Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

fredrik2 skrev (Akkurat nå):

Nu kom överdrivelsene igen.

Pisspreik. Fra mars 2020 til september 2021 har covid-19 i stor grad lagt premissene for hvilke friheter vi tillates. I perioder med mye smitte har normaltilværelsen vært redusert til en fraksjon av hva den vanligvis er. Og selv i perioder med mindre/moderat smitte har det vært mange hindringer lagt i veien for å kunne leve som normalt.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
9 minutes ago, William_S said:

Dette her er ikke spesielt lystig lesing for å si det forsiktig. Jeg må si jeg føler meg lurt om det blir nye nasjonale tiltak. Vaksinene var veien ut av det ble det sagt. 

https://www.nrk.no/nyheter/aktuelt-med-nasjonale-tiltak-igjen--1.15706673

Det viktiga är väl vad man faktiskt gör baserat på hur situation ser ut. 

Förhoppningsvis slipper vi fler eller framför allt hårda tilltak men skulle vi ikke göra noe hvis det kommer en ny mutation som faktiskt gör att helsevesenet får stora problem? För att Erna och Høije sa att nu er pandemin över?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
1 minute ago, OlavEH said:

Pisspreik. Fra mars 2020 til september 2021 har covid-19 i stor grad lagt premissene for hvilke friheter vi tillates. I perioder med mye smitte har normaltilværelsen vært redusert til en fraksjon av hva den vanligvis er. Og selv i perioder med mindre/moderat smitte har det vært mange hindringer lagt i veien for å kunne leve som normalt.

Jaja, och det medfør att "Covid-19 bør ikke lenger legge alle de viktigste premissene for hvilke friheter vi skal tillates i samfunnet. Nullrisikosamfunnet bør ikke få trumfe alle andre hensyn i samfunnet." 

Det dör faktiskt folk av korona nu utan att man gör speciellt mycket. Hur kan man göra det i ett nullrisikosamfunn?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (2 minutter siden):

Det viktiga är väl vad man faktiskt gör baserat på hur situation ser ut. 

Förhoppningsvis slipper vi fler eller framför allt hårda tilltak men skulle vi ikke göra noe hvis det kommer en ny mutation som faktiskt gör att helsevesenet får stora problem? För att Erna och Høije sa att nu er pandemin över?

Nå ser det ikke ut som det kommer noen nye mutasjoner som gjør at helsevesenet får noe problem. Det er faktisk en god nyhet, at det ikke har vært pratet om noen nye mutasjoner siden Delta kom. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (5 minutter siden):

Jaja, och det medfør att "Covid-19 bør ikke lenger legge alle de viktigste premissene for hvilke friheter vi skal tillates i samfunnet. Nullrisikosamfunnet bør ikke få trumfe alle andre hensyn i samfunnet." 

Det dör faktiskt folk av korona nu utan att man gör speciellt mycket. Hur kan man göra det i ett nullrisikosamfunn?

Covid-19 har lagt i veldig stor grad lagt premissene for hva du fikk lov til å gjøre i perioden mars 2020 til september 2021. Og spesielt i periodene mars-juni 2020 og oktober 2020-juni 2021. Da var det ikke mye igjen av en tilnærmet normal tilværelse. Det bør det være slutt på nå. Covid-19 vil ikke bare forsvinne i løse luften. Til slutt må vi bare tåle risikoen. Og med fullvaksinasjon av en stor del av befolkningen kan vi like godt ta denne risikoen nå. I stedet for å seigpine oss gjennom enda en senhøst og vinter med tiltak og restriksjoner og hindringer i veien for å kunne leve som normalt. 

 

Endret av OlavEH
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det kan bli nasjonale tiltak om det er nødvendig. Foreløpig er det ikke det aktuelt da sykehustallene foreløpig holder seg stabilt. Om vi rekker å komme viruset i forkjøpet ved å få gitt en del tredje dose er det strengt tatt ikke sikkert det noen gang blir aktuelt, særlig om kommunene setter inn enkle tiltak mot lokalt store utbrudd, men det kommer jo helt an på hvordan det utvikler seg nå - smitten vokser fort nå så det er vanskelig å si hvordan sykehustallene er om 2-3 uker. 

Om noen føler seg lurt så tror jeg de har skapt en egen forestilling om at tiltak aldri blir nødvendig igjen. Kan ikke huske at noen sentrale personer har ytret det direkte. Det må isåfall være Preben Aavitsland eller noe. Nakstad har iallfall messet lenge om at vi må være på vakt og at pandemien ikke er over. Det har lenge før gjenåpning i Norge vært flere artikler om at Pfizer mister effekten etter en stund og at er mindre effektiv mot Delta. Data fra Israel viste oss at innleggelsene økte der, men at det også har hatt effekt av å gi tredje dose til befolkningen. Vi har fått mange advarsler fra mange andre land med høy vaksinedekning. Norge er ikke unikt selv om vi har god vaksinedekning.

Tror ikke man skal se så bekmørkt på det, den type tiltak vi hadde i mars 2020 ser vi neppe igjen med Covid-19. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
5 minutes ago, William_S said:

Nå ser det ikke ut som det kommer noen nye mutasjoner som gjør at helsevesenet får noe problem. Det er faktisk en god nyhet, at det ikke har vært pratet om noen nye mutasjoner siden Delta kom. 

Men vad hvis denna mutationen också medför problem?

Tycker dere argumenterar som en som i februari är trött på att måka snö och har bestämt er för att ikke måke mer snö oberoende av om det kommer mer snö eller ikke. 

Jag ser absolut inget poäng med att bestämma nu att vi aldrig ska ha fler tilltak oberoende av vad som sker. 

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (15 minutter siden):

Det kan bli nasjonale tiltak om det er nødvendig. Foreløpig er det ikke det aktuelt da sykehustallene foreløpig holder seg stabilt. Om vi rekker å komme viruset i forkjøpet ved å få gitt en del tredje dose er det strengt tatt ikke sikkert det noen gang blir aktuelt, særlig om kommunene setter inn enkle tiltak mot lokalt store utbrudd, men det kommer jo helt an på hvordan det utvikler seg nå - smitten vokser fort nå så det er vanskelig å si hvordan sykehustallene er om 2-3 uker. 

Om noen føler seg lurt så tror jeg de har skapt en egen forestilling om at tiltak aldri blir nødvendig igjen. Kan ikke huske at noen sentrale personer har ytret det direkte. Det må isåfall være Preben Aavitsland eller noe. Nakstad har iallfall messet lenge om at vi må være på vakt og at pandemien ikke er over. Det har lenge før gjenåpning i Norge vært flere artikler om at Pfizer mister effekten etter en stund og at er mindre effektiv mot Delta. Data fra Israel viste oss at innleggelsene økte der, men at det også har hatt effekt av å gi tredje dose til befolkningen. Vi har fått mange advarsler fra mange andre land med høy vaksinedekning. Norge er ikke unikt selv om vi har god vaksinedekning.

Tror ikke man skal se så bekmørkt på det, den type tiltak vi hadde i mars 2020 ser vi neppe igjen med Covid-19. 

Hva slags tiltak tror du man kan se igjen? Skal man nok en gang innføre feks nasjonal skjenkestopp evt sterke begrensinger i restaurant og utelivsbransjen på nytt? 

Lenke til kommentar

Syns det er rart at smitten brer seg meir blant barn under 12 år og at di sågar kan dø av corona-viruset utan å ha underliggande sjukdom. Er den ein ny mutasjon som virker inn her eller er det ein værre variant av deltaviruset som angriper stadig fleire yngre? Fhi er såpass nedsnødde når det kommer til barn og corona-viruset at di nærmast har satt seg sjølv i utvisningsboksen. Ikkje rart Nakstad er bekymra på både ut- og inn-pust.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Maabren skrev (2 minutter siden):

Syns det er rart at smitten brer seg meir blant barn under 12 år og at di sågar kan dø av corona-viruset utan å ha underliggande sjukdom. Er den ein ny mutasjon som virker inn her eller er det ein værre variant av deltaviruset som angriper stadig fleire yngre? Fhi er såpass nedsnødde når det kommer til barn og corona-viruset at di nærmast har satt seg sjølv i utvisningsboksen. Ikkje rart Nakstad er bekymra på både ut- og inn-pust.

Barn kan dø av corona, men det er ekstremt sjeldent. FHI har klar dokumentasjon på at veldig få barn trenger innleggelse pga corona og de få som har fått MIS-C har alle blitt utskrevet. Vet ikke hvorfor du mener at FHI er nedsnødde, men akkurat hva gjelder sykehusinnleggelser og død av covid 19 har FHI full kontroll på disse tallene i motsetning til smittetallene. 

Endret av William_S
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Maabren skrev (1 minutt siden):

Syns det er rart at smitten brer seg meir blant barn under 12 år og at di sågar kan dø av corona-viruset utan å ha underliggande sjukdom. Er den ein ny mutasjon som virker inn her eller er det ein værre variant av deltaviruset som angriper stadig fleire yngre? Fhi er såpass nedsnødde når det kommer til barn og corona-viruset at di nærmast har satt seg sjølv i utvisningsboksen. Ikkje rart Nakstad er bekymra på både ut- og inn-pust.

https://www.fhi.no/nyheter/2021/fa-barn-og-unge-innlagt-pa-grunn-av-covid-19/

  • Liker 2
Lenke til kommentar
William_S skrev (7 minutter siden):

Hva slags tiltak tror du man kan se igjen? Skal man nok en gang innføre feks nasjonal skjenkestopp evt sterke begrensinger i restaurant og utelivsbransjen på nytt? 

Bruk av munnbind ved lokalt smitteutbrudd (dette har vel Nakstad nevnt). Anbefaling om avstand (1-meter). Gjeninnføring av TISK-strategien til man har fått kontroll. Kanskje be folk redusere antall sosiale kontakter en periode uten at det blir et påbud.

Men jeg tror ikke det blir noe nasjonalt skjenkestopp nei, da må det være rimelig ille før det skjer. Men klart får man plutselig 300-400 innlagte med covid samtidig med influensa og RS-viruset på toppen, så skal jeg ikke utelukke nasjonalt skjenkestopp til man har fått kontroll på smitten, men det skal jo litt til.

Tyskland har feks. allerede bestemt at det blir påbud med munnbind i butikker og offentlig transport etc. pga den økte smitten, frem til mars neste år. Men det er ikke satt inn andre tiltak.

Endret av Fnugle
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (6 minutter siden):

Bruk av munnbind ved lokalt smitteutbrudd (dette har vel Nakstad nevnt). Anbefaling om avstand (1-meter). Gjeninnføring av TISK-strategien til man har fått kontroll. Kanskje be folk redusere antall sosiale kontakter en periode uten at det blir et påbud.

Men jeg tror ikke det blir noe nasjonalt skjenkestopp nei, da må det være rimelig ille før det skjer. Men klart får man plutselig 300-400 innlagte med covid samtidig med influensa og RS-viruset på toppen, så skal jeg ikke utelukke nasjonalt skjenkestopp til man har fått kontroll på smitten, men det skal jo litt til.

Tyskland har feks. allerede bestemt at det blir påbud med munnbind i butikker og offentlig transport etc. pga den økte smitten, frem til mars neste år. Men det er ikke satt inn andre tiltak.

Det er rett og slett ikke håp for resten av Europa som ser ut til å tviholde på munnbindene sine til evig tid. Det er fortsatt ganske mange begrensinger som gjelder i Tyskland som varierer mellom delstat til delstat. 

https://tourismus-wegweiser.de/ 

I Slovakia har de noe som heter covidautomat som legger automatiske begrensinger i områder etter smittetrykk. Latvia går inn i en ny lockdown. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar

Jeg tror egentlig de neste ukene er de mest kritiske. Nå vet jeg ikke hvordan det står til med 3.doser i resten av landet, men her skal de begynne å gi oppfriskningsdose til de over 65 år i løpet av november, de begynner første uken og blir ferdig før desember. Innen november forventer jeg egentlig at man har kommet med anbefaling med å gå oppfriskningsdoser til de under 65 år i risikogrupper iallfall, så da blir de kanskje gitt i desember. Det er jo en forutsetning at det er 6 mnd siden man tok dose 2, så det er ikke så fryktelig mange som kan få 3.dose før november/desember uansett.

Om det blir aktuelt med oppfriskningsdoser for meg så snakker vi først ut i mars neste år. Men spørsmålet er om Norge kommer til å følge etter Sverige og anbefale det for alle, og om det også gjelder for de om har tatt Moderna.

Endret av Fnugle
  • Liker 3
Lenke til kommentar
William_S skrev (Akkurat nå):

Det er rett og slett ikke håp for resten av Europa som ser ut til å tviholde på munnbindene sine til evig tid. Det er fortsatt ganske mange begrensinger som gjelder i Tyskland som varierer mellom delstat til delstat. 

https://tourismus-wegweiser.de/ 

Vil ikke si at det er å tviholde på munnbind når man har påbud fordi det er økende smitte. Det er jo ikke straff til befolkningen, det er for å beskytte folk. Det er noe ganske annet om man pålegger folk munnbind når det er lite smitte, da blir det vanskelig å argumentere for det. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (1 minutt siden):

Vil ikke si at det er å tviholde på munnbind når man har påbud fordi det er økende smitte. Det er jo ikke straff til befolkningen, det er for å beskytte folk. Det er noe ganske annet om man pålegger folk munnbind når det er lite smitte, da blir det vanskelig å argumentere for det. 

Tyskland har vel hatt en eller annen form for munnbindpåbud siden mars-april i fjor. Så det har også vært pålagt når det har vært lite smitte i landet. 

Lenke til kommentar
William_S skrev (2 minutter siden):

Det er rett og slett ikke håp for resten av Europa som ser ut til å tviholde på munnbindene sine til evig tid. Det er fortsatt ganske mange begrensinger som gjelder i Tyskland som varierer mellom delstat til delstat. 

https://tourismus-wegweiser.de/ 

 

Jeg var i Tyskland for noen dager siden og der vi oppholdt oss måtte vi ha på munnbind og før vi fikk servering og være inne på restauranter og puber måtte vi vise gyldig koronapass og ID.

BankID hadde noe trøbbel ene dagen og da ble enkelte i følget nektet adgang og servering siden de ikke fikk kommet seg inn på Helsenorge og hente opp coronapasset. Hvorpå man klok av skjedde tok skjermskudd eller lastet ned Helsenorge-appen når BankID fungerte igjen for å unngå samme situasjon igjen. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Men jeg er nå iallefall hjemme med det som jeg antar er en forkjølelse. Har tatt en covid 19 test og. Avlyst noe greier jeg skulle på i kveld. Så jeg tar nå i det minste hensyn. Men jeg var litt forundra over at testeren tok kun testen i bakre nesa og ikke i svelget, ny prosedyre? Ikke hurtigtest, men PCR test. 

Endret av William_S
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...