Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utforkjøring, burde jeg vedta forelegg?


sykkapac

Anbefalte innlegg

Ved utforkjøring tok poltiet førerkortet mitt midlertidilig, og påtalemyndighetene sendte brev om forelegg på 6 tusen og førerkort beslaglagt i 6 månder. Her kan jeg velge å vedta, og godta 6 månder. Eller så kan jeg ikke vedta forelegg, men da frykter jeg for at boten blir mye dyrere.

På en annen side samtykket jeg ikke midlertidlig førerkortbeslag, og møtte dermed til tingrett angående det. Der forklare jeg meg godt, og der mente de den midlertidlige tapsperioden foreslått av påtalemyndigheten var for lang. 
Her nevne de at saken ville mest sannsynlig bli avgjort innen 3 månder.

Spørsmålet er da: Om de sier saken blir avgjort innen 3 månder, hvorfor kan jeg avslutte saken nå med å godta forelegg?

Og det virker som at det blir veldig dyrt om jeg ikke vedtar forelegget (saksomkostninger, osv).

Grunnen til at jeg ikke vil vedta boten er at det virker som, i følge tingretten, at tapsperioden er usikker, og jeg vil dermed ikke godta 6 månder.

Er litt stresset med tanke på at jeg egentlig skulle ha svart om jeg vedtar eller ikke innen 5 dager. 

Endret av sykkapac
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest cd55f...0d6

1) Førerkort fratas fører i alle trafikkulykker frem til saken er helt avklart, dette er vanlig praksis.

2) Vedtar du ikke forelegget (bot på folkemunne) havner du i retten, politiet vil da plusse på saksomkostninger på forelegget ditt.

3) Forelegg logges i utgangspunktet ikke, taper du i retten og taper vil dette være synlig i all fremtid.

4) Du har ikke krav på oppnevnte forsvarer/advokat i en slik sak, trenger du dette må du betale selv.

6000,- og 6 måneder høres ganske greit ut når du faktisk har gjort noe straffbart.

Voksenopplæring.

Anonymous poster hash: cd55f...0d6

Lenke til kommentar
Gjest cd55f...0d6 skrev (26 minutter siden):

1) Førerkort fratas fører i alle trafikkulykker frem til saken er helt avklart, dette er vanlig praksis.

2) Vedtar du ikke forelegget (bot på folkemunne) havner du i retten, politiet vil da plusse på saksomkostninger på forelegget ditt.

3) Forelegg logges i utgangspunktet ikke, taper du i retten og taper vil dette være synlig i all fremtid.

4) Du har ikke krav på oppnevnte forsvarer/advokat i en slik sak, trenger du dette må du betale selv.

6000,- og 6 måneder høres ganske greit ut når du faktisk har gjort noe straffbart.

Voksenopplæring.

Anonymous poster hash: cd55f...0d6

Blir kanskje litt feil å ta utgangspunkt i at 6 månder er rettferdig, bare fordi jeg har gjort noe straffbart?


Må nevnes at tingretten mente at tapsperioden var for lang. De mener en tapsperiode på 3 månder.

Merkelig at tingrett skriver at tapstiden ikke er avgjort enda, og at den ikke blir det for innom 3 månder, men samtidig har jeg fått brev om forlegg på 6 månder fra påtalemyndighetene.

Virket ikke ut som noe var endelig avgjort, med tanke på at jeg var i tingretten etter at jeg fikk brev om forelegg.

Endret av sykkapac
Lenke til kommentar
1 hour ago, Guest cd55f...0d6 said:

 

3) Forelegg logges i utgangspunktet ikke, taper du i retten og taper vil dette være synlig i all fremtid.

 

Anonymous poster hash: cd55f...0d6

Forelegg logges og vises i ordinære politiattest. Selv forenklet forelegg vises i utvidet politiattest.  Ved å godta forelegg så har du effektivt innrømmet lovbrudd. Jeg har tidligere vært i lignende dilemma der jeg fikk beskjed om å godta forelegg, jeg hadde godtatt forenklet forelegg men forelegg var uaktuelt.

 

Men når det er sagt, er du ikke sikker på at påtalemyndighetene mangler bevis så er det nesten alltid bedre å godta forelegg.

Endret av vara
Lenke til kommentar
2 hours ago, sykkapac said:

Ved utforkjøring tok poltiet førerkortet mitt midlertidilig, og påtalemyndighetene sendte brev om forelegg på 6 tusen og førerkort beslaglagt i 6 månder. Her kan jeg velge å vedta, og godta 6 månder. Eller så kan jeg ikke vedta forelegg, men da frykter jeg for at boten blir mye dyrere.

På en annen side samtykket jeg ikke midlertidlig førerkortbeslag, og møtte dermed til tingrett angående det. Der forklare jeg meg godt, og der mente de den midlertidlige tapsperioden foreslått av påtalemyndigheten var for lang. 
Her nevne de at saken ville mest sannsynlig bli avgjort innen 3 månder.

Spørsmålet er da: Om de sier saken blir avgjort innen 3 månder, hvorfor kan jeg avslutte saken nå med å godta forelegg?

Og det virker som at det blir veldig dyrt om jeg ikke vedtar forelegget (saksomkostninger, osv).

Grunnen til at jeg ikke vil vedta boten er at det virker som, i følge tingretten, at tapsperioden er usikker, og jeg vil dermed ikke godta 6 månder.

Er litt stresset med tanke på at jeg egentlig skulle ha svart om jeg vedtar eller ikke innen 5 dager. 

Vedtar du ikke forelegget blir saken som nevnt her oversendt til retten som tiltale. Det er vanlig praksis at påtalemyndigheten reduserer størrelsen på forelegget (for å gi incentiv til vedtagelse.) Størrelsen på forelegget blir vanligvis og omtrent 3-4000 kroner dyrere ved behandling i tingretten, men den kan bli høyere også. 

Et forelegg registreres i strafferegisteret på ordinær måte og på lik linje med en dom. Den vil alltid vises i en uttømmende politiattest. Om forelegget vil fremgå av en ordinær politiattest er avhengig av hvilket straffebud du er siktet/tiltalt for. Jeg vil anta - uten å vite hvilket straffebud du er tiltalt for - at forelegget ikke vil bli vist i en ordinær politiattest.

Du kan avslutte saken nå fordi en vedtagelse av et forelegg er å (frivillig) anerkjenne at du har begått et lovbrudd og medfører en aksept av at du har begått lovbruddet, samt de konsekvenser det medfører(bot, registrering i strafferegisteret, mv.) Det er med andre ord ikke lenger behov for domsbehandling. 

Du kan også delvis vedta forelegget. Du kan vedta at du har begått den straffbare handlingen, men samtidig ikke vedta tapsperioden på 6 måneder. 

Lenke til kommentar
Mohdaw skrev (6 timer siden):

Vedtar du ikke forelegget blir saken som nevnt her oversendt til retten som tiltale. Det er vanlig praksis at påtalemyndigheten reduserer størrelsen på forelegget (for å gi incentiv til vedtagelse.) Størrelsen på forelegget blir vanligvis og omtrent 3-4000 kroner dyrere ved behandling i tingretten, men den kan bli høyere også. 

Et forelegg registreres i strafferegisteret på ordinær måte og på lik linje med en dom. Den vil alltid vises i en uttømmende politiattest. Om forelegget vil fremgå av en ordinær politiattest er avhengig av hvilket straffebud du er siktet/tiltalt for. Jeg vil anta - uten å vite hvilket straffebud du er tiltalt for - at forelegget ikke vil bli vist i en ordinær politiattest.

Du kan avslutte saken nå fordi en vedtagelse av et forelegg er å (frivillig) anerkjenne at du har begått et lovbrudd og medfører en aksept av at du har begått lovbruddet, samt de konsekvenser det medfører(bot, registrering i strafferegisteret, mv.) Det er med andre ord ikke lenger behov for domsbehandling. 

Du kan også delvis vedta forelegget. Du kan vedta at du har begått den straffbare handlingen, men samtidig ikke vedta tapsperioden på 6 måneder. 

Burde jeg bare vedta boten da?

Mener jeg kan få mindre tid uten lappen om jeg ikke vedtar, da tingretten mente mindre tid. Eller skal jeg bare vedta?

Rart jeg for til tingretten ETTER jeg fikk forelegget, der i tingretten sto det at saken fortsetter og tapstiden er usikker (men ca 3 månder)

Endret av sykkapac
Lenke til kommentar

Du skriver flere ganger at tingretten har nevnt en tapstid på tre måneder, men her tror jeg det er en misforståelse ute og går. Dersom du ikke samtykket til midlertidig førerkortbeslag så var du i et rettsmøte der kun det midlertidige førerkortbeslaget skulle behandles. Her hadde politiet bedt om seks måneder (?), men fikk tre. Tingretten har da ikke tatt stilling til hva den endelige straffen burde bli, bare at politiet ikke får lov til å beholde førerkortet mer enn tre måneder mens de etterforsker saken. 

Det legges vanligvis inn rundt 10% strafferabatt i ordinære forelegg. Det vil også stå på forelegget du har mottatt hva påstanden om straff blir om saken sendes retten for pådømmelse.

Endret av Vegard#
Lenke til kommentar

Førerkortreaksjonen er i utgangspunktet minst 6 mnd. ved utforkjøringer - spesielt om det er snakk om materielle skader av noe størrelse, jf. tapsforskriften § 2-5 nr. 3 og riksadvokatens rundskriv 3-2009. Grunnen til at tingretten ikke vil godta midlertidig beslag lengre enn 3 mnd. ligger antakelig også i risikoen for en "oversoning" hva førerkortreaksjonen angår.

Endret av Star Fox
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...