Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Nedward skrev (7 timer siden):

Tenker egentlig at det var på sin plass med litt kjeft. De har hatt nesten halvannet år på å lage en beredskapsplan for massiv smittespredning, noe man naturlig nok må regne med i en erklært pandemi.

Men hva hjelper kjeft når 2 nabokommuner står samlet midt opp i ett av de største delta utbruddene som har vært gjennom hele pandemien på slutten av fellesferien? Forsvinnende lite, timingen kunne ikke vært stort verre. Folk har avbrutt ferien sin for å komme å hjelpe til, smittesporere overleger og testere har jobbet minimum 15 timers dager i en uke å nabokommuner har forsøkt å hjelpe til så godt som de kan, men folk begynner å bli slitne. Dessverre har eller får ikke småkommuner midler til å holde i gang et massivt smittesporing og test apparat til enhver tid, spesielt ikke i fellesferien, det er tross alt mennesker som har disse jobbene og ikke maskiner :) 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trinn 4 blir nok utsatt pga auka smittepress. Som i fjor vil man igjen få ei økning pga oppåpning og unødendig reising(vaksinerte smitter for mykje). Når så erna & co forsatt ikkje skjønner samanhengen, at importsmitten driver all smitte innad i landet vil di igjen bli for seine til å stoppe denne nye bølga. Når neste mutasjon dukker opp og virkelig pisser på di vaksinerte kan man jo håpe at hdir/fhi tek hintet, men eg tviler. Det verste som kan skje framove er at vi får ein mutasjon som blir værre for alle di som er vaksinerte framfor di få som ikkje er vaksinerte. Det er fullt mulig pga høgt smittepress og dermed greie forhold for alskens resistente mutasjoner. Filosofisk sett kan man jo undre seg på om naturen er slik innretta at darwin award bare er forsmaken på kva som kan skje når dumskapen rår.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest a8a68...e1d skrev (45 minutter siden):

Det blir selvsagt en ny bølge, å tro noe annet er ren ønsketenkning. Spørsmålet er hvordan vi skal takle den. Allerede nå har smitten steget med 53% på ei uke, til 2187. Det er med stengte skoler og sommer. Det er om høsten og vinteren at det blir ille, og Delta er langt mer smittsom enn variantene vi hadde i fjor.

Økningen er eksponentiell, og vil ganske snart sprenge TISK-kapasiteten, slik at færre kommer i karantene og det tar lenger tid før de gjør det. Da vil økningen går enda raskere. Regn ut her hvor mange som blir smittet om 10 uker med forskjellige ukentlige økninger, f.eks. 50% eller 100%: https://www.rapidtables.com/calc/math/exponential-growth-calculator.html

Etter hvert går det så raskt at det vil bli mange innlagte selv om andelen av de smittede er mye mindre enn i fjor. Da blir nasjonale tiltak den eneste måten å bremse dem på. For meg virker det svært urealistisk at vi får mindre enn 100% ukentlig økning utover høsten uten tiltak når det allerede nå stiger med 50%, med stort sett effektiv TISK. Det vil etter hvert bremses av at mange blir mer forsiktige, men hvor lang tid det tar og hvor stor effekt det har i forhold til faktorene som virker i motsatt retning er umulig å si.

Anonymous poster hash: a8a68...e1d

Nå gikk de ut og sa at barn og unge under 18 skulle være unntatt smittekarantene, med mindre de var nærkontakter til smittede i egen husstand. Jeg kan bare ikke se noe annet utfall her i Oslo enn at omtrent alle barn og unge da kommer til å gjennomgå smitten i løpet av vinteren, og spre det rundt til uvaksinerte og delvaksinerte voksne. 

Jeg lurer på om de har tenkt å drite i hele TISK fremover. Å bare kjøre det på voksne er jo liten vits.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest aac97...754
:utakt skrev (2 minutter siden):

Nå gikk de ut og sa at barn og unge under 18 skulle være unntatt smittekarantene, med mindre de var nærkontakter til smittede i egen husstand. Jeg kan bare ikke se noe annet utfall her i Oslo enn at omtrent alle barn og unge da kommer til å gjennomgå smitten i løpet av vinteren, og spre det rundt til uvaksinerte og delvaksinerte voksne. 

Jeg lurer på om de har tenkt å drite i hele TISK fremover. Å bare kjøre det på voksne er jo liten vits.

Jeg vil tippe det også blir slik, og det er som ille er jo at det er foreldregruppen til disse barna som er den gruppen som er senest ute med å bli fullvaksinert. Det er jo galskap, når skolene åpner og barnehagene er i gang for fullt etter ferien så blir det interessant. Da kan vi snakke om smitte.

Anonymous poster hash: aac97...754

Lenke til kommentar
Gjest aac97...754 skrev (4 minutter siden):

Jeg vil tippe det også blir slik, og det er som ille er jo at det er foreldregruppen til disse barna som er den gruppen som er senest ute med å bli fullvaksinert. Det er jo galskap, når skolene åpner og barnehagene er i gang for fullt etter ferien så blir det interessant. Da kan vi snakke om smitte.

Anonymous poster hash: aac97...754

Jo takk, jeg kan ikke si jeg gleder meg. Jeg syns det er hinsides drøyt å kaste ungene til ulvene på den måten. De færreste blir alvorlig syke, men noen blir. Bare krysser fingrene for at det ikke er min.

Endret av :utakt
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg forstår at de som er i den situasjonen stiller noen spørsmål rundt strategien siden sannsynligheten for å bli smittet vil øke mye samtidig som de ikke ennå har fått mulighet til beskytte seg med vaksine. Det blir noen uker i mellom der hvor smitterisikoen trolig øker mye for foreldregenerasjonen.

Veldig mange som er i 30-50 årene og nettopp har fått dose én, og som har barn/ungdom i barnehage/skole/studier.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nedward skrev (10 timer siden):

Tenker egentlig at det var på sin plass med litt kjeft. De har hatt nesten halvannet år på å lage en beredskapsplan for massiv smittespredning, noe man naturlig nok må regne med i en erklært pandemi.

Omtrent som regjeringa då? Det tok f.eks. eit år å få testing og karantenereglar for reisande frå utlandet til å fungere. Tiltak vart innført over natta i vinter, utan at det var gjort førebuingar på flyplassar og grenseovergangar til å ta imot trykket. Og det meste av det som regjeringa har gjort byggjer på råd frå Helsedirektoratet og FHI.

Endret av torbjornen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
14 hours ago, Evil-Duck said:

Et par av nabokommunene her jeg bor har nå  nesten doblet antall smittede gjennom hele pandemien på under en uke, når kommunene spurte HDIR/FHI om hjelp ble responsen at de fikk kjeft for dårlig beredskap, å ingen hjelp 😂.  Testkapasitet er sprengt, TISK har kollapset , smitte har kommet seg inn på sykehjem og sykehus og ellers bare velstand

Ouch, hvilken kommune er dette? Så man vet å holde seg unna.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (5 timer siden):

Vel, der er vi uenige. Her må ting veies opp mot hverandre. Og det å risiskere økonomien mer nå og millarder av tapte årsverk veier tyngre enn at 25-30-åringer ikke har fått andre dosen av vaksinen ennå, spesielt i og med at man får god beskyttelse tre uker etter en dose mot alvorlig forløp. Vi stenger ikke ned samfunnet og økonomien for andre virustyper med såpass lav dødelighet som covid-19 har i post-vaksineringsfasen.

Kvar er det du finn desse milliardane av årsverk? Er det karantenereglane du vil til livs, slik at potensielt smitta personar skal smitte folk som har vore så uheldige at dei har hamna sist i vaksinekøa, enten det er kollegaer på arbeidsplassen, reisande med kollektivtransport osv. Dersom smitten 100doblar seg kan det jo hende at det vil gå tapt nokre årsverk uansett, sidan mange ikkje vil vere i stand til å utføre arbeidsoppgåvene sine med korona trass i at dei i utgangspunktet er unge og friske.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (18 minutter siden):

Ouch, hvilken kommune er dette? Så man vet å holde seg unna.

Ørsta og Volda kommune :) 

edit: om jeg ikke tolker tallene til VG på feil måte står de to kommunene med tilsammen rundt 20 000 innbyggere nå for 62,5% av alle innlagte på sykehus i hele Norge. 🥴

Endret av Evil-Duck
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
:utakt skrev (2 timer siden):

Nå gikk de ut og sa at barn og unge under 18 skulle være unntatt smittekarantene, med mindre de var nærkontakter til smittede i egen husstand. Jeg kan bare ikke se noe annet utfall her i Oslo enn at omtrent alle barn og unge da kommer til å gjennomgå smitten i løpet av vinteren, og spre det rundt til uvaksinerte og delvaksinerte voksne. 

Jeg lurer på om de har tenkt å drite i hele TISK fremover. Å bare kjøre det på voksne er jo liten vits.

Her var vel eit viktig poeng at ein skulle bruke regelmessig testing i staden for karantene?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ny «pandemirekord» ved Avinors flyplasser søndag

Sitat

Antallet passasjerer ved norske lufthavner var søndag på det høyeste siden pandemien begynte.

Sitat

Totalt fløy 555.066 passasjerer i forrige uke, viser tallene. Det er fortsatt under halvparten så mange som tilsvarende uke i 2019.

Dette er foreløpige tall, som kan ligge litt lavere enn de faktiske passasjertallene.

Endret av Subara
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (1 time siden):

Ørsta og Volda kommune :) 

edit: om jeg ikke tolker tallene til VG på feil måte står de to kommunene med tilsammen rundt 20 000 innbyggere nå for 62,5% av alle innlagte på sykehus i hele Norge. 🥴

5 innlagte i hele Helse Møre og Romsdal.

Det var 6 innlagte den 29. juli.

Smitteutbtuddet startet vel den 24. juli.

Godt gjort om de gikk så fort fra å bli eksponert for viruset til å bli innlagt. Er det en Volda/Ørsta-mutant?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (6 minutter siden):

5 innlagte i hele Helse Møre og Romsdal.

Det var 6 innlagte den 29. juli.

Smitteutbtuddet startet vel den 24. juli.

Godt gjort om de gikk så fort fra å bli eksponert for viruset til å bli innlagt. Er det en Volda/Ørsta-mutant?

https://www.vg.no/spesial/corona/fylker/15/kommuner/1577/

https://www.vg.no/spesial/corona/fylker/15/kommuner/1520/

Jeg ser bare på tallene VG presenterer for hver kommune, men ser jo nå at disse tallene ikke er representert for hver kommune men for fylket, om dette er intensjonen eller en feil vet jeg ikke. Jeg tok forbehold om at jeg tolket tallene feil ;)  

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest a8a68...e1d
5 minutes ago, Fibonacci said:

Godt gjort om de gikk så fort fra å bli eksponert for viruset til å bli innlagt. Er det en Volda/Ørsta-mutant?

Virker heller som de knapt har begynt å teste før det var flere innlagte når man ser på VG-statistikken.

Anonymous poster hash: a8a68...e1d

Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (12 minutter siden):

5 innlagte i hele Helse Møre og Romsdal.

Det var 6 innlagte den 29. juli.

Smitteutbtuddet startet vel den 24. juli.

Godt gjort om de gikk så fort fra å bli eksponert for viruset til å bli innlagt. Er det en Volda/Ørsta-mutant?

Nå dekker ikke Helse Møre og Romsdal bare Volda og Ørsta da. Om jeg ikke husker feil så har det vært jevnt over smitte i Ålesund før Volda/Ørstautbruddet startet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (49 minutter siden):

Flyreiser er noe klimasvineri så det er jo bra det er lavt av andre grunner enn bare korona-risikoen det utgjør. Håper virkelig folk har fått øynene opp for andre måter å feriere/reise på under pandemien så nedgangen blir varig.

Bare betale litt ekstra og plante et tre eller noe, skal boomers være siste generasjon som fikk oppleve verden? Og at de skal være først ute med å være fullvaksinert så de kan reise enda mer med fly.

Norgesferie resten av livet er å bli deprimert av.

 

Endret av DaniNichi
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
  • Evil-Duck låst og gjenåpnet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...