Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Jeg kommer ikke til å følge noe som helst av nye tiltak som eventuelt dukker opp om vi ser en økning i smitte.

Jeg har blitt kasta bakerst i køen, og om folk skal kunne reise rundt akkurat som de vil og muligens bringe med seg smitte inn i landet så klarer jeg ikke å bry meg lengre.

Endret av Pateia201
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Evil-Duck skrev (2 minutter siden):

https://www.dagbladet.no/nyheter/lange-koer-pa-svenskegrensa/73894644 

Tok ikke lenge før det var kaos på svenskegrensa 🙃. Mulig jeg er preget av å bo 10 timer fra nærmeste svenskegrense, men denne fasinasjonen for harry turer har jeg aldri forstått. Å stikke på roadtrip med et par kompiser og en tur innom svenskegrensa er jo skøy det for all del, men at en skal kaste seg i bilen å stikke til grensa det sekundet det blir lovelig for å stå i kilometer lange køer er derimot mer uforståelig for meg 😂

Har aldri forstått det jeg heller, selv om jeg kommer fra betydelig nærmere grensa - hvor en del handler i Sverige fra tid til annen. Ufattelig rett og slett at så mange gidder å stå i bilkø ved første anledning, for deretter å stå i mer kø på et helt jævlig kjøpesenter. Sååå mye billigere er det heller ikke! 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Helt idiot! Jeg er arbeidsreisende som har vert over hele verden i løpet av pandemien, det er ikke snakk om noe prioritering av vaksine og samtidig kan folk reise til Sverige for å handle billig tobakk og alkohol. Jeg gidder ikke forholde meg til noe som helst lengre, håpløs håndtering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gladmelding om Moderna-leveransen
https://live.tv2.no/koronaviruset?innlegg=1201348335

Sitat

EUs legemiddelbyrå (EMA) har godkjent at Moderna-vaksinen kan produseres i Monts i Frankrike. Det kan gi betydelig flere vaksiner til Europa.

Moderna-vaksinen har havnet i skyggen av Pfizer/Biontech-vaksinen, selv om begge bygger på mRna-teknologien og så langt ser ut til å være de mest effektive og trygge koronavaksinene.

Mens Pfizer/Biontech har levert i milliontall, har leveransen av Moderna-vaksine til Norge og andre europeiske land vært beskjeden. Nå ligger det an til at Europa kan få langt flere Moderna-vaksiner.

Produksjonsstedet i Monts i Frankrike blir drevet av Recipharm. EMA regner med at det kan bety mellom 1 og 2 millioner ekstra Moderna-vaksiner hver måned.

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Pateia201 skrev (Akkurat nå):

Helt idiot! Jeg er arbeidsreisende som har vert over hele verden i løpet av pandemien, det er ikke snakk om noe prioritering av vaksine og samtidig kan folk reise til Sverige for å handle billig tobakk og alkohol. Jeg gidder ikke forholde meg til noe som helst lengre, håpløs håndtering.

Hva mener du? Disse folka er vaksinerte eller immune. Skulle man ikke gitt vaksinerte noen fordeler så tror jeg flere ville tenkt at håndteringen var håpløs for å si det sånn, det ville føltes totalt meningsløst for en stadig større andel av befolkninga.

Vi som blir vaksinert helt til slutt har et ansvar for å følge reglene som alle andre. Noen må være til slutt, og vi som er mellom 25 og 39 år har generelt de beste forutsetningene for å vente lengst. Jeg er også arbeidsreisende, men har mistet all jobb i utlandet pga pandemien. Da kan man enten grine over situasjonen, eller akseptere at ikke alle kan få vaksine like fort og følge reglene de få ekstra ukene det tar i innspurten.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 minutter siden):

Hva mener du? Disse folka er vaksinerte eller immune. Skulle man ikke gitt vaksinerte noen fordeler så tror jeg flere ville tenkt at håndteringen var håpløs for å si det sånn, det ville føltes totalt meningsløst for en stadig større andel av befolkninga.

Vi som blir vaksinert helt til slutt har et ansvar for å følge reglene som alle andre. Noen må være til slutt, og vi som er mellom 25 og 39 år har generelt de beste forutsetningene for å vente lengst. Jeg er også arbeidsreisende, men har mistet all jobb i utlandet pga pandemien. Da kan man enten grine over situasjonen, eller akseptere at ikke alle kan få vaksine like fort og følge reglene de få ekstra ukene det tar i innspurten.

Hva jeg mener? Jeg syns det er håpløst at de ikke prioriterer oss som faktisk har en grunn til å reise ut av landet fremfor de som skal til Sverige for å handle billig mat, alkohol og tobakk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pateia201 skrev (4 minutter siden):

Hva jeg mener? Jeg syns det er håpløst at de ikke prioriterer oss som faktisk har en grunn til å reise ut av landet fremfor de som skal til Sverige for å handle billig mat, alkohol og tobakk. 

Skal man prioritere arbeidsreisende mener du? Jeg forstår prioritering av helt samfunnskritiske funksjoner som må reise, som personer i utenriksdepartementet og lignende.

Men... prioritere oss som vanligvis reiser ut av landet for å jobbe høres ikke ut som en god oppskrift. I en ideell verden hadde det sikkert vært fint, men det virker ikke realistisk. Andre kriterier som alder og helse må gå foran, det er jo ikke sånn at de som nå står i bilkø til Sverige er vaksinert fordi de skal på harryhandel.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (Akkurat nå):

Skal man prioritere arbeidsreisende mener du? Jeg forstår prioritering av helt samfunnskritiske funksjoner som må reise, som personer i utenriksdepartementet og lignende. Men... prioritere oss som vanligvis reiser ut av landet for å jobbe høres ikke ut som en god oppskrift. I en ideell verden hadde det sikkert vært fint, men det virker ikke realistisk. Andre kriterier som alder og helse må gå foran.

Hvorfor er ikke dette en god prioritering? Frykten for importsmitte har jo vert stor under hele pandemien. Ja, jeg mener så absolutt at arbeidsreisende burde prioriteres når frykten for nye mutanter er så stor.

Mener du virkelig at det er viktigere å få folk over svenskegrensen for en billig handel fremfor arbeidsreisende som egentlig ikke har noen valg?

Lenke til kommentar
Pateia201 skrev (Akkurat nå):

Hvorfor er ikke dette en god prioritering? Frykten for importsmitte har jo vert stor under hele pandemien. Ja, jeg mener så absolutt at arbeidsreisende burde prioriteres når frykten for nye mutanter er så stor.

Mener du virkelig at det er viktigere å få folk over svenskegrensen for en billig handel fremfor arbeidsreisende som egentlig ikke har noen valg?

Hele poenget her er jo prioritere risikogruppene først. De prioriterer ikke folk som skal over svenskegrensa for å handle billig, de prioriterer folk som har en større sjans for å dø av koronaviruset. Når risikogruppene var ferdigvaksinerte hadde det heller vært bedre å begynne å omprioritere for jobbreisende, men det er nok en logistikk som er såpass vanskelig å få til å såpass lite tid å vinne på at de vel har valgt å ikke gjøre det av den simple grunn. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Snikpellik skrev (7 minutter siden):

Skal man prioritere arbeidsreisende mener du? Jeg forstår prioritering av helt samfunnskritiske funksjoner som må reise, som personer i utenriksdepartementet og lignende.

Men... prioritere oss som vanligvis reiser ut av landet for å jobbe høres ikke ut som en god oppskrift. I en ideell verden hadde det sikkert vært fint, men det virker ikke realistisk. Andre kriterier som alder og helse må gå foran, det er jo ikke sånn at de som nå står i bilkø til Sverige er vaksinert fordi de skal på harryhandel.

I mine øyne samt erfaring av å reise hele tiden så er alderen 25-39 de som er mest avhengige av de her såkalte fordelene med vaksinepass for å nettopp reise..Mange er gjerne i oppstart av bedrift eller driver med finans med mer.

Bare å innføre et vaksinepass er i mine øyne udemokratisk og ekstremt problematisk , men nok om det 1984 kom så raskt at jeg rakk ikke blunke engang.

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (6 minutter siden):

Hele poenget her er jo prioritere risikogruppene først. De prioriterer ikke folk som skal over svenskegrensa for å handle billig, de prioriterer folk som har en større sjans for å dø av koronaviruset. Når risikogruppene var ferdigvaksinerte hadde det heller vært bedre å begynne å omprioritere for jobbreisende, men det er nok en logistikk som er såpass vanskelig å få til å såpass lite tid å vinne på at de vel har valgt å ikke gjøre det av den simple grunn. 

Jeg er helt for at risikogruppene skal prioriteres, men jeg ser også på meg selv som en risiko da jeg har reist rundt i hele verden i løpet av pandemien. Syns derfor det er surt at vaksinerte plutselig kan reise som de vil og at jeg plutselig står i fare for innstramminger og muligens smitte fra de som kan gjør akkurat hva de føler for. Nå har jeg som er ung uten underliggende sykdommer levd under strenge restriksjoner over lengre tid for å beskytte de utsatte, er det ikke da bare rett og rimelig at de kan ta seg noen måneder til innestengt frem til alle andre er vaksinert?

Lenke til kommentar

Tror ikke det går att göra noe med reglerna så man ikke tillåter "onödiga" harry turer men tycker inte det är helt bra når man har haft en massa regler som antagligen har haft minimal effekt, regler för utomhus idretts arangemang utan kontakt för eksempel, och en del annat för att minska bevegelsen i samfundet och så blir det direkt kö av (förhoppningsvis full vaksinerade) som ska på harry tur. Risken för smittspridning bland dem er ikke heller 0.

Harry turen (ok, röking, alkhol och dålig mat) kan ju också för en del vara en av orsakerna till att de redan fått vaksine. 

 

Lenke til kommentar

Etter lange perioder med strenge restriksjoner, hovedsaklig for å beskytte de utsatte så har altså mange av oss blitt kastet bakerst i køen. Og nå kan de som var utsatt reise akkurat slik de vil, samtidig så er vi uvaksinerte igjen med dritten. Dette har endt med å gå hardere utover oss enn noen andre, elendig system

Lenke til kommentar
Pateia201 skrev (1 minutt siden):

er det ikke da bare rett og rimelig at de kan ta seg noen måneder til innestengt frem til alle andre er vaksinert?

Vet ikke helt om jeg forsto den der helt, så må beklage på forhånd om jeg missforstår deg her. Men jeg er jo selv i såkalt gruppe 4, jeg er også ung og har levd under strenge restriksjoner over tid for å beskytte meg selv og andre. Hele denne tanken om at risikogruppene bare kan stenge seg selv inne i noen måneder virker litt arbitrært, dessverre er det slik at mange i risikogruppene har et faktisk mye større behov for å gå ut døra å møte andre mennesker enn friske personer. Da snakker jeg ikke sosiale behov, men medisinske behov, jeg går selv til legen 2 ganger i måneden, og div sykehus og spesialist besøk kanskje i snitt 1 gang i måneden, hvor en må oppsøke andre mennesker enten en vil eller ikke og sitte på fulle venterom å håpe ingen der er smittet, eneste som jeg personlig vet om som har omkommet av covid i kommunene rundt her er et par som ble smittet på Haukeland sykehus før Påske i år.

Ellers er jo prioriteringer av arbeidsgrupper vanskelig, vi har lærere som må undervise fulle klasser hver dag, butikkansatte som møter hundrevis av folk hver dag, sjøfolk som må reise og jobbe mye med utenlandske mennsker, offshore arbeidere som må reise mye utelandsk, service ingeniører som må ut å reise på oppstart av annlegg, elektrikere, rørleggere og snikkere som drar fra hus til hus og gjør arbeid hele dagene . osv. listen blir lang. Om en skulle prioritert alle yrkesgrupper som reiser, service yrker yrkesfag grupper osv. Så hadde det snart ikke vært igjen folk som ikke er prioriterte lenger. Alle har sine grunner til hvorfor de føler de fortjener en vaksine før andre. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvordan folk er skrudd sammen. Kan noen forklare? Disse køene ble jo varslet senest i går:

https://www.vgtv.no/video/219849/direkte-lange-koeer-paa-svenskegrensa?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row7_pos1

Edit: Sjekka guggle mapps og køen er jo ikke mer enn 500m lang akkurat nå. Går uansett ikke veldig fort fremover.. At folk gidder.

Endret av Skrekkugle
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (1 time siden):

Vet ikke helt om jeg forsto den der helt, så må beklage på forhånd om jeg missforstår deg her. Men jeg er jo selv i såkalt gruppe 4, jeg er også ung og har levd under strenge restriksjoner over tid for å beskytte meg selv og andre. Hele denne tanken om at risikogruppene bare kan stenge seg selv inne i noen måneder virker litt arbitrært, dessverre er det slik at mange i risikogruppene har et faktisk mye større behov for å gå ut døra å møte andre mennesker enn friske personer. Da snakker jeg ikke sosiale behov, men medisinske behov, jeg går selv til legen 2 ganger i måneden, og div sykehus og spesialist besøk kanskje i snitt 1 gang i måneden, hvor en må oppsøke andre mennesker enten en vil eller ikke og sitte på fulle venterom å håpe ingen der er smittet, eneste som jeg personlig vet om som har omkommet av covid i kommunene rundt her er et par som ble smittet på Haukeland sykehus før Påske i år.

Ellers er jo prioriteringer av arbeidsgrupper vanskelig, vi har lærere som må undervise fulle klasser hver dag, butikkansatte som møter hundrevis av folk hver dag, sjøfolk som må reise og jobbe mye med utenlandske mennsker, offshore arbeidere som må reise mye utelandsk, service ingeniører som må ut å reise på oppstart av annlegg, elektrikere, rørleggere og snikkere som drar fra hus til hus og gjør arbeid hele dagene . osv. listen blir lang. Om en skulle prioritert alle yrkesgrupper som reiser, service yrker yrkesfag grupper osv. Så hadde det snart ikke vært igjen folk som ikke er prioriterte lenger. Alle har sine grunner til hvorfor de føler de fortjener en vaksine før andre. 

Tanken er at friske unge har vert forsiktige (utenom russen og diverse andre) veldig lenge. Når vi har hatt risikogruppene i bakhode veldig lenge så kan vel risikogruppene gjerne ha oss i bakhodet til vi også er vaksinert.

Lenke til kommentar
Pateia201 skrev (10 minutter siden):

Tanken er at friske unge har vert forsiktige (utenom russen og diverse andre) veldig lenge. Når vi har hatt risikogruppene i bakhode veldig lenge så kan vel risikogruppene gjerne ha oss i bakhodet til vi også er vaksinert.


Hvorfor det? Folk som er beskyttet må vel kunne få lettelser i restriksjonene, selv om ikke du får det?

Mange av oss som ikke er i risikogrupper har selvfølgelig levd helt unormalt og isolert for å beskytte de svakeste i samfunnet, men også for å beskytte oss selv, i hvert fall jeg har gjort det, ettersom jeg ikke ønsker COVID.

Det dreier seg altså om fullvaksinerte som nå kan reise til Sverige, disse utgjør så å si null risiko for deg, ettersom det er noe sånt som 1 av 2000 vaksinerte som blir smittet, og alle blir nå testet på grensen ved innreise osv.

Etter å forsøke å unngå sykdom, så er jo dette det største poenget med vaksinen, at man skal kunne åpne igjen?
Jeg fatter ikke at du mener man bør vente med dette, til du selv er vaksinert, da kan man åpne liksom, eller at du burde prioriteres fordi du reiser i jobb osv. Høres mest ut som misunnelse.

Endret av 0laf
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • Evil-Duck låst og gjenåpnet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...