Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Sitat

Johansen utelukker ikke innstramminger:

Byrådsleder Raymond Johansen i Oslo sier til Aftenposten at han håper folk vil teste seg når de kommer hjem fra vinterferie.

Oslo har nå høyere smittetall og et FHI mener at reproduksjonstallet i Oslo er rundt 1,4.

Johansen sier til avisa at han håper at Oslo ikke trenger å stramme inn ytterligere, men at det vil bli gjort om smittesituasjonen tvinger dem til det.

– De siste ukene har vi kommet med lettelser for barn og unge. Det var veldig viktig. Vi vil gjøre alt vi kan for å holde tilbudene tilbudet åpent for dem. Vi vil heller ha strengere tiltak for andre grupper. Jeg vil i hvert fall ikke utelukke noe, det er smittesituasjonen som avgjør, sier han.

Han varsler også at det vil komme en pressekonferanse i løpet av neste uke, om restriksjoner i hovedstaden.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2036848390_Skjermbilde2021-02-25kl_16_41_45.png.ab2cdf1a326430108e70680a5ac79a9b.png

 

Allerede 410 registrerte smittetilfeller på første rapport i dag. Da bikker det fort 500 over midnatt 😕  Liker ikke at vi ser en økning allerede før vi er ferdig med vinterferie-ukene. 

Og vi er ikke så langt unna Danmark sine tall, de har 600 nye registrerte så langt i dag.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (10 minutter siden):

2036848390_Skjermbilde2021-02-25kl_16_41_45.png.ab2cdf1a326430108e70680a5ac79a9b.png

 

Allerede 410 registrerte smittetilfeller på første rapport i dag. Da bikker det fort 500 over midnatt 😕  Liker ikke at vi ser en økning allerede før vi er ferdig med vinterferie-ukene. 

Og vi er ikke så langt unna Danmark sine tall, de har 600 nye registrerte så langt i dag.

Vi lettet noen tiltak på svakt stigende kurve og nye mutasjoner under utbredelse. Da skjer sånt. 

Et par uker etter vinterferien så er vi sikkert på samme nivå som da vi stengte alt i fjor. Historien har det med å gjenta seg. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
:utakt skrev (3 minutter siden):

Vi lettet noen tiltak på svakt stigende kurve og nye mutasjoner under utbredelse. Da skjer sånt. 

Et par uker etter vinterferien så er vi sikkert på samme nivå som da vi stengte alt i fjor. Historien har det med å gjenta seg. 

Ikke for å kverulere, men når tiltakene ble lettet på så var vel trenden hovedsakelig synkende hvor den enkelte dager var flat. 
Bent Høie har i det siste snakket om tiltakstretthet, jeg tror tiltakene ble lettet på for å gi folk litt fri nå som mange faktisk har ferie, noe som muligens motiverer folk litt mer til en periode med det som muligens blir enda strengere tiltak. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Delvis skrev (Akkurat nå):

Da har jeg testa, men det var helt forferdelig bnår hun stakk pinnen langt nedi halsen.
Gjorde 3 forsøk, men klarte ikke unngå å hoste og harke, samme hvor mye jeg prøvde :(
Er det et vanlig problem det, eller er det bare meg ?

 

Har vel testet meg 6-7 ganger nå tror jeg, har klart å holde igjen hosten til jeg er ferdig og har kommet meg litt bort. 
Begynner derimot umiddelbart å renne som en foss på øyet som er på den siden av ansiktet som pinnen kommer inn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (30 minutter siden):

2036848390_Skjermbilde2021-02-25kl_16_41_45.png.ab2cdf1a326430108e70680a5ac79a9b.png

 

Allerede 410 registrerte smittetilfeller på første rapport i dag. Da bikker det fort 500 over midnatt 😕  Liker ikke at vi ser en økning allerede før vi er ferdig med vinterferie-ukene. 

Og vi er ikke så langt unna Danmark sine tall, de har 600 nye registrerte så langt i dag.

Uff, er vel blandt det høyeste tallet på første rapport vi har hatt, får ikke håpe det ender opp som blant det høyeste dagstallet også, men det ser jo veldig mørkt ut, og ett skikkelig tilbakefall. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pateia201 skrev (8 minutter siden):

Ikke for å kverulere, men når tiltakene ble lettet på så var vel trenden hovedsakelig synkende hvor den enkelte dager var flat. 
Bent Høie har i det siste snakket om tiltakstretthet, jeg tror tiltakene ble lettet på for å gi folk litt fri nå som mange faktisk har ferie, noe som muligens motiverer folk litt mer til en periode med det som muligens blir enda strengere tiltak. 

Var kanskje flat på nasjonalt nivå. Jeg ser mest på Oslo siden jeg bor her. 🙂

Lenke til kommentar

Det viktigste er faktisk ikke smittetall, men hvor mange som er innlagte på sykehus. Jeg ser ikke behovet for strengere tiltak, tiltakene er egentlig mer enn strenge nok. Ja for strenge vil jeg si. Man har jo hatt en nedstengt by i fire måneder snart, kanskje det er på tide å tenke litt annerledes rundt tiltakene i stedet for å peise på med strengere og strengere og strengere tiltak. Men er klart Hysteridirektoratet som det etterhvert har blitt har alltid gått for den strengeste linja. 

Lenke til kommentar
Golf'ern skrev (1 minutt siden):

Uff, er vel blandt det høyeste tallet på første rapport vi har hatt, får ikke håpe det ender opp som blant det høyeste dagstallet også, men det ser jo veldig mørkt ut, og ett skikkelig tilbakefall. 

Har fulgt litt med i det siste, og det virker ikke som tallene dobler seg fra første og siste rapport slik det gjorde før. I går var det feks. 280 smittetilfeller på ettermiddagen, og etter midnatt 340. Mulig at de har endret klokkeslettet på første rapporteringen, at den kommer senere på dagen en før og dermed som kommer meste med på første rapport?

Derfor tror jeg det "bare" blir rundt 500 etter midnatt, men uansett er det alt for mye - ingen tvil om at det er stigende trend no. Med mutert virus som sprer seg mer og mer så kan tallene øke raskere enn vi har sett før.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (Akkurat nå):

Har fulgt litt med i det siste, og det virker ikke som tallene dobler seg fra første og siste rapport slik det gjorde før. I går var det feks. 280 smittetilfeller på ettermiddagen, og etter midnatt 340. Mulig at de har endret klokkeslettet på første rapporteringen, at den kommer senere på dagen en før og dermed som kommer meste med på første rapport?

Derfor tror jeg det "bare" blir rundt 500 etter midnatt, men uansett er det alt for mye - ingen tvil om at det er stigende trend no. Med mutert virus som sprer seg mer og mer så kan tallene øke raskere enn vi har sett før.

Dette er faktisk sant - tidligere var det en tommelfingerregel om at tallene dobla seg, slik har det ikke vært på denne siden av nyttår. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (1 minutt siden):

Det viktigste er faktisk ikke smittetall, men hvor mange som er innlagte på sykehus. Jeg ser ikke behovet for strengere tiltak, tiltakene er egentlig mer enn strenge nok. Ja for strenge vil jeg si. Man har jo hatt en nedstengt by i fire måneder snart, kanskje det er på tide å tenke litt annerledes rundt tiltakene i stedet for å peise på med strengere og strengere og strengere tiltak. Men er klart Hysteridirektoratet som det etterhvert har blitt har alltid gått for den strengeste linja. 

Men antall sykehusinnlagte øker også, man bare ser det ikke like tydelig pga. totalinnlagte. Antall nyinnlagte har økt de siste to ukene, men det var på det laveste for 3 uker siden, derfor har tallene gått såpass ned. Når smitten stiger, blir også flere innlagte. Så en fortsatt økning vil fortsette og det er det som er problemet. 

Ganske snart bikker vi nok over 100 innlagte på sykehus igjen. Problemet er at dagens smittesituasjonen vises først på sykehusinnlagte om 1-2 uker, og det er for sent å agere til man ser effekten på sykehusene.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Pateia201 skrev (15 minutter siden):

Har vel testet meg 6-7 ganger nå tror jeg, har klart å holde igjen hosten til jeg er ferdig og har kommet meg litt bort. 
Begynner derimot umiddelbart å renne som en foss på øyet som er på den siden av ansiktet som pinnen kommer inn. 

Noen nesetips på hurtigtest jeg postet tidligere, fra meg som har blitt testet rundt 130 ganger nå. Gjelder forsåvidt ikke pinnen i halsen på ordinær PCR, der har jeg ingen god løsning, men jeg takler det ok uten å hoste.

💕My morning rapid test routine:💕

  1. Ha munnen åpen hele tiden
  2. Pust inn med munnen
  3. Lukk øynene (viktig, ellers kan øyet begynne å renne)
  4. Pust svakt inn med nesa mens pinnen føres inn
  5. Tenk på noe fint
  6. Åpne øynene (viktig å huske, ellers ser man ingenting), pust ut med nesa og si takk!

Ellers reagerer vi vel alle ulikt og det er forskjell på personellet som fører inn pinnen, men dette funker veldig bra for meg. Ingen renning fra øyet eller noe vondt.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (5 minutter siden):

Noen nesetips jeg postet tidligere, fra meg som har blitt testet rundt 130 ganger nå. Gjelder forsåvidt ikke pinnen i halsen på ordinær PCR, der har jeg ingen god løsning...

💕My morning test routine:💕

  1. Ha munnen åpen hele tiden
  2. Pust inn med munnen
  3. Lukk øynene (viktig, ellers kan øyet begynne å renne)
  4. Pust svakt inn med nesa mens pinnen føres inn
  5. Tenk på noe fint
  6. Åpne øynene (viktig å huske, ellers ser man ingenting), pust ut med nesa og si takk!

Med mange bekjente som fortsatt aldri har hatt behov for å teste seg så trodde jeg at jeg hadde testet meg mye, ser at det ikke er så gale allikevel, hehe. 

Tipsene blir tatt godt imot ettersom at det blir mye testing fremover i forbindelse med jobb. 

Endret av Pateia201
Lenke til kommentar
  • Evil-Duck låst og gjenåpnet denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...