Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Pc Lynet skrev (På 24.2.2021 den 10.56):

Han er en av verdens fremste eksperter på epidemiologi.

Som har tatt feil med flere hundre prosent i sine spådommer i ca. 5 epidemier (først ut var vel kugalskap) siden 2000.

https://www.voltairenet.org/article209797.html

Tidligere bøyde europeiske politiske ledere etter ordrene fra astrologene. I dag refererer de til mye av det samme ved å tilbe statistikerne fra Imperial College. I det siste har sistnevnte gitt alle de data politikerne trengte for sin liberalistiske sykehuspolitikk. I dag spår de millioner av dødsfall uten støtte i vitenskapen. Thierry Meyssan røper hvordan disse sjarlatanene har tatt kontroll over politikken i EU, Storbritannia og visse stater i USA.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
amber skrev (17 minutter siden):

Som har tatt feil med flere hundre prosent i sine spådommer i ca. 5 epidemier (først ut var vel kugalskap) siden 2000.

https://www.voltairenet.org/article209797.html

Tidligere bøyde europeiske politiske ledere etter ordrene fra astrologene. I dag refererer de til mye av det samme ved å tilbe statistikerne fra Imperial College. I det siste har sistnevnte gitt alle de data politikerne trengte for sin liberalistiske sykehuspolitikk. I dag spår de millioner av dødsfall uten støtte i vitenskapen. Thierry Meyssan røper hvordan disse sjarlatanene har tatt kontroll over politikken i EU, Storbritannia og visse stater i USA.

Artikkelen er skrevet av Thierry Meyssan, en velkjent konspirasjonsteoretiker som blant mye annet rart mener 9/11 var en false flag-operasjon orkestrert av høyresiden i USA, at Osama Bin Laden er en CIA-fabrikasjon som jobber for Secret Service, og at Beslan-angrepet ble utført av CIA og lignende.

Det er vel greit å holde sånt åpenbart rør unna en tråd hvor troverdige kilder og faktuell informasjon er viktig for temaet og diskusjonen, og jeg ser liten grunn til å forholde seg til artikkelen du poster som annet enn underholdning.

Endret av Snikpellik
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Sitat

FHI: VURDERER Å DROPPE ANDRE VAKSINEDOSE FOR DEM SOM HAR HATT COVID-19

FHI vurderer nå om det holder med en dose for dem som har vært syke med covid-19, også for RNA-vaksiner som Pfizer som i utgangspunktet skal settes med tre ukers mellomrom, opplyser FHI til VG.

 

– Vi ser nå på om de som tidligere har gjennomgått covid-19 vil ha god nok beskyttelse etter en vaksinedose. Der er det en del data på at unge og friske har god effekt etter bare en dose, sier FHIs vaksineeffekt-ekspert Sara Sofie Viksmoen Watle.

 

Det store vaksine-hinderet nå at Norge har for få vaksiner. Å gi bare en dose til dem som tidligere har hatt covid-19, kan dermed frigjøre en god del vaksiner.

 

FHI tenker at infeksjonen kan fungerer som en første vaksinedose:

 

– Den vaksinedosen de da får etter at de har hatt sykdommen vil da gi en såkalt booster-respons, som likner på den man ellers får etter andre dose.

 

Dette gjelder først og fremst for personer utenfor risikogruppene, men de undersøker også muligheten for dette hos de eldre:

 

– Om dette er aktuelt også for eldre personer og de med alvorlige, underliggende sykdommer må vi undersøke nærmere.

 

Frankrike er blant landene som har bestemte å bare gi en vaksinedose til dem som tidligere har hatt corona-infeksjon.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (22 minutter siden):
Sitat

HYLLES: Kommuneoverlege Marit Tuv fikk en rekke positive tilbakemeldinger da hun kom på ideen om hurtigtest på Fondsbu.

Flere av gjestene kommer fra Oslo-regionen, hvor det er høyere smitte enn i Innlandet.

Jeg kunne ikke vært mer enig. Hun har holdt av hurtigtester til vinterferie-turistene og tatt de med ut i felten. Det er jo faktisk mulig å bli syk mens man er på ferie, selv om man var frisk før man reiste hjemmefra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

@Morromann Håpet på en mer detaljert utdyping enn det.

@Pc Lynet Jeg ville bare ha en utdyping for å få et bedre angrepspunkt. Ofte handler det om manglende forståelse for hvilken verdi ulike jobber skaper, fordi mange ser på fysiske produkter som mer verdifulle eller reelle enn tjenester. For mitt eget yrkes del så er det røffly et 1:10 forhold mellom "hjernearbeidere" og "muskelarbeidere". Hadde mitt yrke på mystisk vis forsvunnet fra planeten så ville arbeidet til ca 10 ganger flere stoppet opp og på sikt ville samfunnet brutt sammen som følge av mangelen. Men jeg snakker ikke bare på egne vegne her, men på vegne av mange andre som har "papirflyttejobber" som har viktige funksjoner i samfunnet selv om de hverken blir svette eller skaper fysiske produkter. Hvis vi kunne fått en kjapp utdyping av hva @Morromann mener med papirflytter så kunne jeg kanskje forklart hvilken verdiskapning disse har så vi fikk den saken ut av verden. Eventuelt hvis det skaper mye debatt, så kan vi sikkert ta det i en annen tråd.

Jeg finner det også ganske søkt å bytte ut ordet "papirflytter" med "bullshitjobb". Det er bare et forsøk på å endre forutsetningene snikende. Som om de betydde det samme eller at papirflyttere var bullshitjobber eller at bullshitjobber generelt handlet om papirflytting. Jeg er sikker på at det finnes ganske mange fysisk slitsomme bullshitjobber også. Og at "papirflytting" ganske ofte ikke er bullshitjobber.

Jeg er enig med Kryptodebunker. Jeg tror Moromann også tenker det samme. Du er tydeligvis ikke en papirflytter. Det er per definisjon en som ikke gjør produktivt arbeid men som kun jobber for å lage arbeid for andre papirflyttere og sjefer.

Kryptodebunker skrev (55 minutter siden):

Papirflytter brukes om folk med kontorjobber som ikke fører til verdiskapning. Alle som har kontorjobber er ikke papirflyttere. @Simen1 har misforstått.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Artikkelen er skrevet av Thierry Meyssan, en velkjent konspirasjonsteoretiker som blant mye annet rart mener 9/11 var en false flag-operasjon orkestrert av høyresiden i USA, at Osama Bin Laden er en CIA-fabrikasjon som jobber for Secret Service, og at Beslan-angrepet ble utført av CIA og lignende.

Det er vel greit å holde sånt åpenbart rør unna en tråd hvor troverdige kilder og faktuell informasjon er viktig for temaet og diskusjonen, og jeg ser liten grunn til å forholde seg til artikkelen du poster som annet enn underholdning.

Men nettopp det at en del eksperter tyr til ekstreme dommedagsscenarier skaper grobunn for konspirasjonsteorier; noe vi for eksempel har sett i klimadebatten(og global oppvarimin ER reelt). Men jeg føler at hysteriske alarmister ødelegger for folks tillit til offisielle medier og myndighetene. Det bør kunne gå an å advare mot ting som er alvorlige uten å slå på stortromma med de mest dramatiske og grusomme worst worst worst worst worst-case-scenariene som det aller mest sannsynlige. Gang på gang har vi sett det og det slår ikke til så da blir det som eventyret om gutten som ropte ulv alt for ofte og det ender opp med at få tror på det. Det går an å advare mot en alvorlig krise uten å male acopalypse og menneskehetens undergang med bred pensel. Hva med litt nøkternehet? Klarer man det unngår man å skape grobunn for konspirasjonsteorier. Mener jeg. Så får de som har lyst å gi meg pepper for å skrive dette bare fyre løs. Det har etterhvert blitt vanlig her inne....desverre....

Og så skaper det heller ikke så god tillit til ekspertene når de utviser en ekstrem dobbeltmoral slik som Neill Ferugsson som ikke kunne holde driftene og buksesmekken igjen og bryte portforbudet han selv tok til orde for da han ble tatt med buksene nede hos elskerinna i fjor vår....

Men jeg er 100% enig i at konspirasjonslinker(som jeg ikke kommer til å klikke på)SKAL postes i konspirasjonstråden og IKKE her, selv om konspirasjonsteoretikerne har det med å på død og liv ville poste her. Sikkert fordi de regner med at færre leser der så derfor VIL de poste konspirasjonssprøytet sitt her.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (35 minutter siden):

Kartet viser først og fremst at Oslo er en folkerik kommune. Det sier lite eller ingenting om smittetrykk.

Kartet over antall brødristere elle enslige sokker per kommune hadde sett likt ut.

Ja, kart som ikke viser antall av X relativt til folketall er ikke særlig interessante.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (3 minutter siden):

Men nettopp det at en del eksperter tyr til ekstreme dommedagsscenarier skaper grobunn for konspirasjonsteorier; noe vi for eksempel har sett i klimadebatten(og global oppvarimin ER reelt). Men jeg føler at hysteriske alarmister ødelegger for folks tillit til offisielle medier og myndighetene. Det bør kunne gå an å advare mot ting som er alvorlige uten å slå på stortromma med de mest dramatiske og grusomme worst worst worst worst worst-case-scenariene som det aller mest sannsynlige. Gang på gang har vi sett det og det slår ikke til så da blir det som eventyret om gutten som ropte ulv alt for ofte og det ender opp med at få tror på det. Det går an å advare mot en alvorlig krise uten å male acopalypse og menneskehetens undergang med bred pensel. Hva med litt nøkternehet? Klarer man det unngår man å skape grobunn for konspirasjonsteorier. Mener jeg. Så får de som har lyst å gi meg pepper for å skrive dette bare fyre løs. Det har etterhvert blitt vanlig her inne....desverre....

Det kan jeg være enig i. Klimaendringer er en mye større katastrofe for verden enn koronaviruset. Når vi ser hvor dårlig verden har taklet det gir det lite håp for at vi skal klare å løse klimaendringene. Igjen Allmenningens tragedie.

Endret av Pc Lynet
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (1 minutt siden):

Det kan jeg være enig i. Klimaendringer er en mye større katastrofe for verden enn koronaviruset. Når vi ser hvor dårlig verden har taklet det gir det lite håp for at vi skal klare å løse klimaendringene. Igjen Allmenningens tragedie.

Jeg er enig. Men når noen alarmister snakker om at nordpolen vil være isfri om et par år(den skulle vistnok ha vært det for lengst for 15 år siden)og at om et par år kan vi dyrke druer på Finnmarksvidda, vel da sender man ut et signal som ikke låter godt hos de som av natur er mistroiske. Vi skal snakke om problemene og alvoret, men jeg synes de aller verste alarmistene bør holde kjeft og de bør ihvertfall ikke løftes frem som regjeringers hovedrådgivere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (Akkurat nå):

Jeg er enig. Men når noen alarmister snakker om at nordpolen vil være isfri om et par år(den skulle vistnok ha vært det for lengst for 15 år siden)og at om et par år kan vi dyrke druer på Finnmarksvidda, vel da sender man ut et signal som ikke låter godt hos de som av natur er mistroiske. Vi skal snakke om problemene og alvoret, men jeg synes de aller verste alarmistene bør holde kjeft og de bør ihvertfall ikke løftes frem som regjeringers hovedrådgivere.

Det kan godt hende de får rett. Ting kan gå fort når det først skjer. Men den diskusjonen tar vi ikke her. Menneskeheten vil overleve både koronaviruset og klimaendringer. Men spesielt klimaendringer vil føre til ett skikkelig helvete for mange milliarder. Spesielt rundt ekvator og i fattige land langs havet. Finnes det en god klimaendring diskusjonstråd her som er fakta basert?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (Akkurat nå):

Det kan godt hende de får rett. Ting kan gå fort når det først skjer. Men den diskusjonen tar vi ikke her. Menneskeheten vil overleve både koronaviruset og klimaendringer. Men spesielt klimaendringer vil føre til ett skikkelig helvete for mange milliarder. Spesielt rundt ekvator og i fattige land langs havet. Finnes det en god klimaendring diskusjonstråd her som er fakta basert?

Har de mest ekstreme alarmistene fått rett om hvordan det ville gå med viruset i løpet av det året som har gått? Dedt er land som knapt har hatt smittevernstiltak og ikke oppnådd promiller av de dødsfall som Ferguson og andre hyper-alarmister hevdet.

Jeg tror faktisk når jeg tenker meg om at grunnen til at det har gått relativt bra i Norge og at folk har vært rimelig flinke til å følge tiltakene er at vi ikke har blitt bombardert med slike dommedagsscenarier som man f.eks har i Storbritannia.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (12 minutter siden):

Finnes det en god klimaendring diskusjonstråd her som er fakta basert?

Det er en egen underkategori som er lite besøkt, ellers noen tråder her og der i politikk-delen. De fleste sklir som regel over i debatter om menneskeskapte klimaendringer er reelle eller ikke, da det alltids er noen få som har dette synet fortsatt, i 2021. De er nok i mindretall, men roper fortsatt høyt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Stordalens «råeste» coronarammet

Byggeplassen til Petter Stordalens nye hotell på Solli plass i Oslo er rammet av et større coronautbrudd.

- Sommerro kan bli det råeste vi har gjort i Norden. Et gigantisk prosjekt. Det eneste jeg vet, er at det kommer til å koste over to milliarder, sa Stordalen til DN høsten 2018.

Hotellmogulen kunne fortelle en planlagt åpning våren 2021 med 250 hotellrom, 21 suiter, flere restauranter og barer og takterrasse med svømmebasseng i de gamle lokalene til Oslo Lysverker på Solli plass.

Nå er byggeplassen rammet av et større coronautbrudd.

- Det siste jeg har opplysninger om er at det er 32 bekreftede smittede, men det kan være flere. Det pågår nå massetesting i samtlige involverte firmaer der det er påvist smitte, sier kommunikasjonssjef Grete Sivertsen i Aspelin Ramm til Børsen.

Aspelin Ramm, Stordalen-eide Strawberry Brothers og Høegh Eiendom utgjør eierne av bygget. Hotellet skal driftes av Nordic Choice Hotels & Resorts.

Børsen har vært i kontakt med Stordalens pressekontakt i Strawberry, Ida Holen, for en kommentar. Hun henviser videre til HENT som er entreprenøren i prosjektet.

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/stordalens-raeste-coronarammet/73455519

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

29 nye smittetilfeller i Bærum:

Det er registrert 29 nye smittetilfeller i Bærum kommune det siste døgnet.

Det er det høyeste registrerte smitteantallet i kommunen denne uken. Antallet personer med påvist coronasmitte i Bærum kommune er nå 2038 personer, skriver kommunen på sin hjemmeside.

Sitat

Smitteutbrudd på sykehjem - 31 i karantene:

Det siste døgnet er det påvist ett smittetilfelle på et sykehjem i Fredrikstad. Til sammen 31 beboere og ansatte på avdelingen i karantene.

Kommunen opplyser at 90 prosent av beboerne på sykehjemmet er fullvaksinert.

Det er også registrert 26 smittede i Fredrikstad det siste døgnet, ifølge kommunens oversikt.

Én av de smittede har ukjent smittevei, én er varslet gjennom smittestoppappen og 24 er nærkontakter av kjente smittetilfeller.

Ikke siden 6. januar har flere blitt påvist smittet i Fredrikstad i løpet av ett døgn. 8. februar var smittetallet like høyt som i dag, skriver Fredrikstad Blad.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...