Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Evil-Duck skrev (4 minutter siden):

Hva gjør at Norge ikke skal få til noe Danmark fikk til? Er det muligens fordi FHI modellerer med at vi ikke kommer til å stenge skolene koste hva det koste vil? 

Vet ikke helt, har ikke lest rapportene utover konklusjoner og sånt. Det Danmark gjorde var jo å stenge ned hele landet og alle skoler i en periode på 4 uker, og kjørt strenge nasjonale tiltak utover det. Nasjonale tiltak og skolestenging er kanskje den eneste veien ut av uføret siden mutasjonene er så spredd i hele landet, men Norge er igjen et ganske annerledes land enn Danmark.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (1 minutt siden):

Vet ikke helt, har ikke lest rapportene utover konklusjoner og sånt. Det Danmark gjorde var jo å stenge ned hele landet og alle skoler i en periode på 4 uker, og kjørt strenge nasjonale tiltak utover det. Nasjonale tiltak og skolestenging er kanskje den eneste veien ut av uføret siden mutasjonene er så spredd i hele landet, men Norge er igjen et ganske annerledes land enn Danmark.

Østlandet er iallefall likt Danmark. Mange folk og byer tett i tett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (4 minutter siden):

Vet ikke helt, har ikke lest rapportene utover konklusjoner og sånt. Det Danmark gjorde var jo å stenge ned hele landet og alle skoler i en periode på 4 uker, og kjørt strenge nasjonale tiltak utover det. Nasjonale tiltak og skolestenging er kanskje den eneste veien ut av uføret siden mutasjonene er så spredd i hele landet, men Norge er igjen et ganske annerledes land enn Danmark.

Nei, våre forutsetninger burde egentlig vært betydelig bedre enn Danmark. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Nå anbefales elever å bruke munnbind på skolen
https://www.tv2.no/nyheter/13908118/

Endelig blir det bruk av munnbind i videregående skoler. Dette er noe jeg har etterlyst en stund, for en måneds tid siden gikk elevorganisasjonen ut og ba selv om innføring av dette. Det blir gratis for alle elevene og lærerne.

Kjenner jeg ungdommen rett så er det ingen som vil være først ute. Alle avventer og ser hva de andre gjør sånn at de ikke skiller seg ut. Derfor mener jeg det hadde vært riktig å påby munnbind noen dager/en uke og deretter gjøre det anbefalt. Gjerne med start etter påske sånn at de ikke kan skylde på å ikke fått tid nok til å kjøpe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

 

Nå begynner det å rakne for regjeringen

Jeg vil vite at regjeringen har en plan for å avslutte dette. Jeg vil vite at det kommer vaksiner. Jeg vil vite når nok folk er vaksinert til at vi kan åpne opp, og jeg vil vite hva som åpnes opp først. Vi trenger håp og fornuft nå, skriver Ola Borten Moe, nestleder i Senterpartiet.

 

https://www.tronderdebatt.no/na-begynner-det-a-rakne-for-regjeringen/o/5-122-19967

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Munnbind påbudt ved henting i barnehage:Foreldre i Bergen må framover bruke munnbind ved henting og levering i barnehagen. Det melder Bergens Tidende. Påbudet vil også gjelde ved SFO.

- Det er begrunnet i nasjonale anbefalinger om at man skal bruke munnbind når man ikke kan holde to meter avstand, opplyser kommunaldirektør for barnehage og skole, Marius Arnason Bøe, til avisa.

 

Ansatte er unntatt fra påbudet.

Håper Bergen har sterkere lut en dette.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

Vil utvide kapasiteten

Ullensaker kommune, kommunen der Oslo Lufthavn Gardermoen er plassert, jobber nå med å få utvidet kapasiteten på karantenehotell.

 

– Per i dag har vi en kapasitet på om lag 1600 rom. Vi er dialog med flere hoteller nå, og har håp om at vi ganske snart kan få utvidet kapasiteten til om lag 2400 rom, sier Gunhild Grimstad-Kirkeby, kommunaldirektør for Helsevern og sosial omsorg i Ullensaker kommune.

https://www.nrk.no/norge/frykter-at-flere-tusen-vil-fly-ut-av-norge-i-paskeferien-1.15431890

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ruter og kollektivtransport fritatt fra 2 meteren.

Sitat

RUTER GJØR INGEN ENDRINGER I KOLLEKTIVTRAFIKKEN

Ruter har i dag hatt møter med helsemyndighetene for å klargjøre rådene rundt avstand etter at regjeringen tirsdag anbefalte at enmeteren økes til to meter.

 

– Per nå gjøres det ingen endringer for kollektivtrafikken. Ruter forholder oss til veileder for kollektivtrafikk, som omtaler én meters avstand, bruk av sitteplasser og munnbindbruk når avstand ikke kan overholdes. Generelt, for alle linjer, oppfordrer vi til ikke å reise kollektivt med mindre man må, holde avstand, benytte setekapasitet, bruke munnbind og ikke reis hvis du er syk, skriver Ruters pressevakt i en e-post til VG..

 

Mer om disse anbefalingene finner du her.

 

 – Anbefalingen er per nå to meter generelt i samfunnet, men det vil være visse situasjoner hvor det ikke er praktisk gjennomførbart (frisør, tannlege, lege, osv). Vi følger det som er omtalt i smitteveilederen i kollektivtransport og gjør ingen endringer per nå., skriver pressevakten.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (3 timer siden):

Eller blir sommerferier også ofte brukt til å fikse noe på hus og den slags.

Har løst på stort hus, men akkurat det du nevner er grunnen til at jeg gikk for rekkehusleilighet i borettslag. 

Simen1 skrev (3 timer siden):

@Evil-Duck og @fredrik2Foreldre med unge nok barn blir "tvunget" til å ta ut feriedager de dagene eller støtte seg på besteforeldrene til barna, men straks de blir gamle nok så blir det hjemme-alene-dager. Jeg skjønner ikke poenget med disse "feriene". Det virker mest som en pest og plage for at skoleansatte skal kunne ta seg mer fri enn alle andre.

Enig med høst og vinter ferie. Bare tull.

Jeg tar ut feriedager jul og påske for å få langfri "billig". Alltid gjort det. 

Ikke så lett å få besteforeldre til å passe barna nå mens det er Corona. Mange blir foreldre sent i livet og da er besteforeldre gamle og ferdig med småbarn. Mine barns besteforeldre er i midten av 60 og over 70, alle i risikogruppen. Vi møtes ute i parken for å være forsiktig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sitat
Kl. 10.28

av NTB

Solberg: – Åpen for å kjøpe inn russisk vaksine

Statsminister Erna Solberg (H) sier Norge er åpne for å kjøpe Sputnik-vaksinen under visse omstendigheter, men at den ikke vil være tilgjengelig på kort sikt.

– Vi er åpne for å kjøpe inn den russiske vaksinen hvis den er tilgjengelig, hvis vi har tillit til den, og vi kan gjøre et felles innkjøp med EU. Men jeg vil altså ikke kjøpe vaksiner som ikke er godkjent, sa statsministeren under onsdagens muntlige spørretime i Stortinget.

Hun minnet også om at Sputnik-vaksinen ikke vil være en løsning på Norges umiddelbare problemer med forsyning av vaksiner mot koronaviruset.

– Russerne har antydet at det vil være tilgjengelige Sputnik-vaksiner til andre land i slutten av andre kvartal. Det er et tidspunkt hvor vi vil ha stor tilførsel av andre vaksiner hvis alt går etter planen, sa Solberg.

Hun sa også at Norge har vaksinert en større andel av sin befolkning enn Russland.

Russland ligg langt etter Europa når det gjeld å vaksinere eiga befolkning.

Lenke til kommentar
Sitat

Den ene dagen slipper du inn – neste dag kan du bli bortvist

Svinesund (NRK): Mange reisende som oppgir at de har unntak fra innreisenekt, testing og karantene, har ikke det. Det er fortsatt flere hull på grensen.

https://www.nrk.no/norge/den-ene-dagen-slipper-du-inn-_-neste-dag-kan-du-bli-bortvist-1.15428428

Sitat

Under 60 prosent av de kontrollsenteret har ringt til nå, har tatt telefonen. I forrige uke svarte under 50 prosent.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ei positiv koronanyheit: Det skulle eigentleg snart ha vore 2500 smitta per dag no om ikkje R-talet hadde gått ned.

Sitat

Kl. 08.31

av NTB

Stoltenberg om smittetallene: – Jeg tror det er et godt tegn

Til tross for høye smittetall har Norge unngått den eksplosjonen i smitte som helsemyndighetene fryktet. – Jeg tror det er et godt tegn, sier FHI-direktøren.

– Det ser ut til at den bratte økningen har blitt mindre bratt, og at det forhåpentlig er et tegn på at det nå vil komme en utflating hvis vi nå fortsetter å ha så strenge tiltak. Ja, det kan være et godt tegn. Jeg tror det er et godt tegn, sier FHI-direktør Camilla Stoltenberg til  NRK.

Det siste døgnet er det registrert 1.085 smittede nasjonalt, 11 færre enn i går og 65 færre enn i forrige uke. 

Dermed har beregninger om at smittetallene kunne nå 2.500 denne uken hvis man ikke fikk ned R-tallet, ikke slått til. 

Det kan være et tegn på utflating, men likevel mener Stoltenberg det er nødvendig med de strenge nasjonale tiltakene som regjeringen presenterte tirsdag, blant annet på grunn av påskeferien. Særlig i Oslo er smitten fortsatt høy, med 429 nye koronasmittede siste døgn.

Stoltenberg håper fortsatt at de kan begynne å lette på tiltakene i mai, men da trengs det flere positive nyheter. 

– Vi trenger å se at antall nye smittede går ned, og at det går ned i områdene som er hardest rammet, i Oslo og Viken særlig. Og vi trenger å se at vi greier å opprettholde testaktiviteten, og helst trenger vi å se at det snur når det gjelder antallet som blir alvorlig syke, altså som er innlagt og trenger intensivbehandling.

 

Endret av torbjornen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (38 minutter siden):

Ruter og kollektivtransport fritatt fra 2 meteren.

 

Dette har noe med  å at ting vil bli praktisk vanskelig til tider. Man kan på tbanen i Oslo i de aller fleste tilfeller opprettholde 1 meter i rush nå uten store problemer. To meter blir litt verre tidvis i rush. Nå sammenligner jeg med normal rushtid og det er god plass i forhold til hva det vanligvis er anno 2019. Så de som tar tbanen i rushtid nå er de som i stor grad ikke kan ha hjemmekontor (sånn som meg på sykehjemmet). Mange i Oslo (meg selv inkludert) har ikke bil. 99% bruker uansett munnbind ombord. 

På flyene så fyller de opp med 6 i bredden uansett. Men så er flyene noe litt annet mtp trykkabinsystemet effektivt dreper mikrober. Smitterisiko ombord på fly er ganske liten. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar

Sykepleier på karantenehotell på Gardermoen: – Stor fare for at folk kan smitte hverandre her
De ble sendt rett på karantenehotell på Gardermoen etter «unødvendige» reiser til utlandet. Nå reagerer de på smittevernforholdene både på flyplassen og hotellet.

Sitat

– Det har vært en horribel opplevelse. Først tre timers venting på flyplassen med kø tett i tett. Vektere og politi kommanderte oss hele tiden hit og dit i en svært lite vennlig tone. Deretter ble vi stuet inn i buss. Da vi ankom hotellet var det ny køståing og kaos med folk tett inntil hverandre, sier Anna Olufsen (41).

Sitat

Har ikke tenkt å stikke av

– Forholdene er utfordrende, særlig fordi vi er henvist til å bruke en ganske trang sidedør og ikke hovedinngangen når vi skal inn og ut, sier Tone S. Olsen (37).

Hun kom tilbake til Gardermoen etter en reise til Tanzania sammen med en venninne søndag, også det en «unødvendig reise» etter dagens regelverk.

Sitat

– Jeg har hele tiden vært innstilt på at jeg skulle ta karantenehotell når jeg kom tilbake, og jeg har overhodet ikke tenkt å stikke av. Men antagelig hadde det vært langt tryggere for en aleneboer som meg å bare dra rett hjem enn å være her, sier Olsen.

Hun lurer også på om det er lov at vaktene på hotellet fører logg for når gjestene går inn og ut av hotellet. – De truer også med å sende politiet på oss dersom vi blir lenger borte enn to timer. Jeg forstår ikke hvilken hjemmel de har til å fremtre slik. Jeg har etterlyst dette fra de ansvarlige i kommunen uten å få svar, sier hun.

 

Sitat

Politiet: – Ikke hyggelig å høre

Samtidig ber politiet om forståelse. Vanger forklarer at politiet på grensen skal håndheve et omfattende og komplisert regelverk som stadig endres. Ofte kommer endringer med noen timers forvarsel.

– Vi ønsker likevel å minne om at den enkelte har også et ansvar for å unngå unødvendig reising, og ikke minst bidra til at avstand opprettholdes i kø på for eksempel flyplassen, sier Vangen.

Sitat

Nå har Politidirektoratet satt i gang en gjennomgang av samtlige grensekontroller.

– Det er samtidig viktig å påpeke vi faktisk står midt i en krisesituasjon som gjør hverdagen uforutsigbar og vanskelig – også for ansatte i politiet, sier Vangen.

https://www.aftenposten.no/norge/i/0KWBqJ/sykepleier-paa-karantenehotell-paa-gardermoen-stor-fare-for-at-folk-k?fbclid=IwAR211AEgTT50LCR-5N3aDgyrwTJuKkE1dxj5udKR6ZFqwgiZIL3nSnXonII

Endret av Subara
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (11 minutter siden):

Skikkelig langt bak også, faktisk bak snittet i verden. De selger store mengder Sputnik V til utlandet.

2E74BB46-9BE4-4A55-9F4F-63F3027E9F3C.thumb.jpeg.8786a0ea357f3862677a1724a735716d.jpeg

Gjer russarane dette for å vere sjenerøse?

Elles blir figuren over annleis om ein inkluderer land som Israel, Saudi-Arabia, USA og Storbritannia. Det var ein diskusjon rundt dette for nokre dagar sidan i denne tråden, men mi meining er at også desse (samt fattige land) må takast med for å gje eit komplett bilete. (Eg ser forresten at du har med verda).

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
Subara skrev (4 minutter siden):

Sykepleier på karantenehotell på Gardermoen: – Stor fare for at folk kan smitte hverandre her
De ble sendt rett på karantenehotell på Gardermoen etter «unødvendige» reiser til utlandet. Nå reagerer de på smittevernforholdene både på flyplassen og hotellet.

 

https://www.aftenposten.no/norge/i/0KWBqJ/sykepleier-paa-karantenehotell-paa-gardermoen-stor-fare-for-at-folk-k?fbclid=IwAR211AEgTT50LCR-5N3aDgyrwTJuKkE1dxj5udKR6ZFqwgiZIL3nSnXonII

Det er heilt utruleg at regjeringa etter snart 15 månader med pandemi er ute av stand til å planleggje lenger enn eitt steg fram om gongen, og då helst i siste liten.

Endret av torbjornen
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
  • Evil-Duck låst og gjenåpnet denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...