Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Pc Lynet skrev (7 minutter siden):

Jeg vil påstå at det er hovedsakelig utelandsk arbediskraft og utlendinger bosatt i Norge som har vært på ferie til hjemlandet enten det er Polen eller Somalia. Vanlige nordmenn dro ikke på juleferie til utlandet, det gjør de heller ikke nå i vinterferien.

Har du noen kilde på Somalia? Mange kilder på Polen og Øst-Europa, dette vet vi jo fra før.

Ellers er jeg ikke enig i den siste setningen der.

168 000 nordmenn planlegger vinterferie utenlands

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (1 minutt siden):

Har du noen kilde på Somalia? Mange kilder på Polen og Øst-Europa.

Ellers er jeg ikke enig i den siste setningen der.

168 000 nordmenn planlegger vinterferie utenlands

At folk svarer dette i en meningsmåling betyr ikke nødvendigvis at 168.000 har gjennomført vinterferie i utlandet.Det er uansett ekstremt vanskelig å reise noe sted som helst nå til utlandet med karanteneregler og innreiseregler som endrer seg fra en time til en annen så antagelig har nok flesteparten droppet planene.  

Endret av William_S
  • Liker 3
Lenke til kommentar
William_S skrev (1 minutt siden):

At folk svarer dette i en meningsmåling betyr ikke nødvendigvis at 168.000 har gjennomført vinterferie i utlandet.Det er uansett ekstremt vanskelig å reise noe sted som helst nå til utlandet med karanteneregler og innreiseregler som endrer seg fra en time til en annen så antagelig har nok flesteparten droppet planene.  

Helt enig, men jeg er fortsatt ikke enig i påstanden om at «vanlige nordmenn» ikke reiser på vinterferie til utlandet, selv om det er få. Jeg kjenner personlig flere som er i utlandet nå. Forstår ikke at de velger det, men sånn er det nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Theo343 said:

At opplegg rundt karantene og isolasjon stadig blir bedre er bra men nå har vi holdt på med tillitsmodellen og ord som "fraråder på det sterkeste" altfor lenge.

 

Enig.

Samt man kan jo ikke ha tillit til hvordan vaksiner oppbevares en gang. Det er mange man ikke kan ha tillit til.

Forresten ble nysgjerrig på begrepet mutant igjen. Siden det ser ut å misbrukes til de grader. Nå sjekket jeg Wikipedia og det er snakk om at det må være en organisme. Virus er per definisjon ingen organisme. Det er kun en innkapslet RNA-streng som trenger inn i levende celler. Virus er ikke noen levende organisme.

Quote

Ergo må folk lære seg å bruke det vanskeligere begrepet mutasjon, som jo har noen flere bokstaver :p

Edit:

Ok, jeg leste visst ikke langt nok. Føler likevel at begrepet mutant helst hører hjemme i sci-fi sjangeren jeg da :fun:

Quote

 The term mutant is also applied to a virus with an alteration in its nucleotide sequence whose genome is RNA, rather than DNA. In multicellular eukaryotes, a DNA sequence may be altered in an individual somatic cell that then gives rise to a mutant somatic cell lineage as happens in cancer progression. Also in eukaryotes, ..

 

Endret av G
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (3 minutter siden):

Helt enig, men jeg er fortsatt ikke enig i påstanden om at «vanlige nordmenn» ikke reiser på vinterferie til utlandet, selv om det er få. Jeg kjenner personlig flere som er i utlandet nå. Forstår ikke at de velger det, men sånn er det nå.

Jeg ville synes at en utenlandsreise nå med karantene antagelig begge veier ville vært så upraktisk at jeg ikke hadde giddet. Leser stadig om folk på helt nødvendige jobbreiser til utlandet som blir litt gal av det (medlem av en del reisegrupper på Facebook) 

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (2 minutter siden):

At folk svarer dette i en meningsmåling betyr ikke nødvendigvis at 168.000 har gjennomført vinterferie i utlandet.Det er uansett ekstremt vanskelig å reise noe sted som helst nå til utlandet med karanteneregler og innreiseregler som endrer seg fra en time til en annen så antagelig har nok flesteparten droppet planene.

Hvis man må ha fersk, negativ Covid-19 test medbragt ved flybytte kan det være at mange har holdt seg hjemme. Men det er en del direktefly.

Lenke til kommentar
1 minute ago, William_S said:

Jeg ville synes at en utenlandsreise nå med karantene antagelig begge veier ville vært så upraktisk at jeg ikke hadde giddet. Leser stadig om folk på helt nødvendige jobbreiser til utlandet som blir litt gal av det (medlem av en del reisegrupper på Facebook) 

Flott. Da kan man spørre seg, om man virkelig må reise all den tid vi har video-chat og alskens i vår internett-tidsalder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
G skrev (5 minutter siden):

Flott. Da kan man spørre seg, om man virkelig må reise all den tid vi har video-chat og alskens i vår internett-tidsalder.

Tja jeg vet ikke jeg men dette er folk som jobber offshore og lignende. Litt vanskelig med videochat der. Ikke alt som kan gjøres via en videolink. Noen må reise også under en pandemi. Sånn er det. 

Mannskapsbytte har vært et stort problem å få til nettopp pga land har sine ekstreme strenge regler. Sjøfolkene holder verden i gang. Jeg tror nok alle arbeidsgivere i denne sektoren tenker seg nøye om hver reise altså. 

Endret av William_S
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (6 minutter siden):

Har du noen kilde på Somalia? Mange kilder på Polen og Øst-Europa.

Ellers er jeg ikke enig i den siste setningen der.

168 000 nordmenn planlegger vinterferie utenlands

Sitat

Importsmitte sprer seg i Norge: Særlig ett land peker seg ut

Ifølge FHI har vi sett en svak økning i antall smittede siden september. En betydelig del av smitten kommer fra reise til «røde» land.

Publisert 23.10.2020

Knyttes til arbeidsreisende

Alle de 210 som ble registrert smittet i utlandet de to siste ukene, kom fra land som utløser karantene ved innreise til Norge.

– Det har vært en økning i andelen som har blitt smittet i utlandet de siste ukene. Noe av smitten kan trolig knyttes til arbeidsreisende, og man bør være oppmerksom på denne gruppen fremover, sier Helena Niemi Eide, som er lege ved avdelingen for smittevern og beredskap hos FHI.

Flest personer ble smittet i Polen, som stod for 106 av tilfellene. Dette utgjør over halvparten av de importerte smittetilfeller til Norge de siste ukene.

En av årsakene til at landet står for den høyeste andelen av importsmitte, kan være at mange polakker dro til hjemlandet for å besøke familie og venner i høstferien.

– Det er økende forekomst av covid-19 i Polen, samtidig som det er mange arbeidstakere som reiser frem og tilbake mellom Polen og Norge, sier Niemi Eide.

Polakker utgjør den største innvandrergruppen i Norge.

Ansvarliggjør arbeidsgivere

– Opplever FHI at reglene om innreisekarantene blir fulgt av personer som har vært på reise til Polen?

– Jeg vet at vi har fått flere tilbakemeldinger på at noen arbeidsreisende har vansker med å forstå at de skal være i karantene på fritiden, selv om de har testet negativt og kan gå på jobb etter første test. Hvorvidt dette er et gjennomgående trekk eller representerer enkelthendelser vet vi foreløpig for lite om, sier Niemi Eide.

En del av tilfellene som er smittet i Polen er trolig oppdaget på grunn av testingen som unntar arbeidstakere fra innreisekarantene på jobb. Derfor mener FHI at arbeidsgivere er nøkkel til å bremse utviklingen.

– Det er derfor viktig at arbeidsgiver også gir informasjon om hvordan de skal forholde seg når de ikke er på jobb og er i karantene på fritiden, sier hun.

Polakker er også nest høyest på oversikten over personer i Norge som er født i utlandet, som har blitt smittet av korona. Totalt har 518 personer fra Polen blitt smittet under pandemien, mens personer fra Somalia topper listen med 570 smittetilfeller.

Sitat

Covid-19-tilfeller etter fødeland

Data i følgende avsnitt om antall meldte tilfeller per fødeland totalt (figur 😎 og siste uke er hentet fra MSIS kl. 15.00, 23.02.2021.

I uke 7, blant 1 883 (95 %) med kjent fødeland var det 38 % som er født utenfor Norge (722 tilfeller, Figur 8).

Blant de utenlandsfødte var det flest personer som er født i Polen (100), Syria (57), Afghanistan (41), Pakistan (33), Somalia (33), Litauen (30), Irak (28), Russland (25), Bulgaria (24) og Serbia og Montenegro (21). Opplysninger om fødeland mangler foreløpig for 90 tilfeller meldt i uke 7.

Andelen meldte tilfeller blant utenlandsfødte var den samme (38 %) de siste 4 ukene (uke 4–7) som ide foregående 4 ukene (uke 53–3).

Blant totalt antall meldte covid-19 tilfeller med kjent fødeland (65 791, 96 %) siden pandemiens start, er det 36 % som er født utenfor Norge (23 889).

Blant disse er det flest personer med fødeland Polen (3 449), Somalia (2 161), Pakistan (1 496), Irak (1 240), Eritrea (1 016), Syria (970), Afghanistan (849), Sverige (817), Litauen (631) og Russland (628).

https://www.fhi.no/contentassets/8a971e7b0a3c4a06bdbf381ab52e6157/vedlegg/2021/ukerapport-for-uke-7-15.02---21.02.21---korr.pdf

Jeg tenker at det er logisk at besøk fra og reiser til hjemlandet har bidratt til at de bydelene i Oslo øst med majoritet av innvandrere ikke klarer å få ned smittetrykket. Man får stadig ny smitte inn fra hjemlandet.

Lenke til kommentar
G skrev (3 minutter siden):

Flott. Da kan man spørre seg, om man virkelig må reise all den tid vi har video-chat og alskens i vår internett-tidsalder.

Nå er det veldig mange norske sjøfolk som jobber utenfor norsk sokkel som nødvendigvis må reise utenlands for å i det heletatt komme seg på jobb, mange service ingeniører som er avhengig av å komme seg on site på verft og lignende i utland for å få utført jobben sin, så det er dessverre ikke alle som kan jobbe over video chat her i landet.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (10 minutter siden):

Helt enig, men jeg er fortsatt ikke enig i påstanden om at «vanlige nordmenn» ikke reiser på vinterferie til utlandet, selv om det er få. Jeg kjenner personlig flere som er i utlandet nå. Forstår ikke at de velger det, men sånn er det nå.

Må si jeg blir litt nysgjerrig. Hva er aldersgruppen på disse du kjenner? Er det storbyferie, syden eller skiferie i alpene?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (2 minutter siden):

Nå er det veldig mange norske sjøfolk som jobber utenfor norsk sokkel som nødvendigvis må reise utenlands for å i det heletatt komme seg på jobb, mange service ingeniører som er avhengig av å komme seg on site på verft og lignende i utland for å få utført jobben sin, så det er dessverre ikke alle som kan jobbe over video chat her i landet.

Takk det var det jeg prøvde å formidle i min post som du gjorde på en mye bedre måte . Norge har også noen kontingenter med leger og sykepleiere i utlandet gjennom Leger uten Grenser og lignende. 

Endret av William_S
  • Liker 2
Lenke til kommentar
G skrev (9 minutter siden):

Enig.

Samt man kan jo ikke ha tillit til hvordan vaksiner oppbevares en gang. Det er mange man ikke kan ha tillit til.

Forresten ble nysgjerrig på begrepet mutant igjen. Siden det ser ut å misbrukes til de grader. Nå sjekket jeg Wikipedia og det er snakk om at det må være en organisme. Virus er per definisjon ingen organisme. Det er kun en innkapslet RNA-streng som trenger inn i levende celler. Virus er ikke noen levende organisme.

Ergo må folk lære seg å bruke det vanskeligere begrepet mutasjon, som jo har noen flere bokstaver :p

Edit:

Ok, jeg leste visst ikke langt nok. Føler likevel at begrepet mutant helst hører hjemme i sci-fi sjangeren jeg da :fun:

 

Det er mer gøy og enklere å skrive mutater enn mutasjoner. Men ellers enig med deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (12 minutter siden):

Må si jeg blir litt nysgjerrig. Hva er aldersgruppen på disse du kjenner? Er det storbyferie, syden eller skiferie i alpene?

Rundt 30, og rundt 55. Syden begge deler. Postes og skrytes på Facebook, til tross for at det ikke akkurat er dritvarmt heller. Og de er dessverre ikke alene. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (Akkurat nå):

Rundt 30, og rundt 55. Syden begge deler. Postes og skrytes på Facebook, til tross for at det ikke akkurat er dritvarmt heller. Og de er dessverre ikke alene. 

Det kan bli en kjip tur hjemover om de får positiv test. Jeg kan til dels forstå det om de eier hus i syden som må sees til. Min familie har leilighet i Benidorm. Vi har ikke vært der siden Oktober 2019. Blir spennende å se hva som har grodd i kjøleskapet når det en gang blir trygt å reise dit igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Smitten i Oslo stiger raskest blant de unge. Mye av den kan spores tilbake til private sammenkomster.

Sitat

Oslo registrerte torsdag det høyeste smittetallet på tre måneder. Kraftig økning i festsmitte blant unge bekymrer Oslos smittevernoverlege.

https://www.aftenposten.no/oslo/i/kRQqKB/smitten-i-oslo-stiger-blant-de-unge-smittevernoverlegen-peker-paa-en-u?fbclid=IwAR1Xc5sTuUNfg-xlrb-rBACBTWcDD1IO2_7LGCWCDG1bgBvhqA3Ai2wD0Qw

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
37 minutes ago, William_S said:

Tja jeg vet ikke jeg men dette er folk som jobber offshore og lignende. Litt vanskelig med videochat der. Ikke alt som kan gjøres via en videolink. Noen må reise også under en pandemi. Sånn er det. 

Mannskapsbytte har vært et stort problem å få til nettopp pga land har sine ekstreme strenge regler. Sjøfolkene holder verden i gang. Jeg tror nok alle arbeidsgivere i denne sektoren tenker seg nøye om hver reise altså. 

Arbeidsgiver som opererer med blandet nasjoners ansatt har jo helt klart et komplisert ansvar ja. Da må arbeidsgiver sørge for at folk som tilkommer plattformen, båten etc. har vært i karantene før påmønstring.

  

33 minutes ago, Evil-Duck said:

Nå er det veldig mange norske sjøfolk som jobber utenfor norsk sokkel som nødvendigvis må reise utenlands for å i det heletatt komme seg på jobb, mange service ingeniører som er avhengig av å komme seg on site på verft og lignende i utland for å få utført jobben sin, så det er dessverre ikke alle som kan jobbe over video chat her i landet.

Garantert.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (2 minutter siden):

Arbeidsgiver som opererer med blandet nasjoners ansatt har jo helt klart et komplisert ansvar ja. Da må arbeidsgiver sørge for at folk som tilkommer plattformen, båten etc. har vært i karantene før påmønstring.

Det har vært noen innleide charterfly Bergen-Cape Town vet jeg for sjøfolk antar jeg. Ting har blitt for komplisert med rutefly nå til dags. 

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
32 minutes ago, Pc Lynet said:

https://www.fhi.no/contentassets/8a971e7b0a3c4a06bdbf381ab52e6157/vedlegg/2021/ukerapport-for-uke-7-15.02---21.02.21---korr.pdf

Jeg tenker at det er logisk at besøk fra og reiser til hjemlandet har bidratt til at de bydelene i Oslo øst med majoritet av innvandrere ikke klarer å få ned smittetrykket. Man får stadig ny smitte inn fra hjemlandet.

Quote

En av årsakene til at landet står for den høyeste andelen av importsmitte, kan være at mange polakker dro til hjemlandet for å besøke familie og venner i høstferien.

– Det er økende forekomst av covid-19 i Polen, samtidig som det er mange arbeidstakere som reiser frem og tilbake mellom Polen og Norge, sier Niemi Eide.

Polakker utgjør den største innvandrergruppen i Norge.

Ikke bare i Norge. Hele Europa nytter vel omtrent polsk arbeidskraft? Jeg vet at Storbritannia nytter seg av polsk arbeidskraft ihvertfall, så blir det garantert ikke noen videre debatt rundt akkurat dette da (kanskje).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...