Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
torbjornen skrev (1 time siden):

Det er dei uvaksinerte 20-30-åringane som driv smitteutviklinga no.

Det hadde vore svært interessant om ein hadde visst om det også er desse som fyller opp sjukehussengene no.

Fra siste ukesrapport som går frem til 18.07
 

Sitat

Det var 7 nye innleggelser blant personer 18–44 år i uke 28, etter 8 i uke 27. Det var 3 nye innleggelser blant personer 45–54 år (7 i uke 27), 4 nye innleggelser blant personer 55–64 år (1 i uke 27) og 2 nye innleggelser blant personer ≥65 år (1 i uke 27) (Figur 13). I aldersgruppen 0–17 år var det ikke rapportert om nye innleggelser i uke 28. Det var totalt 71 nye innleggelser med covid-19 som hovedårsak de siste fire ukene (uke 25–28) (Figur 10). Medianalderen blant de 71 var 46 år (nedre – øvre kvartil: 38–56), og 46 (65 %) var menn. Medianalderen blant 4 599 personer innlagt i sykehus frem til uke 24 2021 var 57 år (nedre – øvre kvartil: 46–69), og 2 786 (61 %) var menn. Aldersfordelingen blant pasienter innlagt i sykehus gjennom hele perioden og siste 4 uker er presentert i Tabell 12.

Medianalderen på sykehusinnlagte de siste ukene er 46 år og har gått ned med ca. 10 år fra pandemien start. 

 

927738712_Skjermbilde2021-07-27kl_14_01_55.png.2139ab925d950c4ba05344e7cddc591e.png

De fire siste ukene utgjør 18-44 år 40,8% av de innlagte.

De over 75 legges knapt inn lenger, jeg tror det må være god indikasjon på at vaksinene virker mot alvorlig sykdom. Og at de aldersgruppene som dominerer sykehusbildet er også de som enda er uvaksinert/ikke er fullvaksinert enda.

https://www.fhi.no/publ/2020/koronavirus-ukerapporter/

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (20 minutter siden):

Tolker Nakstads ord slik at det ikke blir videre åpning. Bra! 

Tenk så mange liv som hadde blitt ødelagt om det ble fri flyt nå og ikke kunne vente til oktober/november. 

Himmel, for en holdning. Det bør være opp til hver enkelt hvilken risiko de vil ta nå. Sålenge sjansen for at sammenbrudd i helsevesenet er minimal pga høy vaksinasjonsgrad, bør risikoen være individbasert. Basert på de siste ukenes smittetall og antall innlagte, tåler vi sikkert minst 3000 smittede om dagen nå uten at presset på sykehusene blir uforholdsmessig høyt (verre enn det var i vinter). Og jeg tror at det skal veldig mye til for at vi skal komme opp i såpass høye smittetall.

Endret av OlavEH
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Når det kommer til sykehus- og intensivkapasitet så er det ikke gjort over natta, flaskehalsen er ikke på utstyr og arealer men på personell. Det tar mange år å utdanne intensivsykepleiere, og dette er det nå viet mange ekstra milliarder til. Problemet er politisk over tid, spesielt at det er og har vært for få utdanningsstillinger.

Vi har veldig god kapasitet til å utvide stort ved behov, men disse sykehusplassene vil bli dårligere på grunn av mangel på best mulig kvalifisert personell til å behandle de koronasyke. Så det er ikke noe man ønsker. Heldigvis måtte vi ikke det i vinter, og sannsynligvis vil vi ikke måtte det gjennom denne pandemien i det hele tatt.

Det ville ikke vært enkelt, men det kunne vel vært gjort noe? Artikkelen under tyder på at vi faktisk hadde mindre kapasitet i mars 2021 enn i mars 2020. Og med Norges tilnærmet bunnløse pengebinge tror jeg absolutt det kunne vært rom for en viss økning.

Et par tiltak som slår meg kunne vært å hente tilbake personell med helseutdanning som ikke jobber i helsesektoren lenger (f.eks ved å tilby bonuser), samt starte umiddelbar videreutdanning av et større antall intensivsykepleiere. Disse ville neppe kunne erstattet fullbefarne intensivsykepleiere sist høst, vinter og vår, men de kunne kanskje tatt unna noe av de enklere oppgavene slik at de med erfaring på intensiven kunne gjort de oppgavene som ikke kunne vært tatt av andre. 

Jeg har iallfall store problemer med å kjøpe at ingenting kunne vært gjort i løpet av ett år. Mye tyder på at de ikke prøvde engang.

https://www.aftenposten.no/norge/i/KyG6Ee/da-pandemien-traff-norge-i-fjor-var-det-289-intensivplasser-ett-aar-s 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
49 minutes ago, OlavEH said:

Himmel, for en holdning. Det bør være opp til hver enkelt hvilken risiko de vil ta nå. Sålenge sjansen for at sammenbrudd i helsevesenet er minimal pga høy vaksinasjonsgrad, bør risikoen være individbasert. Basert på de siste ukenes smittetall og antall innlagte, tåler vi sikkert minst 3000 smittede om dagen nå uten at presset på sykehusene blir uforholdsmessig høyt (verre enn det var i vinter). Og jeg tror at det skal veldig mye til for at vi skal komme opp i såpass høye smittetall.

For en holdning å ønske å beskytte tusenvis av mennesker fra å slite med symptomer i månedsvis? Mange sliter med å komme seg tilbake i arbeid og gjøre dagligdagse ting. 

Vi vet mer og mer om hvor skadelig viruset er, selv for milde infeksjoner. 

Nylig har det kommer frem at virus forblir i kroppen i månedsvis:

https://www.croiconference.org/abstract/sars-cov-2-persists-in-intestinal-enterocytes-up-to-7-months-after-symptom-resolution/

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (Akkurat nå):

For en holdning å ønske å beskytte tusenvis av mennesker fra å slite med symptomer i månedsvis? Mange sliter med å komme seg tilbake i arbeid og gjøre dagligdagse ting. 

Vi vet mer og mer om hvor skadelig viruset er, selv for milde infeksjoner. 

Nylig har det kommer frem at virus forblir i kroppen i månedsvis:

Ja, og hva så? Så lenge faren for overbelastning av helsevesenet er minimal, må dette være en individbasert risiko. Om man er bekymret for det som du hevder her, får man bare være særs forsiktig og i stor grad holde seg hjemme. Da er sjansen for å bli smittet minimal. Men det bør ikke gå utover de som ikke er særlig bekymret, er villig til å ta større risiko og leve en mer normal tilværelse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, OlavEH said:

Ja, og hva så? Så lenge faren for overbelastning av helsevesenet er minimal, må dette være en individbasert risiko. Om man er bekymret for det som du hevder her, får man bare være særs forsiktig og i stor grad holde seg hjemme. Da er sjansen for å bli smittet minimal. Men det bør ikke gå utover de som ikke er særlig bekymret, er villig til å ta større risiko og leve en mer normal tilværelse.

I teorien ja, men i praksis vanskelig å få til. 

Vi har et kollektivt ansvar for å holde smitten nede på et minimum. Det er ikke lenge til mesteparten av befolkningen er fullvaksinerte. 

Vi må ha litt mer tålmodighet. Tullete å snuble nå på oppløpssiden. 

Jeg er enig i at når alle som kan er fullvaksinerte så bør vi kunne leve tilnærmet normalt. 

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (Akkurat nå):

I teorien ja, men i praksis vanskelig å få til. 

Vi har et kollektivt ansvar for å holde smitten nede på et minimum. Det er ikke lenge til mesteparten av befolkningen er fullvaksinerte. 

Vi må ha litt mer tålmodighet. Tullete å snuble nå på oppløpssiden. 

Jeg er enig i at når alle som kan er fullvaksinerte så bør vi kunne leve tilnærmet normalt. 

Nei. Så lenge smitten holdes på et nivå hvor helsevesenet ikke overbelastes, er dette et individuelt ansvar hvor stor risiko man vil ta. Det er ikke opp til deg og andre med samme holdning å bestemme for andre den risikoen de selv vil utsette seg for. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (18 minutter siden):

Ja, og hva så? Så lenge faren for overbelastning av helsevesenet er minimal, må dette være en individbasert risiko. Om man er bekymret for det som du hevder her, får man bare være særs forsiktig og i stor grad holde seg hjemme. Da er sjansen for å bli smittet minimal. Men det bør ikke gå utover de som ikke er særlig bekymret, er villig til å ta større risiko og leve en mer normal tilværelse.

Jeg synes at man for fremtidige pandemier av denne typen i større grad bør oppfordre til å vise eget ansvar for eget ansvar for å unngå smitte, ikke gå til store frihetsinngripende tiltak som er hemmende for økonomien og samfunnslimet. Samt at man har forbedredt beredskapen for intensivbehandling som pandemien har avslørt er alt for dårlig i Norge.

Men man stenger ikke ned samfunnet bare fordi det er kjedelig å ha langvarige symptomer etter en sykdom. Meningen var å ikke overbelaste helsevesenet og det blir ikke overbelastet bare på grunn av kjedelige ettervirkninger av virus som ikke krever intensivbehandling. Jeg har selvfølgelig ikke noe lyst på å få corona, men jeg er forbedredt på at jeg kan få det når som helst og at sjansen for at jeg får det er(pardaoksalt nok)høyere etter at jeg er vaksinert og nå tar igjen det forsømte etter godt over et år med mye selvvalgt isolasjon og frivillig avvisning av sosiale aktiviteter. Men nå tar jeg det igjen, jeg møter folk igjen, går i butikker uten munnbind, selv når det er mye folk, går ut på byen og så videre. For det å leve innebærer alltid risikoer for det å være syk. Det er en del av livet. Jeg får ikke panikk om jeg har coronasymptomer i morgen. Da får jeg det og når det er over får jeg det sannsynlig aldri igjen.

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 minutt siden):

Jeg synes at man for fremtidige pandemier av denne typen i større grad bør oppfordre til å vise eget ansvar for eget ansvar for å unngå smitte, ikke gå til store frihetsinngripende tiltak som er hemmende for økonomien og samfunnslimet.

Litt avhengig av alvorsgraden av viruset (dvs dødeliget og hvor smittsomt det der), bør man også bli langt flinkere til å målrette tiltakene, samt ha langt bedre beredskapsplaner for hvordan man skal håndtere dette. Jeg kjøper argumentet med at man skal unngå overbelastning av helsevesenet, men samtidig mener jeg også det hadde vært "innafor" å akseptere et klart høyere antall døde enn det faktisk har vært i Norge. Men med dagens situasjon hadde vært særs vanskelig eller umulig å akseptere et høyere antall døde uten at helsevenet ble overbelastet.

Lenke til kommentar
6 minutes ago, OlavEH said:

Nei. Så lenge smitten holdes på et nivå hvor helsevesenet ikke overbelastes, er dette et individuelt ansvar hvor stor risiko man vil ta. Det er ikke opp til deg og andre med samme holdning å bestemme for andre den risikoen de selv vil utsette seg for. 

Preach. Selv som vaksinert kan en spre smitte rundt, så er en falsk trygghet om folk tror det er fritt fram for vaksinerte å besøke og dra rundt og tro det har null risiko. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (18 minutter siden):

Ingen statsminister tilstede, så er nok ikke om ytterligere åpning. Sikkert bare en statusrapport. 

Heldigvis ingen nedsteninger som skal annonseres i det minste om ikke Erna er der. Med andre ord en statusrapport om ting vi uansett kan lese om i nettavisene. Men jeg skal se litt på den. Men jeg er jo litt skuffa over at det ikke er mer gjenåpning som skal annonseres.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Quakecry skrev (2 minutter siden):

Preach. Selv som vaksinert kan en spre smitte rundt, så er en falsk trygghet om folk tror det er fritt fram for vaksinerte å besøke og dra rundt og tro det har null risiko. 

Ja, det er alltid en risiko. Men det er det ang andre ting også. Jeg så jo mange krisemaksimere voldsomt ang denne J&J-vaksinen. Uten å innse at risikoen neppe var høyere enn å bli alvorlig skadet i trafikken i løpet av et år. Men likevel setter de seg i en bil og beveger seg i trafikken hver eneste dag.

Lenke til kommentar
OlavEH skrev (2 timer siden):

Det mest kritikkverdige under hele pandemien må være at man ikke har klart å øke intensivkapasiteten. Det var vel rundt 300 i mars i fjor, men det ble snakket om at man kunne øke til 1000-1200 eller noe deromkring. I vår kjørte Aftenposten noen artikler om dette, og det viste seg vel at de ikke hadde klart å øke kapasiteten noe som helst. Vi har nærmest en bunnløs pengebinge i Norge, og knapt noen av den har blitt brukt for å iverksette tiltak som kunne holdt samfunnet litt mer åpent. Det er nesten utelukkende blitt brukt penger for å holde samfunnet stengt.

Problemet er vel m.a. at det er mangel på sjukepleiarar, og det vil ta tid å utdanne fleire sjukepleiarar om ein så tømde oljefondet og sende sjukepleiarløna til himmels.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (5 minutter siden):

Det ville ikke vært enkelt, men det kunne vel vært gjort noe? Artikkelen under tyder på at vi faktisk hadde mindre kapasitet i mars 2021 enn i mars 2020. Og med Norges tilnærmet bunnløse pengebinge tror jeg absolutt det kunne vært rom for en viss økning.

Et par tiltak som slår meg kunne vært å hente tilbake personell med helseutdanning som ikke jobber i helsesektoren lenger (f.eks ved å tilby bonuser), samt starte umiddelbar videreutdanning av et større antall intensivsykepleiere. Disse ville neppe kunne erstattet fullbefarne intensivsykepleiere sist høst, vinter og vår, men de kunne kanskje tatt unna noe av de enklere oppgavene slik at de med erfaring på intensiven kunne gjort de oppgavene som ikke kunne vært tatt av andre. 

Jeg har iallfall store problemer med å kjøpe at ingenting kunne vært gjort i løpet av ett år. Mye tyder på at de ikke prøvde engang.

https://www.aftenposten.no/norge/i/KyG6Ee/da-pandemien-traff-norge-i-fjor-var-det-289-intensivplasser-ett-aar-s 

At ingenting er gjort på et år er helt feil.

Det er fullt mulig at mer kunne vært gjort, men hovedproblemet er utviklingen over mange år før pandemien, som har ført til en for lav kapasitet i både ordinær- og pandemisituasjon, spesielt på enkeltsykehus som Ahus.

Siden pandemien traff oss har man gjort internopplæring i intensivbehandling av koronasyke på over 3100 ansatte slik at de er i stand til å bidra ved eventuelt behov. Det er opprettet 100 nye utdanningsstillinger for intensivsykepleiere. 

Bevillingene til sykehusene ble i tillegg økt med ekstra 6,5 milliarder kroner ifbm med pandemien. Som et eksempel har Helse-Nord 26 intensivsenger med respirator i en normalsituasjon, mens det nå under koronapandemien er utvidet til 80. Totalt er kapasiteten i det helseforetaket utvidet til 126 intensivplasser som kan behandle koronasyke. Dette er absolutt ikke ingenting.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (Akkurat nå):

Problemet er vel m.a. at det er mangel på sjukepleiarar, og det vil ta tid å utdanne fleire sjukepleiarar om ein så tømde oljefondet og sende sjukepleiarløna til himmels.

Det gjør det. Men var det så vanskelig at ikke kunne vært gjort noe som helst for å øke intensivkapasiteten? Ikke engang med 10 eller 20 %? Med tilnærmet ubegrenset med midler, kunne vi ikke gjort noe som helst? Vi har brukt veldig mye penger på å holde samfunnet stengt. Kunne vi ikke heller brukt de for å holde litt mer åpent?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...