Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Jotun skrev (56 minutter siden):

Problemet er at eg og mine må sitte lengre i nedstengt situasjon. 

Det er eg lei av. Om årsaken er fordi vi åpner for å redde svenske arbeidsplasser i reiselivet eller fordi russ fester. 

Begee deler er for meg fullstendig waste.

Bortskjemte narsissistiske drittunger holder samfunnet som gisler fordi "ungdommen må jo få feste".

Leser at noen avskum drar på fest selv om de vet at de er smittet. På tide å skjerpe straffene. To års ubetinget fengsel og en bot på to millioner kroner samt tap av studieplass/skoleplass for 5 år. Slikt vil virke avskrekkende.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Pc Lynet skrev (1 time siden):

Det passer bra festing natt til 1 mai. 3-5 dagers inkubasjonstid. Overasker ikke om vi får over 100 nye tilfeller i Bergen i morgen.

JA du sitter inne med detaljerte data som skulle tilsi dette? Du fikk tilslutt rett om 1000 smittede, men det tok jaggu flere måneder.  Forøvrig er det ingen innlagte med covid 19 i Helse Bergen nå. 

Endret av William_S
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Morromann skrev (6 minutter siden):

Bortskjemte narsissistiske drittunger holder samfunnet som gisler fordi "ungdommen må jo få feste".

Leser at noen avskum drar på fest selv om de vet at de er smittet. På tide å skjerpe straffene. To års ubetinget fengsel og en bot på to millioner kroner samt tap av studieplass/skoleplass for 5 år. Slikt vil virke avskrekkende.

Det kan være at de knapt hadde symptomer og kanskje forveksla det med fyllesyke eller lignende, det er det jeg har lest at folk ikke har tenkt at det kan ha vært covid 19. 

Lenke til kommentar
Jotun skrev (1 time siden):

Problemet er at eg og mine må sitte lengre i nedstengt situasjon. 

Det er eg lei av. Om årsaken er fordi vi åpner for å redde svenske arbeidsplasser i reiselivet eller fordi russ fester. 

Begee deler er for meg fullstendig waste.

Da får du passe på å holde avstand til disse ungdommene imens. Å forlange at disse skal sitte og se i veggen videre fordi DU er redd for smitte er rett og slett for drøyt.

Lenke til kommentar
William_S skrev (8 minutter siden):

Det kan være at de knapt hadde symptomer og kanskje forveksla det med fyllesyke eller lignende, det er det jeg har lest at folk ikke har tenkt at det kan ha vært covid 19. 

De var testet og bekreftet syke. De visste det og var pålagt isolasjon. Nå må kanskje kommunen stenge ned og milliarder av årsverk gå tapt på grunn av dem.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Morromann skrev (8 minutter siden):

Bortskjemte narsissistiske drittunger holder samfunnet som gisler fordi "ungdommen må jo få feste".

Leser at noen avskum drar på fest selv om de vet at de er smittet. På tide å skjerpe straffene. To års ubetinget fengsel og en bot på to millioner kroner samt tap av studieplass/skoleplass for 5 år. Slikt vil virke avskrekkende.

Og noen lurer på hvordan diverse autoritære regimer ble til.....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (5 minutter siden):

JA du sitter inne med detaljerte data som skulle tilsi dette? Du fikk tilslutt rett om 1000 smittede, men det tok jaggu flere måneder.  Forøvrig er det ingen innlagte med covid 19 i Helse Bergen nå. 

PC lynet er skråsikker på det meste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Yessmann skrev (32 minutter siden):

Og noen lurer på hvordan diverse autoritære regimer ble til.....

Du er klar over at man ikke er immun mot sykdommen rett etter en vaksinedose? 

Ja, jeg vet at du fra starten av har vært imotalt som er avgtiltak og at vi helst skulle kjørt ting gående som om ingenting hadde hendt, og at det er smittesprederne som setter andres liv og helse i fare som er ofre og at det er de som vil redde liv som er noen svin. I know. Allerede før vi hadde vaksiner mente du jo at de som brøt isolasjonen burde slippe straff og at de var smavittighetsfanger om de fikk en bot for det; ja selv sykeoleiere som var smittet og brøt isoalsjonen var martyrer som burde få gjøre som de ville.

Endret av Morromann
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Morromann said:

Jeg synes ikke de fortjener det men kanskje regjeringen burde sette i gang og massevaksinere russen først som sist? Så vi slipper at feiringen forårsaker mer nedstenging av samfunnet og millarder av årsverk som går tapt?

Alt for sent å gjøre dette nå. Beskyttelsen tar sin tid før den sparker inn 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (10 minutter siden):

Alt for sent å gjøre dette nå. Beskyttelsen tar sin tid før den sparker inn 

Men de kan få noen bonuser. Som kjempearrangementer i juli for dem hvis de lover å holde seg i skinnet til da. Men selv om den totale effekten(som aldri er 100%)ikke setter inn før en stund etter dose to virker den ganske godt mye tidligere enn man opprinnelig fryktet og ikke så veldig lenge etter dose 1 så dette bør man absolutt sette i gang.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Morromann skrev (26 minutter siden):

Du er klar over at man ikke er immun mot sykdommen rett etter en vaksinedose? 

Ja, jeg vet at du fra starten av har vært imot både vaksiner og tiltak og at vi helst skulle kjørt ting gående som om ingenting hadde hendt, og at det er smittesprederne som setter andres liv og helse i fare som er helter og ofre og at det er de som vil redde liv som er noen svin. I know.

Hvor har jeg skrevet at jeg er imot vaksiner og hvor har jeg skrevet at smittespredere er "helter"?

 

Lenke til kommentar
Yessmann skrev (2 minutter siden):

Hvor har jeg skrevet at jeg er imot vaksiner og hvor har jeg skrevet at smittespredere er "helter"?

 

Ikke direkte, men var det ikke du som mente at de som brøt isolasjonen og gikk på jobb ikke burde bli straffet for det? Jeg beklager om jeg tar feil men jeg har lagt merke til det hos andre debattanter som mener smittevernsregler er noe tull. Kanskje jeg blander deg med en annen som har skrevet slikt og da beklager jeg.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Theo343 Fikk du svar på det med at vaksinepass gir mange asymptomatiske smittebærere i fri dressur?

Jeg prøver meg på et svar her. Vaksineprodusentene passer godt på å ikke gi overdrevne forventninger og ha ryggen fri når det gjelder påstander om vaksinenes virkning og mulighet for å bli smittet og smitte andre. I praksis gir vaksinene:

1. Svært god beskyttelse mot alvorlig sykdomsforølp hvis man blir smittet (god immunrespons gjør at viruset bekjempes før viral load vokser seg stor). Dermed kort syksomstid og mildt forløp.

2. Sterkt redusert risiko for å bli smittet (man må utsettes for høyere viral load for at viruset skal få fotfeste)

3. Svært lav risiko for å smitte andre (lav viral load dersom man først blir smittet)

Så jeg tror ikke det blir massevis av asymptomatiske smittebærere av å tillate konserter og utenlandsreiser for de med vaksinepass. Jeg tror det går helt fint med tanke på de reduserte risikoene.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Simen1 said:

@Theo343 Fikk du svar på det med at vaksinepass gir mange asymptomatiske smittebærere i fri dressur?

Jeg prøver meg på et svar her. Vaksineprodusentene passer godt på å ikke gi overdrevne forventninger og ha ryggen fri når det gjelder påstander om vaksinenes virkning og mulighet for å bli smittet og smitte andre. I praksis gir vaksinene:

1. Svært god beskyttelse mot alvorlig sykdomsforølp hvis man blir smittet (god immunrespons gjør at viruset bekjempes før viral load vokser seg stor). Dermed kort syksomstid og mildt forløp.

2. Sterkt redusert risiko for å bli smittet (man må utsettes for høyere viral load for at viruset skal få fotfeste)

3. Svært lav risiko for å smitte andre (lav viral load dersom man først blir smittet)

Så jeg tror ikke det blir massevis av asymptomatiske smittebærere av å tillate konserter og utenlandsreiser for de med vaksinepass. Jeg tror det går helt fint med tanke på de reduserte risikoene.

Punkt 1 er feil:
https://www.cdc.gov/vaccines/covid-19/health-departments/breakthrough-cases.html

Hvis du ser på andelen som blir innlagt og dør tross smitte etter vaksinasjon så ligger det på omtrent samme nivå som om du skulle bli syk uten å være vaksinert. Så vaksinen reduserer sjansen din for å bli syk, men om du blir syk selv om du er vaksinert er altså sjansen for å bli innlagt eller dø omtrent den samme som om du ikke var vaksinert. Tallene tyder altså på at vaksinene _ikke_ gir et mindre alvorlig forløp. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (2 minutter siden):

Punkt 1 er feil:
https://www.cdc.gov/vaccines/covid-19/health-departments/breakthrough-cases.html

Hvis du ser på andelen som blir innlagt og dør tross smitte etter vaksinasjon så ligger det på omtrent samme nivå som om du skulle bli syk uten å være vaksinert. Så vaksinen reduserer sjansen din for å bli syk, men om du blir syk selv om du er vaksinert er altså sjansen for å bli innlagt eller dø omtrent den samme som om du ikke var vaksinert. Tallene tyder altså på at vaksinene _ikke_ gir et mindre alvorlig forløp. 

At du setter stor pris på worst case scenarier har de fleste av oss fått med oss nå:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Yessmann skrev (1 time siden):

Da får du passe på å holde avstand til disse ungdommene imens. Å forlange at disse skal sitte og se i veggen videre fordi DU er redd for smitte er rett og slett for drøyt.

Er overhodet ikke redd for smitte. Er bare lei av tiltak. 

Og denne gjengen forlenger tiltakene. 

Du må lese (kan være vrient) og forstå (enda verre) før du bestemmer deg for å svare på en riktig måte (sikkert umulig for deg) 

Endret av Jotun
  • Liker 2
Lenke til kommentar
28 minutes ago, Simen1 said:

@Theo343 Fikk du svar på det med at vaksinepass gir mange asymptomatiske smittebærere i fri dressur?

Jeg prøver meg på et svar her. Vaksineprodusentene passer godt på å ikke gi overdrevne forventninger og ha ryggen fri når det gjelder påstander om vaksinenes virkning og mulighet for å bli smittet og smitte andre. I praksis gir vaksinene:

1. Svært god beskyttelse mot alvorlig sykdomsforølp hvis man blir smittet (god immunrespons gjør at viruset bekjempes før viral load vokser seg stor). Dermed kort syksomstid og mildt forløp.

2. Sterkt redusert risiko for å bli smittet (man må utsettes for høyere viral load for at viruset skal få fotfeste)

3. Svært lav risiko for å smitte andre (lav viral load dersom man først blir smittet)

Så jeg tror ikke det blir massevis av asymptomatiske smittebærere av å tillate konserter og utenlandsreiser for de med vaksinepass. Jeg tror det går helt fint med tanke på de reduserte risikoene.

Superb :)

Lenke til kommentar
  • Evil-Duck låst og gjenåpnet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...