Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Jeg sier det igjen; det er veldig forståelig at mange er utålmodig. Men iblant ser det ut som endel lar seg styre mer av utålmodigheten enn av realitetene, med forslag som om dette landet er i en annen situasjon enn hva vi i dette landet fortsatt er.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
xRun skrev (45 minutter siden):

Jeg sier det igjen; det er veldig forståelig at mange er utålmodig. Men iblant ser det ut som endel lar seg styre mer av utålmodigheten enn av realitetene, med forslag som om dette landet er i en annen situasjon enn hva vi i dette landet fortsatt er.

Noen ser ut til å lide av fenomenet ønsketenking, og kanskje det at de føler selv de er blitt så kunnskapsrike at de tror de har mer kunnskap enn de som styrer. Med vekt på ordet føler.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 time siden):

På Island har 90% av befolkningen fått første dose og likevl - lockdown. Jeg ser desverre ingen utsikter til at Norge vil føre en annen kurs i en lignende situasjon. Vaksinen virker mot alvorlig sykdom og død men den er ikke spesielt effektiv mot positive PCR-tester. Og så lenge den ikke er det og antallet positive tester styrer politikken er vi fastlåst i denne situasjonen i lang tid fremover.

Nå kjenner jeg ikke på noen måte til situasjonen på Island, men hvis 90% av befolkningen er vaksinert, er jeg enig i at en lockdown virker høyst unødvendig. Her i landet derimot ligger vi vel fremdeles bare på rundt 60% vaksinerte, og det er nok alt for lite til at vi kan føle oss trygge enda. Jeg har en ekkel følelse av at vi vil få en svært høy smittespredning i september/oktober, og håper bare at vaksinasjonsprogrammet har kommet så langt innen den tid at vi slipper å bekymre oss noe særlig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (4 timer siden):

Stort utbrudd der de aller fleste var vaksinerte:

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=69390

Vi går en spennende høst i møte 

 

No er det jo eigentleg ikkje noko nyheit at folk kan bli smitta og spreie smitte trass i at dei er vaksinerte. Særleg vil jo dette gjelde delvaksinerte. Poenget her er å nå ut med informasjon om dette slik at folk er klar over det. Samstundes blir det også sagt at vaksina virkar godt når det gjeld å hindre sjukdom.

Hausten blir eit kappløp mellom deltaviruset og vaksineringa. Når alle over 18 år som ynskjer det er fullvaksinerte vil smittenivået forhåpentlegvis bli mindre relevant. Det eg er mest spent på er korleis det vil gå med born og unge, og om ein torer å satse på at desse skal gjennom ein koronaepidemi framfor å tilby desse vaksiner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
xRun skrev (3 timer siden):

Det var også en tidligere her som snakket om at når alle har fått tilbud er det på tide, men "tilbud" er ikke "vaksinert".

Strengt tatt er vi i mål når alle har fått tilbod, alle som har bestilt time innan rimeleg tid etter dei har fått tilbodet er fullvaksinerte, og at det har gått ei veke eller to etter dette, slik at beskyttelsen er effektiv. Då vil smittenivået vere meir eller mindre irrelevant, og ein vil forhåpentlegvis greie seg utan tiltak, evt. med milde anbefalingar/tiltak som f.eks. å halde seg heime om ein er sjuk.

Det store spørsmålet er om det er nok å vaksinere alle over 18, og så satse på koronaepidemi i barnehagar og skular. Dette spørsmålet vil vere avgjerande for kor tid ein kan opne heilt opp.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 time siden):

På Island har 90% av befolkningen fått første dose [...]

 

Splitter skrev (25 minutter siden):

Nå kjenner jeg ikke på noen måte til situasjonen på Island, men hvis 90% av befolkningen er vaksinert[...]

Problemet er bare at tallet til @Morromann  er feil. På Island har 77,8% fått første dose, mot 62,6% i Norge (kilde).

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 time siden):

På Island har 90% av befolkningen fått første dose og likevl - lockdown. Jeg ser desverre ingen utsikter til at Norge vil føre en annen kurs i en lignende situasjon. Vaksinen virker mot alvorlig sykdom og død men den er ikke spesielt effektiv mot positive PCR-tester. Og så lenge den ikke er det og antallet positive tester styrer politikken er vi fastlåst i denne situasjonen i lang tid fremover.

Er dette lockdown i bokstaveleg form, dvs. at det er portforbod og at folk ikkje kan gå på jobb eller skule, stengte butikkar osv?

Lenke til kommentar
torbjornen skrev (6 minutter siden):
xRun skrev (3 timer siden):

Det var også en tidligere her som snakket om at når alle har fått tilbud er det på tide, men "tilbud" er ikke "vaksinert".

Strengt tatt er vi i mål når alle har fått tilbod, alle som har bestilt time innan rimeleg tid etter dei har fått tilbodet er fullvaksinerte, og at det har gått ei veke eller to etter dette, slik at beskyttelsen er effektiv. Då vil smittenivået vere meir eller mindre irrelevant, og ein vil forhåpentlegvis greie seg utan tiltak, evt. med milde anbefalingar/tiltak som f.eks. å halde seg heime om ein er sjuk.

Det store spørsmålet er om det er nok å vaksinere alle over 18, og så satse på koronaepidemi i barnehagar og skular. Dette spørsmålet vil vere avgjerande for kor tid ein kan opne heilt opp.

Hva med de som av en eller annen grunn ikke kan få vaksine? Målet kan jo også være når vi klarer å beskytte disse, eller?

Lenke til kommentar
torbjornen skrev (Akkurat nå):

Er dette lockdown i bokstaveleg form, dvs. at det er portforbod og at folk ikkje kan gå på jobb eller skule, stengte butikkar osv?

Det er ikke lockdown i det hele tatt, Moromann har fått dette for seg helt riv ruskende feil.

Det Island har gjort nå er å gjeninnføre noen tiltak, som stenging av barer klokka 23:00, maks 200 mennesker som kan samles, og at at idrettsanlegg kan operere med 75% kapasitet. De har også gjeninnført anbefalingen om en meters avstand og munnbind innendørs.

Thats it.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
toreae skrev (1 minutt siden):

Hva med de som av en eller annen grunn ikke kan få vaksine? Målet kan jo også være når vi klarer å beskytte disse, eller?

Det ser diverre ikkje ut til å vere mogeleg. Men dersom alle unntatt vaksineskeptikarane og dei som ikkje kan få vaksine blir vaksinerte vil dette forhåpentlegvis bremse smittespreiinga. Ein kan uansett ikkje ha koronarestriksjonar til evig tid.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Noen ser ut til å lide av fenomenet ønsketenking, og kanskje det at de føler selv de er blitt så kunnskapsrike at de tror de har mer kunnskap enn de som styrer. Med vekt på ordet føler.

Jeg legger merke til at du er svært "regime-vennlig". I Norge er dette stort sett greit, men jeg tror du har godt av å tenke litt selv. Man skal ikke ta alt det de styrende politikerne sier for god fisk, selv om vi i Norge har historisk hatt svært gode ledere. Du trenger bare å reise et par timer sørover så ser du hva som skjer når politikere blir for høye på seg selv:

https://www.lemonde.fr/politique/article/2021/03/30/covid-19-emmanuel-macron-le-president-epidemiologiste_6074919_823448.html

 

PS, en slik oppførsel kan sies å være menneskelig og forklarer nødvendigheten av en åpen debatt, sterk og uavhengig presse og gode kontrollinstitusjoner.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
simpelt_tull skrev (32 minutter siden):

Jeg legger merke til at du er svært "regime-vennlig". I Norge er dette stort sett greit, men jeg tror du har godt av å tenke litt selv. Man skal ikke ta alt det de styrende politikerne sier for god fisk, selv om vi i Norge har historisk hatt svært gode ledere. Du trenger bare å reise et par timer sørover så ser du hva som skjer når politikere blir for høye på seg selv:

https://www.lemonde.fr/politique/article/2021/03/30/covid-19-emmanuel-macron-le-president-epidemiologiste_6074919_823448.html

 

PS, en slik oppførsel kan sies å være menneskelig og forklarer nødvendigheten av en åpen debatt, sterk og uavhengig presse og gode kontrollinstitusjoner.

Jeg legger merke til at du er svært dømmende og nedverdigende. Jeg tror du kan ha godt av å "tenke litt selv".

Sånn for å svare med samme mynt. Å debattere uten forhåndsdømmende personfokus er jeg derimot helt med på.

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (7 minutter siden):

Jeg legger merke til at du er svært dømmende og nedverdigende. Jeg tror du kan ha godt av å "tenke litt selv".

Sånn for å svare med samme mynt. Å debattere uten forhåndsdømmende personfokus er jeg derimot helt med på.

Jeg beklager å ha truffet en nerve. Alt jeg ønsket var å belyse problemet med å støtte de styrende blindt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
simpelt_tull skrev (43 minutter siden):

Jeg beklager å ha truffet en nerve. Alt jeg ønsket var å belyse problemet med å støtte de styrende blindt.

Jeg støtter ikke de styrende blindt, langt derifra. Så vi kan jo heller diskutere hva du enn ønsker å diskutere med et annet utgangspunkt enn at du blindt gjetter at jeg er "svært regime-vennlig", og uten personangrep hvor du forteller andre at de ikke "tenker litt selv" :) 

EDIT: For å utdype, så har jeg diskutert koronaviruset her siden før pandemien kom til Norge. Jeg har til tider vært kritisk, for ikke å si veldig kritisk til både myndigheter og fagmyndigheter, og til tider motsatt også. Tror man generelt gjør veldig lurt i å ta utgangspunkt i at de som er eksperter innenfor et fagfelt kan mer og har bedre forutsetninger for å vurdere enn man selv, med den begrensede kunnskapen man besitter. Så kan man argumentere etter de forutsetningene man har.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
nirolo skrev (2 timer siden):

 

Problemet er bare at tallet til @Morromann  er feil. På Island har 77,8% fått første dose, mot 62,6% i Norge (kilde).

Her tror jeg det er diskusjon om definisjoner som gir forskjellen fra @Morromann sine tall og de som @nirolo kommer med.

Jeg leste også at 90% på Island har fått første dose, men det snakkes om den voksne befolkningen over 18 år. Til sammenlikning vil 100% av Norges befolkning over 18 år være vaksinert når vi når 78,8% av hele befolkningen.

Endret av Andre1980
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Quakecry skrev (5 timer siden):

Nå skal jo CDC fjerne PCR testen. 

https://www.cdc.gov/csels/dls/locs/2021/07-21-2021-lab-alert-Changes_CDC_RT-PCR_SARS-CoV-2_Testing_1.html

Så da er det vel ikke en effektiv test? 

Du har misforstått. CDC vil at det skal testes for influensa samtidig. Derfor trekkes den opprinnelige testen tilbake samtidig som de har publisert en ny. Det man oppnår er å kunne gjøre 2 (egentlig 3) tester samtidig. SARS-COV2, Influensa A og Influensa B. Det er i alle fall det jeg har klart å lese ut av det.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (4 timer siden):

Her tror jeg det er diskusjon om definisjoner som gir forskjellen fra @Morromann sine tall og de som @nirolo kommer med.

Jeg leste også at 90% på Island har fått første dose, men det snakkes om den voksne befolkningen over 18 år. Til sammenlikning vil 100% av Norges befolkning over 18 år være vaksinert når vi når 78,8% av hele befolkningen.

Det kan være, men han skrev "90% av befolkningen", ikke noe med at de måtte være over 18, og da er det tallet jeg kom med som er det riktige :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • Evil-Duck låst og gjenåpnet denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...