Gå til innhold

Hvor mye lyd lager din PS5?


chrisf

Hvor mye lyd lager din ps5?  

60 stemmer

  1. 1. Hvor mye lyd lager din Ps5?

    • Lager mye lyd- på grunn av coil whine
      10
    • Lager mye lyd- på grunn av viften
      9
    • Lager litt lyd-på grunn av coil whine, og kan høres når tv-en er på mute
      4
    • Lager litt lyd-på grunn av viften, og kan høres når tv-en er på mute
      15
    • Lager nesten ingen lyd, eller kan ikke høres selv når tv-en er på mute
      22


Anbefalte innlegg

I de to siste ukene har det vært mye snakk om coil whine og lyd fra viften på PS5. Når det kommer til min ps5 så vil jeg nok si at den ikke lager så mye lyd. Sammenlignet med Ps4 pro lager min ps5 nesten ingen lyd, men jeg kan høre viften når jeg har tv-en på mute eller når det nesten ikke kommer noe lyd fra spillet. I utgangspunktet ville jeg sagt at det er helt vanlig å høre viften litt når man spiller spill og det er helt stille i rommet, men jeg har sett at flere skriver at deres PS5 er veldig stille og bare kan høres hvis man er veldig nærme konsollen. Hva er deres erfaringer? Har vært litt bekymret for at min ps5 lager litt mer lyd en det som er vanlig. Det mest irriterende så langt er at jeg noen ganger kan høre viften når jeg ser på Netflix, noe jeg mener ikke burde være tilfellet i situasjoner der PS5 ikke virkelig testes. 

 

 

Endret av chrisf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 11/30/2020 at 10:48 AM, DeviantFractal said:

Hører den ikke, selv når jeg spiller med lyden av. Hvilken avstand sitter du fra konsollen?

Hvor langt unna spiller du? Det som plager meg mest er at enheten min egentlig ikke lager mye lyd, men begynner å lure om noe er feil når så mange sier at de ikke kan høre sin.

Lenke til kommentar
chrisf skrev (8 timer siden):

Hvor langt unna spiller du? Det som plager meg mest er at enheten min egentlig ikke lager mye lyd, men begynner å lure om noe er feil når så mange sier at de ikke kan høre sin.

Jeg sitter mellom 3,0 og 3,5 meter fra konsollen.
 

Det høres egentlig ikke ut som at du har så mye å bekymre deg over. Skulle støyen på din konsoll ta seg opp i den grad at det skulle være bli et problem eller indikere en feil på konsollen, så har du fem års reklamasjonsrett. 

Lenke til kommentar
25 minutes ago, DeviantFractal said:

Jeg sitter mellom 3,0 og 3,5 meter fra konsollen.
 

Det høres egentlig ikke ut som at du har så mye å bekymre deg over. Skulle støyen på din konsoll ta seg opp i den grad at det skulle være bli et problem eller indikere en feil på konsollen, så har du fem års reklamasjonsrett. 

Ja det er et godt poeng! Håper at det ikke er en feil, og at jeg snart klarer å ignorere lyden.

Lenke til kommentar

Får sitere meg selv fra PS5 tråden 🙂

Quote

Hvor mye "bråker" viftene deres?, har sett flere og flere videoer på YouTube hvor det både er klistermerker som treffer viften, forskjellige fabrikanter av viften med "stor" støyforskjell samt folk som setter o-ringer imellom vifta etc.

Selv syntes jeg ikke den er plagsom, men den er langt fra lydløs, kan helt fint høre den fra andre siden av rommet, Xbox Series X til sammenligning kan jeg glemme at står på siden jeg må legge øret inntil for å høre den.
Målte 45db fra PS5 og 40db fra Xbox Series X, da målt så nærme viftene som mulig. Dette er vel lignende tall tek.no målte.

Tror ikke det er noe feil med din PS5, men man kan etter å ha lest reviews på nettet forvente at PS5 skulle være lydløs men det er den ikke i nærheten av. Nå vet ikke jeg hva slags vifte jeg har, men ut i fra db nivået på 45db så har jeg vel fått en 17 bladers Nidec vifte, denne skal visstnok ha ett nivå på 43db. Delta viften med 23 blader skal ligge på 39db, selv om det forskjellen høres lite ut så er dette merkbart.

Som nevnt over så kan jeg ikke høres min Xbox Series X 50cm fra konsollen og hvis det finnes en PS5 med samme nivå så er det litt surt å gå glipp av den 🙁, og selv om jeg ikke vil kalle den støyende hører jeg den med headset på (ikke lukkede).

Nå sa jo Sony at det kunne endre viftestøyen via firmware oppdateringer så kan jo håpe på det. Men, er ikke verdens undergang, viktigste er at den virker og at det ikke er en feil. Når det er sagt, så vil jeg nok bytte vifta til en Delta når de etter hvert dukker opp på Ebay 🙂

Nå skal det også sies at jeg med lett tinnitus er myyye mere sart på lyd en de fleste.

Endret av MacBain
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har hatt konsollen i en uke, har ikke merket noe støy før i dag. I dag hørte jeg plutselig en høyfrekvent lyd (Coil Whine). Lyden er tilstede når jeg sitter på menu og faktisk når den står i rest mode, i spill bråker den fortsatt relativt lite.
Sitter ca. 3M fra konsollen der lyden er rimelig irriterende.

Lenke til kommentar
10 hours ago, MacBain said:

Får sitere meg selv fra PS5 tråden 🙂

Tror ikke det er noe feil med din PS5, men man kan etter å ha lest reviews på nettet forvente at PS5 skulle være lydløs men det er den ikke i nærheten av. Nå vet ikke jeg hva slags vifte jeg har, men ut i fra db nivået på 45db så har jeg vel fått en 17 bladers Nidec vifte, denne skal visstnok ha ett nivå på 43db. Delta viften med 23 blader skal ligge på 39db, selv om det forskjellen høres lite ut så er dette merkbart.

Som nevnt over så kan jeg ikke høres min Xbox Series X 50cm fra konsollen og hvis det finnes en PS5 med samme nivå så er det litt surt å gå glipp av den 🙁, og selv om jeg ikke vil kalle den støyende hører jeg den med headset på (ikke lukkede).

Nå sa jo Sony at det kunne endre viftestøyen via firmware oppdateringer så kan jo håpe på det. Men, er ikke verdens undergang, viktigste er at den virker og at det ikke er en feil. Når det er sagt, så vil jeg nok bytte vifta til en Delta når de etter hvert dukker opp på Ebay 🙂

Nå skal det også sies at jeg med lett tinnitus er myyye mere sart på lyd en de fleste.

Bror min har samme problem som deg med tinnitus og han fikk også en lydløs konsoll, tror ikke konsollen skal gi så mye lyd såfremt det ikke er en fysisk disc i den, da lager den noe mer lyd men ikke noe som overgår tv eller headset. 
 

Er det ikke bra nok så er det jo bare å sende på reparasjon fremfor å levere tilbake og vente et år i kø. Kjenner ingen med støy problemer, leser kun om noen få her og der på nettet så tror ikke det er et generelt problem, bare uflaks.

 

Lenke til kommentar
3 hours ago, vampyrica said:

Bror min har samme problem som deg med tinnitus og han fikk også en lydløs konsoll, tror ikke konsollen skal gi så mye lyd såfremt det ikke er en fysisk disc i den, da lager den noe mer lyd men ikke noe som overgår tv eller headset. 
 

Er det ikke bra nok så er det jo bare å sende på reparasjon fremfor å levere tilbake og vente et år i kø. Kjenner ingen med støy problemer, leser kun om noen få her og der på nettet så tror ikke det er et generelt problem, bare uflaks.

 

Spørsmålet er om det egentlig er noe å reparere når viften enheten kommer med kanskje lager mer lyd enn andre ps5 med den mer stillegående viften. Det virker som det eksisterer minst to forskjellige varianter av ps5 med forskjellige vifter der den ene lager mer lyd en den andre. Jeg synes lyden min ps5 lager er ganske irriterende fordi jeg ofte merker den når lyden på det jeg spiller eller ser på blir veldig lav. Er usikker på hva for eksempel Komplett eller Elkjøp ville gjort hvis man prøver å reparere, eller bytte den inn fordi man mener den bråker mer en den burde. Hva tror dere?

 

Her er forresten en artikkel som omtaler de forskjellige viftene: https://www.techradar.com/news/certain-ps5-consoles-are-noisy-due-to-differing-cooling-fans-report-suggests

Endret av chrisf
Lenke til kommentar
4 hours ago, vampyrica said:

Bror min har samme problem som deg med tinnitus og han fikk også en lydløs konsoll, tror ikke konsollen skal gi så mye lyd såfremt det ikke er en fysisk disc i den, da lager den noe mer lyd men ikke noe som overgår tv eller headset. 
 

Er det ikke bra nok så er det jo bare å sende på reparasjon fremfor å levere tilbake og vente et år i kø. Kjenner ingen med støy problemer, leser kun om noen få her og der på nettet så tror ikke det er et generelt problem, bare uflaks.

 

Som sagt så tror ikke det er noe feil med konsollen min, men den lager 45db, noe som heller ikke er mye, men kan jo også ha noe med frekvens på viften. Når man har tinnitus kan man ofte bli veldig oppmerksom på visse frekvenser. Siden min tinnitus ligger høyt i frekvens så er jeg mere sart på lave dure lyder som f.eks harddisk vibrasjoner etc. Alt av harddisker i pc'en min henger i gummistrikker og viftene er festet med "gummiplugger" får å fjerne alt av ubehagelige vibrasjonelyder.
Nå er ikke PS5 for min del så plagsom at jeg akter å gjøre noe med det ennå. Men når du har en så svær vifte som den har og den er skrudd fast rett i metall så kan det bli unødvendig vibrasjoner.
En annen ting er at det paradoksalt kan være at viften spinner for sakte, slik det er nå når den spinner på laveste nivå oppstår det en mer pulserende lyd, som forsvinner når den får litt mere spenning. Husker jeg hadde pc vifter moddet med veldig lavt spenning så de bare så vidt spant, da opplevde jeg samme pulserende lyd. 

Uansett om det ikke er noe feil, så er det litt rart at Sony bruker vifter fra to forskjellige produsenter med såpass forskjellige specs.

Endret av MacBain
Lenke til kommentar
10 hours ago, chrisf said:

  er om det egentlig er noe å reparere når viften enheten kommer med kanskje lager mer lyd enn andre ps5 med den mer stillegående viften. Det virker som det eksisterer minst to forskjellige varianter av ps5 med forskjellige vifter der den ene lager mer lyd en den andre. Jeg synes lyden min ps5 lager er ganske irriterende fordi jeg ofte merker den når lyden på det jeg spiller eller ser på blir veldig lav. Er usikker på hva for eksempel Komplett eller Elkjøp ville gjort hvis man prøver å reparere, eller bytte den inn fordi man mener den bråker mer en den burde. Hva tror dere?

 

Her er forresten en artikkel som omtaler de forskjellige viftene: https://www.techradar.com/news/certain-ps5-consoles-are-noisy-due-to-differing-cooling-fans-report-suggests

Leverer du den til komplett får du bare pengene i retur og eventuelt satt bakerst i køen skulle du gjort det. 
Elkjøp vet jeg ikke hvordan opererer men er du usikker så kan du jo bare ringe Sony support, er det en feil så fikser de det ganske kjapt, på det området har de en femonal kundeservice.

Men har du en disc i ps5 når du spiller? Desverre er det mer lyd når det er en disc inni, er det like ille lyd digitalt uten plate i ville jeg kontaktet Sony. 
Har heldigvis vært heldig med mine PlayStation men bror min hadde en pro som han hadde i kottet mens han spilte grunnet flygemaskin lyd men han fikset det med å legge på ny kjølepasta så ble den musestille. 
Så muligens feil med kjølepasta, ikke vet jeg, har sett 4 ps5 hvor samtlige er lydløse uten dette problemet. (Foruten noe lyd med disc men ikke merkbart med lyd på).

Visste faktisk ikke at de hadde 2 forskjellige vifter heller. 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...