Gå til innhold

Server på èn maskin i stedet for flere fysiske maskiner...


Anbefalte innlegg

Jeg har og bruker følgende:

pfSense router (på en eldre HP maskin)
UniFi kontroller (på en 1U lettvekter-pc med ubuntu i bunn)
VortexBox (på en gammel HP SFF boks)
Home Assistant eller openHAB på en RPI3 (dette er ikke satt opp enda)

I tillegg har jeg en QNAP TS-412 NAS med nettverkslagring. De som kjenner QNAP TS-412 vet at hardwaren var utdatert da den var ny...

Jeg antar jo herved allerede at en som har peil på fenomenet server sitter og  ler godt i skjegget... Hva burde jeg satset på av OS og hardware for å kunne kjøre alt på èn fysisk maskin? Jeg vil jo anta det går an.
Noen som kan lede meg i riktig retning, kanskje det finnes en guide for sånne som meg?

Jeg innser at læringskurven fort kan være litt brå, men jeg vil jo anta at man f.eks kan kjøre ubuntu server i bunn og så kjøre pfSense, UniFi, VortexBox og "et hjemmeautomasjonsssystem" i containere (eller hva det heter). Kanskje også FreeNAS eller lignende i stedet for den utdaterte hardwaren som ligger i QNAP TS-412? Noen av delene dere absolutt ville holdt adskilt?

Tar av meg hatten for alle gode tips 🙂 🙂
Har forresten 20-års jubileum på forumet på Onsdag. Hvordan feirer man det?

 

DrE

Endret av DrErling
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du skal basere mye av oppsettet på Docker så er nok Ubuntu i bunn med containere en solid løsning, selv om det kanskje finnes enda mer "Docker-first" orienterte løsninger.

Om du skal kjøre ting som pfSense og FreeNAS kan det være at du vil gå mer mot tradisjonell virtualisering av maskiner, og da er Proxmox et godt valg. Grunnen til  at du må virtualisere disse er at begge er bygget på BSD som har en helt annen kjerne enn Linux og dermed ikke kan spinnes opp i tradisjonelle Linux-conteinere som baserer seg på å dele kjerne. Proxmox er forøvrig bygget på Debian, og har i tillegg til VM-er også støtte for LXC-conteinere. Disse er ikke det samme som Docker, men nært beslektet likevel. I flere tilfeller vil de kunne gjøre samme nytten, men man vil ikke ha det samme utvalget ferdig-komponerte conteinere å plukke fra. Siden det er Debian i bunn er det ingen problem å kjøre Docker på Proxmox, men det er ikke støttet ut av boksen i GUI-et, og mange vil heller anbefale å ha en dedikert VM der du styrer med Docker.

Det finnes ikke noen fasittsvar på hva som er best å gjøre. Noen liker å ha ting kjørende på separat hardware for at ikke alt skal gå ned på en gang om noe går galt, andre foretrekker å konsolidere alt på én enhet for enkelhetsskyld, og noen ganger også av pris og/eller strømrelaterte årsaker. Noen kjører alle applikasjoner på en maskin, og har en dedikert maskin for lagring (NAS). Noen har tre-fire maskiner de pooler sammen i et kluster, enten for å distribuere VM-er eller kanskje noe basert på Kubernetes for å holde styr på Docker-conteinere. Disse øker gjerne kompleksiteten noe, men får til gjengjeld redundans og oppetid tilbake.

Så mye bunner også ut i hvor mye man er villig til å investere, selvfølgelig av penger, men ikke minst av tid for å lære seg teknologiene. Om læringen er et fokus i seg selv så er hullet potensielt veldig dypt for å oppnå "best practice" på alle fronter, men det er også fullt mulig å ta en rekke snarveier om det man til syvende og sist vil oppnå er "noe som er godt nok for hjemmebruk" :)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...