Gå til innhold

Betale ned lån eller investere i akjsefond?


Bokstavtall

Anbefalte innlegg

Litt info:

24 år, utbetalt ca. 25 000 i måneden. 

Har leilighet til verdi av 3 400 000, med lån på 2 400 000 (rente: 1,4 %). Har i tillegg et billån på 300 000 (rente: 2,3 %). 

Spørsmålet er: bør jeg investere noen tusen i måneden i et globalt indeksfond eller putte alt overskudd i billånet? Betaler per nå 5000 kr i måneden på billånet. Ser for meg å bo i leiligheten i en del år fremover. 

Har ingen andre verdier, bortsett fra en bufferkonto på ca. 30 000. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I rene kroner og øre lønner det seg jo å sette pengene i et indeksfond, så lenge lånerenta er lavere enn 6-7%

Men hvis du for eksempel planlegger å bruke bilen til å trade opp er det jo lurt å bli kvitt lånet på den så fort som mulig. 

At «penger i fond er penger du har råd til å tape» er en sannhet med enorme modifikasjoner. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å spare i fond er smart. Felle mange går i (inkludert meg selv) er å utsette det. 

Eg vil anbefale å starte med fond, med faste månedlig avdrag. Som allerede nevnt, bør du se på de pengene som du "har råa til å tape" og ikkje får tatt ut om 2-5-10 år. Eg ville også økt buffer til 50k.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har et høyt billån ifht alder, inntekt og total belåning synes jeg. Trenger du så dyr bil? Men det handler vel om interesse og prioritet...

Du har en fin egenkapital i boligen allerede, men ville nok tenkt at å få belåningsgrad på boligen ned under 60-70% før du prioriterer sparing i aksjefond høyt over nedbetaling lån er fornuftig.

Bilverdien synker, så ville nok prioritert å betale ned på billånet foran sparing. Om du har penger igjen er det lurt å begynne å spare litt i fond i tillegg for å komme i gang. Sett opp en spareavtale i et globalt indeksfond, og så "glemmer" du denne.

Ha en plan for hva du sparer mot og hvor lenge du skal spare. Aksjefond bør du ha en tidshorisont på minst 5 år for, pga markedet svinger. Om du ikke egentlig har penger til overs, og ikke ser for deg at du skal spare til du blir gammel, kan det kanskje være like greit å prioritere nedbetaling av lån i enda noen år.

Lenke til kommentar
Bokstavtall skrev (6 timer siden):

Litt info:

24 år, utbetalt ca. 25 000 i måneden. 

Har leilighet til verdi av 3 400 000, med lån på 2 400 000 (rente: 1,4 %). Har i tillegg et billån på 300 000 (rente: 2,3 %). 

Spørsmålet er: bør jeg investere noen tusen i måneden i et globalt indeksfond eller putte alt overskudd i billånet? Betaler per nå 5000 kr i måneden på billånet. Ser for meg å bo i leiligheten i en del år fremover. 

Har ingen andre verdier, bortsett fra en bufferkonto på ca. 30 000. 

Regner med du da har en inntekt på mellom 400-450 000 kr før skatt. I så fall har du en gjeldsgrad på over 6 ganger lønn. Det er svært høyt, spesielt med en relativt lav inntekt og billån. Jeg lurer egentlig på hvordan du har fått så mye lån. Jeg ville ikke engang vurdert aksjefond før gjeldsgraden var nede på 4 med din inntekt.

Endret av ITtraktor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er forsåvidt enig i at billånet bør reduseres. Jeg ligger an til å få en god bonus fra jobb, slik at billånet reduseres til 200 k etter jul. 

ITtraktor skrev (1 time siden):

Regner med du da har en inntekt på mellom 400-450 000 kr før skatt. I så fall har du en gjeldsgrad på over 6 ganger lønn. Det er svært høyt, spesielt med en relativt lav inntekt og billån. Jeg lurer egentlig på hvordan du har fått så mye lån. Jeg ville ikke engang vurdert aksjefond før gjeldsgraden var nede på 4 med din inntekt.

Stemmer. Jeg får også en lønnsøkning over jul, men det er foreløpig ikke avklart hvor mye. Men ja, jeg har jo en høy gjeldsgrad som burde reduseres. Tror jeg i første omgang fokuserer på å betale ned billånet, før jeg tar opp tanken om fondssparing litt senere. 

Lenke til kommentar

Du skriver at du trolig kommer til å bli boende i leiligheten i overskuelig fremtid, noe som er et greit perspektiv. Men vanligvis har de fleste lyst på "ny" bil etter noen år og jeg vil anbefale at du planlegger at billånet er nedbetalt i god tid før lysten på "ny" bil kommer snikende. For hvis ikke billånet er nedbetalt og du skal ha "ny" bil så blir billånet enda større og enda vanskeligere å betale ned får du skal ha enda en "ny" bil og da baller bare billånet på seg.

Det sagt, det er sjelden dumt å spare i indeksfond da det har relativt liten risiko.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hadde eg vært i din situasjon så ville eg ha solgt bilen og casha ut billånet. deretter kjøpt en rimeligare  bil helst utan lån om det lar seg gjøre. Då sparar du nok ein del i forsikringskostnad i tillegg. bygg opp buffer til 50k, når ein har både bil og hus/leilighet så er det mykje som kan gå i stykker og må fiksast/kjøpast nytt samtidig, då ryke 1000 lappane fort! (snakkar her om eigen erfaring). Så hadde eg begynt sparing i fond

Lenke til kommentar

Jeg har full forståelse for at enkelte prioriterer bil, så jeg henger meg ikke på en ubetinget anbefaling om å bytte til en eldre og billigere bil. Jeg ville prioritert slik:

1. Betale ned billån
2. Ha en langsiktig nedbetalingsplan for reduksjon av boligånet (kan være nyttig når ny bolig skal kjøpes etterhvert?)
3. Starte forsiktig med fondssparing, og øke etterhvert som gjeldsgraden reduseres

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...