Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Theo343 skrev (Akkurat nå):

Helt riktig, det er bare 1 måte å slukke brann på og det er å lukke branndørene fullstendig til det kveles ordentlig om man så må gjøre det flere ganger (NZ). Ikke ha dem halvåpne mens det ulmer utenfor.

Erna og Høie tror vist at det hjelper på lekkasjer at man stikker fingeren i et hull mens det fortsetter å renne inn andre steder. De tror visst at når man har slukket litt brann er det bare å ta seg en pause mens skogen fortsatt brenner. Hvorfor stemmer vi slike idioter til makten?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 minutes ago, Morromann said:

Erna og Høie tror vist at det hjelper på lekkasjer at man stikker fingeren i et hull mens det fortsetter å renne inn andre steder. De tror visst at når man har slukket litt brann er det bare å ta seg en pause mens skogen fortsatt brenner. Hvorfor stemmer vi slike idioter til makten?

Det blir nok endringer til høsten. Men som alle som levd litt vet så spørs det hvor mye endring det faktisk fører til. Jeg har kun 1 parti på listen dennne gang og jeg håper de vinner frem. (ikke blått).

EDIT:
"håper de finner frem" virket jo ikke så lovende. Godt jeg fikk endret tastefeilen til "håper de vinner frem".

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (Akkurat nå):

Det blir nok endringer til høsten. Men som alle som levd litt vet så spørs det hvor mye endring det faktisk fører til. Jeg har kun 1 parti på listen dennne gang og jeg håper de finner frem. (ikke blått)

Grønt? Mener ikke grønt som i øko-ekstremisme men grønt som i Felleskjøp-dresser?;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (20 minutter siden):

Dere er så hissige utenfor Oslo at det nesten er patetisk. Pasienter vil flys og personale vil selvfølgelig bli lånt ut til resten av landet fra Østlandet. Nå klarer man å slå ned utbrudd over stort sett hele landet utenfor Østlandet.

Det klarer man ikke i blant annet Oslo. Veldig mange utbrudd i resten av Norge spores tilbake til personer som har vært i Oslo. Hele Norge tjener på mindre smitte i Oslo.

Forskning har vist at det mest effektive er å sette flest vaksinedoser der smittetrykket er vedvarende høyt.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/JJ8jPR/han-ga-coronaraad-til-fhi-noen-har-betalt-en-for-hoey-pris

Jeg sier jo at jeg er kjempeglad for at smitten går nedover i Oslo, når du går ut på en lang triade mot meg å kaller meg patetisk fordi jeg svarte halvseriøst på et lite stikk sier vel mer om hvor hissig du er enn om hvor hissig jeg er. Jeg er ikke uenig i skeivfordelingen slik den fremstår i dag basert på faglige modeller fra FHI, mitt eneste problem med vaksine debatten er at det gikk politikk i den, som jeg har forklart til deg ved flere anledninger.  

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Nå er det vel heller ikke bare seks bydeler i Oslo som får skjevfordelt litt flere doser. Flere doser går til Fredrikstad, Moss, Sarpsborg, og Lørenskog enn til disse seks bydelene. Disse kommunene har jo også til tider hatt mer smitte enn Oslo den siste tiden, og vedvarende trykk over lang, lang tid. Så det er bra det ble sånn, spesielt når FHI mener det vil redde innlagte og liv.

Mange i resten av landet, spesielt oppe i nord tenker vel ofte på hele Sør-Østlandet som "Oslo", hehe. Selv om jeg kommer fra et sted med omtrent bare gårder og 500 meter til naboen får jeg høre "ja det e Oslo førr mæ" fra nordlendinger når jeg sier jeg kommer fra et sted en times tid fra Oslo! Snakka senest forrige uke med en kar fra Troms som hadde bodd "ved Oslo" i tre år. Han bodde i Elverum 😅

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
3 hours ago, nirolo said:

Ja, men det er vel de samme som alltid spår at ting går til helvete.

De mest ekstreme är de samma gamla vanliga som oftast har fel men det är många på forumet och jag tror också regeringen etc som trodde att smitten skulle gå opp. 

Jag tycker inte noe tyder på att smitten går opp efter ferier som jul, vinterlov och påske förutom att det sprider lite smitte ut i landet.

 

Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (22 minutter siden):

De mest ekstreme är de samma gamla vanliga som oftast har fel men det är många på forumet och jag tror också regeringen etc som trodde att smitten skulle gå opp. 

Jag tycker inte noe tyder på att smitten går opp efter ferier som jul, vinterlov och påske förutom att det sprider lite smitte ut i landet.

 

Nå kom jo vår øverste kompetanse innen feltet FHI ut med den bekmørke og dystre spådommen om at Norge aldri kom til å klare å få R tallet ned under 1 igjen før mange nok var vaksinerte, bare uker senere er det henholdsvis under 1. Så tror en skal være litt forsiktig med å dømme privatpersoner som og har sett dystert på ting i det siste. 

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (28 minutter siden):

De mest ekstreme är de samma gamla vanliga som oftast har fel men det är många på forumet och jag tror också regeringen etc som trodde att smitten skulle gå opp. 

Jag tycker inte noe tyder på att smitten går opp efter ferier som jul, vinterlov och påske förutom att det sprider lite smitte ut i landet.

 

Det kan komme nærmere 1000 tilfeller i kveld. Husk det har vært helg.

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (1 time siden):

Jeg sier jo at jeg er kjempeglad for at smitten går nedover i Oslo, når du går ut på en lang triade mot meg å kaller meg patetisk fordi jeg svarte halvseriøst på et lite stikk sier vel mer om hvor hissig du er enn om hvor hissig jeg er. Jeg er ikke uenig i skeivfordelingen slik den fremstår i dag basert på faglige modeller fra FHI, mitt eneste problem med vaksine debatten er at det gikk politikk i den, som jeg har forklart til deg ved flere anledninger.  

Det som er problemet med hele vaksinasjons strategien her i landet. Vaksinene har ikke vært fordelt på smittetrykk. Kun basert på rettferdighet likt for alle. Mange av kommune med flest vaksinerte har omtrent ikke hatt korona. De dosene hadde reddet flere liv i Oslo.

Selvfølgelig suger det for risikogrupper i resten av Norge og bli vaksinert senere enn vanlig friske ungdom i Oslo. Men hvis det å vaksinere friske unge voksne i Oslo stopper spredningen til resten av landet er det verdt det.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (5 minutter siden):

Jaja, trodde ikke du på 1500 i förre uken? 

Kan självklart bli 1000 idag men vi er i alla fall väldigt långt ifra en stor ökning jämfört med situation innen påsken.

Sitat

Her er ti prosent av befolkningen i karantene

STEINKJER/OSLO (VG) Kommunen venter fortsatt på over 600 prøvesvar etter virusutbruddet forrige uke.

– Ti ukjente smitteveier

Siden tirsdag forrige uke er det registrert 36 tilfeller av coronasmitte, hvor flere tilfeller knyttes til 8. trinn på Steinkjer ungdomsskole. 19 av de 36 tilfellene er under 18 år.

 

– I tillegg er det mange tilfeller utenfor 8. trinn med ukjente smitteveier. Akkurat nå opererer vi med at det kan være så mye som ti ukjente smitteveier.

https://www.vg.no/nyheter/i/56dJMm/her-er-ti-prosent-av-befolkningen-i-karantene

Så spørs det hvor mange uoppdagede utbrudd som vil oppdages denne uka. Det er først nå folk som ble smittet siste helgen i påske vil ha blitt syke og fått analysert test.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Hvor kan eg spørre om lovligheten av et arrangement. Samt evt tipse noen om et arrangement som er litt snodig. 

Type: jobben samler godt over 20 personer i et (riktignok stort rom med avstand) rom. Ironisk nok i forbindelse med testing for covid.... 

Syns det høres rart ut at det er innafor. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (7 minutter siden):

Det som er problemet med hele vaksinasjons strategien her i landet. Vaksinene har ikke vært fordelt på smittetrykk. Kun basert på rettferdighet likt for alle. Mange av kommune med flest vaksinerte har omtrent ikke hatt korona. De dosene hadde reddet flere liv i Oslo.

Selvfølgelig suger det for risikogrupper i resten av Norge og bli vaksinert senere enn vanlig friske ungdom i Oslo. Men hvis det å vaksinere friske unge voksne i Oslo stopper spredningen til resten av landet er det verdt det.

Nå får jo Oslo faktisk betydelig flere vaksiner enn resten av landet, på grunn av 2 kursendringer, den ene en ren skjevfordeling som Oslo får 20% av , den andre er kursendringen som fordeler vaksinedoser på totalbefolkningen og ikke på den gruppen som blir vaksinert på det gitte tidspunkt, som er to endringer som gir Oslo massivt flere doser. Merk deg at jeg ikke sier at dette er feil fordeling, men bare peker på at Oslo faktisk får langt flere doser nå per innbygger enn mesteparten av landet, så vaksine strategien nå baserer seg ikke på rettferdighet likt for alle, Oslo får mer, igjen uten at jeg sier dette er feil eller urettferdig. 

Men nå mener jo jeg i utgangspunktet unge burde vært prioritert i vaksinekøen på samme måte som de blir i Danmark og ikke bli puttet nederst på rangstigen slik de er i dag, først da tror jeg at vi vil se en betydelig og mye raskere nedgang blant nye smitte tilfeller ved vaksineringen, ikke ved å vaksinerte godt etablerte voksne og eldre med betydelig mindre mobilitet i samfunnet og færre sosiale kontakter. Det er og et etisk aspekt inn i bildet nå som en begynner å jobbe med vaksinepass, da skal en da frarøve unge friske mennesker friheter i sommer, fordi de ikke har fått vaksine, mens godt voksne skal få dra på konserter, ferieturer og leve livet som normalt fordi de har blitt prioritert før ungdommen. Det er dette jeg personlig mener er feil med dagens strategi som jeg mener bør endres på. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Jotun skrev (6 minutter siden):

Hvor kan eg spørre om lovligheten av et arrangement. Samt evt tipse noen om et arrangement som er litt snodig. 

Type: jobben samler godt over 20 personer i et (riktignok stort rom med avstand) rom. Ironisk nok i forbindelse med testing for covid.... 

Syns det høres rart ut at det er innafor. 

Tenker i første omgang kan det være greit å henvende seg til kommunen din sin(e) smitteverns ansvarlige. 

Ellers vet jeg vet at folk og bedrifter i min kommune som ofte har en del spørsmål vedrørende innreisekarantene, testing og ellers praktiske spørsmål (som det er mye av da en betydelig andel i kommunen her jobber offshore) henvender seg til helsedirektoratet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (20 minutter siden):

Nå får jo Oslo faktisk betydelig flere vaksiner enn resten av landet, på grunn av 2 kursendringer, den ene en ren skjevfordeling som Oslo får 20% av , den andre er kursendringen som fordeler vaksinedoser på totalbefolkningen og ikke på den gruppen som blir vaksinert på det gitte tidspunkt, som er to endringer som gir Oslo massivt flere doser.

Langt fra noe massivt flere doser fordelt til Oslo kommune foreløpig. Husk på at det gjelder kun seks bydeler, inkludert tre av de minst folkerike. Minst 100 kommuner (orker ikke telle nøyaktig hvor mange) som har fått fordelt en større andel, selv en måned etter skjevfordelingen begynte og vi nå de siste par ukene har fått mange flere doser til Norge. Ser man på byer har Hamar, Fredrikstad, Moss, Sarpsborg fått en del mer også i det siste. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Jotun skrev (14 minutter siden):

Hvor kan eg spørre om lovligheten av et arrangement. Samt evt tipse noen om et arrangement som er litt snodig. 

Type: jobben samler godt over 20 personer i et (riktignok stort rom med avstand) rom. Ironisk nok i forbindelse med testing for covid.... 

Syns det høres rart ut at det er innafor. 

"Allmøte i kantina - ledelsen skal informere om de nye coronatiltakene"? :p

Høres veeldig ut som noen i ledelsen ikke har skjønt bæra eller har respekt for andre.

Jeg ville spurt om det går an å delta via Teams pga corona..

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (9 minutter siden):

Langt fra noe massivt flere doser fordelt til Oslo kommune foreløpig. Husk på at det gjelder kun seks bydeler. Minst 100 kommuner (orker ikke telle nøyaktig hvor mange) som har fått fordelt en større andel, selv en måned etter skjevfordelingen begynte og vi nå de siste par ukene har fått mange flere doser til Norge. Ser man på byer har Hamar, Fredrikstad, Moss, Sarpsborg fått en del mer også i det siste. 

Hvor tar du tallene fra? Ifølge oversikten til VG ligger Oslo helt på toppen når det kommer til fordelte doser, 27,85 per 100 innbygger, Bergen på andreplass med 24,03 vaksinediser per 100 innebygger.

nevermind jeg leste tabellen feil, da VG sorterte det ut på antall fordelte doser, ikke per 100 innbygger. my bad

 

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (3 minutter siden):

Hvor tar du tallene fra? Ifølge oversikten til VG ligger Oslo helt på toppen når det kommer til fordelte doser, 27,85 per 100 innbygger, Bergen på andreplass med 24,03 vaksinediser per 100 innebygger.

Se på lista, den er kun etter antall, ikke per 100 innbygger.

Her er per 100 innbygger:

 1420948028_Skjermbilde2021-04-12kl_13.38_13.thumb.png.89900e919578c6c04f6cf09996245e5f.png

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...