Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utforkjøring og førerkortbeslag, må jeg vedta forelegg før saken er ferdig?


Gjest 872e9...ab0

Anbefalte innlegg

Gjest 872e9...ab0

Hei. Har mistet førerkortet ved utforkjøring. Myndighetene mener en beslagstid på 6 måneder og 6000.- i forelegg. Men ettersom at jeg har angret mitt samtykke til midlertidig beslag, fikk jeg forklart meg i tingrett, der de mener en 3 måneders midlertidig tapsperiode.  

Har mottatt forelegg på 6000.- og der det står at utforkjøringen medfører tap av førerkort i 6 måneder, men saken er ikke endelig avgjort, og jeg har mottatt informasjon fra tingretten er at tapsperioden min er usikker. 

Burde jeg altså vedta forelegget fordeom? Skulle egentlig ha svart innen 5 dager på om jeg vedtar eller ikke :)

 

 

Anonymous poster hash: 872e9...ab0

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 872e9...ab0 skrev (1 time siden):

Hei. Har mistet førerkortet ved utforkjøring. Myndighetene mener en beslagstid på 6 måneder og 6000.- i forelegg. Men ettersom at jeg har angret mitt samtykke til midlertidig beslag, fikk jeg forklart meg i tingrett, der de mener en 3 måneders midlertidig tapsperiode.  

Har mottatt forelegg på 6000.- og der det står at utforkjøringen medfører tap av førerkort i 6 måneder, men saken er ikke endelig avgjort, og jeg har mottatt informasjon fra tingretten er at tapsperioden min er usikker. 

Burde jeg altså vedta forelegget fordeom? Skulle egentlig ha svart innen 5 dager på om jeg vedtar eller ikke :)

 

 

Anonymous poster hash: 872e9...ab0

Det er jo bare å ringe politiet og be om forklaring av regelverket?

Om du vedtar forelegg, så sier du deg enig i vurderingen til politiet og saken blir avsluttet med det. Om du nekter å vedta den, så går saken til retten (som oftast). Om saken var opp for retten og det ble avlagt ein dom, så det er det du skal følge når det blir rettskraftig (normalt 14 dager etter dommen, om ingen klager).

Lenke til kommentar
aomt skrev (43 minutter siden):

Det er jo bare å ringe politiet og be om forklaring av regelverket?

Om du vedtar forelegg, så sier du deg enig i vurderingen til politiet og saken blir avsluttet med det. Om du nekter å vedta den, så går saken til retten (som oftast). Om saken var opp for retten og det ble avlagt ein dom, så det er det du skal følge når det blir rettskraftig (normalt 14 dager etter dommen, om ingen klager).

Er rett og slett usikker på om at jeg burde vedta eller ikke. 

 

På en side kan jeg si ja, og da er saken avsluttet. Men da blir det 6 månder utsettelse. 

På en annen side, mener tingretten at tapsperioden burde være mindre. Men, da kan det vell bli dyrere bot, men mindre tapstid, om jeg ikke vedtar?

Skjønner ikke at jeg har mulighet til å avslutte saken, når tingretten mener at saken ikke er ferdig før om innen 3 månder. 

Endret av sykkapac
Lenke til kommentar
sykkapac skrev (11 minutter siden):

Er rett og slett usikker på om at jeg burde vedta eller ikke. 

 

På en side kan jeg si ja, og da er saken avsluttet. Men da blir det 6 månder utsettelse. 

På en annen side, mener tingretten at tapsperioden burde være mindre. Men, da kan det vell bli dyrere bot, men mindre tapstid, om jeg ikke vedtar?

Skjønner ikke at jeg har mulighet til å avslutte saken, når tingretten mener at saken ikke er ferdig før om innen 3 månder. 

La oss prøve ein gong til.
Du kjørte av vein, politiet mener det er din feil. Politiadvokat har kommet frem til 6 månader uten lappen + 6000kr i bot. Du fikk forelegg på det.
Her i fra du kan enten godta forelegg (du sier deg enig med straffeutmålingen og that´s it), eller nekte å godta den. Da går saken til tingretten.
Så når du skriver "mener tingretten at tapsperioden burde være mindre", dvs saken var allerede for retten? Jeg er ingen jurist, men jeg mener det er for sent å godta forelegg. Siden saken var for retten, så for du ein dom og det er den som gjelder, med mindre noen anker. Har du eller politiet anket på dommen?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
aomt skrev (35 minutter siden):

La oss prøve ein gong til.
Du kjørte av vein, politiet mener det er din feil. Politiadvokat har kommet frem til 6 månader uten lappen + 6000kr i bot. Du fikk forelegg på det.
Her i fra du kan enten godta forelegg (du sier deg enig med straffeutmålingen og that´s it), eller nekte å godta den. Da går saken til tingretten.
Så når du skriver "mener tingretten at tapsperioden burde være mindre", dvs saken var allerede for retten? Jeg er ingen jurist, men jeg mener det er for sent å godta forelegg. Siden saken var for retten, så for du ein dom og det er den som gjelder, med mindre noen anker. Har du eller politiet anket på dommen?

Kjørte av veien ja.

Fikk forelegg fra påtalemyndighetene: 6000.- og 6 månder.

På en annen side godtok jeg ikke det midlertidlige førerkortbeslaget. Det vil si at jeg fikk forklare megselv i tingrett, der de mente en tid på 3 månder, og at den påtalemyndighetene foreslo var for lang.

Det må nevnes at denne tingretten er angående det midlertidlige førerkortbeslaget, og vil ikke avgjøre saken.

Det som er, er at om jeg ikke godtar forlegger, og jeg ikke "vinner" rettsaken, så vil boten bli mye dyerere(?). Så er veldig usikker.

 

Endret av sykkapac
Lenke til kommentar
sykkapac skrev (13 timer siden):

Kjørte av veien ja.

Fikk forelegg fra påtalemyndighetene: 6000.- og 6 månder.

På en annen side godtok jeg ikke det midlertidlige førerkortbeslaget. Det vil si at jeg fikk forklare megselv i tingrett, der de mente en tid på 3 månder, og at den påtalemyndighetene foreslo var for lang.

Det må nevnes at denne tingretten er angående det midlertidlige førerkortbeslaget, og vil ikke avgjøre saken.

Det som er, er at om jeg ikke godtar forlegger, og jeg ikke "vinner" rettsaken, så vil boten bli mye dyerere(?). Så er veldig usikker.

 

Boten vil ikke bli mer enn 2-3000 dyrere maks om du taper i retten. Snakker av erfaring. 

Lenke til kommentar
14 hours ago, Villfaren said:

Misters en lappen for alle uhell no? 

Med mindre man har en veldig god grunn til å kjøre utfor, eller det er pga. ting man ikke har kontroll over, så ja. Det er faktisk forbudt å ikke følge med mens man kjører.

Nå aner jeg ikke hva som skjedde i dette tilfellet men hadde han f.eks. kunne sagt at han måtte svinge unna et rådyr/katt/hund/etc. som hoppet ut i veien så hadde han kanskje sluppet å miste lappen.

Lenke til kommentar

For å oppsummere: 

Du fikk førerkortet beslaglagt. Du angret samtykke. Politiet sendte saken til tingretten og foreslo seks måneders beslag. Tingretten avsa kjennelse for beslag i tre måneder (med mulighet til å sende ny begjæring). Politiet utsteder nå forelegg på seks måneders tapstid. 

Rammeverket for tap av førerrett er tapsforskriften fra 2003, og etter forskriften § 2-5 nr. 6 skal utforkjøring som regel medføre tap av førerrett fra 6 til 12 måneder. Du ligger altså allerede på det minste man blir ilagt under normale omstendigheter. 

At tingretten mener at tre måneders beslag er nok er ikke en indikasjon på at dette er straffverdigheten av handlingen det er grunn til å mistenke deg for. Tingretten skal også ta hensyn til at det bør ligge et visst press på politiet for å etterforske og påtaleavgjøre saken, og særlig til risikoen for "oversoning" (det vil si at førerkortet blir beslaglagt lenger enn du faktisk blir idømt i straff). 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Liten oppdatering: utforkjøringen skjedde i lav fart, jeg var oppmerksom, og jeg var på langtur. Med tanke på at fristen for å bytte til vinterdekk ikke var før senere på året, ble jeg overrasket når jeg plustelig kom til ett parti med mye snø. 
 

Politiet var ikke særlig hjelpsom på stedet, selv om jeg la meg helt flat, og var egentlig bare ute etter å «grille» meg. Men de ga meg 6 månder. 
 

Endte opp med 6 månder uten lappen, selv om lokal tingrett mente mindre tapstid. 

krikkert skrev (På 1.12.2020 den 12.32):

For å oppsummere: 

Du fikk førerkortet beslaglagt. Du angret samtykke. Politiet sendte saken til tingretten og foreslo seks måneders beslag. Tingretten avsa kjennelse for beslag i tre måneder (med mulighet til å sende ny begjæring). Politiet utsteder nå forelegg på seks måneders tapstid. 

Rammeverket for tap av førerrett er tapsforskriften fra 2003, og etter forskriften § 2-5 nr. 6 skal utforkjøring som regel medføre tap av førerrett fra 6 til 12 måneder. Du ligger altså allerede på det minste man blir ilagt under normale omstendigheter. 

At tingretten mener at tre måneders beslag er nok er ikke en indikasjon på at dette er straffverdigheten av handlingen det er grunn til å mistenke deg for. Tingretten skal også ta hensyn til at det bør ligge et visst press på politiet for å etterforske og påtaleavgjøre saken, og særlig til risikoen for "oversoning" (det vil si at førerkortet blir beslaglagt lenger enn du faktisk blir idømt i straff). 

Skjønte ikke helt det siste paragrafet. Altså mente tingretten 3 månder for å legge litt press mot påtalemyndighetene? De sa også at jeg ikke var en trafikkrisiko basert på den ene hendelsen. 

Lenke til kommentar

Hvis jeg forstår saken rett så gjelder tingrettens uttalelser hvor lenge politiet kunne beholde førerkortet mens de etterforsket saken. Å tvinge politiet til å begjære forlengelse av det midlertidige førerkortbeslaget etter tre måneder er en måte for tingretten å passe på at saksbehandlingstiden hos politiet ikke blir urimelig lang. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Vegard# skrev (1 time siden):

Hvis jeg forstår saken rett så gjelder tingrettens uttalelser hvor lenge politiet kunne beholde førerkortet mens de etterforsket saken. Å tvinge politiet til å begjære forlengelse av det midlertidige førerkortbeslaget etter tre måneder er en måte for tingretten å passe på at saksbehandlingstiden hos politiet ikke blir urimelig lang. 

Skjønner, det var altså hvor lenge de kan avvente saken som ble bestemt - ikke tapen av førerkort. 
Men er det til noe fordel at tingretten beskrev at jeg ikke var en trafikkrisiko, kontrollerte bilen og at det ikke er noen tegn på at jeg holdte høy fart? 
 

Saken er forresten avgjort til 6 månder uten lappen og 6000.- i bot. 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...