyttes til korkonsert
https://www.vg.no/nyheter/i/vA0dEl/56-personer-har-faatt-paavist-delta-varianten-i-faerder-knyttes-til-korkonsert

Sitat

Færder kommune melder torsdag at det er påvist 56 tilfeller av delta-varianten, og opp mot 1000 personer er satt i karantene. Store deler av utbruddet knyttes til en korkonsert.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (3 timer siden):

Liten observasjon: Folk bruker fortsatt munnbind på butikken her jeg holder til i Oslo, i hvert fall de fleste selv om påbudet ble fjernet i går. Interessant. De ansatte hadde også på seg på begge mine nærbutikker. Nå har man brukt det i 10 måneder så kanskje man rett og slett må venne det av seg igjen.

Ingen bruker det her av ansatte og det er ekstremt gledelig se.

Ser nesten ikke noen kunder med munnbind heller lenger på noen butikker her i området.

St Hanshaugen.

Benbjo skrev (3 timer siden):

Øker på med Delta i Norge nå. Doblet seg på 2 uker: https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=66594

 

 

Øker på, sykehusene er nok snart stappfulle.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (56 minutter siden):

Det er viktig å differensiere politisk kritikk og personrettet kritikk, om en opplever å kritisert personlig for at en får vaksinen er det helt klart greit å reagere slik som vedkommende har gjort her i form av noen tweets. Men om en leser kritikk mot myndighetenes valg om å prioritere friske 18 åringer i gitte kommuner/bydeler før risikogruppene er ferdigvaksinerte i andre kommuner  som personlig kritikk mot seg selv så blir det en annen sak. Det er et veldig viktig skille som har sklidd mye sammen i debattene rundt dette her føler jeg.

Gjør som 18åringer generelt om dagen, bli woke.

e31eaa65bed424d59baf5f4204849e3a33bbd5cb

Endret av DaniNichi
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Hittil i uke 24 er det satt 50 000 førstedoser til 55-64-åringene, 74 000 til 45-54-åringer og 48 000 til 16-44-åringer.

Det er også satt 17 000 andredoser til 65-74, 35 000 til 55-64, 19 000 til 45-54 og 17 000 til 16-44-åringer.

Vaksinemotstanden er som kjent uhyre lav. I alderen 75-84 er det nå bare 2,4% som ennå ikke har fått første dose.

Diagram der førstedosene er forskjøvet 6 uker for å få de til å matche med andredosene:

531148528_Vaksinertepruke24-4.thumb.png.d8cd77b0a6914beeda2963303526494a.png

I uke 25 ligger det an til 91 000 andrevaksiner og de resterende ca 184 000 dosene til førstevaksiner. (totalt 275 000 doser)

I uke 26 ligger det an til bare 47 000 andrevaksiner og de resterende ca 228 000 dosene til førstevaksiner. (totalt 275 000 doser)

Dermed ligger vaksinasjonsgraden i slutten av uke 26 an til å bli 28,7% fullvaksinerte og 46,0% fullvaksinerte. Antagelsene bygger på at faktiske vaksineleveranser blir 275 000 pr uke, noe som for junis 4,5 uker skulle bli de forventede 1 240 000 dosene. Det er omtrent der Danmark er nå (26,5 fullvaksinerte og 48,8% med første dose). Vi ligger altså to uker bak Danmark.

 

 

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (6 minutter siden):

:thumbup:

Idag lærte jeg noe nytt - de som har vært smittet er fullvaksinerte etter én dose. Uavhengig av hvor lenge det er siden smitten skjedde, visstnok ifølge min kompis skal han og hele familien bare ha en dose selv om de ble smittet tilbake i oktober 2020.

Jepp.

Har man vært smittet, har man utviklet antistoffer.

Ellers hadde man vært død.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (30 minutter siden):

Idag lærte jeg noe nytt - de som har vært smittet er fullvaksinerte etter én dose. Uavhengig av hvor lenge det er siden smitten skjedde, visstnok ifølge min kompis skal han og hele familien bare ha en dose selv om de ble smittet tilbake i oktober 2020.

Aha, dette gjør at Norge trenger ca 128 000 færre doser. :thumbup:

Sverige klarer seg med over en million færre doser :ninja:

Endret av Simen1
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Om nokon skulle ha vore smitta to gonger med korona skulle dei vel kunne reknast som "fullvaksinerte".

Det er vel ikkje rapportert om mange som har hatt korona meir enn ein gong, men det har vel vore tilfelle der folk har blitt sjukare andre gongen. Om eg hadde hatt korona tvilar eg uansett på at eg i det heile hadde teke bryet med å vaksinere meg.

Lenke til kommentar

Det anslås at immuniteten varer i minst 8 måneder. I Norge setter man grensen for beregnet immunitet til 6 måneder, sannsynligvis for å være helt sikker. Da går også koronapasset ut på dato.

Man kan tidligest vaksineres tre måneder etter å ha blitt smittet.

Man kan også teste positivt på PCR-tester i inntil tre måneder etter å ha blitt smittet. Da slipper man karantene eller å få rødt pass.

Endret av Fibonacci
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (6 minutter siden):

Hittil i uke 24 er det satt 107 000 førstedoser, derav 50 000 til 55-64-åringene, 74 000 til 45-54-åringer og 48 000 til 16-44-åringer.

Det er også satt nesten 52 000 andredoser, derav 17 000 til 65-74, 35 000 til 55-64, 19 000 til 45-54 og 17 000 til 16-44-åringer.

Dette går jo ikkje opp?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...