Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Om årsaken til at det er flere bekreftede smittede er at flere har testet seg, så skal man se dette i statistikken på antall tester gjennomført, og positivitetsraten.

Jeg kunne ikke finne oppdaterte tall fra i går, så disse statistikkene er kanskje litt mer forsinket enn smittetallene. Mitt inntrykk er at det neppe er en stor faktor. Men det er ikke mye poeng i å se for nøye på mindre variasjoner fra dag til dag.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ganske deilig å se at Adressa kan rapportere om under 100 smittede i Trøndelag de siste 7 dagene, får ta de gode nyhetene når de kommer.

Enda et godt eksempel på at smitten kan eksplodere veldig fort, men at man kan få bukt med den helt fint ved å sette inn strenge stakstiltak og smøre seg med tolmodighet. Så får vi håpe at talene fortsetter å gå nedover.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tre dager på rad (fredag-søndag): 0 nye smittetilfeller i Tromsø kommune :thumbs:

Stemninga er ganske fin og avslappet her, med relativt lite tiltak. Nå må bare ikke noen idioter reise fra Østlandet, Sverige, UK eller noe sånt og ødelegge hele den gode trenden. Obligatorisk testing, søringkarantene, svenske-karantene, UK-karantene osv bør innføres umiddelbart! (ok, de to sistenvnte er heldigvis innført for lengst)

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Snikpellik said:

Ja, sikkert på grunn av tabloidavisene at Regjeringen velger å innføre pandemiens strengeste lockdown hittil i hovedstadsområdet ;) 

Ifølge en britisk virolog er ikke denne mutasjonen mye å være veldig bekymret for, han er ikke spesielt bekymret. Smittetallene var allerede på vei ned da disse tiltakene ble innført. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Quakecry skrev (8 minutter siden):

Tenker det kommer til å gå helt fint framover. Ting går ned. VG og Dagbladet er bare flinke på å krisemaksimere. 

Lol...Værste restriksjoner siden Krigen. Jeg vet ikke når eller hvordan man maksimerer dette, rart at det ikke synker inn hos enkelte folk, de er vel bortskjemte etter mange gode år og tider...

Klart det er ille, butikkene og skjenking stenges, alt stenges ned, idrett trening... Kanskje også skoler igjen...

 

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Gouldfan said:

Lol...Værste restriksjoner siden Krigen. Jeg vet ikke når eller hvordan man maksimerer dette, rart at det ikke synker inn hos enkelte folk, de er vel bortskjemte etter mange gode år og tider...

Klart det er ille, butikkene og skjenking stenges, alt stenges ned, idrett trening... Kanskje også skoler igjen...

 

 

Jeg synes nå VG og Dagbladet ofte har skrevet om viruset som om det var dommedag. Vi hadde jo lave smittetall før denne "muterte" varianten ble kjent. Spiller jo ikke så stor rolle hva dem kaller viruset.  

Lenke til kommentar
Quakecry skrev (6 minutter siden):

Jeg synes nå VG og Dagbladet ofte har skrevet om viruset som om det var dommedag. Vi hadde jo lave smittetall før denne "muterte" varianten ble kjent. Spiller jo ikke så stor rolle hva dem kaller viruset.  

Det er jo ikke nå-situasjonen de frykter. De frykter den logaritmiske økningen vi har sett i andre land, f.eks Irland og UK. At ting går helt ut av kontroll slik at sykehusene ikke har kapasitet til å svelge unna alle som trenger hjelp.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Quakecry skrev (14 minutter siden):

Ifølge en britisk virolog er ikke denne mutasjonen mye å være veldig bekymret for, han er ikke spesielt bekymret. Smittetallene var allerede på vei ned da disse tiltakene ble innført. 

Dødstallene i UK stiger stadig. Det er ILLE der borte.

653176176_Screenshot_2021-01-25CoronavirusPandemicDataExplorer(1).thumb.png.64cda7644c6990766834f01fbd699630.png

NB. Husk at de siste dagene aldri er komplette. Det kommer etter-registreringer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 minute ago, Simen1 said:

Det er jo ikke nå-situasjonen de frykter. De frykter den logaritmiske økningen vi har sett i andre land, f.eks Irland og UK. At ting går helt ut av kontroll slik at sykehusene ikke har kapasitet til å svelge unna alle som trenger hjelp.

Skjønner dem frykter det. Men jeg vet ikke om det er så mye å frykte i f.ht vanlig corona. 

Forventer ikke at folk ser 24 minutter. Men denne britiske varianten fremstår ikke som veldig mye mer problematisk. Gode tiltak er det som hjelper mest. 

Lenke til kommentar

Jeg har ikke tid til å se de 24 minuttene nå i hvert fall, men jeg antar han skal fram til at dødsraten CFR, er den samme som med "originalen". Hvis det stemmer så er det skivebom. Det er ikke det som er problemet, men den økte smitteraten, som vil gjøre "flatten the curve" mye vanskeligere. Risikoen for overbelastning av helsevesenet er stor og dermed risikoen for at jeg og du som normalt ville overlevd, kanskje ikke gjør det likevel.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Just now, Simen1 said:

Jeg har ikke tid til å se de 24 minuttene nå i hvert fall, men jeg antar han skal fram til at dødsraten CFR, er den samme som med "originalen". Hvis det stemmer så er det skivebom. Det er ikke det som er problemet, men den økte smitteraten, som vil gjøre "flatten the curve" mye vanskeligere. Risikoen for overbelastning av helsevesenet er stor og dermed risikoen for at jeg og du som normalt ville overlevd, kanskje ikke gjør det likevel.

Normalt ville overlevd hva da tenker du på? Jeg tenker vi er et år inne i pandemien nå mer eller mindre, og enda verden over er tallene relativt lave. Jeg tror gode tiltak er det som fungerer mest, samt vaksinering. Og jeg lurer jo på, nå som så mange i risikogruppen og eldre er vaksinert - Om det ikke vil fungere å lette opp på tiltak også. Da dem er de som blir hardest rammet. 

Lenke til kommentar
1 minute ago, Espen Hugaas Andersen said:

De nye variantene medfører enten smitte ut av kontroll eller betydelig strengere tiltak over lengre tid, som ikke er bra for økonomien eller folks livskvalitet. Uansett hvilken løsning man velger så er de mer smittsomme variantene betydelig mer problematiske enn de mindre smittsomme variantene.

Denne professoren forklarer hvorfor viruset ikke er mer smittsomt. 

Lenke til kommentar
Quakecry skrev (22 minutter siden):

Jeg synes nå VG og Dagbladet ofte har skrevet om viruset som om det var dommedag. Vi hadde jo lave smittetall før denne "muterte" varianten ble kjent. Spiller jo ikke så stor rolle hva dem kaller viruset.  

Jeg synes det var helt ille at Avisene rapporterte om Folk dør av vaksinen på gamlehjem..

Pga at tilfeldigvis folk på gamlehjem døde etter vaksinering...Hallo det dør to-tre på gamlehjem annenhver uke eln. Det er en av greia med å være gammel, man dør av det... Altså alderdom..

Endret av Gouldfan
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

Frontlinja sliter

En global undersøkelse blant 295 økonomer fra 79 land, bestilt av Oxfam, viser at 87 prosent av respondentene forventer en «økning» eller en «stor økning» i inntektsulikhet i sitt land som følge av pandemien.

Rapporten hevder at corona-krisa kan bidra til å øke økonomisk ulikhet i nesten alle land samtidig - for første gang på over hundre år.

Europas 305 milliardærer har sett formuen øke med over 500 billioner euro siden mars - nok til å skrive en sjekk på over 11 092 euro til ti prosent av Europas fattigste.

- Riggede markeder fører velstand til en rik elite som kjører ut pandemien i luksus, mens de i frontlinja i pandemien - butikkassistenter, helsearbeidere og markedsselgere - sliter med å betale regningene og få mat på bordet, sier Bucher.

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/like-dodelig-som-viruset/73313911

Kvalmt. Millionærer som Stordalen får penger av staten men vanlige folk blir oppsagt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...