Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bjørg Marit Andersen syns vi skal gjenta mars 2020 og stenge hele landet i fjorten dager. 

Jeg kan forstå at folk i andre landsdeler låser seg ved tanken på knallstrenge regler pga. noe som skjer i Osloområdet, men det hun skriver gir (dessverre) mening det ... 

Vi får se om det holder å stenge ned Oslo-området. Jeg har mine tvil. 

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/QmP8VR/hele-landet-maa-stenges-ned-for-aa-stoppe-pandemien

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Vi må tillate oss å ha det litt gøy innimmellom. Pressekonferanser over Teams/Skype o.l. er det de øverste myndigheter som har best kontroll på ,selv og det er litt teknisk krøll innimellom. 

Så skal vi ut i kommunene...


image.thumb.png.fe3eae2c1acf8ff63ba25536e9f11f10.png

Dette ble altså delt live på NRK i flere minutter mens de prøvde å hinte til hvem som delte skjermen.
Legg merke til at Teams nettopp er lastet ned :) 

EDIT: ikke vær kødd mot ØB plis det er menneskelig å feile

Endret av alws_br00d
  • Liker 2
Lenke til kommentar
17 minutes ago, :utakt said:

Bjørg Marit Andersen syns vi skal gjenta mars 2020 og stenge hele landet i fjorten dager. 

Jeg kan forstå at folk i andre landsdeler låser seg ved tanken på knallstrenge regler pga. noe som skjer i Osloområdet, men det hun skriver gir (dessverre) mening det ... 

Vi får se om det holder å stenge ned Oslo-området. Jeg har mine tvil. 

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/QmP8VR/hele-landet-maa-stenges-ned-for-aa-stoppe-pandemien

"Follo-varianten av det britiske mutantviruset"

Alt dette Dr. med, professor i mikrobiologi og smittevern Bjørg Marit Andersen skriver er riktig. Men så fort du åpner landet igjen, kommer virusene inn igjen.

Endret av Kroat
Lenke til kommentar
:utakt skrev (1 time siden):

Bjørg Marit Andersen syns vi skal gjenta mars 2020 og stenge hele landet i fjorten dager. 

Jeg kan forstå at folk i andre landsdeler låser seg ved tanken på knallstrenge regler pga. noe som skjer i Osloområdet, men det hun skriver gir (dessverre) mening det ... 

Vi får se om det holder å stenge ned Oslo-området. Jeg har mine tvil. 

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/QmP8VR/hele-landet-maa-stenges-ned-for-aa-stoppe-pandemien

Det bør utarbeides konkrete tall på smitte når ulike tiltak skal iverksettes og opphøre. Så slipper vi debattere og synse hver eneste gang det stiger eller synker litt. Kommuner som har så lavt folketall at små tilfeldigheter gjør store utslag i tiltak bør regnes sammen med nabokommuner der det er høy mobilitet i mellom kommunene.

Min kommune har ikke hatt et eneste nytt smittetilfelle siden torsdag i forrige uke og da mener jeg det blir fullstendig overkill med nedstengninger. Det vi trenger er søringkarantene på lik linje med svenske-karantene, UK-karantene osv.

Lenke til kommentar
Sitat

Haukeland skal finne muterte virus selv

Haukeland universitetssykehus i Bergen skal selv analysere coronaprøver for muterte varianter.Det melder Bergens Tidene.

Folkehelseinstituttet har brukt flere uker på å gi kommunene svar på om coronaprøvene de har sendt inn inneholder det muterte viruset fra Storbritannia.

Mandag besluttet Haukeland universitetssykehus at de selv skal analysere coronaprøver for å finne det muterte viruset, såkalt gensekvensering, skriver avisen.

Like greit det tenker jeg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sitat

Kvart milliard jobber tapt i coronapandemien

En kvart milliard jobber er gått tapt under coronapandemien, fire ganger så mange som under finanskrisen i 2009, ifølge en FN-rapport.

Den internasjonale arbeidsorganisasjonen (ILO) har beregnet at 8,8 prosent av alle arbeidstimer i verden i fjor ble eliminert på grunn av restriksjoner på næringsliv og sosialt liv. Det svarer til 255 millioner fulltidsjobber.

– Dette er den mest alvorlige krisen for verdens arbeidsliv siden depresjonen på 1930-tallet, og konsekvensene er langt alvorligere enn finanskrisen i 2009, sier ILOs generalsekretær Guy Ryder.

Forsmak på automatiseringkrisen som kommer.

Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (5 timer siden):

Er vel ikke noe overraskelse dette ? Bare ta seg en tur til Hedmarken eller indre Østfold😅

Fra spøk til revolver , jeg er selv skremt av hvor lite opplyste folk generelt er..

Simen1 skrev (4 timer siden):

Det er jo ikke nå-situasjonen de frykter. De frykter den logaritmiske økningen vi har sett i andre land, f.eks Irland og UK. At ting går helt ut av kontroll slik at sykehusene ikke har kapasitet til å svelge unna alle som trenger hjelp.

Er dessverre et faktum at man kan ikke åpne helt igjen før alle i risiko er vaksinert og selv da kan det bli utfordrende, blir for mange som blir lagt inn og da stagnerer det på alle sykehus ikke grunnet mangel på senger, men ansatte.

Pc Lynet skrev (4 timer siden):

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/like-dodelig-som-viruset/73313911

Kvalmt. Millionærer som Stordalen får penger av staten men vanlige folk blir oppsagt.

Ikke noe nytt at de rike blir rikere og de fattig, fattigere.

 

:utakt skrev (2 timer siden):

Bjørg Marit Andersen syns vi skal gjenta mars 2020 og stenge hele landet i fjorten dager. 

Jeg kan forstå at folk i andre landsdeler låser seg ved tanken på knallstrenge regler pga. noe som skjer i Osloområdet, men det hun skriver gir (dessverre) mening det ... 

Vi får se om det holder å stenge ned Oslo-området. Jeg har mine tvil. 

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/QmP8VR/hele-landet-maa-stenges-ned-for-aa-stoppe-pandemien

Hun dama her har vel sagt i media litt for ofte at vi skal stenge alt ned.Tror hun farges litt av å være selv i risikosonen.

 

Lenke til kommentar

Mutert virus påvist i Horten
En person i Horten er smittet av det nye muterte viruset, dette bekrefter Horten kommune. I en rapport til Statsforvalteren bekrefter Horten kommune mandag at det dreier seg om smitte av det muterte viruset. – Dette tilfellet er smittet i utlandet, og er håndtert i tråd med reglene om isolasjon og karantene av nærkontakter. Så langt tyder alt på at man har lyktes i å hindre videre smitte fra dette tilfellet, heter det i rapporten.
https://live.tv2.no/koronaviruset?innlegg=1197595808

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sitat

82 tilfeller av britisk variant i Norge:

Mandag ettermiddag opplyser avdelingsdirektør Line Vold ved Folkehelseinstituttet til Dagbladet at det totalt har blitt påvist 82 tilfeller av den britiske virusvarianten i Norge. Det er 12 flere tilfeller enn sist FHI oppdaterte sin statistikk.

Vi har funnet totalt 82 positive prøver for den engelske varianten i Norge. 56 av tilfellene kan spores til reise eller nærkontakter til reisende. 24 av den engelske varianten kan kobles til utbruddet i Nordre Follo, uttaler Vold til Dagbladet og fortsetter:

- For 2 av de 82 tilfellene er sikker link til Follo fortsatt uavklart, men begge er oppdaget i tilknytning til smitteoppsporingen i Nordre Follo. Vi har kontakt med kommunene vedrørende alle de 82 tilfellene.

Søndag opplyste Ullensvang kommune, som ligger i Vestland fylke, at de mistenker at en person i deres kommune har blitt smittet med den britiske virusvarianten. Personen har symptomer på covid-19, men har testet negativt på en hurtigtest. Derfor skal personen testes på nytt.

«Erfaringer fra dette utbruddet på Østlandet viser at folk kan ha smitte selv om de tester negativt i første omgang», skrev kommunen i pressemeldingen.

- Hvor gjeldende har denne utfordringen vært i utbruddet knyttet til Nordre Follo?

- Det er kjent at man kan teste negativt for coronavirus tidlig i inkubasjonstiden. Det er også sånn at hurtigtestene er noe mindre følsomme enn de tradisjonelle PCR-testene. Det gjelder særlig om man ikke har symptomer. Dersom man har symptomer skal PCR og hurtigtest være nesten like gode, uttaler Vold ved Folkehelseinstituttet.

- Hvordan påvirker dette arbeidet deres?

- Det har ikke påvirket dette arbeidet spesifikt, men noen av dem som har testet negativt tidlig i karantenetiden har fått råd om retesting.

 

Sitat

Vaksine effektiv mot mutert virus

Moderna-vaksinen er trolig like effektiv mot virusvarianten som først dukket opp i Storbritannia, opplyser Moderna Inc. mandag. Likevel gir dagens vaksine færre antistoffer mot mutasjonen som finnes i Sør-Afrika, og det jobbes med nye versjoner.

 

Endret av Pc Lynet
  • Liker 2
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (28 minutter siden):

Hun dama her har vel sagt i media litt for ofte at vi skal stenge alt ned.Tror hun farges litt av å være selv i risikosonen.

Ingen tvil om at hun vet hva hun snakker om, og om vi hadde hørt på henne ville sikkert antall tilfeller sunket betraktelig. 

Men som andre har vært inne på, vi kan jo ikke leve sånn i lengre tid. Og når vi etter hvert åpner opp igjen så kommer bare problemet tilbake. 

Så kan man jo diskutere hva som er verst i lengden, full lockdown i en måneds tid, så et mer normalt liv en god stund før det blir full lockdown igjen VS det vi driver med nå; delvis åpent men med restriksjoner som ser ut til å vare i det uendelige + et stabilt ganske høyt smittenivå. 

Jeg vet ærlig talt ikke. Bare drita lei hele greia. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Benbjo skrev (29 minutter siden):

Vet dette er Norge-tråden, men Danmark er nærme så tenker det passer:
https://www.aftenposten.no/norge/i/pL54lE/direktestudio-koronaviruset?pinnedEntry=22904

Dødtallene altså doblet på en drøy mnd! Er det bare mutanten som har skyld i dette?

Det sies den er 70% mer smittsom, 30% mer dødelig og at yngre blir oftere alvorlig syk.
FHI derimot hevder den ikke mer dødelig.

Vaksinene er heller ikke like effektive.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (1 time siden):

Er vel ikke noe overraskelse dette ? Bare ta seg en tur til Hedmarken eller indre Østfold😅

Fra spøk til revolver , jeg er selv skremt av hvor lite opplyste folk generelt er..

Er dessverre et faktum at man kan ikke åpne helt igjen før alle i risiko er vaksinert og selv da kan det bli utfordrende, blir for mange som blir lagt inn og da stagnerer det på alle sykehus ikke grunnet mangel på senger, men ansatte.

Ikke noe nytt at de rike blir rikere og de fattig, fattigere.

 

Hun dama her har vel sagt i media litt for ofte at vi skal stenge alt ned.Tror hun farges litt av å være selv i risikosonen.

 

Bjørg Marit Andersen tilhører Norsk Rikshysteriforbund - at media lar henne slippe til er litt utrolig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
34 minutes ago, Nidar2 said:

Det sies den er 70% mer smittsom, 30% mer dødelig og at yngre blir oftere alvorlig syk.
FHI derimot hevder den ikke mer dødelig.

Vaksinene er heller ikke like effektive.

Igjen - vaksinene funker fint mot B117-varianten. Det er SA og Brasil-variantene som er problematisk:

https://investors.modernatx.com/news-releases/news-release-details/moderna-covid-19-vaccine-retains-neutralizing-activity-against

Quote

For the B.1.1.7 variant, neutralizing antibody titers remained high and were generally consistent with neutralizing titers relative to prior variants. No significant impact on neutralization was observed from either the full set of mutations found in the B.1.1.7 variant or from specific key mutations of concern. Although these mutations have been reported to lessen neutralization from convalescent sera and to increase infectivity, sera from the Phase 1 participants and NHPs immunized with mRNA-1273 were able to neutralize the B.1.1.7 variant to the same level as prior variants.

For the B.1.351 variant, vaccination with the Moderna COVID-19 Vaccine produces neutralizing antibody titers that remain above the neutralizing titers that were shown to protect NHPs against wildtype viral challenge. While the Company expects these levels of neutralizing antibodies to be protective, pseudovirus neutralizing antibody titers were approximately 6-fold lower relative to prior variants. These lower titers may suggest a potential risk of earlier waning of immunity to the new B.1.351 strains.

B1.1.7 er altså UK-varianten, B.1.351 er altså SA-varianten. 

Ved å teste Moderna-vaksninen på B.1.351 så ble det observert 6x lavere nøytraliseringsnivå

Endret av Benbjo
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...