Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Tredje dose i løpet av vinteren høres fantastisk ut. Jeg blir varm om hjerterota med tanken på alle som da kan føle seg trygge mot jul selv med underliggende tilstander.

Håper man da kan velge om man får Pfizer eller Moderna. Hørte i dag at moderna har problemer med renhet på vaksinene sine? Noe gummistoffer? Bare snakjk i lunsjen.

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva kan tolkes ut av dette... det vil bli forandringer de neste ukene, som går ut på at flere kommer til å bli fullvaksinerte, og det vil være en økt beredskap utover høsten. Som er hva? Hjemmesitting for de forkjølte og influensarammede. Men det spørs vel om dette kan gjøres i praksis. For noen familier blir det veldig mange sykedager når alle skal være hjemme med den minste forkjølelse. Og det blir fremdeles angstreaksjoner utover høsten, om noen nyser eller hoster. 

Smittetallene er forhåpentlig på retur, men det er kort tid siden det var høye smittetall. Så dermed knuger de fast på gjenåpningsfase 3. 

https://www.tv2.no/nyheter/14233013/

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Theo343 said:

Håper man da kan velge om man får Pfizer eller Moderna. Hørte i dag at moderna har problemer med renhet på vaksinene sine? Noe gummistoffer? Bare snakjk i lunsjen.

Jeg tipper det jeg hørte i lunsjen i dag er det samme "trollet" som disse har opplevd. Selv skulle jeg ønske jeg fikk moderna og håper jeg får valget på tredje dose.
https://www.nrk.no/norge/smittevernoverlege-om-moderna-frykt_-_-irrasjonelt-1.15644986

 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Fint at vi har muligheten til å få dose 3, men bør det ikke bli større fokus på vaksinering til resten av verden også? De rikeste landene  fortsetter med doser samtidig som de fattige landene opplever at pandemien går sin gang og stadig får nye varianter. I verste fall så går det så langt av vi får varianter som vaksinen ikke beskytter oss mot. Da er vi like langt som vi var i slutten av 2020. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lenge siden jeg har fulgt med, men er det kommet noe info om at deltavarianten sjeldnere slår ut på PCR-tester? Vi er en klynge med vaksinerte som er syke etter en fest i forrige uke, to har testet positivt. Mens fire andre er syke, og har tatt både to og tre negative tester. Kan det bare være forkjølelse/influensa på de andre, og at det tilfeldigvis slo inn samtidig med corona? Symptomer er stort sett like blant alle. 

Lenke til kommentar
Pateia201 skrev (15 minutter siden):

Fint at vi har muligheten til å få dose 3, men bør det ikke bli større fokus på vaksinering til resten av verden også? De rikeste landene  fortsetter med doser samtidig som de fattige landene opplever at pandemien går sin gang og stadig får nye varianter. I verste fall så går det så langt av vi får varianter som vaksinen ikke beskytter oss mot. Da er vi like langt som vi var i slutten av 2020. 

Joda, det er et viktig poeng. Nå sjekket jeg akkurat topplista over smittetall for siste 14 dager og den ser sånn her ut:

  • USA 2105k
  • UK 490K
  • India 489K
  • Iran 335K
  • Tyrkia 327K

I USA og UK virker det ikke som problemet er tilgangen på vaksiner, men vaksineskepsis. I Tyrkia og India virker det litt mer tilgangsbegrenset eller flaskehalser i distribusjon eller noe sånt. Av de fem på topp er det altså bare Iran som virker tilgangsbegrenset.

Hvis det er en grei antagelse at risikoen for mutasjoner er proporsjonal med antall smittede så er kanskje Iran riktige sted å sende vårt overskudd, før vanlige folk får 3.doser. Men nå prater jeg på veldig vagt grunnlag her.

Lenke til kommentar
Nopros skrev (6 minutter siden):

Lenge siden jeg har fulgt med, men er det kommet noe info om at deltavarianten sjeldnere slår ut på PCR-tester? Vi er en klynge med vaksinerte som er syke etter en fest i forrige uke, to har testet positivt. Mens fire andre er syke, og har tatt både to og tre negative tester. Kan det bare være forkjølelse/influensa på de andre, og at det tilfeldigvis slo inn samtidig med corona? Symptomer er stort sett like blant alle. 

Aner ikke, men i deres tilfelle ville jo en test mot influensa hjulpet mye. Finner de influensavirus så blir det jo det en veldig sannsynlig årsak for symptomene. Dobbeltinfeksjoner kan jo forekomme, men sannsynligheten er nok liten.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (36 minutter siden):

Joda, det er et viktig poeng. Nå sjekket jeg akkurat topplista over smittetall for siste 14 dager og den ser sånn her ut:

  • USA 2105k
  • UK 490K
  • India 489K
  • Iran 335K
  • Tyrkia 327K

I USA og UK virker det ikke som problemet er tilgangen på vaksiner, men vaksineskepsis. I Tyrkia og India virker det litt mer tilgangsbegrenset eller flaskehalser i distribusjon eller noe sånt. Av de fem på topp er det altså bare Iran som virker tilgangsbegrenset.

Hvis det er en grei antagelse at risikoen for mutasjoner er proporsjonal med antall smittede så er kanskje Iran riktige sted å sende vårt overskudd, før vanlige folk får 3.doser. Men nå prater jeg på veldig vagt grunnlag her.

Hvordan er egentlig mulighetene for å få testet seg i f.eks Afrika? Er jo kun noen få land i Afrika (hovedsakelig Sør-Afrika) som virkelig har høye tall. Prøvde å google litt, men fant ingenting. Mulig mørketallene er store.

Lenke til kommentar
Pateia201 skrev (27 minutter siden):

Mulig mørketallene er store.

Det finnes en egen tråd for the outland. De går vel mer etter dødstall i Afrika, enn smittetall. Selv om de driver med testing på flyplasser og i store byer. Dermed ligger de faktisk foran oss, ved å fokusere mer på dødstall enn smittetall. Som vi også burde gjøre. 

Lenke til kommentar

Bingo før morgendagens presssekonferanse. Tipper det blir full pott.

* "Vi må fortsette å være flinke til å..."

* "Så kan vi forhåpentligvis leve som normalt igjen" / "mot en normal hverdag"

* "Data, ikke dato skal avgjøre"

* "En hverdag med forhøyet beredskap"

* "Ikke åpne helt opp ennå"

* "Forstår at folk er slitne nå"

Endret av Fibonacci
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (7 minutter siden):

Bingo før morgendagens presssekonferanse. Tipper det blir full pott.

* "Vi må fortsette å være flinke til å..."

* "Så kan vi forhåpentligvis leve som normalt igjen"

* "Data, ikke dato skal avgjøre"

* "En hverdag med forhøyet beredskap"

* "Ikke åpne helt opp ennå"

* "Forstår at folk er slitne nå"

Ahhh, den evige dansen. 
Smitten så ut til å ta fullstendig av i løpet av den siste måneden, men det ordnet seg selv...smitten er nå på vei ned uten tiltak. 
At folk nekter å ta vaksinen bryr meg en viss plass. De er hovedsakelig til fare for seg selv.

Endret av Pateia201
  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Fibonacci said:

Hadde det ikke vært mye enklere om bare regjeringen sa rett ut hvor mange innlagte de ser på som kritisk, og hva kriteriene for å holde seg under dette nivået er i forhold til vaksineringsgrad og smittetall? Når dette er oppfylt, kan alle tiltak fjernes.

De har naturligvis utarbeidet modeller for dette.

Hva nøyaktig legger de nå til grunn for å kunne fjerne tiltakene? Jeg mener de holder befolkningen i mørke ved å ikke være helt åpne på hva det konkrete målet deres er. Det er en viss mulighet for at de avslører det på pressekonferansen i morgen. Bare det ikke blir mer "vi må holde ut litt til"-svada.

Finnes ihvertfall kriterie for når et land blir kategorisert rødt. Kan ikke tallet selv utenatt, men husker at det var et lite tall. Var det 50 av 100.000 innbyggere montro?

Endret av G
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (11 minutter siden):

Bingo før morgendagens presssekonferanse. Tipper det blir full pott.

* "Vi må fortsette å være flinke til å..."

* "Så kan vi forhåpentligvis leve som normalt igjen" / "mot en normal hverdag"

* "Data, ikke dato skal avgjøre"

* "En hverdag med forhøyet beredskap"

* "Ikke åpne helt opp ennå"

* "Forstår at folk er slitne nå"

"Holde avstand" Som de selv var flinke til valgnatten

"Dugnad" Tja, tør de fortsett å ta den?

Lenke til kommentar
Pateia201 skrev (5 minutter siden):

Ahhh, den evige dansen. 
Smitten så ut til å ta fullstendig av i løpet av den siste måneden, men det ordnet seg selv...smitten er nå på vei ned uten tiltak. 
At folk nekter å ta vaksinen bryr meg en viss plass. De er hovedsakelig til fare for seg selv.

De kan vel ikke stå der og si at nå skal vi ha dugnad for Kari Jaquesson og Charter-Svein?

Lenke til kommentar
  • Evil-Duck låst og gjenåpnet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...