Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kjetil Lura skrev (Akkurat nå):

Kan du prøve å fortelle oss det, er danmark grønn.

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Har jeg sagt at Danmark er grønn? Ingen har sagt at det er lite smitte i Danmark. Jeg har sagt at den er under kontroll.

Ser du hvor mye smitten i Danmark har steget siden f.eks 17. juli? Og hvor mye smitten har steget i Norge i samme periode?

Hvis vi ser på 7-dagerssnittet så har Danmark en ørliten nedgang i den perioden, mens smittetallene i Norge er blitt 7X så høye som de var. Vi har nå 20% høyere smitte enn Danmark og den stiger for hver dag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (45 minutter siden):

Så vi som er uvaksinert er årsaken til at smitten går opp?

Hadde vi hatt like strenge regler som aus og nz. Ville vi da hatt samme smitte som i dag:hmm:

Det jeg skrev var at det er de uvaksinerte som forårsaker et krakk (for sykehusene). De sto for 70% av innleggelsene. 

Forøvrig har Australia mer smitte enn de noen sinne har hatt. Så du må gjerne forklare meg hvordan tiltakene fungerer der borte æ.

 

Endret av Nedward
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
19 minutes ago, nirolo said:

Så forklar hvorfor smitten er under kontroll i Danmark og ikke i Norge. Jeg kan ikke se at du forholder deg til den forskjellen over hodet.

Du tror altså 15.5% forskjell i grad av fullvaksinering mellom Danmark og Norge er hva som gjør at Danmark har mindre smitte? Du drar altså en slik konklusjon fra ett datapunkt; Norge/ Danmark smitte vs vaksineringsgrad? Smh, nei, jeg kan ikke svare deg på hvorfor dette Joker Nord viruset smitter slik det gjør. Det kan være ett hav av forskjellige grunner til at smitten stiger eller synker i ett land. Hvorfor steg Island plutselig noe voldsomt 19.juli til det høyeste smittetall de har hatt i hele pandemien 6.august i år? Nå har Israel også høyeste smittetall de har hatt gjennom hele pandemien. Beskyttelse mot videre smitte fra vaksinering er i beste fall lite eller ingenting. 

Endret av Allostasis
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (14 minutter siden):

Okay, mener du meg eller de som ikke har fått vaksinen.

Sist jeg så i norge, 60 innlagt, 10 alvorlig.

Når alle som vil få vaksinen har fått den, så er det slik det ligger an nå, i hovedsak dem som har valgt å ikke ta den, som kommer til å være dem som opptar sykehusplasser. Jeg mener oppriktig at det blir feil at resten av oss skal måtte begrense friheten vår pga. det.

Skjønt det kommer til å være fullvaksinerte som blir innlagt også. Men igjen - det er ikke dem som forårsaker byrden ifølge de siste tallene fra FHI. Så får vi se om det blir en endring neste gang det kommer tall.

Alt annet likt, ville det vært 21 innlagte i Norge dersom det i dag er 70% uvaksinerte på sykehusene i dag.

Endret av Nedward
Lenke til kommentar
Allostasis skrev (58 minutter siden):

Hvorfor tror noen på julenissen?

Saken er veldig enkel, studier viser samme viral belastning i vaksinerte, med noe kortere smittetid. Tall fra Israel viser veldig lik grad av positive tester i unge aldersgrupper, noe som ikke ville vært tilfelle om vaksinen ga vesentlig beskyttelse mot smitte, noe den ikke gjør. Viktigst av alt er testing bias. Det er ett stort problem at langt flere uvaksinerte blir testet for viruset enn vaksinerte. Dette ser man igjen og igjen fra flere land. Det er en grunn til at Guldvog i helsedirektoratet måtte gå ut å oppfordre til testing av vaksinerte: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Wj6L0k/helsedirektoratet-til-kommunene-ikke-dropp-testing-av-fullvaksinerte

Selv om man tester like mange vaksinerte som uvaksinerte er det fortsatt ett problem om graden av vaksinerte i befolkningen er mye høyere enn uvaksinerte. Si 90% av befolkningen er fullvaksinert, da skal man helst teste 9 vaksinerte for hver uvaksinert person. 

Når studier viser samme viral belastning hos vaksinerte, så gjelder vel dette vaksinerte som har blitt smittet og utviklet symptomer?

Studier har vel også vist at fullvaksinerte har langt mindre risiko for i det hele tatt å bli smittet og å utvikle symptomer? 

Poenget mitt er: man må skille på risikoen for å bli smittet, og hvor smittsom man er hvis man først blir smittet. 

Endret av RichardNoname
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 8/26/2021 at 3:14 PM, torbjornen said:

Sjølv om ein prøver å kontrollere smitten er det ofte ein eller annan nærkontakt som spreier smitten vidare. Det er tilnærma umogeleg å utrydde deltavarianten sjølv om ein hadde stengt grensene hermetisk og innført lockdown. Så jau, det er ingen skilnad på om det er reisande i innland eller utland som spreier smitte gitt at smittenivået i innland og utland er likt. Om ein kunne bruke TISK i begge tilfella ville resultatet bli likt. Om ein massetestar reisande på grensa eller i ein skuleklasse i Stavanger blir effekten lik når det gjeld kontroll av viruset.

Det kan ikkje stemme. Ein som tek med seg smitten inn i landet kan smitte mange før det blir oppdaga. Viss du lar alle ta med seg smitten inn i landet vil smittenivået bli mykje større. Med ein slik tankegang vil det neste som skjer være at man må stenge ned på fylkesnivå for å få kontrollen tilbake. Asymtomatisk smitte og ein delta-mutasjon med R på 8-9 ville sendt landet i kne før man skjønner kva som skjedde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Allostasis skrev (43 minutter siden):

Smh, nei, jeg kan ikke svare deg på hvorfor dette Joker Nord viruset smitter slik det gjør. Det kan være ett hav av forskjellige grunner til at smitten stiger eller synker i ett land.

Og på tross av det så omtaler du det jeg skriver på denne måten:

Allostasis skrev (1 time siden):

Piss fra A til Å.

Classy.

 

Ang denne påstanden her

Allostasis skrev (1 time siden):

Saken er veldig enkel, studier viser samme viral belastning i vaksinerte, med noe kortere smittetid. Tall fra Israel viser veldig lik grad av positive tester i unge aldersgrupper, noe som ikke ville vært tilfelle om vaksinen ga vesentlig beskyttelse mot smitte, noe den ikke gjør.

Så er følgende et bedre svar enn hva jeg hadde klart å skrive:

RichardNoname skrev (7 minutter siden):

Når studier viser samme viral belastning hos vaksinerte, så gjelder vel dette vaksinerte som har blitt smittet og utviklet symptomer?

Studier har vel også vist at fullvaksinerte har langt mindre risiko for i det hele tatt å bli smittet og å utvikle symptomer? 

Poenget mitt er: man må skille på risikoen for å bli smittet, og hvor smittsom man er hvis man først blir smittet. 

Det ser altså ut til at påstanden din ikke holder vann @Allostasis
Saken er ikke veldig enkel og da er det vel fornuftig å forholde seg åpen til andre ideer.

Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (8 minutter siden):

Snakket om import smitte, så reising er problemet. Ikke de uvaksinerte barna😀

Det har du ikke noe grunnlag for å påstå. Det kan godt være hovedsakelig uvaksinerte som har tatt med smitte inn i landet og da er det uvaksinerte som er problemet. Uansett så er det største problemet den eksplosive veksten vi ser i landet og den er uavhengig av importsmitten. Den mener jeg forårsakes av uvaksinerte.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
ToxicTed skrev (6 timer siden):

Hadde time for den årlige helsesjekken hos min lege forrige uke, og han var ikke fornøyd med hvordan ting så ut nå og ønsket at tiltakene fortsatte en stund til. Selv om folk ikke blir syke nok for innleggelse i like stor grad som før, så vil det jo også gå hardt utover de andre helsetjenestene som fastleger osv  hvis veldig mange blir 'litt' syke.

Min fastlege samt flere jeg kjenner mener ikke det..Men leger som går utenfor narrativet blir jo sett stygt på..

Snikpellik skrev (5 timer siden):

Fullt kaos på teststasjon – må be folk om å snu
https://www.tv2.no/nyheter/14196014/

 

Sitter her hjemme nå hardt forkjølet og kan ikke engang se får meg stå i en slik kø over 20min.

At noen står i kø med hva som tydeligvis er/kan være covid i flere timer er helt sjukt, må jo totalt knuse kroppen psykisk og fysisk når man er sjuk.

nirolo skrev (2 timer siden):

Hvorfor har da Danmark kontroll på smitten (dvs ingen økning), mens den stiger ekstremt kjapt her?

Mer smitte som eks etter EM ? som da igjen har gitt flere god immunitet .

nirolo skrev (1 time siden):

Så forklar hvorfor smitten er under kontroll i Danmark og ikke i Norge. Jeg kan ikke se at du forholder deg til den forskjellen over hodet.

Se svar over.

Lenke til kommentar
1 hour ago, RichardNoname said:

Når studier viser samme viral belastning hos vaksinerte, så gjelder vel dette vaksinerte som har blitt smittet og utviklet symptomer?

Studier har vel også vist at fullvaksinerte har langt mindre risiko for i det hele tatt å bli smittet og å utvikle symptomer? 

Poenget mitt er: man må skille på risikoen for å bli smittet, og hvor smittsom man er hvis man først blir smittet. 

Studier betyr nada, nix og ingenting når det ikke blir reflektert i større skala. Studier fra vaksineselskap skal du ta med en stor klype salt på grunn publiseringsbias, manipulering, talltriksing og direkte løgn data. Pfizer har for eks allerede en historie med kriminalitet. Den beskyttelsen du ser noen steder er testing bias mot uvaksinerte og ulik policy. Om flere uvaksinerte blir testet, vil de selvfølgelig ha flere smittede. Og dette tallet blir forsterket enda hardere når man korrigerer for høy vaksineringsgrad i befolkningen. 

Faktum er at det faktisk viser liten forskjell på vaksinerte og uvaksinerte i yngre aldersgrupper i land med store tall som Israel. Det ville man ikke sett om vaksinen ga beskyttelse mot mot å bli infisert. Den lille forskjellen man ser kan forklares i bias med testing. Land må utgi data på hvor mange uvaksinerte de tester vs. vaksinerte så vi kan gå dypere i tallene og avsløre bias. Her til lands er det jo tydeligvis ille når Guldvog i helsedirekotaret går ut og sier vaksinerte også bør testes. Man får misvisende data om man ikke korrigerer for slik bias og får ikke en nøytral presentasjon av data. Bakgrunnen for tallene er alltid av stor betydning. Når man ikke vet bakgrunnen, kan man lure folk trill rundt. 

Endret av Allostasis
  • Liker 1
Lenke til kommentar
52 minutes ago, nirolo said:

Og på tross av det så omtaler du det jeg skriver på denne måten:

Classy.

Ja, det er piss og si uvaksinerte er årsaken til at smitten går opp. Smitten går opp av både vaksinerte og uvaksinerte. Så det du sier er kategorisk feil. Videre har jeg allerede forklart deg hvorfor vaksinerte smitter omtrent i samme grad som uvaksinerte, men det valgte du å ignorere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Allostasis skrev (29 minutter siden):

Studier betyr nada, nix og ingenting når det ikke blir reflektert i større skala. Studier fra vaksineselskap skal du ta med en stor klype salt på grunn publiseringsbias, manipulering, talltriksing og direkte løgn data. Pfizer har for eks allerede en historie med kriminalitet. Den beskyttelsen du ser noen steder er testing bias mot uvaksinerte og ulik policy. Om flere uvaksinerte blir testet, vil de selvfølgelig ha flere smittede. Og dette tallet blir forsterket enda hardere når man korrigerer for høy vaksineringsgrad i befolkningen. 

Faktum er at det faktisk viser liten forskjell på vaksinerte og uvaksinerte i yngre aldersgrupper i land med store tall som Israel. Det ville man ikke sett om vaksinen ga beskyttelse mot mot å bli infisert. Den lille forskjellen man ser kan forklares i bias med testing. Land må utgi data på hvor mange uvaksinerte de tester vs. vaksinerte så vi kan gå dypere i tallene og avsløre bias. Her til lands er det jo tydeligvis ille når Guldvog i helsedirekotaret går ut og sier vaksinerte også bør testes. Man får misvisende data om man ikke korrigerer for slik bias og får ikke en nøytral presentasjon av data. Bakgrunnen for tallene er alltid av stor betydning. Når man ikke vet bakgrunnen, kan man lure folk trill rundt. 

Det er jo ikke ukjent at minst 10% av fullvaksinerte vil kunne bli smittet. Etterhvert som flere og flere blir fullvaksinert så vil jo disse 10 % i antall bli ganske mange. Jeg tror ikke det ligger mer i Guldvogs uttalelse enn dette. 

Jeg forholder meg for øvrig til det som sies fra norske helsemyndigheter omkring disse temaene. Jeg har ikke selv kompetanse til å gå inn og vurdere enkeltstudier. Kan ikke tenke meg at fhi og hdir har noen annen agenda enn folkehelse, sykehuskapasitet og det beste for Norge. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg forstår det jeg snakker om kan være forvirrende for noen, så jeg skal gi ett enkelt eksempel på slik bias:

Befolkningen er 90% fullvaksinert og 10% uvaksinert. 
1000 uvaksinerte testes.
1000 vaksinerte testes.

100 uvaksinerte tester positivt for covid.
100 vaksinerte tester positivt for covid.

Siden 90% av befolkningen er vaksinert, vil de kunne ha 9/10 av de positive tilfellene uten at det viser noen forskjell i graden av smitte mellom vaksinert og uvaksinert. Dermed kunne vaksinerte hatt 900 tilfeller med covid og hatt lik grad av beskyttelse mot smitte som uvaksinerte. Problemet her er at de de ble testet i samme grad som uvaksinerte selv om vaksinerte sto for 90% av befolkningen og uvaksinerte bare 10% av befolkningen.  Så enkelt kan bias oppstå og man får misvisende tall.

 

Endret av Allostasis
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • Evil-Duck låst og gjenåpnet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...