Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Snikpellik skrev (8 timer siden):

Det er vel helt som forventet at også noen (få) fullvaksinerte vil dø. Eldre skrøpelige på sykehjem skal det ikke så mye til for, og det er jo ikke slik at vaksinene beskytter 100%. Såvidt jeg vet er det også slik at for de eldste er det oftere at vaksinene ikke gir en full immunreaksjon og dermed særlig med antistoffer. 

Det som blir spennande er: Har desse pasientane døydd av eller med Covid-19? Er det britisk variant, eller er det sør-afrikansk, brasiliansk eller andre nye variantar? Kan det vere produksjonsfeil, feil ved kjøling/oppbevaring eller at enkelte vaksinedosar er sette på feil måte? Eg håpar at ikkje konklusjonane blir hemmelegstempla på grunn av "personvern".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Subara skrev (7 timer siden):

Karantenehotell: Internering som straff uten forbrytelse

Janne Haaland Matlary
Janne Haaland Matlary
Professor i statsvitenskap, Universitetet i Oslo

 

Når folk til og med reiser frå karantenehotell utan å bry seg med anmeldelse og bot er det iallefall ikkje færre som ville drite i heimekarantene.

På eitt punkt har ho likevel rett: Om føremålet er å hindre importsmitte bør kravet om karantenehotell gjelde ALLE. I tillegg må det vere fysisk vakthald, slik at ikkje dei som har råd til å betale for seg berre kan reise fritt heim.

Endret av torbjornen
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Theo343 said:

Jeg er på ingen måte butthurt. For sambos del som isolerer seg mer enn meg er jeg smålig lei terningkast vaksineringen nå. Det er også lettere å planlegge når man vet man er sist fremfor "du rykker stadig bakover i køen". Vaksineleveranser er noe helt annet.

Jeg gir gjerne gamle på bussen setet mitt, de med krykker eller lignende. Slipper forbi folk med dårlig tid i kassakøen eller hvis de bare har 1 vare. Men når man har blitt forbigått nok ganger i køen blir strikken kortere. Nåde den egoisten som prøver å snike i innsjekkingskøen på flyplassen når man har hatt en rekke slike.

Jeg driver nok å overisolerer meg på ren frivillig basis selv. Benytter munnbind de få gangene jeg er i butikker.. Så føler absolutt med deg. Vi har rett og slett for dårlig tilgang til vaksiner til at alle kan tilfredsstilles, og der har kanskje regjeringen gjort bittelitt for lite om man skal først skal kunne kritisere dem litt.

Jeg har ikke lyst på denne sykdommen, for man har fått med seg at den har mange negative funksjoner for én. Det tærer nok på litt for oss alle, at dette "aldri" går over.

Enig i at det er enklere å planlegge. Vi skal jo alle ha en form for ferietid enten man er i arbeid eller noe annet. Spesiellt for de som er i arbeid så kan det være kinkig å ikke vite noen ting. For selv jeg regner litt med at folk kommer til å bli mer uforsiktig etter at de har fått vaksinen innabords. Så dumme er folk bare, selv om de bør fortsette å opptre forsiktig for fellesskapets skyld.

Endret av G
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Sitat

Siden 11. mars har Astra Zenecas koronavaksine vært på hold i Norge. Årsaken er påviste tilfeller av alvorlig blodpropp, lavt antall blodplater og blødninger som mulige bivirkninger etter vaksinen.

Nå slår forskere ved Oslo universitetssykehus (OUS) og Universitetssykehuset i Nord-Norge (UNN) fast sammenhengen.

https://www.aftenposten.no/norge/i/WOMn5g/astra-zeneca-saken-blodpropp-pasientene-i-norge-var-mellom-32-og-54-aa

Sitat

Folkehelseinstituttet (FHI) har holdt vaksinen på vent siden 11. mars, noe som har ført til at det nå ligger 166.000 doser på lager. Det er fortsatt usikkert om disse vil bli satt.

Desse vaksinene bør ein evt. gje til andre land som treng dei meir enn oss.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Den seigpiningsstrategien regjeringen Erna har valgt og som de tvhiholder på bør for fremtiden bli husket som hvordan man IKKE bekjemper en visurspandemi. Det har nå blitt forsøkt; både i Norge og mesteparten i Europa og resultatet er massearbeidsledighet, konkurser, forverring av folks mentale helse, ødeleggelse av folks immuforsvar fordi det dras ut i det uendelige. Det som bør være modellen mot et utbrudd av slik art bør være den modellen Australia og New Zealand har; ikke å "bremse og slå ned viruset" for så å la det blusse opp igjen med enda mer elendighet; men å UTRYDDE viruset slik strategien er Down Under. Altså en drakonisk og voldsom lockdown hvor alt er stengt ned og med portforbud OG stengte grenser og flyplasser OG forbud mot inn- og utresie av landet; ingen arbeidsinnvandring slik at man slår ned viruset til 0 og så gjenåpner samfunnet for fullt mens grensene er STENGT! Bortsett fra mot land som OGSÅ har den samme strategien da. Det er det som hjelper. Den strategien Norge har ført er en selvmordsstrategi for samfunnet som gjør uopprettelig skade. Når vi må leve i en semi-permanent lockdown med konstant overvasking og unngåelse av mennesker ødelegger vi også vår evne til å takle fremtidige virus og mutasjoner. Så for fremtiden håper jeg man forkaster "slå ned"-strategien helt og holdent og aldri mer noensinne tar den i bruk igjen i virusbekjempelse. Det er ikke  mulig å stå der og kalle slikt SUKSESS! Men først må denne katastroferegjeringen gå av for de vil aldri innrømme feil. De tviholder på strategien sin, noe som nok også skyldes iveren etter arbeidsinnvandring og billig arbeidskraft; en jhertesak for Høyre sopm for disse er viktigere enn å komme oss ut av dette marerittet. Ja ja, et halvt år til nå så er vi kvitt dem. Håper deres avløsere våger å tenke nytt.

Endret av Morromann
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Tror at jeg ville hatt en mellomting. Det er ikke helt feil at folk stoler på myndighetene mer her til lands. Altså enkelte ting som at man kan gå turer ute hvor man ikke møter særlig andre folk, eller hvor det er lett å sprette til siden om en annen gjøk ikke holder avstand.. Slikt kan settes pris på. Totalt portforbud er helt ekstremt. Det går an å segmentere opp landsdeler, kommunegrenser og innad kommuner der utbrudden foregår.

Men, det er jo tydelig at det å tillate importert arbeidskraft er helt dumt. Man kan heller ikke stole på bedriftsledere og bedriftseiere alltid. Se til verftsindustri, hurtigruten og annen industri som har slitt med utbrudd. Mye skyldes rett og slett importert smitte. Å nesten stenge Norgesgrensen, eller la folk ikke få reise inn igjen dersom de MÅ ut av landet kan kanskje være en ordning. Og at folk må søke spesiellt for å kunne bedrive reiseaktivitet. Det burde ikke være så stort behov for å reise. Man har i dag IP-videotelefoni som kan være nokså mobilt. Man må sjelden absolutt ta og føle på ting fysisk.

Dersom en selger i utlandet skal selge noe til en (til vanlig)  tilreisende nordmann så kan den selgeren være ekstra kameramann-villig istedetfor i denne vanskelige pandemien og kunde kan peke ut retning og zoom. Kanskje til og med litt interaktivt styrt av kunde på litt halvavanserte oppsett.

Jeg forventer faktisk å se noen nyvinninger innen videokonferanse etter denne pandemien.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 time siden):

Det som bør være modellen mot et utbrudd av slik art bør være den modellen Australia og New Zealand har; ikke å "bremse og slå ned viruset" for så å la det blusse opp igjen med enda mer elendighet; men å UTRYDDE viruset slik strategien er Down Under. Altså en drakonisk og voldsom lockdown hvor alt er stengt ned og med portforbud OG stengte grenser og flyplasser OG forbud mot inn- og utresie av landet; ingen arbeidsinnvandring slik at man slår ned viruset til 0 og så gjenåpner samfunnet for fullt mens grensene er STENGT! 


Jeg er enig i det.

Skal man først emulere NZ-strategien med hotellkarantener, å forsøke å få kontroll på importsmitten, så må man stenge helt, og samtidig eliminere smitten i eget land.

Nå har man nok en gang viklet seg inn i uforklarlige kompliserte løsninger, hvor de med høyest risiko for å importere smitte er unntatt de strengeste tiltakene, mens de med liten risiko for å importere smitte, rammes hardest.

En full nedstenging og nærmest eliminering av smitten i Norge ville vært over på noen uker, så fremt man også hadde stanset all import av smitte. Deretter kunne folk levd som normalt.

This is the way !

Det største problemet jeg ser med en slik strategi, er at Norge dessverre har en bananrepublikk som naboland.
Dette hadde åpenbart vært enklere dersom man slapp å stenge Europas lengste landegrensen, men i stedet samarbeidet, slik at man kun hadde noen flyplasser, en bro til Danmark og noen få kilometer med nordlige grenser å holde kontroll på.

Dessverre har Swedistan ingen med mer enn fem hjerneceller i ledende posisjoner, så det kommer aldri til å skje, men det ser ut som om man klarer å stenge hele norskegrensen nå, så det er jo fremdeles mulig, det krever bare mer ressurser.

Fordelen med NZ-strategien er at alle, politikere, kjendiser, idrettslag, de som reiser i jobb, absolutt alle, må på karantenehotell.
Det blir ingen krangling over hva som er "nødvendig", hvem som er unntatt, uventede hotellopphold osv. når alle er klar over at de uansett må i hotellkarantene.

En annen fordel er at befolkningen og bedriftene kan operer som normalt, og man frir opp mye ressurser når smitten er borte, slik at man har bedre mulighet til å bemanne hotellene, servere mat som er spiselig, ha helsepersonell på plass på hotellene osv. slik New Zealand har gjort. Norge burde forøvrig tilby dette gratis, det vil uansett være billigere enn å få smitte inn i landet, og unngår at folk stikker av for å slippe å betale for hotelloppholdet.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (3 timer siden):

https://www.aftenposten.no/norge/i/WOMn5g/astra-zeneca-saken-blodpropp-pasientene-i-norge-var-mellom-32-og-54-aa

Desse vaksinene bør ein evt. gje til andre land som treng dei meir enn oss.

Hvorfor ikke gi dem til nordmenn som vil ta dem? Nå er det vel bevist at det er sammenheng mellom vaksinen og blodpropp i svært skjeldne tilfeller, men mitt syn er at virkningen oppveier for farene. 

Nå er ikke de andre vaksinene helt uten fare heller. Frem til 9. Mars var det rapportert om 31 tilfeller av blodpropp blant alle vaksinene som var benyttet i Norge. 30 av tilfellene var med Pfizer, og 1 av tilfellene var med AstraZeneca.

image.thumb.png.24a52a0a7f8898c84470347fcb8be0f5.png

Det er ikke mottatt meldinger om blodpropp etter vaksinering med Moderna-vaksinen.

Kilde: https://legemiddelverket.no/nyheter/meldinger-om-mulige-bivirkninger-etter-koronavaksine-per-9-mars-2021

Endret av Andre1980
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I Sverige ringer folk rundt for å forsøke å unngå AZ-vaksine, så den er vel ikke så veldig populær der heller nå

Sitat

I Skåne belastas vården just nu av påstridiga patienter som ringer runt till olika vårdcentraler för att höra sig för om de kan få något annat vaccin än Astra Zenecas



https://omni.se/varden-i-skane-belastad-av-att-patienter-vaccinfiskar/a/JJ8VJb

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (26 minutter siden):

Haha! Men fra spøk til revolver, hva er egentlig forvirrende med gjenåpningstrinnene? Fikk ikke sett pressekonferansen, men synes det egentlig virker ganske så oversiktlig og greit av det jeg leser på regjeringens sider og i media. Var pressekonferansen forvirrende?

Svada og p*sspreik fra det kabinettet der som vanlig. Nei, det var ikke noe å gå glipp av. Ihvertfall ikke slik jeg ser det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Snikpellik said:

Haha! Men fra spøk til revolver, hva er egentlig forvirrende med gjenåpningstrinnene? Fikk ikke sett pressekonferansen, men synes det egentlig virker ganske så oversiktlig og greit av det jeg leser på regjeringens sider og i media. Var pressekonferansen forvirrende?

Helt enig her, jeg synes Erna utførte en god fremføring i stortinget. Så veldig mye mer konkret enn hun var kan man ikke være på bakgrunn av tiden man skal holde fremføringen med folk våkne samt at man ikke har noen krystallkule.

Hun presiserte en ting som jeg spesielt la merke til. "For mange er ikke koronaen over når vi endelig er der at vi kan åpne helt. Vi skal sørge for at vi får med alle sammen tilbake til normalen". Ikke helt ordrett men i den betydning.

Flott tenker jeg, men samtidig tenker jeg at som mange slike tilbud så blir de vanskelig tilgjengelig for de som kanskje trenger de mest uten at man har blitt lagt inn for korona eller klart nåløyet på DPS.

Jeg håper dette tilbudet også blir synlig og godt tilgjengelig for de som har fått seg en helsemessig smell med i overkant mye isolering fordi de vet selv at de er i grenseland på flere risikoområder (udiagnostiserte), står mer eller mindre bakerst i vaksinekøen og lignende (rykker stadig bakover). Disse kan lett falle ut av arbeidslivet når vi "gjenåpner" hvis man ikke sørger for gode og godt synlige lavterskel tilbud.

EDIT:
Det jeg spesifikt savnet var helt konkret hvordan man skal fange opp og hjelpe de som står dårligere stilt etter koronaen enn før. Både de arbeidsledige og de med redusert helse (eks. som følge av selvisolering) som kan falle ut av arbeidslivet. Det er som vanlig ofte tomme løfter uten noe konkret å forholde seg til. Litt valgflesk i form av empatisk ordform men lite konkret. Samtidig kan det å overlate et slikt ansvar til sterkt varierende evne i kommuner være fatalt.

Er det noe man vet så er det at hverken NAV eller Helse Sør-Øst (eller andre regioner) gjør noe som helst om du ikke har nådd helt bånn først. Dit vil man jo unngå at folk kommer etter å ha sittet alene hjemme i 1-2 år (først i solidaritet så kanskje mer av vane og av frykt fordi man er i grenseland i risikogrupper). Var du ekstra uheldig og fikk eks. 2-3 uker rehabilitering eller andre tilbud 1 år før korona så havner du bakerst i køen nå.

(Som en bekjent fikk nylig som svar "hun var her i 2018 så da vet hun hva hun skal gjøre", som jo ikke er poenget når man søker på bakgrunn av tilgang på fasilitetene og det å hjelpes etter en større kirurgisk prosedyre kombinert med korona isolering.)

De som har klart seg best er de som har levd mest mulig som før og som har best helse i utgangspunktet. De som kanskje var litt slitne med helseutfordringer før Koronaen og derav isolert seg mye kan nå ha nådd vippepunktet mot ett liv utenfor arbeidslivet om de ikke får en hjelpende hånd.

Jeg tror vi har mange som "later" som alt er bra ovenfor sjefer og overordnede fordi det sitter langt inne å ta ut sykemeldingen eller fordi noen sjefer har holdningen at "ok sliter du må vi få deg tilbake til kontoret og i vanlig rutine igjen". Mange av disse synes nok ikke blant andre som står frem i media og dermed rykker opp i køer og systemer.

Endret av Theo343
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Interessant teori om AZ vaksina - at den kan i noen tilfeller ha blitt satt rett i et blodkar. Aspirering vil si at man trekker stempelet litt tilbake for å se om det blir trukket opp blod. KOmmer det blod inn må man avbryte og stikke et annet sted. Aspirering ved IM injeksjoner gikk ut av WHOs anbefalinger i 2015, så dette er ikke noe særskilt for coronavaksinen. 

https://sykepleien.no/2021/04/koronavaksine-anbefaler-aspirere-i-danmark-ikke-i-norge

Med det sagt så tviler jeg litt på at dette er årsaken - vi ville nok sett problemer med andre typer vaksiner også fordi de aller fleste andre  vaksiner i dag er jo laget med samme konvensjonelle teknikk som AZ vaksinen. Nå har jeg riktignok ikke søkt opp om Adenovirus brukes i mange andre vaksiner da. 

Endret av William_S
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Andre1980 said:

Hvorfor ikke gi dem til nordmenn som vil ta dem? Nå er det vel bevist at det er sammenheng mellom vaksinen og blodpropp i svært skjeldne tilfeller, men mitt syn er at virkningen oppveier for farene. 

Nå er ikke de andre vaksinene helt uten fare heller. Frem til 9. Mars var det rapportert om 31 tilfeller av blodpropp blant alle vaksinene som var benyttet i Norge. 30 av tilfellene var med Pfizer, og 1 av tilfellene var med AstraZeneca.

image.thumb.png.24a52a0a7f8898c84470347fcb8be0f5.png

Det er ikke mottatt meldinger om blodpropp etter vaksinering med Moderna-vaksinen.

Kilde: https://legemiddelverket.no/nyheter/meldinger-om-mulige-bivirkninger-etter-koronavaksine-per-9-mars-2021

På dette tidspunktet var det vel også vaksinert langt flere med Pfizer, enn med AZ/Ox, så selv om vaksinene hadde den samme evnen til å indusere blodproppdannelse, ville Pfizer vært overrepresentert. AZ/Ox blir jo heller ikke pauset og evt. diskontinuert fordi den danner "ordinære" blodpropper (dype venøse tromboser og lungeembolier), men fordi den kan medføre utviklingen av HIT-lignende sykdomsbilder (/VITT). 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...