Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Budeia skrev (14 minutter siden):

De tester altså alle sykehjemsbeboere hver uke (minst)? Det må da bli såre neser etterhvert. Stakkars dem. 

Jeg blir testet dobbelt med hurtigtest to ganger hver eneste arbeidsdag pluss en ekstra PCR én dag i uka, og kan love deg at dette ikke er noe som helst problem. Altså 11 pinner i nesa og 1 i halsen hver uke, går helt fort og fint.

På min arbeidsplass var det bekymring rundt at man kunne bli sår i nesa i starten, men det har foreløpig, etter flere måneder med slik testing, ikke skjedd med noen av oss. Det er et lite ubehag/rar følelse akkurat i noen få sekunder når pinnen er innerst i nesa, men det går over med en gang. Man blir raskt vant til det og nå synes jeg nesten bare det er "godt" å få gjort, og det er mer enn verdt det 😛 

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitat

Øvre Eiker har mistanke om smitte fra Nordre Follo

Øvre Eiker kommune har mistanke om at en innbygger er smittet av den britiske virusvarianten via Nordre Follo.

FHI har meldt til kommunen om tre tidligere smittetilfeller som trolig er smittet av den britiske varianten. I en pressemelding opplyser Øvre Eiker kommune at den ene av disse sannsynligvis er smittet av en nærkontakt som bor i Nordre Follo.

Alle tre har vært i karantene siden de testet seg og går nå over i isolasjon. Ingen av dem eller deres nærkontakter har tilknytning til barnehager, skoler eller helseinstitusjoner i Øvre Eiker, ifølge Bygdeposten.

I Modum kommune har smittesporing vist at en coronasmittet innbygger er nærkontakt med en person som har fått påvist den britiske mutanten. Kommunen regner derfor med at vedkommende også er smittet av mutanten. Nærkontakten holder til i en annen kommune, uten at det sies hvilken.

Modum ber alle som har vært i kontakt med noen fra Nordre Follo den siste uka, om å teste seg, enten de har symptomer eller ikke.

I Sigdal har de også mistanke om at den britiske mutasjonen kan ha vært i omløp, men de har ikke fått dette bekreftet av FHI enda.

– Dette utbruddet smittet veldig fort til nærkontakter, mye raskere enn tidligere, forteller ordfører Anne Kristine Norman (Sp).

De har hatt en kraftig økning i antall smittetilfeller siden uke 2, men alle tilfellene kan spores til det samme utbruddet.  De siste dagene har antall tilfeller også gått ned, og de har alle vært nærkontakter til allerede kjente tilfeller.

– Jeg vil si har kontroll over utbruddet, men vi er ikke smittefrie enda. Utbruddet er ikke over før vi er helt smittefrie, sier Norman.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Som John Olav Egeland skriver i en kommentar i Dagbladet i dag :

"  Et lovforslag som gir mulighet for å iverksette portforbud har vært ute på høring i flere uker, og vil ventelig bli lagt fram for Stortinget om kort tid. 

Det er nemlig ikke så mange verktøy igjen som ikke allerede har vært brukt i kampen mot corona. I praksis bare ett: Portforbud."

Kanskje like greit å hoppe i det ?

Mange av de som allerede har isolert seg vil vel knapt nok merke noen forskjell. Langt mindre de som bor på sykehjem eller sitter i fengsel - bortsett fra at muligheten til å overleve kanskje blir litt større.

Endret av Fjøs tran sen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Fjøs tran sen skrev (3 minutter siden):

Som John Olav Egeland skriver i en kommentar i Dagbladet i dag :

"  Et lovforslag som gir mulighet for å iverksette portforbud har vært ute på høring i flere uker, og vil ventelig bli lagt fram for Stortinget om kort tid. "

Kanskje like greit å hoppe i det ?

Mange av de som allerede har isolert seg vil vel knapt nok merke noen forskjell.

Merk deg formuleringen. Den eneste forskjellen vi vil merke er at ideologene på den ene og andre siden vil krangle ennå mer om det var riktig eller ei. Portforbud iverksettes ikke.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Jeg blir testet dobbelt med hurtigtest to ganger hver eneste arbeidsdag pluss en ekstra PCR én dag i uka, og kan love deg at dette ikke er noe som helst problem. Altså 11 pinner i nesa og 1 i halsen hver uke, går helt fort og fint.

På min arbeidsplass var det bekymring rundt at man kunne bli sår i nesa i starten, men det har foreløpig, etter flere måneder med slik testing, ikke skjedd med noen av oss. Det er et lite ubehag/rar følelse akkurat i noen få sekunder når pinnen er innerst i nesa, men det går over med en gang. Man blir raskt vant til det og nå synes jeg nesten bare det er "godt" å få gjort, og det er mer enn verdt det 😛 

Min erfaring med testing er at enkelte er veldig flinke, noen sekunder ubehag og du er ferdig, andre har vært mindre flinke, dillet mye før de fikk pinnen helt opp og jeg har kjørt fra teststasjonen med neseblod rennende ut fra neseboren de testet i, nå er jeg riktignok bløder så skal ikke så mye til før neseblodet starter å renne men likevel :p 

Det jeg etter veldig mange tester har erfart er at det ofte går fortere og er mindre smertefullt om jeg har åpen munnen når de kjører pinnen oppi nesa. 

Endret av Evil-Duck
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest ca5c4...88c
Evil-Duck skrev (7 minutter siden):

nå er jeg riktignok bløder 

Skal du ta vaksinen?

Et av spørsmålene man får er om man er bløder.

Anonymous poster hash: ca5c4...88c

Lenke til kommentar
Gjest ca5c4...88c skrev (2 minutter siden):

Skal du ta vaksinen?

Et av spørsmålene man får er om man er bløder.

Anonymous poster hash: ca5c4...88c

Jeg skal ta vaksinen ja, en bløderdiagnose skal ikke ha noe betydning utover at en eventuelt blør litt mer fra stikkstedet. 

 

Fjøs tran sen skrev (1 minutt siden):

Første gang jeg testet meg fikk jeg pinne både i hals og nese. Neste gang fikk jeg velge. Valget falt da på nese.

Alle gangene jeg har blitt testet har pinnen først gått ned i halsen så opp i nesen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (12 minutter siden):

Min erfaring med testing er at enkelte er veldig flinke, noen sekunder ubehag og du er ferdig, andre har vært mindre flinke, dillet mye før de fikk pinnen helt opp og jeg har kjørt fra teststasjonen med neseblod rennende ut fra neseboren de testet i, nå er jeg riktignok bløder så skal ikke så mye til før neseblodet starter å renne men likevel :p 

Det jeg etter veldig mange tester har erfart er at det ofte går fortere og er mindre smertefullt om jeg har åpen munnen når de kjører pinnen oppi nesa. 

Hehe ja, de som har veldig lett for å blø neseblod kan sikkert få en utfordring og spesielt om du er bløder. Tror ikke dette har skjedd hos oss ennå, på rundt 70-80 personer. Det er nok mulig at de i kommunale helsetjenester kan være litt mindre følsomme enn de som tester de samme folka hver dag hos oss. Har merket det litt mer de gangene jeg har tatt PCR kommunalt. 

Åpne munnen er et kjempetips og et must, det gjør jeg og. Liten oppskrift følger under!

💕My morning test routine:💕

  1. Ha munnen åpen hele tiden
  2. Pust inn med munnen
  3. Lukk øynene (viktig, ellers kan øyet begynne å renne)
  4. Pust svakt inn med nesa mens pinnen føres inn
  5. Tenk på noe fint
  6. Åpne øynene (viktig å huske, ellers ser man ingenting), pust ut med nesa og si takk!
Endret av Snikpellik
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Fjøs tran sen skrev (Akkurat nå):

Et seriøst spørsmål litt på siden, men som du kanskje vet svaret på siden du er bløder  -  hva med kvinnelige blødere når de får menstruasjon, kan ikke dette by på ekstra utfordringer ?

Jo det kan det, så jeg er glad jeg ikke er kvinne :p. De fleste som har store problemer tilknytt det regulerer menstruasjon medisinelt med P-Piller eller lignende, og tar eventuelle blødningshemmende  legemidler dersom de skal forsøke å bli gravid. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (8 minutter siden):

Satte nesten dobbel dose med coronavaksinen

28 beboere på Orkerød sykehjem i Moss fikk tirsdag nesten dobbelt dose med Pfizer/Biontech-vaksinen.

Dette oser det likegyldighet/og eller sløvhet av. Kanskje litt typisk for vår bortskjemte tidsalder - men likevel helt utilgivelig feil. Man "leker" ikke med andre menneskers liv og helse, selv om det i denne saken heldigvis ser ut til å gå bra med de feilmedisinerte.

Lenke til kommentar

Regner med at alle som kommer inn i landet med fly blir registrert, og da burde det være enkelt å følge opp om de følger karantenereglene

Vi har smiitesøkere, så om de finner noen som er smittet ute blandt folk så er det bare å gi de bøter som svir
Kan svi litt mindre for de som ikke overholder karantene

Har sett flere saker hvor slike blir anmeldt, og noen får saftige bøter, men vi trenger flere "søkere"

De har tilogmed ansatt pensjonerte politi for å følge opp dette

Lenke til kommentar
Sitat

Polsalget gikk til værs i hyttekommunene

I Trysil økte omsetningen med over 300 prosent lørdag. Vinterstedene merket ingen nedgang i besøket, selv om folk ble bedt om å holde seg hjemme.

Mye trafikk

Trafikktellinger nordover fra Oslo viser at mange ikke respekterte regjeringens anmodning om at folk fra hovedstaden burde holde seg hjemme.

Lørdag var trafikken på E6 på Minnesund og videre inn i Innlandet, mellom 30 og 40 prosent høyere enn 14 dager før.

Polsalget i hyttekommunene viser også at mange var på besøk i landets desidert største hyttefylke.

– Vi hadde kø fra vi åpnet til vi stengte. Salget var egentlig eventyrlig. Vi har faktisk aldri hatt en så bra dag her.

Det sier butikksjef på Vinmonopolet i Trysil, Stian Stengrundet.

Vinmonopolet bekrefter at salget flyttet seg geografisk sist lørdag, etter at butikkene i Oslo-regionen måtte stenge.

– En rekke hyttekommuner hadde uvanlig stor omsetning. Vinmonopolet i Trysil økte omsetningen med over 300 prosent sammenlignet med lørdagen før, sier kommunikasjonssjef Jens Nordahl,

https://www.nrk.no/innlandet/folk-reiste-pa-hytta-tross-rad-om-a-la-vaere-1.15345560

Hyttefolket de mest egoistiske blant oss? 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...