Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Quakecry skrev (8 minutter siden):

Føler du sitter omtrent hver eneste dag her og slenger ut skrekkscenarioer, som aldri det engang er noe som tyder på vil skje. Det er lave smittetall her, og ting er under god kontroll.  

Nei jeg skjønner meg ikke helt på det. Vedkommende har spådd veldig høye smittetall lenge nå. Norge tester ganske mange, kapasiteten er god og smitten er ganske liten egentlig i ganske store deler av landet. For å ta et eksempel så var jeg litt shabby forrige uke - med litt symptomer som kom og gikk litt fra en dag til en annen. Bestilte en test for sikkerhets skyld på fredag - jeg bestilte på kommunes nettside kl 12 og fikk test 1530. Svaret kom tidlig mandag morgen - negativ og symptomene jeg har hatt har blitt borte i løpet av helga. 

Endret av William_S
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Benbjo skrev (1 time siden):

Tidlig å si at han har klart seg fint enda. Han er bare på dag 6. Det er vel dag 12 ca som er det kritiske punktet. Mange føler seg helt fint lenge så B-A-M svært syke. 

 

“Days eight to 12 are when we have a really good idea if someone is going to get better or get worse,” said Dr. Charles A. Powell, director of the Mount Sinai-National Jewish Health Respiratory Institute. “The major thing we worry about is a worsening at eight to 12 days — an increasing shortness of breath, worsening cough.”

Jeg har fulgt med på videoene til Dr. Wasim Zahid. Han sa at Covid-19 ofte får et mildt forløp når man mister smakssansen. Wasim mistet smakssansen på dag 4. Og han føler seg i tillegg litt bedre, så han håper på det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Subara said:

Jeg har fulgt med på videoene til Dr. Wasim Zahid. Han sa at Covid-19 ofte får et mildt forløp når man mister smakssansen. Wasim mistet smakssansen på dag 4. Og han føler seg i tillegg litt bedre, så han håper på det.

*Luktesansen

men ja, tap av luktesans er assosiert med mildt forløp. Sannsynligheten for å havne på sykehus eller bli veldig syk i hans alder er lav, men det er fremdeles for tidlig å si at han ikke plutselig blir dårligere. 

Krysser fingrene, har sansen for ham. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (1 minutt siden):

*Luktesansen

men ja, tap av luktesans er assosiert med mildt forløp. Sannsynligheten for å havne på sykehus eller bli veldig syk i hans alder er lav, men det er fremdeles for tidlig å si at han ikke plutselig blir dårligere. 

Krysser fingrene, har sansen for ham. 

De aller aller aller fleste havner jo ikke på sykehuset, enda færre havner på intensiven, enda færre i respirator og enda færre dør. Tenker dette går helt fint jeg. Husker jo feks Røe Isaksen fikk dette i mars - han var vel ikke verre enn at han jobba hjemmefra mens hans var syk. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (35 minutter siden):

Nei jeg skjønner meg ikke helt på det. Vedkommende har spådd veldig høye smittetall lenge nå. Norge tester ganske mange, kapasiteten er god og smitten er ganske liten egentlig i ganske store deler av landet. For å ta et eksempel så var jeg litt shabby forrige uke - med litt symptomer som kom og gikk litt fra en dag til en annen. Bestilte en test for sikkerhets skyld på fredag - jeg bestilte på kommunes nettside kl 12 og fikk test 1530. Svaret kom tidlig mandag morgen - negativ og symptomene jeg har hatt har blitt borte i løpet av helga. 

Poenget er vel at selv om vi per nå ser ut til å klare å holde smittetallene nede for de tidlige variantene av koronaviruset, vil det kunne bli en betydelig større utfordring å holde nye virustyper under kontroll.

Vi kan ikke vite hvordan disse vil trives under norske forhold, men erfaringer fra andre land tyder dessverre på at vi vil kunne få store vanskeligheter.

Endret av SuperKrokodille
  • Liker 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (1 minutt siden):

Er ikkje ein del av det som opposisjonen er einige om i forhold til obligatorisk testing ved grensa osv. allereie innført av regjeringa? Eller er det slik at dei enno ikkje har somla dette til?

Hørte noe om at det hadde vært mangel på testutstyr, pipetter o.l. Så da er det ikke bare viljen det går på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ein annan ting som forundrar meg er at det visstnok no er krav om utvida virustest for reisande frå Storbritannia og Sør-Afrika, men tydelegvis ikkje for f.eks. Danmark der 1 av 4 tilfelle er mutantvirus. Kvifor denne skilnaden?

Manglar FHI og regjeringa evne til å tenkje framover, eller sit dei med hendene i fanget og ventar til at mutantviruset skal ta over også i Norge? Slik som då skituristane strøymde over grensa til og frå Alpane i  fjor vinter?

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
Quakecry skrev (39 minutter siden):

Føler du sitter omtrent hver eneste dag her og slenger ut skrekkscenarioer, som aldri det engang er noe som tyder på vil skje. Det er lave smittetall her, og ting er under god kontroll.  

Igjen så lønner det seg å tenke litt lengre frem enn ett par uker. Om vi ikke stenger grensene og tillater direkte fly fra UK og Danmark er det lite sannsynlig at vi skal unnslippe mutantene her i Norge. Bare fordi vi har hatt en god porsjon flaks og dyktige ledere med gode avgjørelser betyr det ikke at vi unnslipper mutant viruset.

William_S skrev (34 minutter siden):

Hva slags grunnlag er det du har for å si at det blir fullstendig portforbud i Norge i mars/april? Jeg har lenge forstått du er en fryktelig pessimist men dette blir litt søkt. Er klart det kan skje i teorien, men sjansen er nok ekstremt liten. 

Det er eneste måten å forhindre at folk i en husstand smitter en annen husstand. Er helsevesenet på bristepunktet er det eneste mulighet. Jeg tror på løpende portforbud og massetesting. Oslo låses nok ned først, når hver sone er klarert ingen ny aktive smitte oppheves portforbudet, men det tillates ingen reiser inn i regionen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (12 minutter siden):

Ein annan ting som forundrar meg er at det visstnok no er krav om utvida virustest for reisande frå Storbritannia og Sør-Afrika, men tydelegvis ikkje for f.eks. Danmark der 1 av 4 tilfelle er mutantvirus. Kvifor denne skilnaden?

Manglar FHI og regjeringa evne til å tenkje framover, eller sit dei med hendene i fanget og ventar til at mutantviruset skal ta over også i Norge? Slik som då skituristane strøymde over grensa til og frå Alpane i  fjor vinter?

Vi har ikke kapasitet til å sekvensere mer enn et par hundre virusprøver i uken. Men vi er på vei mot en like stor tabbe som Ischgl nesten nøyaktig ett år senere. Tragisk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Vil strupe coronastøtten til Stordalen

De store bedriftene får for mye coronastøtte, sier SV.

- Petter Stordalen kan ikke hente støtte for hvert enkelt selskap som er i det samme konsernet, sier finanspolitisk talsperson i SV, Torgeir Knag Fylkesnes.

I dag legger SV fram et forslag for Stortinget som i praksis går ut på å strupe støtten til Petter Stordalens Strawberry Group, og en håndfull andre store bedrifter.

De ønsker å sette et tak på hvor mye et enkelt konsern kan få av kompensasjonsordningen til bedrifter, som gis til dem som har hatt et omsetningsfall på over 30 prosent.

- Eier skal ta risiko

Ifølge en utregning gjort av postdoktor i samfunns- og næringslivsforskning ved NHH, Ole-Andreas Elvik Næss, ville 10-millionerstaket rammet fem konsern, og gitt en total innsparing på over 71 millioner kroner i måneden, om man tar utgangspunkt i tall fra coronastøtten i august i fjor.

 

Det viser en utregning Børsen har fått tilgang til.

Næss tok i en kronikk i DN i desember til orde for å sette et tak på 10 millioner kroner per måned, og at staten heller kunne gi lån på beløp over det.

- Det generelle økonomiske prinsippet er at man ikke skal gi så veldig mye penger direkte til bedriftens eier. Det er egenkapitalen som skal ta risikoen, eierne skal ta risiko, arbeidstakere skal sikres, sier Næss til Børsen.

Han sier det er litt annerledes denne gangen sammenliknet med andre kriser. Selve viruset er en risiko som bedriftseierne må ta, mens restriksjonene ligger utenfor dette.

Tar til orde for lån

Derfor mener han at en maksstøtte per konsern kan være en god måte å balansere de to hensynene opp mot hverandre.

- Hvorfor skal man gi denne direktestøtten til bedrifter? Det er vanlig å gi lån. Det er det lån er ment for. Går det dårlig i år, men bedriften tror det går bra neste år, så låner man, sier Næss.

Han peker på at tilgangen på kapitalmarkedet for små og mellomstore bedrifter og de svære konsernene er helt forskjellig.

Et stort konsern har enkel tilgang til lån, til rekordlave renter.

- For en bitteliten restaurant eller utested så er det ikke så lett å gå til banken og aksjemarkedet for å hente de pengene, sier Næss, som derfor mener det kan være formålstjenlig å støtte de små bedriftene.

Ifølge utregningene til Næss fikk 0,1 prosent av selskapene 31 prosent av støtten i august. 1 prosent av selskapene fikk nesten halvparten av støtten.

- Det går veldig mye til veldig få, som kunne hentet pengene andre steder, sier Næss.

 

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/vil-strupe-coronastotten-til-stordalen/73300198

Kapitalisme for de vanlige folk, sosialisme for de rike.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Sammen kan vi skrive historie

Norsk helsenæring har stort vekstpotensial og kan skape arbeidsplasser, eksportinntekter og samtidig sikre norsk legemiddelberedskap. Gjennom sterke partnerskap og nye former for samarbeid, kan coronapandemien bli en katalysator for en forsterket norsk helsenæring.

https://e24.no/naeringsliv/i/dlLn5j/sammen-kan-vi-skrive-historie

Ikke dumt å sikre litt egenproduksjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (23 minutter siden):

Igjen så lønner det seg å tenke litt lengre frem enn ett par uker. Om vi ikke stenger grensene og tillater direkte fly fra UK og Danmark er det lite sannsynlig at vi skal unnslippe mutantene her i Norge. Bare fordi vi har hatt en god porsjon flaks og dyktige ledere med gode avgjørelser betyr det ikke at vi unnslipper mutant viruset.

Det er eneste måten å forhindre at folk i en husstand smitter en annen husstand. Er helsevesenet på bristepunktet er det eneste mulighet. Jeg tror på løpende portforbud og massetesting. Oslo låses nok ned først, når hver sone er klarert ingen ny aktive smitte oppheves portforbudet, men det tillates ingen reiser inn i regionen.

Du svarer ikke på spørsmålet mitt om hva slags grunnlag du har for å si det blir portforbud i mars/april. For det er for meg fortsatt temmelig søkt. Det er ikke en gang sikkert forslaget om å vedta en hjemmel for det blir vedtatt på Stortinget. Jeg så at Arnstad i går var meget skeptisk til å innføre en sånn hjemmel. FrP er allerede nei så det står og vipper på Arbeiderpartiet. Internt  i SV er det også meget stor skepsis vet jeg 

Endret av William_S
Lenke til kommentar

Regjeringen blir overkjørt av Stortinget hva gjelder skjenking etter forslag fra Siv Jensen: 
 

Sitat

Stortinget overkjører regjeringen – vil åpne for skjenking på steder med lavt smittetrykk
Stortinget ber regjeringen sikre at kommuner med lavt smittetrykk skal kunne tillate alkoholservering i forbindelse med matservering.

Annika Byrde
NTBOle Martin Skaug
Publisert: 
Oppdatert nå nettopp
Saken oppdateres...

Det ble klart da Stortinget tirsdag voterte over et forslag fra Siv Jensen på vegne av Fremskrittspartiet tirsdag ettermiddag.

Mandag ble det klart at regjeringen viderefører regelen om at restauranter og puber ikke har lov å servere alkohol, men at de skal vurdere den på nytt i neste uke.

Nå ber Stortinget regjeringen om å tillate servering i kommuner hvor smittesituasjonen tilsier det.

– Overraskende og gledelig med flertall for et fornuftig forslag. Det er ingen grunn til å ha et nasjonalt skjenkeforbud når det er så stor smittevarisasjon og det er  i hvert fall fornuftig å kunne åpne for alkoholservering sammen med matservering på steder som har organiserte smittevernregler, sier Siv Jensen i en melding tirsdag.

Jensen sier regjeringen nå må følge opp Stortingets vedtak umiddelbart.

– Det er ingen grunn til at ikke kommuner med lavt smittetrykk ikke skal få anledning til å servere alkohol i forbindelse med matservering etter dette vedtaket, legger hun til.

https://e24.no/naeringsliv/i/LnP5PP/stortinget-overkjoerer-regjeringen-vil-aapne-for-skjenking-paa-steder-med-lavt-smittetrykk 

Fornuften har seiret. 

Lenke til kommentar
William_S skrev (20 minutter siden):

Du svarer ikke på spørsmålet mitt om hva slags grunnlag du har for å si det blir portforbud i mars/april. For det er for meg fortsatt temmelig søkt. Det er ikke en gang sikkert forslaget om å vedta en hjemmel for det blir vedtatt på Stortinget. Jeg så at Arnstad i går var meget skeptisk til å innføre en sånn hjemmel. FrP er allerede nei så det står og vipper på Arbeiderpartiet. Internt  i SV er det også meget stor skepsis vet jeg 

Matematikk Excel ark. Ingen politiker vil bli kjent som den som forårsaket enda mer død og fordervelse. Holder helsevesenet på å kollapse blir det portforbud.

https://www.dr.dk/nyheder/indland/britisk-mutation-truer-trods-lavere-smittetal-det-er-doedsens-alvorligt-siger

danmark_mutasjon.thumb.jpg.b1b2614855a97074f56c711d6db7ef32.jpg

Lenke til kommentar
William_S skrev (3 minutter siden):

Regjeringen blir overkjørt av Stortinget hva gjelder skjenking etter forslag fra Siv Jensen: 
 

https://e24.no/naeringsliv/i/LnP5PP/stortinget-overkjoerer-regjeringen-vil-aapne-for-skjenking-paa-steder-med-lavt-smittetrykk 

Fornuften har seiret. 

Utrolig. Da blir det garantert mutasjons smittefest. Faens FRP det er de dummeste i hele Norge. Garantert lavest snitt IQ på velgerene der.

Endret av Pc Lynet
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Pc Lynet said:

Utrolig. Da blir det garantert mutasjons smittefest. Faens FRP det er de dummeste i hele Norge. Garantert lavest snitt IQ på velgerene der.

Du kan ikke bare hate på FrP, de fikk ikke dette gjennom alene. Ap, Sp, SV, MDG og Rødt har vel da også like lave snitt på sine velgere?

Endret av Battaman
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Pc Lynet said:

Matematikk Excel ark. 

Hur många av dina prediktioner de senaste ukene har egentligen stämt? (innan dess husker jag inte vad du har förutspått men den är väldigt många prediktioner om död och fördärvelse på forumet som faktiskt inte stämde. Hur många som kom fra dig vet jag ikke).

"Utrolig. Da blir det garantert mutasjons smittefest. Faens FRP"

Snakka om krisemaksimering. Tror att det är mycket viktigare att ha hårda restriktioner i där det faktiskt är många smittede en regler där det är lite smitte som förslaget handlade om.

Lenke til kommentar
Battaman skrev (Akkurat nå):

Du kan ikke bare hate på FrP, de fikk ikke dette gjennom alene. Ap og Sp har vel da også like lave snitt på sine velgere?

Alltid FRP som kommer med tulleforslag. Ganske sikker på at de ligger bånn i bøtta på utdannelse blant velgerne. Det er vel også det mest kriminell partiet.

fredrik2 skrev (2 minutter siden):

Hur många av dina prediktioner de senaste ukene har egentligen stämt? (innan dess husker jag inte vad du har förutspått men den är väldigt många prediktioner om död och fördärvelse på forumet som faktiskt inte stämde. Hur många som kom fra dig vet jag ikke).

"Utrolig. Da blir det garantert mutasjons smittefest. Faens FRP"

Snakka om krisemaksimering. Tror att det är mycket viktigare att ha hårda restriktioner i där det faktiskt är många smittede en regler där det är lite smitte som förslaget handlade om.

Forstår du ikke at etter noen få minutter på en bar kan en smittet av mutasjonen smitte mange andre. Det er den perfekte måten å få smitten spredd i hele Norge. Du trenger bare en person på besøk fra ett område med smitte så er det gjort. Hadde vi delt opp Norge i soner slik som @Simen1 har foreslått kunne det latt seg gjøre. Men så lenge det er fri ferdsel innenfor grensene våre og inn i landet er det russisk rulett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...