Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Artikkel fra desember. Håper de har lært nå.

Sitat

De trodde munnbind beskyttet. Så gikk de syke på jobb i sykehjemmet.

– Vi har mottatt flere henvendelser med spørsmål om en kan gå på jobb med symptomer dersom en benyttet munnbind. Vårt klare svar på dette er nei. Vi har også hørt at dette har skjedd, sier seksjonsleder Hanne-Margrete Eriksen-Volle ved FHI.

FHI har ikke detaljer om hvor, når eller hvilke konsekvenser dette fikk.

«Det er viktig å understreke at bruk av munnbind ikke betyr at ansatte kan gå på jobb med symptomer», skriver FHI.

Å stoppe all smitte i sykehjem er «tilnærmet umulig», mener regjeringens smitteverneksperterI. Men risikoen øker kraftig dersom rådene ikke følges.

Å jobbe som vikar uten rettigheter, kan være en årsak til at folk går på jobb når de er syke.

Endret av Subara
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dei viktigaste tiltaka er dei grunnleggjande tiltaka, nemneg å halde avstand, reine hender og å halde seg heime dersom ein er sjuk.

Munnbind er tiltak i tillegg til -, og ikkje som erstatning for dei grunnleggjande tiltaka.

Det er utruleg dersom helsepersonell ikkje greier dette. Det ser nesten ut til at det er gode grunnar til å vaksinere helsepersonell før risikogruppene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (6 minutter siden):

Dei viktigaste tiltaka er dei grunnleggjande tiltaka, nemneg å halde avstand, reine hender og å halde seg heime dersom ein er sjuk.

Munnbind er tiltak i tillegg til -, og ikkje som erstatning for dei grunnleggjande tiltaka.

Det er utruleg dersom helsepersonell ikkje greier dette. Det ser nesten ut til at det er gode grunnar til å vaksinere helsepersonell før risikogruppene.

Husk at det er mange som jobber som ufaglærte på sykehjem og har gjerne 0 timerskontrakter for ekstravakter osv. Men det er i og for seg irrelevant, man trenger ikke et eneste studiepoeng for å vite dette. Det eneste man trenger er en times kurs om smitteverntiltak eller til og med mindre... 

Endret av William_S
  • Liker 2
Lenke til kommentar
toreae skrev (15 minutter siden):

Jeg har ikke sett det noe sted, men jeg går ut fra at munnbind kun er beregnet til normal pust ved lett arbeid.  Hoste, eller fysisk aktivitet som gjør at man puster mer, og munnbind er bortkastet. 

Munnbind har sin hensikt på en del områder, men om man skal jobbe med covid 19 syke pasienter så har ikke det skarve munnbindet stor nytte. Da snakker man marsboerdrakt og visir i tillegg. Uansett viktigste med munnbind - håndhygiene før man tar det på og etter man har tatt det av- engangsmunnbind er til engangsbruk og skal kastes med en gang man tar det av.  Her sløves det bigtime vil jeg tro (jeg har selv gjort det så jeg er på ingen måte perfekt, det var før Oslo innførte skjenkestopp og jeg brukte det samme munnbindet til og fra toalettet osv, men påbudt var det bare man reiste seg fra plassen) 

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (4 minutter siden):

Det eneste man trenger er en times kurs om smitteverntiltak eller til og med mindre... 

Da handler det om penger. At man ikke har råd til å være borte fra jobb eller ønsker å tjene mest mulig.

Hvis man ringer til sjefen og sier at man har fått Covid-19, vil ikke bemanningsbyrået ringe opp igjen med det første tenker jeg. Er det friskmeldt-testing/sertifikat i helsevesenet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vikar-politikken hverken for norske eller polske er ikke bra for smittevern og Corona.

Fake Corona tester som koster 300 på nett i Polen, vs 1000-2000 hos lege.

Frykt for å være sykmeldt å ikke få nye oppdrag/kontrakter osv 

Pluss en drøss andre saker. De polakkene jeg har jobbet med i bygg og anlegg og transport viste ikke at lunsjpause var tillatt, ingen av de tok pause.

Jeg vil anta den samme holdning gjelder sykmelding.. Dvs de er ikke hjemme, men går syke på jobb.

 

 

 

Endret av Gouldfan
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (6 minutter siden):

Da handler det om penger. At man ikke har råd til å være borte fra jobb eller ønsker å tjene mest mulig.

Hvis man ringer til sjefen og sier at man har fått Covid-19, vil ikke bemanningsbyrået ringe opp igjen med det første tenker jeg. Er det friskmeldt-testing/sertifikat i helsevesenet?

I bemanningsbyråer vil jeg tro det handler om at man ikke har råd å være borte, lønna er uansett ikke fantastisk fra før av som ufaglært. Er som sagt 0 timerskontrakt ofte vil jeg tro. 

Hva gjelder sistnevnte spm så vet jeg faktisk ikke.  Vil uansett tro jeg som student må tåle en del av disse pinnene i svelg og nese når det er praksis om litt over en måned. Er som sagt en helt ny erfaring og fagretning for meg så. Men jeg tok en coronatest for å dokumentere fravær fra obligatorisk undervisning - negativ så det var godt nok. Var noen dager jeg ikke var helt i form så, synes ikke testen var noe stress i grunn. 

Endret av William_S
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (9 minutter siden):

Vikar-politikken hverken for norske eller polske er ikke bra for smittevern og Corona.

Fake Corona tester som koster 300 på nett i Polen, vs 1000-2000 hos lege.

Frykt for å være sykmeldt å ikke få nye oppdrag/kontrakter osv 

Pluss en drøss andre saker. De polakkene jeg har jobbet med i bygg og anlegg og transport viste ikke at lunsjpause var tillatt, ingen av de tok pause.

Jeg vil anta den samme holdning gjelder sykmelding.. Dvs de er ikke hjemme, men går syke på jobb.

 

 

 

Det er mye av dette som er problemet i bemanningsbransjen  - man må takke ja til alt som dukker opp av oppdrag osv. Sykemelding blir ofte uglesett av bemanningsbyråer for da er man ikke tilgjengelig nok. 

Lenke til kommentar
torbjornen skrev (3 minutter siden):

Stort pågåande smitteutbrot i Sunnfjord kommune i Sogn og Fjordane. 27 smitta til no:

https://www.firda.no/siste-nytt-om-koronasituasjonen/s/5-15-1160767

De får vel kontroll - 22 000 innbyggere på over 2000 km2 er ikke mange innbyggere igrunn. Vi gir det en uke eller to så har de det under kontroll. Må huske på at smittesporing er mye lettere på mindre plasser enn feks i Oslo. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

 

Noreg treng eit krafttak mot importsmitte

Staten pålegg Bergen å vere meir slepphendte med importsmitte. Det er på tide at opposisjonen overkøyrer regjeringa.

 

Sitat

 

«Bergen kommune kan ikke pålegge personer som har gyldig dokumentasjon på at de har gjennomgått covid-19 i løpet av de siste seks måneder, krav om test eller karantene», skriv statssekretær Maria Jahrmann Bjerke (H) til BT.

Regjeringa har nok rett i at det ikkje er smittevernfagleg grunnlag for å teste denne gruppa. Men dei tek feil likevel. For i Aust-Europa er det lett å få kjøpt falske attestar, ifølgje Bergens beste folk på området.

 

https://www.bt.no/btmeninger/kommentar/i/wev9BG/noreg-treng-eit-krafttak-mot-importsmitte

Lenke til kommentar
torbjornen skrev (53 minutter siden):

Bt.no:

Sitat

Nye som flyttar inn på sjukeheim vert koronatesta, men kan fritt gå rundt medan dei ventar på svar

På Skjoldtunet sjukeheim måtte 24 bebuarar i karantene i ti dagar då ein nyinnflytta testa positivt på covid-19.

 

https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/qAJKg1/nye-som-flyttar-inn-paa-sjukeheim-vert-koronatesta-men-kan-fritt-gaa-ru

Det er snakket om at pasientene på kortidsopphold er årsaken. Mange av pasientene er til og fra ulike sykehjem og tilbake på egen adresse igjen før sykehjemmet blir siste stoppested. Alt skjer raskt fra en dag til en annen ettersom det blir plasser ledig.

Lurer på hvem som vil ta oppgaven med å kjøre syke, eldre til teststasjonen før de skal på sykehjem. Heldigvis er de vel snart fullvaksinert. Men det finnes også en del i litt yngre aldersgrupper som bor på sykehjem pga tidlig demens.

Endret av Subara
  • Liker 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (25 minutter siden):

Noreg treng eit krafttak mot importsmitte

Staten pålegg Bergen å vere meir slepphendte med importsmitte. Det er på tide at opposisjonen overkøyrer regjeringa.

Tannløse og veike politikere vil aldri klare et slikt krafttak, det være seg om de sitter i regjering eller i opposisjon. Spesielt ikke i et år med stortingsvalg. Som jeg skrev i et tidligere innlegg - demokratiet, helsebyråkrater og "skriket om menneskerettigheter" er i praksis pandemiens beste venn. Og derfor også smittevernets største fiende. Misforstå meg rett, men generaler ville trolig klart å praktisere smittevern langt bedre enn politikere og helsebyråkrater.

Endret av Fjøs tran sen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fjøs tran sen skrev (1 minutt siden):

Tannløse og veike politikere vil aldri klare et slikt krafttak, det være seg om de sitter i regjering eller i opposisjon. Spesielt ikke i et år med stortingsvalg. Som jeg skrev i et tidligere innlegg - demokratiet, helsebyråkrater og "skriket om menneskerettigheter" er i praksis pandemiens beste venn. Og smittevernets største fiende.

Akkurat hva gjelder importsmitte så er jeg enig i at man må være langt hardere i klypa enn regjeringen til nå har vært. Jeg synes de faktisk ikke de er harde nok nå. En burde fjerne unntak for karantenehotell nesten komplett. Arbeidstilsynet har avdekket mye useriøsitet rundt dette. Risikoen bør også bli mye større for arbeidsgivere ved at man kan skrive ut mye større bøter. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
William_S skrev (26 minutter siden):

Akkurat hva gjelder importsmitte så er jeg enig i at man må være langt hardere i klypa enn regjeringen til nå har vært.

Nå skal jeg ikke gjøre dette til en EU/EØS debatt, men det er klart at Norge for lengst har gitt fra seg mye råderett, som i realiteten gjør det mye vanskeligere å stoppe importsmitte. Lettere blir det jo ikke ved at vi gjennom mange år har satt oss i en situasjon hvor vi til de grader er avhengig av utenlandsk arbeidskraft. Så ja, debatten om smittevern i Norge, er derfor også en diskusjon knyttet opp mot temaet innvandring. Enten vi liker det, eller ikke.

Endret av Fjøs tran sen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...