Gå til innhold

Nå vil EU at mobilen din skal vare lenger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Godt. De fleste liker å holde på det man likt mest, så lenge som mulig så reglene som gjør det mulig å ha pålitelige og varige forbrukergjenstander, er dermed veldig viktig. Dessuten slipper vi å kjøpe nye hver gang hvis man kan stole på sin telefon over årenes løp. Og det kan trenges, ettersom vi må begynne å spare og bevare som våre foreldrene hadde gjort. Forbrukersamfunnet kan ikke fortsette med å sløse bort, spesielt ikke penger og ressurser.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Sitter her med min 7,5 år gamle Samsung Note 3, hvilket jeg har som mål og minimum få til å vare i 10 år. Det er ingen garanti for at den varer ut den resterende tiden også, men jeg liker å ha noen artige eksperimenter i livet.

For meg er det verdifullt å kunne fortelle andre at joda, det er faktisk mulig. Det er bare å gjøre det, og jeg har personlig erfaring, altså ingenting jeg bare har lest eller hørt en eller plass.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er ikke at mobiltelefoner ikke varer, men at det kommer forbedret ytelse og funksjonalitet i nye. Gamle mobiltelefoner er ineffektive.

Hvis problemet er at noen glipper mobiltelefonen i bakken eller wc så er løsningen å slutte med slikt, ikke reparasjon.

I tillegg pleier folk være så gjerrige at de kjøper svake mobiltelefoner som er utdatert fra første dag.

 

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
Helpless/Green skrev (13 timer siden):

Denne "handelsunionen" blander seg ganske mye inn i diverse lands lover og regler til å bare være BARE EN HANDELSUNION ! ! 

Det er leeeenge siden EU var en handelsunion. Men selve i en handelsunion så må en også ha mange felles regler (Standarder), ellers vil vær nasjon bare lage sine egne avarter for å "beskytte" egne interesser. Tenk bare på sertifisering av elektrisk utstyr.

Litt bakgrunnsinfo til neste diskusjon: https://en.wikipedia.org/wiki/European_Union

  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 hours ago, BadCat said:

Det er ikke at mobiltelefoner ikke varer, men at det kommer forbedret ytelse og funksjonalitet i nye. Gamle mobiltelefoner er ineffektive.

Hvis problemet er at noen glipper mobiltelefonen i bakken eller wc så er løsningen å slutte med slikt, ikke reparasjon.

Så en glipp skal resultere i  "jeg kjøper nytt"

14 hours ago, BadCat said:

I tillegg pleier folk være så gjerrige at de kjøper svake mobiltelefoner som er utdatert fra første dag.

Eller big corporate asses så grådige at de overpriser "sterke" mobiler... 

For å ta en annen vinkling.. folk er så forfengelige at de må ha det nyeste nye, tynt, lækkert og glass all over, siste modell er viktig for å være viktig.... vettu

kanskje iphone ikke skal lage innkapslingen så svak at den ikke bøyer seg eller kanskje samsung ikke skal sammenstille enheter så en brist i yttre glass krever bytte av også lcd/oled, eller hvem det var som hadde det slik. Eller dyyyyre airpods hvor batterier ikke kan byttes. Elller....

Ganske mye å vinne på å lage reparerbart. 

Lenke til kommentar

Sitter her med min allerede 11 år gamle Nokia 3720 med Telenor Ringkontant, og har ennå ikke fjernet plastikken fra skjermen. Dette er faktisk telefonen jeg bruker, og jeg jobber med IT - jeg sitter på rævva foran en skjerm hele dagen og ønsker ikke enda en skjerm å glo på.

Det gjelder bare å være forsiktig med tingene sine så varer de lenger.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Noen har tatt frem en HP, papir og blyant! Burde være en ny mulighet for Fairphone og Puzzlephone som ble gitt opp for drygt 5 år siden. Når ytre design er motesvingninger så ble de vel for kjedelige, men man kunne jo spart enormt med energi og ressurser på slike modulløsninger. På teknisk museum i Wien kunne jeg lese at produksjon av en ny telefon krever samme energimengde som 75 år med lading av den samme telefonen! Og da har man neppe inkludert energien til resirkulering heller?

Lenke til kommentar
1 hour ago, PaladinNO said:

Sitter her med min allerede 11 år gamle Nokia 3720 med Telenor Ringkontant, og har ennå ikke fjernet plastikken fra skjermen. Dette er faktisk telefonen jeg bruker, og jeg jobber med IT - jeg sitter på rævva foran en skjerm hele dagen og ønsker ikke enda en skjerm å glo på.

Det gjelder bare å være forsiktig med tingene sine så varer de lenger.

Så når uhellet er ute, så er det helt greit at produsentene gjør det så vanskelig å reparere at man må kjøpe nytt? 

Tenk hvis bilen din var sånn? Tenk om det var sånn at bremseklosser kun kan kjøpes av noen få autoriserte reperatører som kun får lov av produsenten til å bytte alle bremsene, kalippere, ABS-modul og bremserør (og fakturere deretter) selv om kun en kloss er ødelagt. 

Legg til at bilen er laget sånn at man må demontere hele motorblokken, inludert noen deler som blir ødelagt av å demonteres, for å bytte bremseklosser. 

Satt litt på spissen, så er det sånn i dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Satt litt på spissen, så er det sånn i dag." -> Trodde du var helt svimmel, til jeg forsto at det var ironisk ment. :D

Galaxyen vår har gått 160k nå, og sliter med girkassen. 70 knok for ny kasse, spørs vel om det blir dynga. Litt interessant at det er 160k km som er EU's nedre grenser for hva en bil skal klare.

Lenke til kommentar
XIFXEGLO skrev (2 timer siden):

Så når uhellet er ute, så er det helt greit at produsentene gjør det så vanskelig å reparere at man må kjøpe nytt? 

Tenk hvis bilen din var sånn? Tenk om det var sånn at bremseklosser kun kan kjøpes av noen få autoriserte reperatører som kun får lov av produsenten til å bytte alle bremsene, kalippere, ABS-modul og bremserør (og fakturere deretter) selv om kun en kloss er ødelagt. 

Legg til at bilen er laget sånn at man må demontere hele motorblokken, inludert noen deler som blir ødelagt av å demonteres, for å bytte bremseklosser.

Etter 11 år tenker jeg teknologien er såpass utdatert at da kan man koste på seg nytt. Vi har også fortsatt en 46" full-HD (ikke 4K) TV i stuen. Er omtrent blitt en meme i huset at hver gang jeg det er tilbud på TV-er så spør jeg om vi skal kjøpe, bare for å få "nei" til svar - men hvorfor skal vi kjøpe ny, når vi begge i huset vet TV-en vi har fortsatt gjør nytten sin til det "behovet" vi har til en TV?

Det går an å være fornøyd med det man har også, uten å føle sosialt press eller se på det som et statussymbol å eie det siste og dyreste. Igjen, hvis man tar vare på ting og verdsetter det man har så varer tingene lenge nok til at, igjen, det til slutt blir teknologisk utdatert.

Og bilen min ER omtrent sånn som du beskriver - skulle bytte radiator etter en ganske liten påkjørsel (ingen airbagutløsing) og måtte ta av omtrent hele fronten for å komme til. Slikt må man regne med? OK, hva med denne: på bilen min må deler av luftsystemet fjernes (2 deksler, filter pluss en slange) for å bytte batteriet.

Forøvrig så anbefales det å bytte alle klossene hvis kun en kloss er ødelagt. Jeg gjorde forøvrig nylig - nye klosser, skiver, slanger og bremseveske. Og jeg har også byttet begge ESP-modulene grunnet "kjent feil" (fikk jeg vite i etterkant) - kostet meg nesten 10.000 Kr. for bremsejobben og over 12.000 Kr. for ESP-modulene, inkludert arbeid.

Så finn et bedre eksempel, takk. Eller helst ikke - jeg liker ikke å kverulere når jeg ikke kverulerer selv.

Men ja, jeg ønsker også å kunne reparere ting selv - særlig jeg med min Nokia; jeg ønsker ikke en smartelefon jeg ikke kan bytte batteri på selv. Jeg kan gjøre det på Nokiaen min med et kronestykke - bare vri om låsen i bakkant og så er batteri, minnekort og SIM-kort tilgjengelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...