Gå til innhold

Hund som student?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har alltid hatt lyst på en valp og vurderer svært sterkt å kjøpe en valp under studietiden. Er det noen av dere som har efaring med dette, og som eventuelt vil fraråde eller anbefale meg det? Har eventuelt veldig lyst til å kjøpe en Maltipoo, King charles cavalier, Bichon frise, Pomeranian eller en renraset maltester eventuelt :-) 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har mye erfaring med hund. Og jeg for min del er glad jeg ikke hadde valp når jeg studerte.

Det er noen ting å tenke på om du henter et 8 uker gammelt dyr;

- hvor skal valpen være under forelesningene? Skal den sitte i bur i en fase av livet hvor den er helt avhengig av trygghet og nærhet? Når jeg har hentet valper har jeg alltid forsøkt å time det slik at jeg henter enten før eller etter sommerferie. Da kan jeg ta ut det jeg har igjen av ferie slik at jeg får 5-6 uker fri sammenhengende. I de ukene er livet mitt satt av til hunden. Når det gjelder å ligge i bur starter vi trening med noen sekunder om dagen. Og hvis den må ligge i bur om natta har jeg den ved siden av senga. Så jeg vil fraråde deg å kjøpe valp om du tror det bare er å legge den i buret en time eller to i slengen men du er på skolen.

- Er du klar til å sette ditt sosiale liv "på vent" under studietiden? Hvor skal hunden være om dere skal på fest eller andre aktiviteter en valp nødvendigvis ikke synes det er så gøy å være?

- Har du råd? Mat, forsikring og vaksiner koster. 

- Det første året til hunden er helt avgjørende for å få et videre behagelig hundehold. Det betyr at det er i det første året det absolutt burde trenes mest og regelmessig for å ikke få en hund som i verste fall utvikler adferdsproblemer pga en eier som ikke er sitt ansvar bevisst. Jeg var gått i denne fellen også, og det er noe  jeg ikke gjør igjen.

- Du skal helt sikkert ikke bruke hunden til noe spesielt (sett utfra rasene du vurderer), men vil allikevel anbefale deg å melde deg inn i en hundeklubb i nærområdet. Det er lærerikt både for eier og ikke minst god trening for hunden.

 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det kommer an på hvor du bor. Hva du liker å gjøre på fritiden. Måten du studerer på (biblioteket eller hjemme). 

Skal du ha hund, så blir det mye mindre sosialt liv (om du skal ta godt vare på den). Du må stå opp tidligere om morgen for å gå tur. Helst 1-2 turer om dagen og 1 før leggetid. Som liten valp må du ofte opp 1-3 ganger i løpet av natta.

Ellers krever det mye penger (alt av utstyr). Mat koster mye. Dyrelege havner fort på 3000kr, men det er mulig å tegne forsikring. Du bør helst ha minst 30kvm.

Det er absolutt mulig og kan ha sine fordeler (ein kompis, noen som tvinger deg til å gå ut), men det krever også mye av deg.
 

Lenke til kommentar

Jeg vil gjerne også snu litt på noe av det @Juggel sier. Det med økonomien har andre sagt, så det hopper jeg over. Men det med å ha tid til hunden og at flere sosiale ting kan bli utfordrende vil jeg nesten si er enklere under studier. Jeg fikk valp ganske rett etter studier. Den første tiden er intens og veldig tidkrevende med mye trening på å være i bur, være alene hjemme, lydighet, kurs, tissing inne osv osv. Det krever en fleksibel hverdag og ideelt sett som Juggel nevner bør det være i ferie eller lignende helt i starten. Men studier isolert sett er jo mye mer fritt enn en arbeidshverdag. Nå i koronatider med hjemmekontor er det kanskje litt annerledes, men en vanlig 8-16 jobb synes jeg virker mye mer utfordrende enn en studietilværelse hvor man kan styre hverdagen mer selv og hvor forelesninger er mye mindre fast.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...