Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

2 minutes ago, Fnugle said:

Åja f**, det er så ille ja. Virker jo som SA-varianten sprer seg enda fortere enn den britiske. 

Tycker att det verkar vara tvärtom. Har varit en hel del tillfällen med SA-varianten som verkar ha stoppat upp. 

Att det blir en del stora utbrydd i små områden tycker jag inte är så rart. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fnugle skrev (12 minutter siden):

Åja f**, det er så ille ja. Virker jo som SA-varianten sprer seg enda fortere enn den britiske. 

Trolig er den ca. like smittsom, eller bare litt mer ut fra hva jeg husker. Derfor vil det ta lang tid før SA-varianten eventuelt tar over for den britiske. Den brasilianske skal være enda litt mer smittsom, og enda litt mer farlig. Den må vi virkelig passe oss for.

SA-varianten har trolig redusert følsomhet for vaksiner sammenlignet med den britiske, og Bodø kommune mener den ga mer og oftere alvorlig/sterk sykdom blant unge. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Sitat

En 60-åring som blir smittet har omtrent tre ganger så høy risiko for å dø som en smittet 50-åring. Men hvis høyt lokalt smittenivå innebærer at 50-åringen har ti ganger så høy risiko for å bli smittet, er det 50-åringen som har tre ganger så høy risiko for å dø.

Da blir det feil å prioritere 60-åringen i vaksinekøen.

Analyser fra ekspertgruppen jeg ledet viser at en betydelig skjevfordeling av vaksiner til områder med høyt smittenivå vil føre til færre dødsfall og færre sykehusinnleggelser i landet som helhet.

Det er i samsvar med tidligere analyser som Folkehelseinstituttet har gjennomført.

https://www.nrk.no/ytring/spar-liv-med-mer-skjevfordeling-1.15452381

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Sprengt analysekapasitet i Steinkjer etter coronautbrudd
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/sprengt-analysekapasitet-i-steinkjer-etter-coronautbrudd.-qPogmYKH

Sitat

Mandag ventet Steinkjer kommune å få inn flere positive coronaprøvesvar etter smitterekord på søndag.

Likevel sier kommuneoverlegen til Adressa at de ikke har mottatt noen positive prøvesvar i dag. Hun skal ha kontaktet kommunen, som opplyste om at analysekapasiteten ved Helse Nord-Trøndelag er sprengt.

– Om det ligger en masse prøver som vi ikke har fått svar på ennå, så kan det være årsaken til at vi ikke har fått flere positive prøvesvar i dag, sier kommuneoverlege Sunniva Rognerud til Adressa.

Kjetil Landsem, avdelingsleder i avdeling for laboratoriemedisin i Helse Nord-Trøndelag, bekrefter at analysekapasiteten ved sykehuset i Levanger er sprengt.

– Vi har mulighet til å analysere rundt 1250 coronatester per uke. Fredag, lørdag og søndag analyserte vi rundt 1000 tester per dag, og da går det fort utover den lille bufferen vi har hatt på lager, sier Landsem til avisen.

Bare siden torsdag har 2000 personer i kommunen havnet i karantene, og 35 personer har fått påvist smitte.

Helse Nord-Trøndelags analysekapasitet er sprengt nå, og bare har kapasitet til å analysere 1250 tester per uke selv om de altså dekker 140.000 mennesker. Da får vi inderlig håpe det ikke blir flere utbrudd i helseregionen. Dette er ganske sårbart og viser hvor raskt det kan utvikle seg til å bli en situasjon som er vanskelig å håndtere.

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Snikpellik said:

Trolig er den ca. like smittsom, eller bare litt mer ut fra hva jeg husker. Derfor vil det ta lang tid før SA-varianten eventuelt tar over for den britiske. Den brasilianske skal være enda litt mer smittsom, og enda litt mer farlig. Den må vi virkelig passe oss for.

SA-varianten har trolig redusert følsomhet for vaksiner sammenlignet med den britiske, og Bodø kommune mener den ga mer og oftere alvorlig/sterk sykdom blant unge. 

Ja nå skal jeg passe meg ekstra mye :lol: Falige greier..

Håper vaksinene helvis el. delvis fungerer når en får stikket i armen. Håper regjeringen følger opp og får etterbestillet nødvendige booster-vaksiner utover sommer/høsten alt ettersom når det blir nødvendig.

Endret av G
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Pc Lynet said:

:D tar meg friheten til å rette litt på hans uttalelse: "– Det er ikkje mindre farleg å gå skulen i morgo, enn det har vore før, seier en "korrigert-Lyngedal" til NRK.

Føler at uttalelsen hans er basert på å sutte på fingeren og stikke hånda høyt i været og kjenne litt på følelser om hvordan været kommer til å bli.

Kjipt for den skolen og lærerens nærmeste da. Men, hva var alder og hvor frisk var læreren i fra før om en tør spør?

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (4 minutter siden):

:D tar meg friheten til å rette litt på hans uttalelse: "– Det er ikkje mindre farleg å gå skulen i morgo, enn det har vore før, seier en "korrigert-Lyngedal" til NRK.

Kjipt for den skolen og lærerens nærmeste da. Men, hva var alder og hvor frisk var læreren i fra før om en tør spør?

Uansett en skam at ikke lærere er prioritert før øvrig befolkning. Kan knapt tenke meg en mer smittetutsatt jobb utenfor helsevesenet. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Sitat

Konspirasjonens triste endestasjon

To dødsfall og mulig villsmitte på Hadeland viser at konspirasjon og vaksinemotstand også kan være farlig eller dødelig. Det nekter miljøet å ta inn over seg. I stedet finner det opp nye konspirasjoner.

https://www.dagbladet.no/meninger/konspirasjonens-triste-endestasjon/73633895

Jeg synes det er uklokt at vi har en egen konspirasjontråd her inne der folk får lov til å spre vranglæren sin. 

Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (3 minutter siden):

https://www.dagbladet.no/meninger/konspirasjonens-triste-endestasjon/73633895

Jeg synes det er uklokt at vi har en egen konspirasjontråd her inne der folk får lov til å spre vranglæren sin. 

Uenig, for de møter motstand i form av motargumenter. Bedre at vi får debattere med dem på vanlige debattarenaer enn at de kun er i ekkokammere hvor de kun møter likesinnede.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 minutt siden):

Uenig, for de møter motstand i form av motargumenter. Bedre at vi får debattere med dem på vanlige debattarenaer enn at de kun er i ekkokammere hvor de kun møter likesinnede.

Vi er på over 100 sider og de faste har vel ikke akkurat endret mening såvidt jeg kan se. 

Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (Akkurat nå):

Vi er på over 100 sider og de faste har vel ikke akkurat endret mening såvidt jeg kan se. 

Ja, de er fanatiske det skal gudene vite. Men poenget er ikke å overbevise dem, men la de som er på gjerdet og er i fare for å la seg hjernevaske lese motargumentene fordi disse konspirasjonsteoretikernes argumentasjon er ekstremt enkel å plukke fra hverandre, oppsiktsvekkende enkel faktisk.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (1 time siden):

Da blir det vel fort lettelser på nasjonale tiltak. Er stygt redd man gjør samme feil som før og åpner for tidlig..

Jeg er ikke helt overbevist om gjenåpning er lurt før vi har sett flere dager med nedgang.

I dag ble det snakket om på jobben at vi ønsket en fysisk samling før sommeren om mulig. Da skal vi altså samles fra forskjellige deler av landet og vi blir isåfall rundt 20 stykker. Tviler på at det er en god idé. 

Med en gang det er litt nedgang så skal det pushes på jobb fysiske møter og gå tilbake til kontor.

Tja, det er vel same procedure as last year kanskje. Prøv alt som ikke virket i fjor og forvent et annet resultat? En ting er at de regner med at nå går det bedre grunnet vaksineringen, men har de tatt høyde for at mutasjonene kan spolere hele opplegget? Uansett så tror jeg kanskje at de, som jeg spekulerer er i ferd med å berede grunnen for en håndterings-strategi og fase ut hele bremsestrategien, altså åpne samfunnet for fullt og forberede befolkningen på at dette viruset må man bare leve med slik våre foredre levde med tuberkolosen. Eventuelt har egentlig regjeringen ikke lenger noen plan og har innsett at de uansett sitter på oppsigelse og ikke har noen  nubbesjangs til å bli gjenvalgt så de fortsetter denne hengemyr-politikken sin til noen andre kan ta over og ta seg av problemene. Kynismen har nok satt inn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Morromann skrev (11 minutter siden):

Tja, det er vel same procedure as last year kanskje. Prøv alt som ikke virket i fjor og forvent et annet resultat? En ting er at de regner med at nå går det bedre grunnet vaksineringen, men har de tatt høyde for at mutasjonene kan spolere hele opplegget? Uansett så tror jeg kanskje at de, som jeg spekulerer er i ferd med å berede grunnen for en håndterings-strategi og fase ut hele bremsestrategien, altså åpne samfunnet for fullt og forberede befolkningen på at dette viruset må man bare leve med slik våre foredre levde med tuberkolosen. Eventuelt har egentlig regjeringen ikke lenger noen plan og har innsett at de uansett sitter på oppsigelse og ikke har noen  nubbesjangs til å bli gjenvalgt så de fortsetter denne hengemyr-politikken sin til noen andre kan ta over og ta seg av problemene. Kynismen har nok satt inn.

Synest det er litt rart å tenke på at pandemien har vart så lenge at vi til høsten kanskje vil se en helt annen strategi fra en annen regjering. Jeg tenkte iallfall aldri på i fjor at strategien kunne være politisk spill, men så nærme valget så kan man jo begynne å betvile motivene. 

Jeg har forøvrig selv vært så konsentrert rundt pandemien at jeg ikke egentlig har tenkt eller føler det er valg i år. Det er jammen rart det der, føler meg ikke mentalt foreberedt til å avgi min stemme i September. Man begynner jo å gjøre seg tanker som jeg ikke har tenkt på før, hva slags parti er det som ønsker en sykehusmodell som vil gjøre noe med kapasiteten vår og beredskapsnivået? Samtidig som vi møter utfordringer som arbeidsløshet, støtteordninger med mer...

Valgkampen har man av naturlige årsaker ikke sett så mye til enda. Det blir et annerledes valgår også.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (4 minutter siden):

Synest det er litt rart å tenke på at pandemien har vart så lenge at vi til høsten kanskje vil se en helt annen strategi fra en annen regjering. Jeg tenkte iallfall aldri på i fjor at strategien kunne være politisk spill, men så nærme valget så kan man jo begynne å betvile motivene. 

Jeg har forøvrig selv vært så konsentrert rundt pandemien at jeg ikke egentlig har tenkt eller føler det er valg i år. Det er jammen rart det der, føler meg ikke mentalt foreberedt til å avgi min stemme i September. Man begynner jo å gjøre seg tanker som jeg ikke har tenkt på før, hva slags parti er det som ønsker en sykehusmodell som vil gjøre noe med kapasiteten vår og beredskapsnivået? Samtidig som vi møter utfordringer som arbeidsløshet, støtteordninger med mer...

Valgkampen har man av naturlige årsaker ikke sett så mye til enda. Det blir et annerledes valgår også.

Med mindre vaksinasjonen er en suksess og man klarer å oppnå full immunitet i befolkningen også med mutasjoner og trygt kan gjenåpne til sommeren, er vel sjansen for at Erna og hennes gjeng blir gjenvalgt tilnærmet null. Tror kanskje at sjansene for gjenvalg er små selv om pandemien skulle være over til september. Konkurser og manglende støtte til småbedrifter, samt en treg og kaotisk strategi som forlenget elendigheten vil ikke være glemt så raskt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
G skrev (1 time siden):

Men skjer ikke Covid-testingen av helsepersonell andre steder enn på arbeidsplassen? Eller var det en Covid-test de skulle møtes for, framfor Covid-informasjon som jeg tydeligvis har lest det til?

Testing. Så må da folk vente 90 minutt to svaret blir sendt på sms. I samme rom. Med god avstand. Men allikevel samling av over 30 personer. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
25 minutes ago, Morromann said:

Med mindre vaksinasjonen er en suksess og man klarer å oppnå full immunitet i befolkningen også med mutasjoner og trygt kan gjenåpne til sommeren, er vel sjansen for at Erna og hennes gjeng blir gjenvalgt tilnærmet null. Tror kanskje at sjansene for gjenvalg er små selv om pandemien skulle være over til september. Konkurser og manglende støtte til småbedrifter, samt en treg og kaotisk strategi som forlenget elendigheten vil ikke være glemt så raskt.

Folk får vel nok av det med den sittende Stortingssammensetningen bare det blir litt krøll i passfornyelseskøene? :xmas:

Endret av G
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (På 7.4.2021 den 19.37):

Oppdatering i dag 7.april: 

Nå er det 12 dødsfall registrert i aldersgruppen 40-49, altså 2 nye dødsfall i denne gruppen.

Det er også registrert 3 dødsfall i aldersgruppen 50-59 siden sist jeg sjekket. 

+ de øvrige aldersgruppene. Ingen nye i aldersgruppen 0-39.

Ska vi se, får oppdatere denne i dag igjen.

Det har skjedd noe rart i oversikten over dødsfall: 

I alderen 40-49 er det nå ikke lenger 12 dødsfall, men 9 dødsfall! Det ser ut som 3 av dødsfallene var feilregistrert. Derimot har dødsfall i alderen 0-39 økt med 2 dødsfall. Før stod det 1 mann og 2 kvinner og nå nå står det 3 menn og 2 kvinner. Det spørs om to av de feilregistrerte i aldersgruppen 40-49 egentlig hørte under aldersgruppen 0-39..... Får følge med mer i dagene fremover, kan jo være at dødsfallene i aldersgruppen 0-30 er ført feil...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

1674234712_Skjermbilde2021-04-12kl_21_08_25.png.0b7a021f334e10db8f8c7d89f4da3599.png

 

Foreløpige smittetall fra forrige uke tyder på at det ikke var en nedgang de første dagene av uken kontra uken før, faktisk var det høyere uketall på tirsdag, onsdag og torsdag. Disse tallene er basert på prøvedato, altså følger ikke VG sine tall. Spent på de endelige tallene fra helgen og starten av denne uken. Tallene er jo likevel lavere enn de to ukene i mars med 1000 tilfeller flere dager. Likevel, vil tro helgens tall tyder på at det er en nedgang denne helgen kontra de andre helgene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • Evil-Duck låst og gjenåpnet denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...