Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Budeia skrev (7 timer siden):

Kan også si det er politikerne og FHI som har skapt denne tankegangen, ved å sette en prosentgrense som skaper et press på noen ganske få personer. 

Nå i senere tid virker det som de skylder på hverandre for denne 90%-grensa.

tidligere har det blitt fremholdt at vaksinedekning på 60 prosent ville gi flokkimmunitet.

jeg vet ikke hvorfor dette "plutselig" ikke var godt nok, enten at man ikke har tålmodighet å "se ann" eller delta-variant, etc.

men det finnes sikkert de de ute som ikke er fornøyd før 110% er vaksinert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Morromann said:

Selv gjør de jo som det passer dem, det så vi på valgnatta. For meg er det greit at de oppfører seg normalt og feirer seieren men da bør de la oss andre få lov til det også og ikke forvente en standard for dem og en for oss.

Kan forsåvidt være enig i at politikere også må følge smittevernshensyn.

Lenke til kommentar
Pateia201 skrev (8 timer siden):

Ahhhh, trodde ikke jeg skulle bite på, men here we go!
Ønsker selvfølgelig ikke at folk skal dø, men dette kan vi jo snu rundt andre veien, skal andre folk dø fordi at folk ikke gidder å vaksinere seg? Og hvorfor skal vi fortsette å leve med restriksjoner fordi at en liten andel av befolkningen ikke gidder å vaksinere seg?
Hvorfor skal vi risikere overfylte sykehus med covidsyke antivaxxere og risikere at folk med andre problem ikke får hjelpen de trenger? Svar meg gjerne. 

Hersketeknikker som at jeg burde skamme meg kan du spare deg for. 

Prøv å ro ned. Dette hysteriet er ingen tjent med. Er man selv vaksinert har man svært lite å frykte. Å bli smittet vil da være nærmere ønskelig fordi det gir boost i immuniteten, og en bedre og bredere immunitet enn vaksinen gir. Det er egentlig dit man vil. At folk oppnår bred immunitet gjennom naturlig infeksjon (etter vaksinering). Da blir covid etterhvert ikke mer alvorlig enn influensa.

Restriksjoner kan du rette mot politikerne. Det er mer imot sin hensikt å sitte med en vaksinert befolkning, og samtidig opprettholde restriksjoner. Da får man egentlig et sirkelløp gående, hvor man årlig gis ny immunitet gjennom vaksinering, men hvor restriksjoner setter en stopper for at vaksineringen gir den effekten den er ment å gi. Utenom kommer jo alle mulig negative effekter for eksempelvis kulturliv, sosialliv og næringsliv ved restriksjoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (1 time siden):

tidligere har det blitt fremholdt at vaksinedekning på 60 prosent ville gi flokkimmunitet.

jeg vet ikke hvorfor dette "plutselig" ikke var godt nok, enten at man ikke har tålmodighet å "se ann" eller delta-variant, etc.

men det finnes sikkert de de ute som ikke er fornøyd før 110% er vaksinert.

Det kom fra epidemiologer, deriblant. dr. Fauci på et tidlig tidspunkt, at flokkimmuniteten trolig lå et sted mellom 60-85% vaksinasjonsgrad. Både lengre erfaring med vaksinasjon i praksis som har gitt mer data vedr. grad av steriliserende immunitet, og deltavarianten, og flere andre faktorer har nok skjøvet dette tallet oppover.

Endret av xRun
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (2 timer siden):

Jeg er helt enig i at røyk og alkohol misbruk har indirekte skadevirkninger på andre. Men det kan ikke sammenlignes med noen som kan ta vaksinen (hvor lege ikke fraråder det) men velger å ikke gjøre det. Det er i stor grad egosentrisk på samme måte som når man har ubeskyttet sex og risikerer å smitte neste mann med noe man fikk, med varierende alvorlighetsgrad.

Jeg tenker at det ikke en gang er noe poeng å diskutere de som ikke kan ta den fordi de er frarådet av lege pga. helsemessige årsaker.

Men jeg tror nok også det er mulighet for at en andel av de med "pga. helse" har kommet til den konklusjonen på egenhånd og at en lege ikke nødvendigvis hadde vært enig. Utover "fritt valg".

Jeg kjenner selv en person som ikke vil ta vaksinen pga. det media har skrevet om dem. Noe som er trist da jeg har gitt beskjed om at jeg ikke kan komme på besøk lenger da personen er i risikogruppe. Jeg vil ikke være den som tar livet av en slik person.

Hvorfor kan man ikke sammenligne noen som ikke tar vaksinen med noen som røyker og utsetter f.eks. barn for passiv røyking? Jeg har allerede lenket til en nettside fra FHI som klart og tydelig viser at passiv røking kan gi folk alvorlige helseproblemer. Så er ikke denne typen atferd også veldig egosentrisk? Den som røyker kan jo bare slutte! Akkurat som den som ikke vil vaksinere seg bare kan ta vaksinen!

Og angående personen du kjenner - burde ikke det være opp til han/hun hvorvidt vedkommende ønsker besøk av deg? Skal ikke denne personen selv få lov til å foreta sine egne risikovurderinger? Faktum er jo at selv blant de i risikogruppene er det vesentlig større sjanse for at man overlever viruset enn at man dør av det.

Men dette er egentlig en avsporing. Det saken gjaldt var at en annen debattant mente at uvaksinerte ikke bør få helsehjelp. Og det er dette jeg mener er et direkte ondskapsfullt og sadistisk synspunkt. Synes du f.eks. at den personen du kjenner ikke bør få helsehjelp fordi vedkommende ikke har tatt vaksinen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (2 timer siden):

tidligere har det blitt fremholdt at vaksinedekning på 60 prosent ville gi flokkimmunitet.

jeg vet ikke hvorfor dette "plutselig" ikke var godt nok, enten at man ikke har tålmodighet å "se ann" eller delta-variant, etc.

men det finnes sikkert de de ute som ikke er fornøyd før 110% er vaksinert.

Hvor mye immunitet som er nødvendig for å opnnå flokkimmunitet vil avhenge av hvor smittsomt viruset er. Delta er langt mer smittsomt enn tidligere varianter, så grenseverdien for flokkimmunitet er naturligvis høyere. Israel oppnådde tilsynelatende flokkimmunitet med 60% vaksinedekning før Delta kom, med Delta så smalt smittetallene rett til værs. 

Endret av knipsolini
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det ser veldig lovende ut med smittetallene nå iallfall. Men det kan være verdt å nevne at dagen Danmark åpnet hadde de 500 nye smittetilfeller, og hadde rundt dette dagene i forkant. I går ble det registrert så lite som 300 nye tilfeller i Danmark. Norge har altså 3x så mye smitte nå, men vi er på god vei.

Tror likevel det vil gå greitt å åpne nå gitt sykehustallene, men det kan være greit å få vaksinert flest ned til 12 år først. Det meste tror jeg blir fjernet en gang i oktober, ikke lenge igjen nå.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (17 minutter siden):

Tror ikke det gir mye mening å lage en sånn graf enda. Her skal de begynne på denne gruppen neste uke. Vet at det gjelder flere plasser. Var vel bare noen få som fikk startet tidlg, sånn som Sarpsborg som er tidlig ferdig med vaksinerng?

er vel muligens spinkelt grunnlag foreløpig ja.

dog skal det være steder man holdt på forrige uke

https://www.vg.no/forbruker/helse/i/oWkqWV/her-faar-erik-14-foerste-vaksinestikk

https://www.driva.no/nyheter/2021/09/07/Vi-starter-med-vaksinering-av-gruppen-12-15-år-denne-uken-24544310.ece

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 timer siden):

Grafer for vaksineringstall i ulike aldersgrupper. Bruk piltastene til å bla i mellom. I spoiler siden det er mange grafer og tar mye plass.

Interessant at de yngre aldersgruppene flater ut tidligere enn de eldre. Spennende å se om det er på grunn av vaksinevilje eller om det er tilgjengelighet på vaksiner.

Lenke til kommentar
Zlatzman skrev (25 minutter siden):

Interessant at de yngre aldersgruppene flater ut tidligere enn de eldre. Spennende å se om det er på grunn av vaksinevilje eller om det er tilgjengelighet på vaksiner.

Det er mer enn nok tilgjengelige vaksiner. FHI har en halv million på lager som kommunene ikke vil ha grunnet lav oppslutning.

Endret av Fresh Prince
Lenke til kommentar
Zlatzman skrev (1 time siden):

Interessant at de yngre aldersgruppene flater ut tidligere enn de eldre. Spennende å se om det er på grunn av vaksinevilje eller om det er tilgjengelighet på vaksiner.

Det står neppe på tilgjengelighet. Jeg tenker vilje vs medisinske grunner for de eldre aldersgruppene, men for de yngre tror jeg det står nesten bare på vilje. Men det er litt tidlig å kalle det en utflating. Ser vi på de eldre så kommer det en jevn strøm av etterslengere i lang tid. Hvor bratt denne etterslenger-kurven blir for de yngre og hvor den flater ut, gjenstår å se.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...