Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

48 minutes ago, Subara said:

I år skal det være nok til alle, men det er sikkert lurt å være tidlig ute nå som vaksinering har blitt så populært. Og siden det er spådd mer av luftveisinfeksjoner i vinter.

Ellers husker jeg en samtale fra før Covid-19 om en hel familie som hadde bestilt influensavaksine på apoteket, for å holde seg friske gjennom vinteren. Ung som gammel. Jeg tok influensavaksinen for første gang i forfjor til apotekpris, da  jeg synes det er litt plagsomt når folk sitter og hoster på hverandre i rushtiden på  toget. Lurer på om arbeidstakere vil være hjemme fra jobben når de blir forkjølete denne vinteren, som anbefalt fra regjeringshold.

I går var jeg innom en butikk i byen. Hun som ekspederte hostet og hadde på seg munnbind. Ellers var det munnbindfri sone bortsett fra noen eldre kunder. Så kanskje ser vi at folk som ikke kan ha hjemmekontor går på jobb som før, men bruker munnbind for ikke å smitte andre. Det må være vanskelig å puste igjennom med tett nese.

Liker ikke å betale apotekpris. Disse apotekene burde få subsidier til å vaksinere på lik linje med fastleger. På legekontoret jeg har lege så fikk jeg høre i fjor at de kun vaksinerer pasienter inntil det er tomt, og deretter så gidder de ikke styre på med det. Har en noe krav om å få vaksine på sitt legekontor dersom en ikke tilhører risikogruppen (til kr 50 pris eller hva det skulle være).

Hvor ellers kan man henvende seg egentlig, for å få denne statssubsidierte vaksineprisen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
toreae skrev (24 minutter siden):

Hva tror folket om kommende forkjølelse- og influensa-sesong?
Hører at mange som blir forkjølet blir mer en vanlig syke. Immunsystemet er ikke vant til å takle forkjølelse. Jeg vil tro at det blir høyere enn gjennomsnittlig dødsfall denne sesongen.

Jeg har vanskelig for å tro at immunforsvaret blir vesentlig svekket fordi en ikke har hatt forkjølelse/influensa på et par år. Siden det er mindre immunitet i befolkningen kan det sikkert bli svært mange som blir syke samtidig, men jeg ser ingen grunn til at folk skal bli mer syke enn vanlig av en vanlig forkjølelse eller influensa.

Lenke til kommentar

Jeg tror sykehusene i Oslo-området vil få en del trøbbel kommende sesong. Litt basert på hva jeg leser de på sykehusene sier i mediene, men også fordi jeg har bekjente som jobber på intensiv og som sier at de tror det blir et helvete og at de allerede nå utsetter behandlinger. Så det kan jo bli litt spennende å følge med på. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Jepp, samme stemning blant de jeg kjenner som jobber på ahus. Er et lokalt utbrudd på sengepost der nå og de har allerede utsatt operasjoner og annen type behandling utover høsten og vinteren.

Jeg tror denne vinteren kan bli tøff men håper og krysser fingrene for at jula ikke blir preget av covid i tillegg til at det kan bli vanskelig å få kjøpt gaver fremover,

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
32 minutes ago, toreae said:

Hva tror folket om kommende forkjølelse- og influensa-sesong?
Hører at mange som blir forkjølet blir mer en vanlig syke.

Det er en myte de som har vært mot tiltak sprer. Flere enn vanlig blir syke, men de blir ikke sykere enn vanlig.

F.eks. https://www.nrk.no/norge/flere-barn-til-sykehus-med-luftveissykdommer-1.15655232

"Nei, vi har ikke grunn til å tro at de blir sykere. Men flere barn enn vanlig kan bli syke."

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (2 minutter siden):

Siste uka på jobb nyser og hoster folk som bare det over alt. Det rare er dog, det virker som man nå på død og liv skal nyse og hoste uten å holde seg for munn. Nesten som en "ja nå gidder jeg ikke mer av dette covid kan være farlig tullet". 

Jeg skjemmes litt av folks egoisme og  for å være helt ærlig. Fremover kommer jeg til å gå hardt på alle som gjør det.

Synes det er rart at folk ikke har lært hoste- og nysehygiene etter 1,5 år med pandemi. Og som Erna minte oss på i går. Det er ikke alle som kan juble i dag, så vi må ta hensyn til folk vi ikke kjenner. De kan ha underliggende sykdommer og gå på medisiner som reduserer effekten av vaksinen.

Ellers en flott dag på østlandet for uteliv og feiring av gjenåpningen. Jeg tror det blir fulle hus.

Spoiler

1299836902_vretpagjenapningen.thumb.jpg.0f0942db338ad1c3aa9d1961491595ee.jpg

 

Lenke til kommentar
Just now, Subara said:

Synes det er rart at folk ikke har lært hoste- og nysehygiene etter 1,5 år med pandemi. Og som Erna minte oss på i går. Det er ikke alle som kan juble i dag, så vi må ta hensyn til folk vi ikke kjenner. De kan ha underliggende sykdommer og gå på medisiner som reduserer effekten av vaksinen.

Ellers en flott dag på østlandet for uteliv og feiring av gjenåpningen. Jeg tror det blir fulle hus.

  Reveal hidden contents

1299836902_vretpagjenapningen.thumb.jpg.0f0942db338ad1c3aa9d1961491595ee.jpg

 

Ja, definitivt en deilig dag :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Splitter skrev (12 minutter siden):

Jeg har vanskelig for å tro at immunforsvaret blir vesentlig svekket fordi en ikke har hatt forkjølelse/influensa på et par år. Siden det er mindre immunitet i befolkningen kan det sikkert bli svært mange som blir syke samtidig, men jeg ser ingen grunn til at folk skal bli mer syke enn vanlig av en vanlig forkjølelse eller influensa.

@G Har allerede linket til denne i den andre tråden, men jeg tar det med her og.

Jeg tror at det kan bli ganske tøft. Jeg har kollegaer som har vært hjemme med sykt barn, som forteller om mer enn gjennomsnittlig sykdom. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
toreae skrev (31 minutter siden):

Hva tror folket om kommende forkjølelse- og influensa-sesong?
Hører at mange som blir forkjølet blir mer en vanlig syke. Immunsystemet er ikke vant til å takle forkjølelse. Jeg vil tro at det blir høyere enn gjennomsnittlig dødsfall denne sesongen.

Det er trolig litt både og. Jeg har ikke hatt noen influensa siden svineinfluensaen (H1N1) i 2009, og funderte litt på dette i fjor, tidlig i pandemien. Så jeg fant noe info fra flere kilder om at den infeksjonen kan ha gitt både langvarig og ualminnelig bred beskyttelse utover bare H1N1. Jeg er neppe unik i den sammenhengen.

Lenke til kommentar

Må si at Guri Melby er den som imponerer meg minst i håndteringen. Hver gang hun åpner munnen så kommer det et eller annet som fagpersonene i området hun har ansvaret for ikke skjønner noe av. Nå: gjeninnføring av fraværsgrensen i videregående skole. 

https://www.nrk.no/osloogviken/regjeringen-har-gjeninnfort-fravaersgrensen---na-ma-elever-ha-legeerklaering-1.15665156

Sitat

– Det er en krevende dobbeltkommunikasjon å si «Vær hjemme ved symptomer, men kom på skolen fordi det finnes en fraværsgrense på 10 prosent», sier rektoren.

Kan ikke annet enn å si meg enig med rektoren her. Regjeringen mener åpenbart at barn og unge tåler smitten og at de skal gå på skolen. Men så SI det, da! Klar melding! Ikke sånn tvetydighet som dette her. "Hold deg hjemme og test deg ved symptomer, korona er fortsatt viktig, men om du er for mye borte så får du ikke bestått, altså" 

For en nissegjeng. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Forsker: De hadde god helse da de kom. Men i Norge eldes innvandrere raskere enn andre.

Sitat

Livet ble ikke som forventet i Norge. Eldre innvandrere sliter med flere kroniske plager enn resten av befolkningen.

Ikke bare dårlig kommunikasjon, vaksineskepsis og mindre tillitt til styresmakter har gjort innvandrere såbare under pandemien.

Og når får man registrert alle WHOs godkjente vaksiner i koronapasset? Det er vel bare 4 typer som gir status som vaksinert i Norge. Det må bety at det finnes mørketall som kan kalles lyse tall når det gjelder vaksineringsgrad blant reisende og innvandrere.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
toreae skrev (1 time siden):

Jeg tror at det kan bli ganske tøft. Jeg har kollegaer som har vært hjemme med sykt barn, som forteller om mer enn gjennomsnittlig sykdom. 

Jeg er langt fra overbevist. Som sagt så tror jeg vi kan få en situasjon der mange blir syke samtidig. Kanskje blir vi også syke flere ganger i løpet av det neste året, men jeg er skeptisk til argumentasjonen om hvorfor vi skal bli mer alvorlig syk enn vanlig av de samme virusene. Når det gjelder influensa så kan det jo uansett gå årevis mellom hver gang en blir syk.
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Subara said:

Forsker: De hadde god helse da de kom. Men i Norge eldes innvandrere raskere enn andre.

Ikke bare dårlig kommunikasjon, vaksineskepsis og mindre tillitt til styresmakter har gjort innvandrere såbare under pandemien.

Og når får man registrert alle WHOs godkjente vaksiner i koronapasset? Det er vel bare 4 typer som gir status som vaksinert i Norge. Det må bety at det finnes mørketall som kan kalles lyse tall når det gjelder vaksineringsgrad blant reisende og innvandrere.

Quote

Livet ble ikke som forventet i Norge. Eldre innvandrere sliter med flere kroniske plager enn resten av befolkningen.

Jeg er ikke å begeistret for at man skal fokusere spesifikt på enkelte grupper når det gjelder tiltak. Det gjør at andre grupper som ikke får like mye oppmerksomhet i media får dårligere hjelp. Det er helt greit å belyse det men tiltak må være likt for alle.

Alderdommen ble ikke som forventet for mange andre heller.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Kontoen hennes er @GANyborg. Gikk inn for å se, men jeg fant ikke noe "meltdown" jeg. Siste hun har lagt ut er noe om at diverse steder utenlands sliter med utbrudd, og kontrasten i at Norge har åpnet opp og nordmenn kjøper utenlandsreiser igjen nå. Meltdown? Næh. 

Endret av :utakt
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...