Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Kryptodebunker skrev (6 minutter siden):

Igrunn merkelig at regjeringsadvokaten argumenterer på den måten. Hun skal argumentere juridisk og ikke politisk selv om det hun sier forsåvidt er korrekt.  Det er ikke domstolens oppgave å være regjeringens beskytter. Kan det kanskje tyde på at staten har dårligere argumenter mån tro?  

Endret av William_S
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
William_S skrev (2 minutter siden):

Igrunn merkelig at regjeringsadvokaten argumenterer på den måten. Hun skal argumentere juridisk og ikke politisk selv om det hun sier forsåvidt er korrekt.  Det er ikke domstolens oppgave å være regjeringens beskytter. 

Vi vet jo alle at du gjerne vil ha alt åpnet opp. Uavhengig av smittevernhensyn. Om norske hytteeiere i Sverige skal velte dugnaden ska jeg bruke hver eneste minet bitcoin til å utslette hver eneste en. 

Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (Akkurat nå):

Vi vet jo alle at du gjerne vil ha alt åpnet opp. Uavhengig av smittevernhensyn. Om norske hytteeiere i Sverige skal velte dugnaden ska jeg bruke hver eneste minet bitcoin til å utslette hver eneste en. 

Jeg bare bet meg merke i at regjeringsadvokaten kom med 0 juridisk argumentasjon i artikkelen du lenka til, men ganske mye politisk argumentasjon som strengt tatt ikke hører hjemme i en rettsak. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
William_S skrev (3 minutter siden):

Jeg bare bet meg merke i at regjeringsadvokaten kom med 0 juridisk argumentasjon i artikkelen du lenka til, men ganske mye politisk argumentasjon som strengt tatt ikke hører hjemme i en rettsak. 

Nei juss har ingen fornuft det er det mange eksempler på. Ikke uten grunn at autister gjør det godt som advokat. Vi har en veldig kjent en i Norge. 

Endret av Kryptodebunker
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (7 minutter siden):

Nei juss har ingen fornuft det er det mange eksempler på. Ikke uten grunn at autister gjør det godt som advokat. Vi har en veldig kjent en i Norge. 

Hvem er det? John Christian Elden? Tviler på at han er autist , men kjent er han i alle fall. 

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (3 minutter siden):

Kan noen fortelle meg hvilke partier som mener portforbud er greit ? Slik at jeg aldri noen gang gir min støtte til noen av de.

 

Jeg tror ikke det er et eneste parti på Stortinget som mener noe annet enn at portforbud ikke er noe annet enn et absolutt nødvendig onde i en ekstremt desperat situasjon og det ikke finnes noe annet alternativ.

Skjønt det jeg leser om portforbud i en del andre land er bare lættis: det er snakk om portforud mellom elleve på kvelden og syv på morgnene; et tidspunkt mye over 90% av befolkningen er inne og hjemme hos seg selv uanset så hvordan i all verden skal dette liksom starte smittespredning? Ikke kom med den om utelivet; det er stengt ned allerede så det har 0 effekt. Men; om det er portforbud 23-07 er nok det noe de fleste kan leve med. Jeg personlig sover som regel da uansett. Ojsann; jeg gjør ikke det nå men jeg er jo hjemme uansett.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 minutt siden):

Jeg tror ikke det er et eneste parti på Stortinget som mener noe annet enn at portforbud ikke er noe annet enn et absolutt nødvendig onde i en ekstremt desperat situasjon og det ikke finnes noe annet alternativ.

Skjønt det jeg leser om portforbud i en del andre land er bare lættis: det er snakk om portforud mellom elleve på kvelden og syv på morgnene; et tidspunkt mye over 90% av befolkningen er inne og hjemme hos seg selv uanset så hvordan i all verden skal dette liksom starte smittespredning? Ikke kom med den om utelivet; det er stengt ned allerede så det har 0 effekt. Men; om det er portforbud 23-07 er nok det noe de fleste kan leve med. Jeg personlig sover som regel da uansett. Ojsann; jeg gjør ikke det nå men jeg er jo hjemme uansett.

Ja lite trolig med portforbud hvis ikke helsevesenet kollapser og vi får full spredning av den brasilianske eller afrikanske varianten. Dagens nedstengning av grensene fra fredag minker sjansen for det betraktelig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (5 minutter siden):

Ja lite trolig med portforbud hvis ikke helsevesenet kollapser og vi får full spredning av den brasilianske eller afrikanske varianten. Dagens nedstengning av grensene fra fredag minker sjansen for det betraktelig. 

Altså.. enkelte ønsker faktisk at helsevesenet kollapser. Problemet er at dem ikke klarer å se at det vil skje om man faktisk åpner landet helt. For endel må se det med sine egne øyner før dem tror på det... og når dem har ser/sett det så er det regjeringens feil igjen... 

De blir aldri fornøyde uansett hvor hardt man pleaser  dem.

Endret av Laffe
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Laffe skrev (1 minutt siden):

Altså.. enkelte ønsker faktisk at helsevesenet kollapser. Problemet er at dem ikke klarer å se at det vil skje om man faktisk åpner landet helt. For endel må se det med sine egne øyner før dem tror på det... og når dem har ser/sett det så er det regjeringens feil igjen... 

Det er bare å se hvor galt det går i England så burde bjellene ringe. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
39 minutes ago, Morromann said:

Jeg tror ikke det er et eneste parti på Stortinget som mener noe annet enn at portforbud ikke er noe annet enn et absolutt nødvendig onde i en ekstremt desperat situasjon og det ikke finnes noe annet alternativ.

Skjønt det jeg leser om portforbud i en del andre land er bare lættis: det er snakk om portforud mellom elleve på kvelden og syv på morgnene; et tidspunkt mye over 90% av befolkningen er inne og hjemme hos seg selv uanset så hvordan i all verden skal dette liksom starte smittespredning? Ikke kom med den om utelivet; det er stengt ned allerede så det har 0 effekt. Men; om det er portforbud 23-07 er nok det noe de fleste kan leve med. Jeg personlig sover som regel da uansett. Ojsann; jeg gjør ikke det nå men jeg er jo hjemme uansett.

Ja, det er mye av min argumentasjon mot portforbud bunner i. Skal man innføre det må det være (tilnærmet) hele døgnet. Det er bra at folk går tur på natta, da er det nesten ingen andre ute, lett å holde metervis med avstand. Jeg møtte hvertfall ikke mange når jeg var ute nå. 

Når regjeringen innfører portforbud blir det i første instans noe sånt: stengt mellom 22 og 06, med massevis av unntak for folk som skal på jobb eller har "en god grunn". 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Battaman skrev (14 minutter siden):

Når regjeringen innfører portforbud blir det i første instans noe sånt: stengt mellom 22 og 06, med massevis av unntak for folk som skal på jobb eller har "en god grunn". 

Portforbud er i praksis mest et besøksforbud når det meste annet likevel er stengt. Det må håndheves av Politiet eller f.eks Heimevern med politimyndighet mellom angitte tidspunkt, det vil si at man må ha gyldig tillatelse for eksempel fra arbeidsgiver til å oppholde seg utenfor hjemmet. Det vil hindre eller skremme de aller aller fleste i å prøve å jukse, og hindre mesteparten av hjemmefester o.l. Fordel å ha bikkje da!

Det er dersom man har portforbud hele døgnet at man åpner opp for mange smutthull og "gode grunner". Folk er helt nødt til å handle mat, dra til legen, tannlegen, på apoteket, se til familie avhengig av hjelp, få frisk luft/mosjon én gang om dagen etc. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

367 NYE REGISTRERTE SMITTETILFELLER

Onsdag ble det registrert 367 nye smittetilfeller av coronaviruset i Norge. Det er 62 tilfeller flere enn gjennomsnittet de foregående syv dagene, som er på 305.

 

Forrige onsdag ble det registrert 431 nye smittetilfeller i Norge, mens det tirsdag denne uken ble registrert 279 nye smittetilfeller.

 

Færre blir generelt sett registrert smittet på helligdager og i helgene enn i ukedagene.

Vil nok øke gradvis med mutasjonen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor portforbud når dødsraten er så lav? 0,9%. Vi må huske at det ikke skilles mellom dem som dør av og med covid19 på statistikkene. Mange av pasientene ville dødd innen kort tid uansett. Så dødsraten er omtrent null. 

Dette er et hysteri og ikke noe annet. Folk lar seg fyre opp av media. 

Endret av Vaniman
  • Liker 4
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Snikpellik said:

Portforbud er i praksis mest et besøksforbud når det meste annet likevel er stengt. Det må håndheves av Politiet eller f.eks Heimevern med politimyndighet mellom angitte tidspunkt, det vil si at man må ha gyldig tillatelse for eksempel fra arbeidsgiver til å oppholde seg utenfor hjemmet. Det vil hindre eller skremme de aller aller fleste i å prøve å jukse. Fordel å ha bikkje.

Det er dersom man har portforbud hele døgnet at man åpner opp for mange smutthull og "gode grunner". Folk er helt nødt til å handle mat, dra til legen, tannlegen, på apoteket, se til familie avhengig av hjelp, få frisk luft/mosjon én gang om dagen etc. 

Det må være plenty med unntak for folk som har noe å gjøre ute på nattestid. Første jeg kommer på i farta er en IT-teknikker som må innom et datarom for å skru på noen servere som slutta å virke. Hva om bikkja di må ut og pisse klokka 05, men det er portforbud til klokka 07?

Og igjen, det er jo ingen ute midt på natta nå uansett, bortsett fra de av oss som går tur helt alene. 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...