Gå til innhold

Nå vil Grønn kontakt bygge europeisk ladenettverk – skifter navn


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hurtig- og lynlading er i dag et salig kaos med tungvinte systemer for betaling. Den første som tilbyr tap and charge med vanlig bankkort og konkurransedyktige priser vinner dette løpet uansett. Absolutt ingen som gidder forholde seg til masse forskjellige systemer, noen med brikker andre med apper. På en bensinstasjon er det alltid likt, bruk kort og fyll. Ionity er vel kanskje det mest tragiske systemet jeg i mine få år som elbil-eier har opplevd og en av de få systemene jeg bare ga opp å bruke. Totalt overpriset er de også så håper de pakker ned "satsingen" sin i Norge i allefall.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Severin Suveren skrev (7 minutter siden):

Hurtig- og lynlading er i dag et salig kaos med tungvinte systemer for betaling. Den første som tilbyr tap and charge med vanlig bankkort og konkurransedyktige priser vinner dette løpet uansett. Absolutt ingen som gidder forholde seg til masse forskjellige systemer, noen med brikker andre med apper. På en bensinstasjon er det alltid likt, bruk kort og fyll. Ionity er vel kanskje det mest tragiske systemet jeg i mine få år som elbil-eier har opplevd og en av de få systemene jeg bare ga opp å bruke. Totalt overpriset er de også så håper de pakker ned "satsingen" sin i Norge i allefall.

Ja, veldig rart at ingen har kommet med kortterminal på ladestasjonene. Nå er det heldigvis så få aktører at det går greit når man får alle registrert inn på samme ladebrikke.

Savner også prisinformasjon på ladestasjonene, både før lading, men også hvor mye du har ladet for underveis. Dette burde være en enkel sak å få på plass.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (29 minutter siden):

Hvorfor skifte navn når man akkurat har fått etablert merkenavnet?

Jeg tolker artikkelen til at det er for å samle alle ladeoperatørene Statkraft eier i Europa under ett og samme navn. Og da egner vel ikke navnet Grønn Kontakt seg, siden det er bare Norge som har bokstaven ø i alfabetet.

Sitat

Det er Statkraft som eier Mer. De satser på at erfaringene fra utbygging av ladenettverk i Norge skal komme godt med når de utvider til andre land. De eier allerede ladeoperatører i Tyskland og Storbritannia, som skal samles under Mer-merkenavnet.

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Om de virkelig skal gjøre det enklere å bli elbilist bør Grønn Kontakt starte en 'ladeallianse' hvor man får roaming på betalingsløsningen. For dumt at jeg ikke får brukt ladebrikken fra Grønn Kontakt hos andre.

Dessuten kan de godt kutte ut minuttprising på strømmen. Cirkle K sin prisstruktur synes jeg er den beste(sett bort fra Tesla).

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Om selskapet på noen som helst måte ønsker å bli tatt seriøst, må de vedlikeholde sine ladestasjoner og ha bedre responstid når feil skjer. På Sørlandet er det oftere at en av laderne er ute av drift enn ikke, samt at å kontakte dem er nytteløst. Har et par ladere med Sørlandsparken som har vært ute av drift så og si hele 2020.

Endret av The Very End
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Severin Suveren skrev (3 timer siden):

Hurtig- og lynlading er i dag et salig kaos med tungvinte systemer for betaling. Den første som tilbyr tap and charge med vanlig bankkort og konkurransedyktige priser vinner dette løpet uansett. Absolutt ingen som gidder forholde seg til masse forskjellige systemer, noen med brikker andre med apper. På en bensinstasjon er det alltid likt, bruk kort og fyll. Ionity er vel kanskje det mest tragiske systemet jeg i mine få år som elbil-eier har opplevd og en av de få systemene jeg bare ga opp å bruke. Totalt overpriset er de også så håper de pakker ned "satsingen" sin i Norge i allefall.

Jeg forstår ikke klagingen på at det er "salig kaos":
Jeg har to brikker hengende på bilnøkkelen (og den har jeg jo uansett med meg når jeg kjører), den ene er koblet mot Fortum, Circle K og Ionity, den andre er koblet mot Grønn Kontakt. Dette dekker da alle stasjoner jeg kan huske å ha vært innom i de 2 årene jeg har hatt elbil.
Plugg inn kabelen, hold brikken mot laderen, gå og kjøp pølse. Kan ikke bli enklere.

Bankkortet derimot, hender at ligger igjen i en av de andre 4 bilene mine 🤪
Jeg har også apper fra leverandørene på mobilen min, men kan ikke huske sist jeg åpnet en av dem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
jr_605 skrev (13 minutter siden):

Jeg forstår ikke klagingen på at det er "salig kaos":
Jeg har to brikker hengende på bilnøkkelen (og den har jeg jo uansett med meg når jeg kjører), den ene er koblet mot Fortum, Circle K og Ionity, den andre er koblet mot Grønn Kontakt. Dette dekker da alle stasjoner jeg kan huske å ha vært innom i de 2 årene jeg har hatt elbil.
Plugg inn kabelen, hold brikken mot laderen, gå og kjøp pølse. Kan ikke bli enklere.

Det kan definitivt bli enklere. Du kan hoppe over hele brikke-dikkedarret og bruke kun plug and play, sømløst uansett hvilket land man er i.

Jeg har aldri hatt ladebrikke, og har heller ikke lyst til å skaffe meg en. Men jeg skal vokte meg for å si at det ikke kan bli enklere, for det kan det. Man kan hoppe over plug-delen også. Automatisk tilkobling med robotarm eller induktiv lading ville vært ennå enklere. Og pølsa kunne kommet til meg i stedet for at jeg måtte gå til den.

Et annet salig kaos med subsidieladerne er de usammenhengende ladekartene som ikke en gang finnes i bilen og ikke viser live-status hverken på antall ledige eller om laderen er i orden eller ute av drift.

Endret av Simen1
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (7 minutter siden):

Men jeg skal vokte meg for å si at det ikke kan bli enklere, for det kan det. Man kan hoppe over plug-delen også. Automatisk tilkobling med robotarm eller induktiv lading ville vært ennå enklere. Og pølsa kunne kommet til meg i stedet for at jeg måtte gå til den.

 

Siden induktiv lading pr. def er AC-lading er vel ikke det noe alternativ til lyn/hurtiglading, og en robotarm tror jeg lengre tid på å plugge inn kabelen enn jeg kan gjøre det manuelt :)
At man kunne lese ID fra bilen via CCS og fakturere ut fra den er ett poeng (og teknisk mulig), men jeg ser ikke den store besparelsen tidsmessig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva om man kun registrerte kortet sitt i ladestasjonen på samme måte som i en bensinpumpe, ville ikke det vært det enkleste? Dette nye universet som har utviklet seg mellom kWh og betalingen høres jo ut som et villniss! Kjørte Think for 14 år siden og ladet fra et motorvarmeruttak på jobben, og en 10A kurs hjemme. En lærerik tid, men nå ser det ut til at jeg bør vente litt før det blir batteribil på nytt.

Lenke til kommentar

@NERVI Enig i at kortbetaling bør være et alternativ. Egentlig bør både kort, kontanter, brikke og bilens ID via plug and play være mulige betalingsordninger, så flest mulig får det på sin foretrukne måte.

Det er fortsatt mulig å lade via vanlig stikkontakt, men det er sterkt anbefalt å velge tryggere måter å saktelade på. Det er hovedsaklig to problemer med vanlig stikkontakt: Overbelastning av stikkontakten eller kursen (varmgang) og faren for støt pga jordfeil.  En trygg erstatning for stikkontakt koster alt fra under 10 000 kr til over 20 000 og kan økonomisk regnes som en del av bilkjøpet. Omtrent som å kjøpe tilhenger eller takstativ siden man kan bruke laderen til elbil nr 2 og 3 osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (6 timer siden):

Om de virkelig skal gjøre det enklere å bli elbilist bør Grønn Kontakt starte en 'ladeallianse' hvor man får roaming på betalingsløsningen. For dumt at jeg ikke får brukt ladebrikken fra Grønn Kontakt hos andre.

Dessuten kan de godt kutte ut minuttprising på strømmen. Cirkle K sin prisstruktur synes jeg er den beste(sett bort fra Tesla).

GK har kanskje den beste prisingen av AC-lading. Den gjør det mulig for biler med alle hastigheter å lade der siden prisen er per kWh + bare ti øre per minutt. På den måten ville ikke han motvillige skribenten til broom endt opp med sin påståtte høye regning, selv om han til slutt doblet prisen for å lage en overskrift. Circle k er vel av de dyreste, men kan lønne seg på kaldt batteri ev på de bilene som ikke vil lade raskere enn 30 kW.

Lenke til kommentar
NERVI skrev (2 timer siden):

Hva om man kun registrerte kortet sitt i ladestasjonen på samme måte som i en bensinpumpe, ville ikke det vært det enkleste? Dette nye universet som har utviklet seg mellom kWh og betalingen høres jo ut som et villniss! Kjørte Think for 14 år siden og ladet fra et motorvarmeruttak på jobben, og en 10A kurs hjemme. En lærerik tid, men nå ser det ut til at jeg bør vente litt før det blir batteribil på nytt.

https://evflux.pro/id3-interior/

I ID.3 så er det en "Chip card reader unit" i koppholderen, så det kan tyde på at VW gjennom MEB plattformen har tenkt på dette med betalingsformer til senere. 

Lenke til kommentar
Bengt Who skrev (3 timer siden):

GK har kanskje den beste prisingen av AC-lading. Den gjør det mulig for biler med alle hastigheter å lade der siden prisen er per kWh + bare ti øre per minutt. På den måten ville ikke han motvillige skribenten til broom endt opp med sin påståtte høye regning, selv om han til slutt doblet prisen for å lage en overskrift. Circle k er vel av de dyreste, men kan lønne seg på kaldt batteri ev på de bilene som ikke vil lade raskere enn 30 kW.

Selv om minuttpris+energipris teknisk sett kan gi ganske 'rettferdig' pris er prismodellen for kompleks. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (2 timer siden):

Selv om minuttpris+energipris teknisk sett kan gi ganske 'rettferdig' pris er prismodellen for kompleks. 

Jeg forventer mer av en leser av TU. Minuttprisen blir jo neglisjerbar. Circle k sin løsning er dyr og gjør at langt flere står mye lengre enn nødvendig for å lade til nesten 100%. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...